36 835 läst · 120 svar
37k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Hej,
Har också byggt med Julas markskruv. det gick mkt bra. Du kan använda ett spett som hävarm. Endast ca 120 kr /st. De går tyvärr inte justera i sidled. Prova köp en och undersök om era markförhållande gör att den går att få ner för hand. Hade besvärligt med en skruv men grävde en bit och fyllde med sand och vattnade. Sedan satt den bra.
Har också byggt med Julas markskruv. det gick mkt bra. Du kan använda ett spett som hävarm. Endast ca 120 kr /st. De går tyvärr inte justera i sidled. Prova köp en och undersök om era markförhållande gör att den går att få ner för hand. Hade besvärligt med en skruv men grävde en bit och fyllde med sand och vattnade. Sedan satt den bra.
Skall också bygga altan i sommar och har helt ställt in mig på att gräva ner plintar, men efter att ha läst denna tråden blev jag intresserad av markskruvarna från Jula. Är dock osäker på om de verkligen funkar till en stor altan under längre tid. Är den någon som har använt dessa till sin altan som har stått ett par år?
Jag har dom på landet. De har stått några år nu. Dock är det ingen stor altan. 8x4 kvm. Upphöjd ca 20 cm trallen är väl ca 45 cm ovanför mark. Sitter en markskruv varannan meter med en bärlina i mitten. 15 ST 70 mm totalt. De gillar inte om det är för mycket sten så då får man förborra. Men för mig är det stabilt och jag har inte sett någon antydan om rost eller något annat än. Men å andra sidan kostade markskruven vad slutagräv skulle ta för en skruv. Håller det tio femton år utan problem så är jag mer än nöjd.AntonSandegren skrev:
Skall också bygga altan i sommar och har helt ställt in mig på att gräva ner plintar, men efter att ha läst denna tråden blev jag intresserad av markskruvarna från Jula. Är dock osäker på om de verkligen funkar till en stor altan under längre tid. Är den någon som har använt dessa till sin altan som har stått ett par år?
Imorgon kommer en snickare hit för att ge oss en offert på hela klabbet från start till mål. Med Covid-19-situationen inser jag att svärfar kommer inte kunna komma hit i vår eller sommar och maken roddar inte en altan själv. Återkommer med prisförslaget, kanske är fler som är intresserade.
Bra då kan du njuta av altan fast din man har en centralt placerad tummenMariaiÖstergötland skrev:
Snickaren glömde bort mig och åkte hem till sina barn istället. Ny chans imorgon. 
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Jula har markskruv för en hundralapp styck. Jag har precis påbörjat ett staket mot landsvägen mha av dessa och det funkar bra i jorden vi har där, sandjord med en hel del rötter och sten. Fick spetta en del innan jag drog mer dem med en 45 mm regel och en snabbtving (för att hålla ihop fästena).Hammarskallen skrev:
Kan inte säga hur de håller över tid ännu, men känns hyggligt stabilt så långt.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"

Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Tjolahopp, maken påbörjade ett annat projekt i väntan på att corona skulle dra förbi och är nu fullt upptagen med en stenlagd uteplats i en annan del av trädgården. Altanen har vi lejt bort till en snickare. Svider såklart i plånboken, men då blir det snabbt och korrekt gjort och vi kan njuta av den hela hemestern. 
Nu är altanen klar och helt underbar! Från första mailkontakt med firman till snickaren sa att han var klar med altanen tog det 18 dagar. 

Hur kom du fram till det? Plintar har man ju inte på grund av någon tyngd över huvud taget.... utan plintar använder man för att unvika tjällyftningar. Utan plintar så riskerar man att altanen sätter sig pga att tjälen lyfter altanen lite här och där... kan se hemskt ut efter några år....GoForIt skrev:
Så, förklara gärna det där med tyngder, har aldrig hört det tidigare...
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Är detta en bra trallskruv? Heco A4?
Altan & Uteplats -
Hjälp med att Identifiera trädgårdsbord
Altan & Uteplats -
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Altan & Uteplats -
Skruvar i betong under vatten
Altan & Uteplats -
Bygga altan på befintlig stenläggning
Altan & Uteplats