1 021 002 läst · 2 320 svar
1021k läst
2,3k svar
MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan
Undrar ifall admin kan lägga in ett inlägg först i denna tråd med instruktioner för hur MCPA ska användas...
Jag har full förståelse för att man inte orkar läsa igenom nästan 1500 inlägg. Att söka i ämnet är inte så vanligt att folk gör...och det fungerar ju inte heller alltid så bra.
Jag har full förståelse för att man inte orkar läsa igenom nästan 1500 inlägg. Att söka i ämnet är inte så vanligt att folk gör...och det fungerar ju inte heller alltid så bra.
Igår så sprutades det dicotex över hela gräsmattan. Kommande steg:
1) Klippa gräset på fredag? Om ja, ska man tänka nånting på hur mkt som måste klippas ner? Är det för tidigt oavsett hur mkt som har börjat gulna/ruttna?
2) Ska jag stödså i samband med att jag klipper gräset? Om ja, bara gräsfrön eller ok att slänga på lite toppdress också?
1) Klippa gräset på fredag? Om ja, ska man tänka nånting på hur mkt som måste klippas ner? Är det för tidigt oavsett hur mkt som har börjat gulna/ruttna?
2) Ska jag stödså i samband med att jag klipper gräset? Om ja, bara gräsfrön eller ok att slänga på lite toppdress också?
Kan du vänligen svara på min fråga? Jag har försökt att hitta info men det är ju förbannat många inläggP Paxman skrev:
Har samma fråga som ozzman (nr2) har sökt i tråden men hittar inget svar på det.. eller ska man vänta tills hela växten har försvunnit? Man vill ju inte så nytt för sent så att nytt ogräs hinner föreO Ozzman skrev:Igår så sprutades det dicotex över hela gräsmattan. Kommande steg:
O Ozzman skrev:Igår så sprutades det dicotex över hela gräsmattan. Kommande steg:
Ingen som har ett svar?
Bilden finns sen tidigare i tråden, tror det var @Leif i Skåne som renskrev den.O Ozzman skrev:
Dressa/så kan du göra direkt om du vill, när medlet är uppsuget så dör ogräset men påverkar inte annat.
Bayer Garden Advisory säger nog så bara för att inte utsätta sig för någon risk att få klagomål, följ instruktionerna. Har god lust att fråga Bayer Garden Advisory vad en droppe Yes per kvadratmeter kan göra för skada.mg765 skrev:Jag ställde frågan till Bayer Garden gällande diskmedel/surfaktant/tensid i inlägg #101:
Det ska alltså inte vara nödvändigt att ha i något sådant. Tyvärr svarade han inte på frågan om det redan fanns iblandat, och motiverade aldrig varför det skulle kunna skada gräsmattan vilket jag har svårt att se.
Bönderna tillsätter ofta vätmedel för att få bättre effekt av de för dom mycket dyrbara kostnaderna för kemikalier. Med vätmedel bestryks mer av bladytan, mindre hamnar helt enkelt på marken.
Förebild och 14 dagar efter besprutning dicotex klöver
Förebild maskrosor i hela gräsmattan
Resultat med dicotex 14 dagar efter! Alla blad lila/svarta, dödlighet 99% Kommer inte upp fler efter gräsklippning!
Resultat med dicotex 14 dagar efter! Alla blad lila/svarta, dödlighet 99% Kommer inte upp fler efter gräsklippning!
Denna tråd har räddat mig från enormt många timmar och slit på knäna i trädgården! Tack alla som fick mig övertygad att testa 99%av maskrosorna är döda och jag är 100% nöjd