D daenur skrev:
Apropå mossan. Med tanke på mängderna, behöver man kratta bort den döda mossan eller försvinner den på något magiskt sätt?
Låt den bara vara...det kommer se förskräckligt ut först, men sen skrumpnar den ihop och blir till slut gödning. Börjar du kratta och greja i den så är det risk att den sprider sig.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
D daenur skrev:
Härligt med snabba svar, tack! Känns klart överkomligt att ge sig i kast med detta. Enda haken är väl att barnen ska undvika gräsmattan några dagar, kan bli tufft då det är deras absoluta favoritplats. Apropå mossan. Med tanke på mängderna, behöver man kratta bort den döda mossan eller försvinner den på något magiskt sätt?
Den blir svart och förmultnar tillslut ner. Men detta beror på hur mycket och hur tjock mossan är.. På ett ställe i min matta krattade jag bort och körde med ferrogent igen. Detta fick jag upprepa några gånger. Dock tenderar de få grässtrån som finns i mossan ha relativt ytliga rötter och risken finns att du får upp hela svålen och lämnar bar jord. Någonstans går en gräns för vart det är enklare att ta upp hela svålen med mossa och allt för att fylla på med ny jord och så om just där.. Men detta är när det bara är mossa utan gräs i.
 
P Paxman skrev:
Blev sugen på att kolla lite gamla bilder.

Så här såg mattan ut efter vertikalskärning och påbörjad ihopkrattning av löst material 2015-07-13:

[bild]

Så här såg den ut 2015-08-02, alltså endast tre veckor senare:

[bild]

Weibulls Extra Green och Hasselfors gräsmattedress. Vad jag minns använde vi inget gödsel, utan endast noggrann vattning under etableringsfasen.
Snyggt! Tror en viktig del där är dressjord, den ger ju dessutom lite näring i sig.
Jag hade (har) en plätt med riktig kass gräsmatta. Mer ogräs än annat. Jag vertikalskar (nära på jordfräste) och sådde om hela ytan + vattnade kontinuerligt. Dessvärre tog sig fröna lite dåligt och det är fortfarande mycket ogräs kvar. Men delar är riktigt bra. Nya tag i år!
 
Eftersom tråden har ett antal år på nacken nu: är det någon som testat sin flaska med disco efter att den fått ett par år på nacken? Jag läste någonstans att vanligt konstgödsel håller bra så länge det är torrt (har samma information från bönder om att så länge gödslet inte tar upp vatten så är det ok), men att de aktiva substanserna inte klarar mer än 3-4 år innan de bryts ner.
 
Min öppnade flaska är kanske 3-4 år nu, och jag tycker mig uppleva lite sämre effekt i behandlingen. Det är dock så många andra (yttre) faktorer som spelar in vid bekämpningstillfället att det är svårt att veta ifall det beror på medlets verkningsgrad eller något annat. Ogräset dör...men kanske inte lika snabbt som första gången?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
F
tensiden tensiden skrev:
Eftersom tråden har ett antal år på nacken nu: är det någon som testat sin flaska med disco efter att den fått ett par år på nacken? Jag läste någonstans att vanligt konstgödsel håller bra så länge det är torrt (har samma information från bönder om att så länge gödslet inte tar upp vatten så är det ok), men att de aktiva substanserna inte klarar mer än 3-4 år innan de bryts ner.
2 år gammal Discotex. blandade 1dl med 10 liter vatten i förrgår em och punktade upp all skit jag hittade på gräsmattan samt helströk ett område på ca 70 kvadrat. Drygt hälften gick på. Redan nästa morgon så hade maskrosorna och en hel del annat större ogräs vridit sig. Inget snack om att det funkar.

och det är jäkligt smidigt att punktbehandla med en ryggspruta där man pumpar upp väldigt lågt övertryck så det inte dammar utan man lägger i princip bara ut på bladen man vill dräpa.

En annan sak att tänka på som blev extremt påtaglig är att ogräs i en välklippt gräsmatta inte tar åt sig lika lätt som friväxande så det är inte dumt att ge ogräs i mattan chansen att sticka nosen över kanten lite i några dagar utan klippning och sen vänta MINST 48h innan klippning efter behandling.
 
Redigerat:
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Hur var det med djur och dicotex?
Har 2 katter som går in och ut som dom vill, är det ok om dom går där man sprutat ut samma dag?
 
  • Gilla
Skånelängan
  • Laddar…
Shirack skrev:
Ska prova lägga ut idag discotex på 100 kvadratmeter som test.

hur har ni som använt gjort med kläder och skor osv?

man vill helst inte dra in det i huset.

för hur man än gör så får man garanterat en viss dimma på kläderna och man går och trampar i det med skorna.

man vill ju inte klä ut sig i engångsdräkt för då undrar folk vad man sysslar med.
Gummistövlar och gamla slitna brallor. Brallorna i tvätten direkt efter.
 
nino nino skrev:
Hur var det med djur och dicotex?
Har 2 katter som går in och ut som dom vill, är det ok om dom går där man sprutat ut samma dag?
Du får sätta gummistövlar på katterna. :cool:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kan väl ladda upp lite före/efter bilder jag också, det är alltid roligt. Körde framsidan förra året med en dos disco. Första bilden är alltså förra året. Och bild två är från i år, nästan nydressat. Kanske tagit 5 maskrosor detta året.

Utsikt från en trädgård med grönt gräs och blommande träd, sett genom svarta metallräcken med en gata i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från en veranda över en välskött gräsmatta med blommande träd och en klarblå himmel med fluffiga moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Man märker stor skillnad på hur snabb effekten är nu när det är lite varmare ute och ogrässet är i starkare tillväxt.
Kompletterings sprayade lite för 4 dagar sedan och har tom idag fått samma effekt som jag i slutet på April fick på ca 8-10 dagar.
Vid första spray i slutet på April hade vi ca 8-14 grader dagtid, nu har vi haft ca 15-18 grader senaste veckan.
 
Det var inte riktigt vindstilla idag så det blev inget. Vet någon varför det inte ska blåsa? Är det enbart för att inte missa vid appliceringen eller handlar det även om att ångorna inte ska driva iväg?
 
F fiskbuggaren skrev:
Det var inte riktigt vindstilla idag så det blev inget. Vet någon varför det inte ska blåsa? Är det enbart för att inte missa vid appliceringen eller handlar det även om att ångorna inte ska driva iväg?
Spelar det någon roll? :) Jag skulle tro att det är för att inte droppar ska flyga iväg och hamna på fel ställen när man applicerar. Att Dicotex skulle ligga och avge farliga ångor efter att det landat har jag mycket svårt att tro...det är inte VX-gas vi pratar om.
 
Om det blåser så dör blommor, häck och annat i vindens riktning som du troligen vill ha kvar :confused:
 
Nu har det gått ca 1månad sedan jag sprutade. Alla maskrosor är väck och nästan all annan ogräs med. Nästan obehagligt vilket medel :O har en tomt på 1250kvm och använde bara halva flaskan till hela gräsytan. Alltså mindre än vad man ska. Galet! Vet inte om man ska börja punktbehandla ogräset som är kvar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.