1 024 156 läst · 2 320 svar
1024k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Körde ett race ikväll på lite blandade ogrässorter som var kvar i mattan. Får se om det hinner dö till midsommar. Blivit av med 90% ogräs på 1månad iaf
Körde på hela gräsmattan och 1-1,5 dygn efteråt så kom regn. Klövern har reagerat starkt och gjorde ganska fort , maskrosorna har blivit riktiga monster anabola maskrosblad, jag börjar oxå efter 7dygn se att de blir missfärgade nu så jag tror dicotex har gjort sitt jobb även om regnet Kom lite oväntat. Fibbla/fibblor däremot har jag ett parti i gräsmattan Och de svarar inte alls , Det har och göra med att de är eller i inte är tvåhjärtbladiga. så nu får jag hitta på något annat med dem !I inxs74 skrev:
Jag fick bort fibblorna med dico. Blandar även i lite diskmedel. Lägger sig som en hinna över bladen istället för att bli vattendroppar.Husägare2020 skrev:Körde på hela gräsmattan och 1-1,5 dygn efteråt så kom regn. Klövern har reagerat starkt och gjorde ganska fort , maskrosorna har blivit riktiga monster anabola maskrosblad, jag börjar oxå efter 7dygn se att de blir missfärgade nu så jag tror dicotex har gjort sitt jobb även om regnet Kom lite oväntat. Fibbla/fibblor däremot har jag ett parti i gräsmattan Och de svarar inte alls , Det har och göra med att de är eller i inte är tvåhjärtbladiga. så nu får jag hitta på något annat med dem !
Jag ställde frågan till Bayer Garden gällande diskmedel/surfaktant/tensid i inlägg #101:
Det ska alltså inte vara nödvändigt att ha i något sådant. Tyvärr svarade han inte på frågan om det redan fanns iblandat, och motiverade aldrig varför det skulle kunna skada gräsmattan vilket jag har svårt att se.
Thank you for your recent query regarding the need to add a surfactant to our Lawn Weed Killer concentrate.
There is no need to add a surfactant and I would advise that you just follw the pack instructions.
Addition of a surfactant may in fact cause damage to your lawn and as such I would strongly advise against it.
Yours sincerely
Bayer Garden Advisory
Det ska alltså inte vara nödvändigt att ha i något sådant. Tyvärr svarade han inte på frågan om det redan fanns iblandat, och motiverade aldrig varför det skulle kunna skada gräsmattan vilket jag har svårt att se.
Jag har inte gjort det, men om man söker på "bishop's weed" och "goutweed" som är de engelska namnen för växt(familjen) får man fram att det inte finns mycket som fungerar så värst bra. Lär behöva upprepade behandlingar, men då kanske det är lika bra att bara klippa eller hantera på annat vis.André F skrev:
Det ska lukta, en kemisk, klisterliknande lukt. Luktar det inte är risken stor att man köpt vatten. Folk luras. Jag själv betalade 1200 med frakt från Tyskland för en liter via E-bay och fick bara vatten men i Roudup-flaskor. Säljaren försöker skylla på tillverkaren!S shelter skrev:Jo, jag har kört med rekommenderad dosering fär Banvel M med en större mängd vatten förra året men tyckte det tog dåligt om om man använde tyckspruta. Testade lite försiktigt med sprayflaskan nu med c:a 7.5ml och det märktes snabbt på maskrosor och efter några dagar på andra ogräs. Men jag ska nog återgå till tycksprutan sen, blir för jobbigt att dutta med sprayflaska insåg jag.
En annan grej, Banvel M har en väldigt karakteristiskt lukt har jag märkt, luktar ju långa vägar.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 775 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 775 inlägg
Man behandlar och sen låter man bara skiten försvinna av sig själv. Beroende på hur stark tillväxt det är så ser du effekt mellan 0,5-3 dygn ungefär och det kan vara att ogräset ”reser sig”, ändrar färg och curlar, skruvar eller skrynklar bladen. Sen syns det mer eller mindre på olika ogräs. Grodblad är ett av det ogräs där det syns lite mindre. Men när det händer så vet man att skiten biter och det är bara att vänta ut det tills det försvinner. Klöver i gräsmatta tycker jag är drygt att bli av med men det försvinner till slut.P pumpi skrev:
hehe körde på skiten igår och undrar hur länge ska det lukta? kände inget igår när jag spruta, men idag känner jag en doft liknande lim (som några säger). Funderar även på om man kanske skulle vattna imorgon då det är så torrt ute.. det borde väl vara ok? Är väl 6h innan regn som gäller? Kan även uppdatera att jag Har även sätt påverkan på div ogräs även om det Inte mycket ännu (12h efter sprut). Grobladen har börjat ställa sig och såg lite torkade ut... gäller även maskrosorna.blomknopp skrev: