B Bo Berglund skrev:
Förstår inte din dosering...
Dicotex skall doseras med 1 ml/kvm (som skall spädas 100 ggr med vatten).
Så:
500 kvm x 1 ml/kvm = 500 ml Dicotex. Du har 5 ggr för lite.
Och för stark koncentration.

Och med 1% spädning blir det totalt 50 liter vätska att spruta.
(dvs 10 fulla trycksprutor).
Tror du missförstod enoch85:s beskrivning "punktsprutat ca 500 m2".

Jag tolkar det som att enoch85 punktvis har bekämpat ogräs på en totalyta bestående av
500 m2 gräs. Alltså ca 50 m2, för den ytan kan det mycket väl räcka med 5 L vätska.

Dicotex blandas 1% dvs. 50ml dico i 5 L vatten.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
E
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tror du missförstod enoch85:s beskrivning "punktsprutat ca 500 m2".

Jag tolkar det som att enoch85 punktvis har bekämpat ogräs på en totalyta bestående av
500 m2 gräs. Alltså ca 50 m2, för den ytan kan det mycket väl räcka med 5 L vätska.

Dicotex blandas 1% dvs. 50ml dico i 5 L vatten.
Exakt så.

Läste i tråden att man kunde använda dubbel dos för just punktbesprutning och det är vad jag gjort.

Kommer inte klippa och vattna på minst 6 dagar. När jag klipper blir det med robot, eventuellt att jag drar och köper en separat gräsklippare med uppsamlare.

Sen är planen att ha ut lite Algomin (gödning) nån dag innan regn.
 
E enoch85 skrev:
Läste i tråden att man kunde använda dubbel dos för just punktbesprutning och det är vad jag gjort.
Detta med spädning och påläggning är ju ett speciellt projekt...

Det som sägs på förpackningen är detta:
Dosering = 1 ml per kvm, dvs 1 ml av outspädd vätska per kvm
Utspädning 1:100 dvs 1% koncentration när man sprutar
Så för att få önskad beläggning måste man nu spruta så att det kommer 100 ml per kvm eller att 1 liter sprutas på 10 kvm.

Och detta är svårigheten!

När jag skaffade trycksprutan så försökte jag mäta upp hur fort jag skulle gå för att beläggningen skulle bli rätt med det munstycke jag hade och med den höjd jag sprutade från (munstycke över gräset). Detta gjordes med vatten enbart förstås.
Det gav mig viss info, men det är ju inte direkt lätt att lägga precis så när man behandlar...
Så jag anser att det inte går att få rätt dosering hur som helst.
Trycket i sprutan sjunker ju också vartefter man tömmer den så då måste man stanna upp och pumpa upp den rätt ofta för konstant resulterande beläggning....

Men det är nog inte så exakt hur man än gör.
 
B Bo Berglund skrev:
Detta med spädning och påläggning är ju ett speciellt projekt...

Det som sägs på förpackningen är detta:
Dosering = 1 ml per kvm, dvs 1 ml av outspädd vätska per kvm
Utspädning 1:100 dvs 1% koncentration när man sprutar
Så för att få önskad beläggning måste man nu spruta så att det kommer 100 ml per kvm eller att 1 liter sprutas på 10 kvm.

Och detta är svårigheten!

När jag skaffade trycksprutan så försökte jag mäta upp hur fort jag skulle gå för att beläggningen skulle bli rätt med det munstycke jag hade och med den höjd jag sprutade från (munstycke över gräset). Detta gjordes med vatten enbart förstås.
Det gav mig viss info, men det är ju inte direkt lätt att lägga precis så när man behandlar...
Så jag anser att det inte går att få rätt dosering hur som helst.
Trycket i sprutan sjunker ju också vartefter man tömmer den så då måste man stanna upp och pumpa upp den rätt ofta för konstant resulterande beläggning....

Men det är nog inte så exakt hur man än gör.
Att blanda in kvm krånglar bara till det.
Det enda som är exakt är att man blandar 1:100.
Sedan räcker det så långt det räcker, bara att blanda mer eller mindre nästa gång.
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
Ja de borde ange minsta beläggning för funktion i stället. Man skall ju ha ihjäl ogräset så om det blir för mycket gör väl egentligen inget... (Utom att det blir dyrare)
Möjligen har gräs en max tålighet som man inte vill överskrida.
 
E
Peter2400 Peter2400 skrev:
Att blanda in kvm krånglar bara till det.
Det enda som är exakt är att man blandar 1:100.
Sedan räcker det så långt det räcker, bara att blanda mer eller mindre nästa gång.
Jag tänker samma sak. 👍🏼
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Jag tänker att det här med koncentrationen är lite som att följa recept när man lagar mat. Hustrun håller på med mått och kladdar, medan jag kör lite på känsla. Står det en deciliter grädde häller jag i vad jag bedömer är 1 dl och frun tar fram måttbägaren. Resultatet blir oftast lika bra.

Med det sagt så är det självklart mer noggrant när vi pratar gifter för gräsmattan...men mest för miljöns och ekonomins skull. Slutresultatet är nog ganska lika oberoende om man blandat 0,85 % eller 1,15 % eller om man råkar spruta lite mer på några dm2 och lite mindre på andra.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Att blanda in kvm krånglar bara till det.
Det enda som är exakt är att man blandar 1:100.
Sedan räcker det så långt det räcker, bara att blanda mer eller mindre nästa gång.
Kanske för punktbehandling. För yttäckning torde det vara precis tvärtom.
 
Beställde just 1 liter (2x500 ml) Dicotex från säljaren Naturstein-Garten på Ebay.com för i runda slängar €37 + €20 frakt = €57 vilket Handelsbanken konverterade till och drog 664 kr för på kortet. Euro-kursen är som den är. Kanske går att köpa billigare någon annanstans.
 
S Svent skrev:
Beställde just 1 liter (2x500 ml) Dicotex från säljaren Naturstein-Garten på Ebay.com för i runda slängar €37 + €20 frakt = €57 vilket Handelsbanken konverterade till och drog 664 kr för på kortet. Euro-kursen är som den är. Kanske går att köpa billigare någon annanstans.
Det är nog ett normalt pris. Loredo Quattro kostar ca €30 för 400 ml i byggshopen i tyskland
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Beställde just 1 liter (2x500 ml) Dicotex från säljaren Naturstein-Garten på Ebay.com för i runda slängar €37 + €20 frakt = €57 vilket Handelsbanken konverterade till och drog 664 kr för på kortet. Euro-kursen är som den är. Kanske går att köpa billigare någon annanstans.
En femtiolapp hade du sparat på att handla av https://agrarking.com/dicotex-lawn-weed-free-500-ml-15088
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
En femtiolapp hade du sparat på att handla av [länk]
Jag blev nekad att handla där. Endast för professionella användare.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jag blev nekad att handla där. Endast för professionella användare.
Det gäller väl endast 1L flaskan? 2x500ml ska inte vara några problem.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det gäller väl endast 1L flaskan? 2x500ml ska inte vara några problem.
Kan det vara så? Får testa att beställa det då. Nu löste det sig genom en bekant som köpte från en annan leverantör. Inga frågor ställdes.
 
Jag ville prova att överdosera för att se vad gräset tycker om det. Så jag gjorde en ytterst liten sats 10 ml/liter, och sprayade på en liten yta. Ogräset reagerade som vanligt, men även gräset tog stryk. Det dog inte, men blev gult och fult. Efter 3 veckor har det repat sig någotsånär men är fortfarande klent och missfärgat.
Så man bör följa anvisningarna för bästa verkan.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.