Undrar ifall admin kan lägga in ett inlägg först i denna tråd med instruktioner för hur MCPA ska användas...:thinking:

Jag har full förståelse för att man inte orkar läsa igenom nästan 1500 inlägg. Att söka i ämnet är inte så vanligt att folk gör...och det fungerar ju inte heller alltid så bra.

• Gilla
aneki
  • Laddar…
Igår så sprutades det dicotex över hela gräsmattan. Kommande steg:

1) Klippa gräset på fredag? Om ja, ska man tänka nånting på hur mkt som måste klippas ner? Är det för tidigt oavsett hur mkt som har börjat gulna/ruttna?
2) Ska jag stödså i samband med att jag klipper gräset? Om ja, bara gräsfrön eller ok att slänga på lite toppdress också?

A
P Paxman skrev:
Undrar ifall admin kan lägga in ett inlägg först i denna tråd med instruktioner för hur MCPA ska användas...:thinking:

Jag har full förståelse för att man inte orkar läsa igenom nästan 1500 inlägg. Att söka i ämnet är inte så vanligt att folk gör...och det fungerar ju inte heller alltid så bra.
Kan du vänligen svara på min fråga? Jag har försökt att hitta info men det är ju förbannat många inlägg

Johan1975z skrev:
Kan du vänligen svara på min fråga? Jag har försökt att hitta info men det är ju förbannat många inlägg
Tensiden har svarat dig i inlägg # 1446

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
A
Immobil Immobil skrev:
Tensiden har svarat dig i inlägg # 1446
Missade det. Tack!

O Ozzman skrev:

1) Klippa gräset på fredag? Om ja, ska man tänka nånting på hur mkt som måste klippas ner? Är det för tidigt oavsett hur mkt som har börjat gulna/ruttna?
2) Ska jag stödså i samband med att jag klipper gräset? Om ja, bara gräsfrön eller ok att slänga på lite toppdress också?
Har samma fråga som ozzman (nr2) har sökt i tråden men hittar inget svar på det.. eller ska man vänta tills hela växten har försvunnit? Man vill ju inte så nytt för sent så att nytt ogräs hinner före

O Ozzman skrev:

Ingen som har ett svar? :(

O Ozzman skrev:
Ingen som har ett svar? :(
Bilden finns sen tidigare i tråden, tror det var @Leif i Skåne som renskrev den.
Dressa/så kan du göra direkt om du vill, när medlet är uppsuget så dör ogräset men påverkar inte annat.

• Instruktionsblad för ogräsmedlet Dicotex som visar dosering och råd för behandling av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
aneki och 1 till
  • Laddar…
Har ingen aning egentligen
Men jag hade klippt på fredag
Och kastat ut gräsfrön men jag är lat och inte speciellt noga :D

mg765 mg765 skrev:
Jag ställde frågan till Bayer Garden gällande diskmedel/surfaktant/tensid i inlägg #101:

Det ska alltså inte vara nödvändigt att ha i något sådant. Tyvärr svarade han inte på frågan om det redan fanns iblandat, och motiverade aldrig varför det skulle kunna skada gräsmattan vilket jag har svårt att se.
Bayer Garden Advisory säger nog så bara för att inte utsätta sig för någon risk att få klagomål, följ instruktionerna. Har god lust att fråga Bayer Garden Advisory vad en droppe Yes per kvadratmeter kan göra för skada.
Bönderna tillsätter ofta vätmedel för att få bättre effekt av de för dom mycket dyrbara kostnaderna för kemikalier. Med vätmedel bestryks mer av bladytan, mindre hamnar helt enkelt på marken.

Förebild och 14dagar efter dicotex besprutning fibbla

• Gräsmatta med tecken på ogräsbekämpning, vissa blad ser vissna ut efter sprutning.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med skadade ogräs efter behandling med dicotex, närbild.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Förebild och 14 dagar efter besprutning dicotex klöver

• Gräsmatta med klöver 14 dagar efter behandling med dicotex.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med klöver före behandling med ogräsmedel, trädstam och staket i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med synliga klöverblad 14 dagar efter behandling med dicotex.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med synliga effekter av ogräsmedlet dicotex efter 14 dagar, visande avtagande klöverväxt.
    Skapa konto
Förebild maskrosor i hela gräsmattan
Resultat med dicotex 14 dagar efter! Alla blad lila/svarta, dödlighet 99% Kommer inte upp fler efter gräsklippning!

• Gräsmatta med vissna maskrosblad och hög dödlighet efter behandling med dicotex.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med vissnade maskrosblad efter behandling, lila och svarta blad syns bland grönt gräs.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med vissnade maskrosblad i olika nyanser av lila och svart efter behandling med ogräsmedel.
    Skapa konto
  • Maskrosblad på gräsmatta har blivit lila/svarta efter behandling med ogräsmedel.
    Skapa konto
Denna tråd har räddat mig från enormt många timmar och slit på knäna i trädgården! Tack alla som fick mig övertygad att testa :D(y) 99%av maskrosorna är döda och jag är 100% nöjd

• Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.