1 020 880 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
De multnar bort.....
Nej, spruta inte maskrosorna igen. Tänk själv på hur lång tid det tar för en maskros att "försvinna" om du rycker upp den och låter den ligga på marken. Det är ändå en hel del massa som måste tas omhand av mikroorganismer och annat. Låt det vara, så blir det bra med tiden.
Köpte Dicotex och tog det på hela mattan idag. Har sjukt mycket ogräs och ska bli intressant att se hur kalt det blir.
För två veckor sen provsprayade jag på en liten bit och de på bilden verkar inte dö ut.
1. Vad är det för något? (är en riktig amatör...)
2. Hur får man bort det?
För två veckor sen provsprayade jag på en liten bit och de på bilden verkar inte dö ut.
1. Vad är det för något? (är en riktig amatör...)
2. Hur får man bort det?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 656 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 656 inlägg
S sidd skrev:
1. Blommande gräs
2. Genom gräsklippning.
Det ser helt ok ut. Gräset ser fint ut. Dags att klippa nu.S sidd skrev:
Nu har jag räknat på vad mitt behov kan vara, jag har ca 300m2 nysått och tyvärr med otroligt mycket ogräs (som väl följde med jorden). Och som jag förstått är doseringen 1ml/m2, dvs jag skulle behöva 300ml = 3 dl.B bhshpk skrev:
Kontakten i Uppsala hade inte så mycket kvar, så om ingen annan som finns lokalt i här i Uppsala hör av sig snabbt så är jag intresserad av det du kan skicka.
(Detta skrev jag lite för att också bumpa min förfrågan )
Men jag skickar PM till dig ikväll eller imorgon, om ingen annan Uppsala-bo hör av sig.
Och jag lovar att bidra i tråden med ett par försök med lägre dos på ett par provbitar.
När du sår nytt så får du en massa småogräs. Det ska vara så. När gräset tagit sig så vissnar ogräset ner och avger kväve som gräset behöver. Du ska inte behandla mot ogräs innan gräset tagit sig. Vänta en månad eller två, eller kanske helst till nästa år.
Är det inte så att man skall låta bli att spruta på nysådd? Det stressar väl gräset för mycket. Om som sagts så är det mycket ettårsogräs i nysådd som försvinner med klippningar.Mikael_L skrev:Nu har jag räknat på vad mitt behov kan vara, jag har ca 300m2 nysått och tyvärr med otroligt mycket ogräs (som väl följde med jorden). Och som jag förstått är doseringen 1ml/m2, dvs jag skulle behöva 300ml = 3 dl.
Kontakten i Uppsala hade inte så mycket kvar, så om ingen annan som finns lokalt i här i Uppsala hör av sig snabbt så är jag intresserad av det du kan skicka.
(Detta skrev jag lite för att också bumpa min förfrågan )
Men jag skickar PM till dig ikväll eller imorgon, om ingen annan Uppsala-bo hör av sig.
Och jag lovar att bidra i tråden med ett par försök med lägre dos på ett par provbitar.
Vad jag kan se från bilden så är det övervägande svinmålla som tittar fram. Den behöver du inte oroa dig för, den dyker upp varhelst det finns bar jord men klarar inte av gräsklippning t.ex. Den kommer att försvinna snabbt när du klipper gräset.Mikael_L skrev:
Precis, vi har också identifierat den som två sorters målla. Svinmålla och mjölmålla är gissningarna.
Men vad bra, om det är så. Då är det kanske bara att börja klippa innan de tar sig i höjd och börjar få frön.
Jag slipper gärna använda herbicider, min bättre hälft är definitivt ännu mer motståndare.
Det finns lite tistel och lite av något annat också, men det är såpass lite att det inte känns övermäktigt att bekämpa mekaniskt.
Men vad bra, om det är så. Då är det kanske bara att börja klippa innan de tar sig i höjd och börjar få frön.
Jag slipper gärna använda herbicider, min bättre hälft är definitivt ännu mer motståndare.
Det finns lite tistel och lite av något annat också, men det är såpass lite att det inte känns övermäktigt att bekämpa mekaniskt.