Immobil Immobil skrev:
Kirskål har jag framgångsrikt bekämpat med Pelargonsyra.
kan du ge lite mer info om hur du jobbar? Bara spruta på och lära verka?

J juanxxx skrev:
kan du ge lite mer info om hur du jobbar? Bara spruta på och lära verka?
Sprayar det på bladen och låter det verka. Upprepar behandlingen när nya blad dyker upp.

Stickan56
raasken raasken skrev:
Vet att man inte ska klippa gräset på 4 dagar efter man har tagit på Dicotex. Men hur är det innan. Kan man klippa gräset och direkt efteråt spruta på D?
Läs den bifogade manualen.

Stickan

• Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
Jaha! Ett idogt fixande med gräsmattan. Kratta, göda, dressa, så och så litet LQ.
Vad blev resultatet? Totalt disaster för nu har hela skiten torkat bort - inklusive gräset.

lilytwig lilytwig skrev:
Jaha! Ett idogt fixande med gräsmattan. Kratta, göda, dressa, så och så litet LQ.
Vad blev resultatet? Totalt disaster för nu har hela skiten torkat bort - inklusive gräset.
Alla växter behöver vatten...så när inte moder Natur bistår med detta måste man vattna själv.

Misströsta dock inte...gräs dör inte så lätt. Sommaren 2018 trodde jag att allt vårt arbete med mattan varit förgäves. Även sommaren 2019 såg mattan helt bedrövlig ut, och jag var helt säker på att det bara var att börja om från början. Det orkade jag dock inte då, utan tänkte fixa det i år...men se det behövdes inte! Hösten 2019 var varm och det regnade regelbundet...gräsmattan hade aldrig sett finare ut!

Så hav förtröstan...vänta på regnet eller vattna själv så ska du se att det tar sig. (y)

lilytwig lilytwig skrev:
Man ska ju inte ha Loredo på nysått gräs det ska det inte tåla

Har nu låtit dicotex verka i en vecka på gräsmattan och det mesta av ogräset är gult eller brunt. Det på bifogade bilden verkar dock vara intakt än sålänge. Ska dicotex funka även mot det?

• Gräsmatta med blandade gröna och bruna områden, med ogräs som verkar opåverkade av dicotex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
;););)
S sidd skrev:
Har nu låtit dicotex verka i en vecka på gräsmattan och det mesta av ogräset är gult eller brunt. Det på bifogade bilden verkar dock vara intakt än sålänge. Ska dicotex funka även mot det?
Jag såg endast skillnad på klöver de första dagarna, maskrosorna blev bara stora till en början men nu är de lila och vissna . Fibblan som jag trodde skulle överleva dicotex tog ca 9-10 dagar innan den Började bli lite gul! Ha lite is i magen, för onödigt att spruta på mer gift/ andra gifter än nödvändigt. Vänta och låt de dö en lång och plågsam död ;)

S sidd skrev:
Ser ut som du även har något maskrosblad där på bilden som inte heller påbörjat sin nedbrytning, vänta lite till bara

J jrej skrev:
Man ska ju inte ha Loredo på nysått gräs det ska det inte tåla
Nja, nysått var det förra året så det är lugnt.

lilytwig lilytwig skrev:
var det grönt i våras och torkat sen? Eller har det inte tagit sig efter vintern? Många mattor i norr har tagit väldigt mycket skada av den dåliga starten på vintern. Men man kan rädda mycket med vatten och krattning. Själv har jag för brottom så jag stödsår och toppdressar den skadade ytan. https://www.dinbyggare.se/orsaker-till-skador-i-en-grasmatta/

S sidd skrev:
Nu är inte jag expert, med för mig ser dom bladen ut att vara påverkade. Vissa har börjat krulla sig, andra börjar se lite gula ut, framförallt i kanterna. Ha is i magen. Tänk på att medlet inte är en "slå ut allt som om man atombombar skiten", utan agerar tillväxthormon så att växten växer ihjäl sig. Man måste alltså vänta ut verkan.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu är inte jag expert, med för mig ser dom bladen ut att vara påverkade. Vissa har börjat krulla sig, andra börjar se lite gula ut, framförallt i kanterna. Ha is i magen. Tänk på att medlet inte är en "slå ut allt som om man atombombar skiten", utan agerar tillväxthormon så att växten växer ihjäl sig. Man måste alltså vänta ut verkan.
Precis, det är inte som att släcka ljuset, momentant. Även om du väntar dig snabbt resultat, vänta.

A
Vad ska det vara för väder när man behandlar? Funkar det i direkt solsken? Är det bra om det regnar efteråt?

Johan1975z skrev:
Vad ska det vara för väder när man behandlar? Funkar det i direkt solsken? Är det bra om det regnar efteråt?
Inget regn direkt efteråt. Sex timmar är minimum, men mer är bättre.
Sol spelar väl ingen roll vad jag vet, men du vill ha vindstilla.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.