36 835 läst · 120 svar
37k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Jag hade gjort det lätt för mig och använt lecablock. Om jag inte hade velat lära mig gjuta för då hade jag gjort det.
Vi har ett förråd på ca 15-18 kvm som står på lecablock och har gjort så sedan slutet av 70-talet. Förrådet är ca 3*5 m och vad jag kan se är det inte mer än 3-4 block på långsidan och tveksam om det ens är ett block på kortsidan mellan hörnblocken. Dock har de byggt igen under golvet så det kan finnas block ute vid väggarna som inte syns och i mitten borde det finnas några block.
Vi har även ett isolerat förråd på ca 5 kvm där bara byggsatsen (i princip bara panel och lite strön som reglar) väger ca 400 kg som står på tre liggande 70-stolpar som ligger direkt på gräset med bara en duk emellan. All isolering, reglar och tak måste väga minst lika mycket som byggsatsen och det är inga problem alls att det bara står på impat trä.
Vi har ett förråd på ca 15-18 kvm som står på lecablock och har gjort så sedan slutet av 70-talet. Förrådet är ca 3*5 m och vad jag kan se är det inte mer än 3-4 block på långsidan och tveksam om det ens är ett block på kortsidan mellan hörnblocken. Dock har de byggt igen under golvet så det kan finnas block ute vid väggarna som inte syns och i mitten borde det finnas några block.
Vi har även ett isolerat förråd på ca 5 kvm där bara byggsatsen (i princip bara panel och lite strön som reglar) väger ca 400 kg som står på tre liggande 70-stolpar som ligger direkt på gräset med bara en duk emellan. All isolering, reglar och tak måste väga minst lika mycket som byggsatsen och det är inga problem alls att det bara står på impat trä.
Redigerat:
Den är ganska lättmanövrerad och går nog att få dit. Enklast att ta lite bilder om du ska be om offert.MariaiÖstergötland skrev:
Vad var skillnaden menar du? För att slippa trappstegen ner från uterummet behöver altanen vara 47 cm hög.WzOn skrev:
Jag menade ifall reglarna skulle börja 47cm från marken eller om hela altanen allt som allt ska vara 47cm hög. Lite otydlig kanskeMariaiÖstergötland skrev:
Men i ditt fall så blir det ju att den totalt ska upp 47cm. Tror som sagt att lecablock och reglar borde räcka. Blir väldigt stabilt. Annars om ni är osäkra så är markskruv inte dumt och väldigt enkelt att få på plats.
Tack!WzOn skrev:
Jag menade ifall reglarna skulle börja 47cm från marken eller om hela altanen allt som allt ska vara 47cm hög. Lite otydlig kanske
Men i ditt fall så blir det ju att den totalt ska upp 47cm. Tror som sagt att lecablock och reglar borde räcka. Blir väldigt stabilt. Annars om ni är osäkra så är markskruv inte dumt och väldigt enkelt att få på plats.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Är detta en bra trallskruv? Heco A4?
Altan & Uteplats -
Hjälp med att Identifiera trädgårdsbord
Altan & Uteplats -
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Altan & Uteplats -
Skruvar i betong under vatten
Altan & Uteplats -
Bygga altan på befintlig stenläggning
Altan & Uteplats