1 020 362 läst · 2 320 svar
1020k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
10ml/L är korrekt dosering? 1%lilytwig skrev:Jag ville prova att överdosera för att se vad gräset tycker om det. Så jag gjorde en ytterst liten sats 10 ml/liter, och sprayade på en liten yta. Ogräset reagerade som vanligt, men även gräset tog stryk. Det dog inte, men blev gult och fult. Efter 3 veckor har det repat sig någotsånär men är fortfarande klent och missfärgat.
Så man bör följa anvisningarna för bästa verkan.
Medlem
· Stockholm
· 1 412 inlägg
Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.
Men idag när jag kommer hit så är det fullt med frisk Kirskål i alla fall!
Vad göra?
Gå på en gång till kan jag inte göra nu för det blåser för hårt så man kan inte begränsa bekämpningen.
Är kirskål omöjliga att ha ihjäl?
Vad göra?
Gå på en gång till kan jag inte göra nu för det blåser för hårt så man kan inte begränsa bekämpningen.
Fungerar verkligen MCPA på kirskål?B Bo Berglund skrev:Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.
Vad göra?
Stickan
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Gräsklippare?B Bo Berglund skrev:Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.
Vad göra?
maskeradeproggaren
Medlem
· Skåne
· 160 inlägg
maskeradeproggaren
Medlem
- Skåne
- 160 inlägg
Vart köper du denna? Hittar bara från utriket med hög fraktkostnad.Serpent 750 skrev:Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Byggveteran
· 2 402 inlägg
Nej det verkar inte på kirskål. Men å andra sidan överlever inte kirskål i en gräsmatta. Om du klipper en till två gånger i veckan så försvinner det.Stickan56 skrev:
Om du har kirskål i rabatter så är det nog bara manuell rensning som funkar. Om man går över dem en gång i veckan så hinner de aldrig bli stora. Försvinner inte men kan reduceras.