Okej, toppen för alla svar. 👍
 
biter Loredo på Åkerfräken?
 
maskeradeproggaren
G Ganescha skrev:
Loredo Quattro inhandlat då ogräset tar verkligen över här! Men HUR ska den späs eller om den ens ska det? Ser att flera diskuterar detta men börjar bli osäker om det gäller just Loredon, blev lite snurrigt av läsa. Gjorde en google översättning men blev inte klokare för det. Har en tryckspruta på 5L, hur mycket Loredo bör jag hälla i?
Håll oss gärna underrättade! Vart köpte du det förresten?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Håll oss gärna underrättade! Vart köpte du det förresten?
Ebay, ja absolut. Ska bli mycket intressant detta.
 
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
B Bosemannen skrev:
Nja. Se inlägg #87. Men man kan ju testa med en starkare dos och se vad som händer.
[länk]
Den jäkeln äter sig genom våran asfalt och sprider sig hejdlöst. Läste något om att pensla dem med giftet. Ska prova lite när det väl har landat.
 
G Ganescha skrev:
Den jäkeln äter sig genom våran asfalt och sprider sig hejdlöst. Läste något om att pensla dem med giftet. Ska prova lite när det väl har landat.
Jo penseltaktiken fungerar utmärkt och man slipper "toksprayandet" med dålig pricksäkerhet.
Sen "duttar" man på ogräsmedlet som man har i en liten plastskål, handskar rekommenderas och lite mer tålamod än att "tokspraya". Plus inga kvarglömda plastskålar om det är barn i farten!
 
P paralun skrev:
Jo penseltaktiken fungerar utmärkt och man slipper "toksprayandet" med dålig pricksäkerhet.
Sen "duttar" man på ogräsmedlet som man har i en liten plastskål, handskar rekommenderas och lite mer tålamod än att "tokspraya". Plus inga kvarglömda plastskålar om det är barn i farten!
Funkar det långsiktigt, så att plantan dör med tiden...eller är det bara det som sticker upp som skrumpnar ihop och plantan vaknar så fort man slutar behandla?

Vi har ett litet, men växande, bestånd i häcken mot ena grannen som vi är lite nojiga över.
 
P Paxman skrev:
Funkar det långsiktigt, så att plantan dör med tiden...eller är det bara det som sticker upp som skrumpnar ihop och plantan vaknar så fort man slutar behandla?

Vi har ett litet, men växande, bestånd i häcken mot ena grannen som vi är lite nojiga över.
Man får upprepa proceduren några år med ett minskande bestånd men MCPA samt Glyfosat är ju starka bekämpningsmedel och det behövs bara en liten mängd där växten trängt upp. Sen måste man ju kolla vädret innan så att det inte är spöregn på antågande som spolar bort bekämpningsmedlet. Funkar utmärkt för mig själv!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Funkar det långsiktigt, så att plantan dör med tiden...eller är det bara det som sticker upp som skrumpnar ihop och plantan vaknar så fort man slutar behandla?

Vi har ett litet, men växande, bestånd i häcken mot ena grannen som vi är lite nojiga över.
Nu blir det off-topic men har ni det i häcken så se till att rensa bort alla "sparrisarna" på våren så begränsar ni spridning. Se inlägg här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-som-vaexer-upp-oeverallt.216784/post-5232436
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
På en tysk sida läser jag: Kirschschalen, nicht ausreichend bekämpfbar.
Det betyder nog att det är svårt att bekämpa snarare än omöjligt.

Men i en väklippt gräsmatta ser jag inte att den överlever i vilket fall. Men det finns kanske någon dvärgvariant.
Kirskålen är mästare på att anpassa sig. Utanför tomten blir den hög medans den i vår gräsmatta blir så låg att gräsklipparen i det närmaste får agera jordfräs för att kunna klippa den.
 
Nu har roboten varit avstängd i en vecka och då har vitklövern dykt upp överallt, funkar dicotex på den?
 
  • Gilla
fremar
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu har roboten varit avstängd i en vecka och då har vitklövern dykt upp överallt, funkar dicotex på den?
Det fungerar på vitklöver. När du har behandlat den så reagerar den med att växa till. Det är vanligt att den börjar blomma. Efter någon/några veckor skrumpnar bladen och sedan dör den. Men det är massor av frö i jorden, så den kommer igen. Enligt min mening så är det meningslöst att försöka bekämpa klöver. Den försvinner ändå inte. Tycker inte heller att klöver i gräsmattan stör.
Om du får blommor så beror det på att du klipper för sällan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det fungerar på vitklöver. När du har behandlat den så reagerar den med att växa till. Det är vanligt att den börjar blomma. Efter någon/några veckor skrumpnar bladen och sedan dör den. Men det är massor av frö i jorden, så den kommer igen. Enligt min mening så är det meningslöst att försöka bekämpa klöver. Den försvinner ändå inte. Tycker inte heller att klöver i gräsmattan stör.
Om du får blommor så beror det på att du klipper för sällan.
Håller inte helt med, klövern anpassar sig effektivt till klipphöjden, även med robot så blir det rejält med blommor.

Inga problem att få bort all klöver för mig, det försvinner givetvis inte efter första behandlingen men efter 3-4 under två säsonger så får jag nu leta noga för att hitta någon klöver.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inga problem att få bort all klöver för mig, det försvinner givetvis inte efter första behandlingen men efter 3-4 under två säsonger så får jag nu leta noga för att hitta någon klöver.
Har samma erfarenhet...klövern vi hade i vår gräsmatta försvann helt efter första behandlingen för kanske sju år sedan. Nu har det dock börja komma tillbaka lite på sina platser, så det kommer bli punktbehandling så fort det blir lite fart på tillväxten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.