fredri_k fredri_k skrev:
Har skummat en hel del i tråden, men vågar jag spruta dicotex runt våra jordgubbsland / kryddor / rabarber? Det jag oroar mig för är om rötterna från dessa suger upp medlet? Ska man hålla minst någon meters avstånd kanske eller ännu mer!?
Jag hade väntat till efter skörd annars bör du hålla iaf. 2m avstånd till grönsaksodlingar/ bär

fredri_k fredri_k skrev:
Har skummat en hel del i tråden, men vågar jag spruta dicotex runt våra jordgubbsland / kryddor / rabarber? Det jag oroar mig för är om rötterna från dessa suger upp medlet? Ska man hålla minst någon meters avstånd kanske eller ännu mer!?
Du kan också använda en spraytratt typ som denna https://www.bauhaus.se/sprayskydd-gloria-typ-270
Kom ihåg att bara spraya vid svag vind och när regn inte väntas.

P Paulina123 skrev:
Tusen tack för utförligt svar och tips! Vi har väl över 1000 kvm gräsmatta och jag hatar att böja mig så det blir nog att köpa röret!
Rekommenderar denna. Kör en på jobbet och en privat. De har hållt i 8år nu. Även fast de står med medel i mestadels. Dock ingen ogräsättika som kan sabba packningarna och slangen.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...asbekampning/trycksprutor/tryckspruta-759007/

Mikael_L
mg765 mg765 skrev:
10 ml per liter vatten och 10 m2 är väl Dicotex och andra produkter med samma innehåll.
Vad händer ifall man doserar för lite.
Jag tänkte att det är ju lite tokigt ifall man sprider bekämpningsmedel, men spätt ut det så mycket att det inte gör effekt, då har man ju bara spritt ut medel i onödan.

Om man halverar dosen så kanske det tar 90% av det man bekämpar, eller kanske fortfarande 100% om det är en del marginal inräknat i doseringen.

Någon som vet?

Har för mig att någon skrev att denne testat halverad dos med OK resultat...jag är dock av uppfattningen att tillverkarna antagligen vet vad som fungerar bäst och skriver sina instruktioner utefter det.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mats-S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte att det är ju lite tokigt ifall man sprider bekämpningsmedel, men spätt ut det så mycket att det inte gör effekt, då har man ju bara spritt ut medel i onödan.

Om man halverar dosen så kanske det tar 90% av det man bekämpar, eller kanske fortfarande 100% om det är en del marginal inräknat i doseringen.

Någon som vet?
Jag kör med 6ml/liter, funkar alldeles utmärkt. kanske tar någon dag extra men ju mindre gift med samma resultat dessto bättre (y)

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag googlade lite, och fann detta, för en produkt riktad mot lantbruket. Och intressant nog har de angivit en procentsats för effekten vid olika doseringar.
Men OBS, detta är alltså riktat mot lantbruk, så det är inte säkert att det går att översätta till gräsmattor och villaträdgårdar.

Preparatbeskrivning:
MCPA 750 vekar systemiskt och tas upp av ogräsens gröna delar. Preparatet transporteras ut till växtens tillväxtpunkter, där det påverkar ogräsens hormonbalans.

Ogräseffekter:
Mycket god effekt: Lomme, mjölktistel penningört, smörblomma, svinmålla, åkergyllen, åkerkål, åkersenap, åkerättika. God effekt: Blåklint, dån, fettistel, förgätmigej, åkerspergel och åkertistel.

Blandningar:
MCPA 750 är blandbart med de flesta ogräsmedel. Blandning rekommenderas för att bredda ogräseffekten. Kan blandas med svampmedel, Cycocel® Plus (endast i råg), mikronäring, bladgödsel. Urea max 15 kg N/ha och fordrar god omröring. Blanda inte flyghavremedel, Terpal®1 eller kopparsulfat eller andra brännande ogräsmedel.

Vattenmängd:
200-300 liter per hektar. Vid sena sprutningar och täta bestånd använd 300-400 liter per hektar.

Dos rekommendationer

Behandling i stråsäd får ske senast vid första nordstadiet (BBCH 31).

Vårsäd utan klöverinsådd:
Sprutas 2-3 veckor efter stråsädens uppkomst, d v s då stråsäden har 3-4 blad.

Dos: (70-75% effekt) 0,75 liter MCPA 750 och minst 200 liter vatten par ha. (>85% effekt) 1,5-2,0 liter MCPA 750 och minst 200 liter vatten par ha.

Mot åkertistel och åkermolke sprutas sent. Dos 2,0-2,4 liter per ha.

Höstsäd utan klöverinsådd:
Sprutas på våren så snart ogräsen börjat växa och nattfrosten upphört

Dagstemperaturen bör inte understiga +12°C.

Dos: (70-75% effekt) 1,25 liter MCPA 750 och minst 200 liter vatten par ha. (>85% effekt) 1,5-2,4 liter MCPA 750 och minst 200 liter vatten per ha.

