37 290 läst · 120 svar
37k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Ojoj, det är som att öppna Pandoras ask ska du vetaMariaiÖstergötland skrev:
Sen kan man se på det sättet att det kan vara roligt att lära sig något nytt som man kan ha användning för i framtiden.
Själv gjöt jag 45 staketplintar (och grävde) förrförra sommaren. Det var lite jobbigt då, men blev bra för att vara "förstagångsgjutare". Nu skulle jag inte dra mig ett dugg för att gjuta några få plintar för ett trädäck/altan, eller liknande.

Själv gjöt jag 45 staketplintar (och grävde) förrförra sommaren. Det var lite jobbigt då, men blev bra för att vara "förstagångsgjutare". Nu skulle jag inte dra mig ett dugg för att gjuta några få plintar för ett trädäck/altan, eller liknande.
Kanonbra förklarat!L Lenza skrev:Det gör man väl som man vill men mina argument varför jag tycker det är bra:
1) Lasten fördelas jämnare mot marken med fler lecablock, om något block skulle sätta sig gör det inte så mycket man märker det inte så tydligt, kanske inte alls.
2) Lecablock är billiga i förhållande till plintar så man kan hellre lägga dit något extra än snåla.
3) Det är jobbigt om sättning väl skulle inträffa, alltså vill man gärna minska risken då det är enkelt/prisvärt när man ändå bygger altanen.
4) Kraven på markarbetet före bygget måste inte vara lika omsorgsfullt utfört som en ordinarie plattsättning, det räcker att väga av blocken om marken är stadig och välpackad. Markduk och någon grusfraktion kan underlätta detta moment och ett långt vattenpass. Det räcker alltså med tunnast möjliga grusskikt det är bara för att avvägningen ska gå enklare/snabbare.
5) Lecablock är stötkänsliga och ska hanteras varsamt, därför är det sunt att inte överbelasta dem, då håller de längre.
Tack för bild! Var den där borren det enda som behövde komma fram? Vår tomt sluttar nämligen och har endast 2 smala grindar med trappor upp till huset, så det går inte att köra ända fram med ex en bil... Men den där borren borde man kunna dra upp för en liten slänt eller? Såg den tung ut?PeterFalun skrev:
Har inte läst hela tråden så du kanske redan fått svar.MariaiÖstergötland skrev:
Sluta gräv kostade mig ca 550/skruv. Inkl, framkörning, montering, skruv och maskiner/borr.
Jobbet tog ca en timme, det blev helt i våg, och rakt.
Det finns olika längder och utformning på skruv.
Kan verkligen rekommendera den typ av lösning, spara både tid och hälsa. Dock ganska mycket dyrare än gjuta egna.
Dock, tid är värt rätt så mycket också.
Vi anlitade slutagräv.
P.S den borren kan de nog dra för hand till rätt plats
En annan hade betalat 1200/skruv. Jag fattar att det finns olika dimensioner på skruvarna, men det är väl samma gubbe och samma borr som ska ta sig dit, att det kan skilja så mycket.Narren666 skrev:
Har inte läst hela tråden så du kanske redan fått svar.
Sluta gräv kostade mig ca 550/skruv. Inkl, framkörning, montering, skruv och maskiner/borr.
Jobbet tog ca en timme, det blev helt i våg, och rakt.
Det finns olika längder och utformning på skruv.
Kan verkligen rekommendera den typ av lösning, spara både tid och hälsa. Dock ganska mycket dyrare än gjuta egna.
Dock, tid är värt rätt så mycket också.
Vi anlitade slutagräv.
P.S den borren kan de nog dra för hand till rätt plats
MariaiÖstergötland skrev:
Det är en "franshiese" (stavningen?) koncept. Så det kan skilja sig. Våran utgick från samma kommun, samt att våran mark var tydligen lätt att borra/skruva i. Ring och hör vad de säger. Ett prisförslag från dem kostar inget.