ImageUploadedByByggahus.se1373543295.855755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
denna växer lite överallt hos mig, i gräset, i singel, mellan plattor!

Och framförallt hur blir man av med det?
 
Ser ut som åkerfräken.

Jag har inte lyckats bli av med mina så jag hoppas någon annan vet.
 
  • Gilla
Kalasclas
  • Laddar…
Tack! Nu vet jag iallafall vad jag ska slåss mot! :)
 
Gummiaktiga långa rötter? Ser ut som åkerfräken jag hade i rabatterna. Fick bort mina genom att trasa sönder varje åkerfräken med handen och sedan försiktigt spraya på koncentrerad Roundup. Att bara spraya fungerade inte och fick förklarat att åkerfräken inte tar upp näringsämnen i samma utsträckning som vanliga blad och ibland är de dessutom klorofylllösa. Värsta ogräs man kan ha.
 
Japp rötterna är långa och som gummi!

Roundup hoppar jag, är i gräsmattan och framförallt runt sandlådan och där vill jag inte använda gifter
 
Åkerfräken har tunna, tunna rötter som går metervis ner i marken. Den klarar därför av alla gifter så bry dig inte om att spruta den. Rensa när du ser den - och var glad ... det är faktiskt ett ogräs som det INTE går att bli av med.
 
Skaffa dig "bonnaroundup" på lantmanna och ditt problem är borta.
 
Efter erfarenhet från besprutning av banvall kan jag säga att inte ens den mer koncentrerade Roundupen som säljs på lantmännen biter på Åkerfräken (eller Rävarumpor som vi säger här nere).
Där är det bara mekanisk bekämpning som gäller, vi körde över med vår sopmaskin vid några tillfällen och det bet lite på dom.
Har kört med ogräsättika på mina hemma, de vissnar ner och dör, för att sedan komma tillbaka efter någon vecka, så det är nog tröstlös kamp.
 
H Herc skrev:
Skaffa dig "bonnaroundup" på lantmanna och ditt problem är borta.
Hej Herc, ditt inlägg är det enda jag sett som är optimistiskt angående att segra mot åkerfräken. Kan jag fråga hur du lyckades med att bekämpa åkerfräken med bonnaroundup? Tusen tack!
 
Yonnas inlägg #6 är korrekt.
Flyttade till ett hus 2010 där tomten inte var skött på några år och helt nersållad med rävsvansar. Finns mest på min tomt så jag tror faktiskt att någon planerade dit det utan att veta att den är invasiv (enligt mig).
Har säkert ryckt hundratals säckar med detta genom åren men det går att begränsa. Har bara några enstaka i gräsmattan nuförtiden. De växer mest där annat ogräs växer såsom kirskål etc.
Det gäller att ta skotten på våren så att sporerna som sitter i dem inte ska sprida sig. Detta tror jag är det som hjälpt mig att begränsa dom. Ser ut som sparrisar (kan ladda upp bild senare). Hög tid är NU att plocka dom!
Annars är det bara att rycka, rycka, rycka. Tyvärr beter de sig som en Hydra. Rycker man av dom delar de sig i 2-4 nya stjälkar efter ett tag. Täcker man över med täckduk eller plast letar sig de svarta rötterna ut i sidorna till slut eller går igenom helt enkelt. Fick nyasfalterad gata förra några år sedan, tog ett år så gick de igenom det med. Helt otroligt växtkraft.

Och allt som rycks ska läggas i sopsäckar och köras till återvinningen. Se till att det inte hamnar i komposten.
 
  • Gilla
twech
  • Laddar…
Så här ser åkerfräken ut på våren full med sporer i toppen. Plockar man dom nu när de är lite gröna så sprids inga sporer. Är de helt bruna så måste man vara mer försiktig med sparrisarna.
 
  • Tre kottar och tändsticksask på grov yta. Solstickan-symbol. Växtlighet. Skala för storlek. Utomhus, solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta åkerfräken?
 
  • Grönt, tätt barr på gren mot marmorerad vit bakgrund. Naturligt, enkelt, växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Julistormen skrev:
Är detta åkerfräken?
Ja, det är åkerfräken.
 
G GabrielLindroos skrev:
Ja, det är åkerfräken.
Å nej har massor.. Man blir ju deprimerad av att det inte går att få bort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.