Mot åkertistel och åkermolke sprutas sent. Dos 2,0-2,4 liter per ha.

Stråsäd med rödklöverinsådd
Sprutas då klöverplantorna har 1-3, 3- fingrade blad, d v s vid samtidig sådd ca 4-5 veckor efter skyddssädens uppkomst. Dos 0,5-0,6 liter i minst 200 liter vatten per hektar.

Gräsfröodlingar och gräsvallar
Sprutas tidigt på våren. Lättbekämpade ogräs dos 1-2 liter per hektar i minst 200 liter vatten. Måttligt känsliga ogräs dos 2-3 liter i minst 200 liter vatten. Behandling i slåttervall får ske senast 34 dagar fore skörd.

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Någon som vet?
För lite koncentration har också fungerat hyggligt, åtminstone de ogräs som tål minst, som klöver och revsmörblomma. Worst case får applicera en gång till efter en vecka där det inte har bitit, så ingen dålig idé.

Starkare koncentration har också fungerat bra. Blandningsangivelserna i bruksanvisningarna tar nog höjd för att att användaren inte har så bra precision att det ska kunna bli ojämnt applicerat. Tar man i för mycket är min erfarenhet dock att gräset blir stressat och lite gult. Gräset brukar hämta sig men är det långvarig torka kan man ha otur och fläckvis dräpa gräset.

P Paulina123 skrev:
Köpte Dicotex förra året och ska använda det snart så att gräsmattan kan bestå av gräs och inte världens alla ogräs. Jag har ingen tryckspruta och håller att att kika på vad man ska köpa.

Vilken tryckspruta bör man köpa? Eller ska man hyra?
jag har provat några sprutor och landat i att Gloria PRO 5L funkar bäst för mig.

Bullitpoints är
  • Toppkvalité
  • Olika sprutbild med olika munstycken
  • Lång lans
  • Lite längre slang
  • Fungerar för nästan alla typer av kem

Anledningen är att du kan få en bred platt sprutbild vilket gör den flera gånger effektivare än ex. Gardenas grönblå spruta som har en cirkulär sprutbild.

Dessutom kan du gå upp i droppstorlek utan att förlora sprutbilden och en jämn spridning. Medan återigen gardenan eller annan billig spruta fungerar mer som en trycksatt blomspruta.. ”dimma, dimma, dimma , stråle” och är svåra att ställa in.

Skillnaden i tid det tar att tömma behållaren är också betydande om du kan gå upp i droppstorlek men ändå få en effektiv spridning. Speciellt när du skall behandla ett större område och skall tömma 10L/100m2

https://www.swedol.se/kemspruta-gloria-pro-5-lof-8450.html

Redigerat:
  • Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
någon som vet hur länge man måste vänta innan man vågar gå barfota på gräset efter besprutning med dicotex/loredo? funderar på att köpa men kan inte hitta något säkerhetsblad..

Shirack skrev:
Hade väntat en månad...

Ingen fakta, bara egen känsla

men vi gjorde ju klart lite längre bak i tråden det inte va så himla farligt sålänge du inte dricker direkt från flaskan.. läs bakåt i tråden
En månad???

Det verkar finnas en överdriven rädsla för detta medel, som enligt tester inte är farligt för bin och humlor. Skulle man då inte kunna gå barfota på gräset på en månad?

Du lär få mer gift i dig om du håller i en banan och sen äter en macka utan att tvätta händerna.

Jag raljerar lite, men varför komma med antaganden som gör att tröskeln höjs och folk blir livrädda?

• Gilla
bhshpk och 1 till
  • Laddar…
P pumpi skrev:
någon som vet hur länge man måste vänta innan man vågar gå barfota på gräset efter besprutning med dicotex/loredo? funderar på att köpa men kan inte hitta något säkerhetsblad..
4-6 dagar kanske för barn och husdjur,
Jag hade inte varit rädd över att gå efter 2 själv om gräset var är torrt . Jag brukar inte slicka:p mina fötter rena ändå men hunden brukar ju det så..

Mikael_L
Djuren ja, de tvättar sig med tungan, hur ska vi lyckas hålla vår katt, och grannarnas också för den delen, ifrån att gå på gräsmattan efter behandlingen...? :thinking:

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, ... tål att tänkas på.

Mikael_L
B bhshpk skrev:
Jag kan skicka på posten.
Jag har fått ett PM också, från lite mer geografiskt närliggande ställe. Jag återkommer ifall det inte löser sig här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Djuren ja, de tvättar sig med tungan, hur ska vi lyckas hålla vår katt, och grannarnas också för den delen, ifrån att gå på gräsmattan efter behandlingen...? :thinking:

Det hade jag faktiskt inte tänkt på, ... tål att tänkas på.
förmodligen Ingen fara så länge de inte går i det innan det torkat /torkat in . De kommer inte få i sig skadliga mängder om gräsmattan torkat

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.