1 020 873 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Läs den bifogade manualen.raasken skrev:
Stickan
Alla växter behöver vatten...så när inte moder Natur bistår med detta måste man vattna själv.lilytwig skrev:
Misströsta dock inte...gräs dör inte så lätt. Sommaren 2018 trodde jag att allt vårt arbete med mattan varit förgäves. Även sommaren 2019 såg mattan helt bedrövlig ut, och jag var helt säker på att det bara var att börja om från början. Det orkade jag dock inte då, utan tänkte fixa det i år...men se det behövdes inte! Hösten 2019 var varm och det regnade regelbundet...gräsmattan hade aldrig sett finare ut!
Så hav förtröstan...vänta på regnet eller vattna själv så ska du se att det tar sig.
Jag såg endast skillnad på klöver de första dagarna, maskrosorna blev bara stora till en början men nu är de lila och vissna . Fibblan som jag trodde skulle överleva dicotex tog ca 9-10 dagar innan den Började bli lite gul! Ha lite is i magen, för onödigt att spruta på mer gift/ andra gifter än nödvändigt. Vänta och låt de dö en lång och plågsam dödS sidd skrev:
Ser ut som du även har något maskrosblad där på bilden som inte heller påbörjat sin nedbrytning, vänta lite till baraS sidd skrev:
var det grönt i våras och torkat sen? Eller har det inte tagit sig efter vintern? Många mattor i norr har tagit väldigt mycket skada av den dåliga starten på vintern. Men man kan rädda mycket med vatten och krattning. Själv har jag för brottom så jag stödsår och toppdressar den skadade ytan. https://www.dinbyggare.se/orsaker-till-skador-i-en-grasmatta/lilytwig skrev:
Nu är inte jag expert, med för mig ser dom bladen ut att vara påverkade. Vissa har börjat krulla sig, andra börjar se lite gula ut, framförallt i kanterna. Ha is i magen. Tänk på att medlet inte är en "slå ut allt som om man atombombar skiten", utan agerar tillväxthormon så att växten växer ihjäl sig. Man måste alltså vänta ut verkan.S sidd skrev:
Precis, det är inte som att släcka ljuset, momentant. Även om du väntar dig snabbt resultat, vänta.tensiden skrev:Nu är inte jag expert, med för mig ser dom bladen ut att vara påverkade. Vissa har börjat krulla sig, andra börjar se lite gula ut, framförallt i kanterna. Ha is i magen. Tänk på att medlet inte är en "slå ut allt som om man atombombar skiten", utan agerar tillväxthormon så att växten växer ihjäl sig. Man måste alltså vänta ut verkan.