lilytwig lilytwig skrev:
Jag ville prova att överdosera för att se vad gräset tycker om det. Så jag gjorde en ytterst liten sats 10 ml/liter, och sprayade på en liten yta. Ogräset reagerade som vanligt, men även gräset tog stryk. Det dog inte, men blev gult och fult. Efter 3 veckor har det repat sig någotsånär men är fortfarande klent och missfärgat.
Så man bör följa anvisningarna för bästa verkan.
10ml/L är korrekt dosering? 1%
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
10ml/L är korrekt dosering? 1%
Helt rätt, jag skrev fel. Jag tog 10-dubbel dos dvs 100 ml/l. Det var 10 ml blandat med 1 dl vatten.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.

Men idag när jag kommer hit så är det fullt med frisk Kirskål i alla fall! :(
Vad göra?

Gå på en gång till kan jag inte göra nu för det blåser för hårt så man kan inte begränsa bekämpningen.

Är kirskål omöjliga att ha ihjäl?
 
Stickan56
B Bo Berglund skrev:
Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.

Men idag när jag kommer hit så är det fullt med frisk Kirskål i alla fall! :(
Vad göra?

Gå på en gång till kan jag inte göra nu för det blåser för hårt så man kan inte begränsa bekämpningen.

Är kirskål omöjliga att ha ihjäl?
Fungerar verkligen MCPA på kirskål?

Stickan
 
BigR
Stickan56 Stickan56 skrev:
Fungerar verkligen MCPA på kirskål?

Stickan
Nej, kirskålen blir bara lite skrynklig och fortsätter sedan växa. Glyfosat eller andra metoder behövs.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag bekämpade en gräsyta intill sommarstugan på c:a 8-10 kvm för ett par tre veckor sedan. Plätten var full med kirskål och efter en vecka så hade de sjunkit ihop och såg ledsna ut.

Men idag när jag kommer hit så är det fullt med frisk Kirskål i alla fall! :(
Vad göra?

Gå på en gång till kan jag inte göra nu för det blåser för hårt så man kan inte begränsa bekämpningen.

Är kirskål omöjliga att ha ihjäl?
Gräsklippare?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
BigR BigR skrev:
Nej, kirskålen blir bara lite skrynklig och fortsätter sedan växa. Glyfosat eller andra metoder behövs.
Javisst, men glyfosat är ju inte alternativ till MCPA.

Stickan
 
maskeradeproggaren
Serpent 750 Serpent 750 skrev:
Vill bara utveckla lite om Loredo Quattro, jag har nu i 3-4 år använt mig av åv Loredo Quattro på gräsmattan och den har aldrig någonsin varit så ogräsfri som nu kan jag säga, tidigare använde jag Kombi Stroller och visst det funkade men inte som nu, helt sjukt faktiskt vad Loredo får bort. Som jag tidigare skrev Loredo Quattro är helt klart det bästa just nu för en ogräsfri gräsmatta. Och som jag också skrev tidigare så finns det att köpa på Tradera.
Vart köper du denna? Hittar bara från utriket med hög fraktkostnad.
 
2 liter för under 110 euro för 2 år sen. Kvitto från eBay på köp av 2 liter ogräsmedel för 89,95 euro med totalt pris på 109,85 euro, inklusive frakt och moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stickan56
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vart köper du denna? Hittar bara från utriket med hög fraktkostnad.
Du hittar nog inte det i Sverige.
Jag köpte Dicotex (same shit) från Tyskland för några år sedan.

Stickan
 
nino nino skrev:
Har en massa växter som är kvar sen en gammal plantering som spridit sig, tyvärr är det även runt rabarberna... Dör den om jag sprayar dicotex runt om?
Det var tydligen kirskål som sprider sig
 
E
Sådär, nu har vi ett resultat.

Dock inte enbart Dicotex förtjänst. En allmänt välskött gräsmatta som klipps ofta och gödslas. Jag har enbart punktbehandlat, främst klöver.
 
  • Nyklippt gräsmatta i trädgård med häckar i bakgrunden och en vit byggnad vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Sådär, nu har vi ett resultat.

Dock inte enbart Dicotex förtjänst. En allmänt välskött gräsmatta som klipps ofta och gödslas. Jag har enbart punktbehandlat, främst klöver.
Termen "Välskött" vad avser gräsmattor, kan diskuteras.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
E
S skogaliten skrev:
Termen "Välskött" vad avser gräsmattor, kan diskuteras.
Utveckla.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Fungerar verkligen MCPA på kirskål?

Stickan
Nej det verkar inte på kirskål. Men å andra sidan överlever inte kirskål i en gräsmatta. Om du klipper en till två gånger i veckan så försvinner det.
Om du har kirskål i rabatter så är det nog bara manuell rensning som funkar. Om man går över dem en gång i veckan så hinner de aldrig bli stora. Försvinner inte men kan reduceras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.