De multnar bort.....

• Gilla
1
  • Laddar…
Räkna med flera veckor. Andra ogräs försvinner snabbare, nästan momentant.

Kan vara så att den behöver en extra punktbehandling, men vänta innan du går på igen. Tänk på att spruta från flera håll, så att du kommer åt så mycket av ogräset som möjligt.

Nej, spruta inte maskrosorna igen. Tänk själv på hur lång tid det tar för en maskros att "försvinna" om du rycker upp den och låter den ligga på marken. Det är ändå en hel del massa som måste tas omhand av mikroorganismer och annat. Låt det vara, så blir det bra med tiden.

Köpte Dicotex och tog det på hela mattan idag. Har sjukt mycket ogräs och ska bli intressant att se hur kalt det blir.

För två veckor sen provsprayade jag på en liten bit och de på bilden verkar inte dö ut.
1. Vad är det för något? (är en riktig amatör...)
2. Hur får man bort det?

• Gräsmatta med stor mängd ogräs som inte verkar påverkas av ogräsbekämpningsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husägare2020 och 1 till
  • Laddar…
F
S sidd skrev:
Köpte Dicotex och tog det på hela mattan idag. Har sjukt mycket ogräs och ska bli intressant att se hur kalt det blir.

För två veckor sen provsprayade jag på en liten bit och de på bilden verkar inte dö ut.
2. Hur får man bort det?

1. Blommande gräs
2. Genom gräsklippning.

• Gilla
  • Haha
zzoink och 4 till
  • Laddar…
S sidd skrev:

2. Hur får man bort det?
Det ser helt ok ut. Gräset ser fint ut. Dags att klippa nu.

Ah dåså :)

Tack, då kan jag vara lugn.

Mikael_L
B bhshpk skrev:
Jag kan skicka på posten.
Nu har jag räknat på vad mitt behov kan vara, jag har ca 300m2 nysått och tyvärr med otroligt mycket ogräs (som väl följde med jorden). Och som jag förstått är doseringen 1ml/m2, dvs jag skulle behöva 300ml = 3 dl.

Kontakten i Uppsala hade inte så mycket kvar, så om ingen annan som finns lokalt i här i Uppsala hör av sig snabbt så är jag intresserad av det du kan skicka.
(Detta skrev jag lite för att också bumpa min förfrågan :) )

Men jag skickar PM till dig ikväll eller imorgon, om ingen annan Uppsala-bo hör av sig. :)

Och jag lovar att bidra i tråden med ett par försök med lägre dos på ett par provbitar. :)

När du sår nytt så får du en massa småogräs. Det ska vara så. När gräset tagit sig så vissnar ogräset ner och avger kväve som gräset behöver. Du ska inte behandla mot ogräs innan gräset tagit sig. Vänta en månad eller två, eller kanske helst till nästa år.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag räknat på vad mitt behov kan vara, jag har ca 300m2 nysått och tyvärr med otroligt mycket ogräs (som väl följde med jorden). Och som jag förstått är doseringen 1ml/m2, dvs jag skulle behöva 300ml = 3 dl.

Kontakten i Uppsala hade inte så mycket kvar, så om ingen annan som finns lokalt i här i Uppsala hör av sig snabbt så är jag intresserad av det du kan skicka.
(Detta skrev jag lite för att också bumpa min förfrågan :) )

Men jag skickar PM till dig ikväll eller imorgon, om ingen annan Uppsala-bo hör av sig. :)

Och jag lovar att bidra i tråden med ett par försök med lägre dos på ett par provbitar. :)
Är det inte så att man skall låta bli att spruta på nysådd? Det stressar väl gräset för mycket. Om som sagts så är det mycket ettårsogräs i nysådd som försvinner med klippningar.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tensiden tensiden skrev:
Det stressar väl gräset för mycket.
Det är jag som stressas, det verkar mer som att det är en salladsodling än en blivande gräsmatta.
Ojämna gräs- och ogräsytor som liknar en salladsodling, inte en välskött gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Husägare2020
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är jag som stressas, det verkar mer som att det är en salladsodling än en blivande gräsmatta.
Vad jag kan se från bilden så är det övervägande svinmålla som tittar fram. Den behöver du inte oroa dig för, den dyker upp varhelst det finns bar jord men klarar inte av gräsklippning t.ex. Den kommer att försvinna snabbt när du klipper gräset.

• Älska
  • Gilla
Husägare2020 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, vi har också identifierat den som två sorters målla. Svinmålla och mjölmålla är gissningarna.
Men vad bra, om det är så. Då är det kanske bara att börja klippa innan de tar sig i höjd och börjar få frön.

Jag slipper gärna använda herbicider, min bättre hälft är definitivt ännu mer motståndare.

Det finns lite tistel och lite av något annat också, men det är såpass lite att det inte känns övermäktigt att bekämpa mekaniskt.

Ni som kört på med disco senaste dagarna/ veckorna. Hur verkar det?

• Gilla
Husägare2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.