MB77 skrev:
Ivrig som man är så har jag test sprutat en liten yta idag :cool:

Får se om blandningen blir bra eller inte, test ytan är sprutad med 6ml/1L och ca 10m2.
Någon annan som har använt Banvel M och vet om doseringen är bra, eller dålig?
 
Inspekterade precis det jag besprutat för några dagar sedan. Ser ingen antydan på brunört eller grodblad eller klöver, men tusenskönan ser hängig ut. Blandade jag för svagt med 10ml/l eller tar det längre tid?
 
Vespa skrev:
Inspekterade precis det jag besprutat för några dagar sedan. Ser ingen antydan på brunört eller grodblad eller klöver, men tusenskönan ser hängig ut. Blandade jag för svagt med 10ml/l eller tar det längre tid?
10 ml/l ska vara rätt. Det märks bara betydligt i början, de växer sig ju till döds så att säga. Först efter en vecka borde de börja vissna.

Såg du till att brunörtens blad blev ordentligt besprutade? De brukar ju gilla att borra ner sig i gräset.
 
Efter ett par dagar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är de bruna och inte lila :p
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jo jag besprutade bladen noga. Syns ingenting. Banvel är kanske tuffare mot brunört? Röllekan däremot ser hängig ut också.
 
MB77 skrev:
[länk]

ca340kr ink frakt.
@MB77: Hur köpte du från denna firma? Går inte att genomföra köpet då dom inte levererar till Sverige? Tänkte nämligen beställa Banvel M också... ;)
 
Vespa skrev:
@MB77: Hur köpte du från denna firma? Går inte att genomföra köpet då dom inte levererar till Sverige? Tänkte nämligen beställa Banvel M också... ;)
De här två levererar till Sverige. Den sistnämnda köpte jag Loredo Quattron av:
http://www.ebay.com/itm/Unkrautvern...is-zu-2000m-/261410544296?hash=item3cdd485aa8
http://www.ebay.com/itm/BanvelM-NEU...000m-Banvel-/151227274265?hash=item2335d91419

Det var bara att lägga i varukorgen och betala. Verkar kosta några kronor mer dock, ca 410-420 kr inkl frakt.
 
Nu börjar brunörten ge med sig (y)
Sprutade ändå en andra gång idag, men inte med min tryckspruta som har 1.5l volym. Utan jag inhandlade mig en helt vanlig duschspruta, eller blomspruta eller vad dom heter. Och döm om min förvåning när jag lyckades punktbespruta hela tomten (ca 800kvm) med sprutan som bara har 750ml kapacitet. Alltså, det är mera precist med blomsprutan och innehållet räcker längre än trycksprutan! Blandade i 10-15ml i vattnet (750ml). Enda nackdel med denna vanliga spruta är förstås att man blir trött i handen av allt pumpande, men det är det värt!
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hej, vad tror ni ? Kan något av dessa medel fungera på äkerfräken?
 
Monica Eckhoff skrev:
Hej, vad tror ni ? Kan något av dessa medel fungera på äkerfräken?
Loredo Quattron som innehåller fyra olika bekämpningsmedel skriver att den är "Weniger gut bekämpfbar" (mindre effektiv) mot Schachtelhalm, dvs Fräken-släktet. Jag antar att det även gäller Banvel M etc.

Fräken heter Equisetum på latin och kallas Horsetail på engelska om du vill söka uppslag på hur den kan bekämpas.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vespa skrev:
@MB77: Hur köpte du från denna firma? Går inte att genomföra köpet då dom inte levererar till Sverige? Tänkte nämligen beställa Banvel M också... ;)
Det var inga konstigheter, fick ett PM av butiken att de levererat till Sverige, med frakten blir högre än i Tyskland, ca 10euro. Det går inte att genomföra köpet innan man har bekräftat att det är ok med extra kostnader för frakt.

Detta har hänt vid några andra tillfällen både från UK och från Tyskland.
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Det var inga konstigheter, fick ett PM av butiken att de levererat till Sverige, med frakten blir högre än i Tyskland, ca 10euro. Det går inte att genomföra köpet innan man har bekräftat att det är ok med extra kostnader för frakt.

Detta har hänt vid några andra tillfällen både från UK och från Tyskland.
Fantastiskt. Testade lägga i varukorgen och fick mycket riktigt PM/mail från butiken att frakt blev €11.50. Slutpris cirka 340 kr vilket är en dundring billigare än konkurrenterna som skriver ut fraktpriset direkt på sidan.

De har även Dr Stähler Dicotex i enlitersflaska, samma recept och koncentration som t.ex Loredo Quattro och Weedex för cirka 340 kr. Känns surt då jag betalade 300 kr för bara 400 ml Quattro :(
 
Någon som visste förresten hur det kommer sig att Stroller Kombi är den enda produkten på svenska marknaden med bekämpningsmedel mot ogräs i gräsmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.