elpaco skrev:
Intressant. Så kan det så klart också vara, att klippningen innan ev minskar ogrässtorlek och klippning efter tar bort gift. Vet inte var jag fått min info ifrån, kan vara felaktigt logiskt tänkande bara ... Skall se om det går att kolla upp.
Det här är en fråga jag också har undrat över men inte funnit svar på. Påverkan av gräset var för mig också en ny teori.

Min teori var att ogräset skulle få växa ostört för att maximera effekten. Jag inbillade mig att kanske stördes någon fotosyntes eller annan mekanism i växten om inte fick växa ostört.

Men både Peter2400 och din teori är ju också klart rimliga.

Vore spännande att få fram en källa på vad som faktiskt är rätt.

Nu har jag undersökt runt lite gällande att klippa gräsmattan vid applicering av bekämpningsmedel.

Jag drar följande slutsatser:
1. Man vill maximera den yta som kan uppta bekämpningsmedlet.
2. Efter applicering behöver bekämpningsmedlet ett tag på sig att absorberas ordentligt och ner till rötterna. Klipper man för snabbt efter applicering kan man klippa bort delar av växten som tagit upp bekämpningsmedlet, vilket ger försämrad effekt.

Källor:
http://www.garden-counselor-lawn-care.com/weed-killer.html
http://homeguides.sfgate.com/should-cut-grass-before-spraying-herbicide-91043.html

Vill man då utrota ogräs som jordreva, revsmörblomma, rölleka, brunört etc som duckar under gräsklipparen så bör det vara ok att i princip klippa samma dag som appliceringen.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Ja då har den kommit, hoppas på lite bättre väder i morron så man kan prova (y)
IMG_1870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magu65 och 2 till
  • Laddar…
Ivrig som man är så har jag test sprutat en liten yta idag :cool:

Får se om blandningen blir bra eller inte, test ytan är sprutad med 6ml/1L och ca 10m2.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Där var det ja, senaste händelsen hos dom är att dom ska leverera paketet före kl 18 idag.
Nu har dom ju varit hemma hos mig redan, får se vart det tar vägen nu.

Just nu är det 31 grader här på Rhodos så jag kanske borde engagera mig mer i att bada än att få tag på gift!
Nu är jag hemma igen och tänkte givetvis
direkt på att hämta ut mitt paket!

Kul, under tiden jag varit borta har nu posten lyckats slarva bort mitt paket, jag ska ringa postnord imorgon och hoppas få en bra förklaring.

Tack för denna tråd och alla länkar. En flaska BanvelM beställd. 427kr inkl frakt.

Kan man förvänta sig effekt på tistel och maskrosor?

Peter2400 skrev:
... Jag ska bespruta lite testområden och ta lite före och efterbilder, det vore kul om någon som beställt något annat medel kan göra samma sak.
Nu har det gått några dagar, har du fått resultat och har du tagit några före/efter-bilder?

mg765 skrev:
Nu har det gått några dagar, har du fått resultat och har du tagit några före/efter-bilder?
Som jag skrev två inlägg tidigare😉
så har posten fortfarande mitt paket, någonstans, men så fort jag får tag i det så kan jag börja.

Har ikväll besprutat 4st 1.5l trycksprutor på diverse ogräs med Loredo Quattro. Mest brunört men diverse annat fick sig också en skvätt. Nu blir det väntans tider och se om det hjälper.

Peter2400 skrev:
Nu är jag hemma igen och tänkte givetvis
direkt på att hämta ut mitt paket!

Kul, under tiden jag varit borta har nu posten lyckats slarva bort mitt paket, jag ska ringa postnord imorgon och hoppas få en bra förklaring.
Men!! Det blir man ju inte helt nöjd med...

Vespa skrev:
Har ikväll besprutat 4st 1.5l trycksprutor på diverse ogräs med Loredo Quattro. Mest brunört men diverse annat fick sig också en skvätt. Nu blir det väntans tider och se om det hjälper.
Glöm inte att före/efter bild.
Vad körde du med för blandning?

MB77 skrev:
Men!! Det blir man ju inte helt nöjd med...
Nä , Att vänta har ju inget ogräs dött av😞

MB77 skrev:
Glöm inte att före/efter bild.
Vad körde du med för blandning?
Får ta bilder imorgon, glömde ikväll....
Blandning 15ml/1.5l vatten.

Fotade nu på morgonen mina "före" bilder, ca 9h efter besprutning. Såg ingen skillnad mot igår, så det blir nog bra referenser.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Nä , Att vänta har ju inget ogräs dött av😞
Nu har jag fått tag i mitt paket, postnord hade passat på att byta kolliId på paketet, det var därför det var svårt att hitta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Exxi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.