37 289 läst · 120 svar
37k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Plattan ligger ovan jord. Vad ska tjälen flytta på? Att gräva ner en plint däremot är att be om problem.
Inte dom som var med i tråden i alla fall. Vi hade såna till staketet och dels var det nästan helt omöjligt att få i och dels så vek sig dem när de blåste lite på skånska slätten. Då have vi ett 90cm högt staket med rätt glest mellan brädorna och 1,5m mellan stolparna.Silver78 skrev:
/N
Om det har någon betydelse så är ju vår altan i ett skyddat hörn... Bli väl inte samma vindfång i en altan som ett fristående staket heller. Men bra att höra alla inputs!N niblom skrev:
Ingen erfarenhet av dom. Däremot dom man skruvade ner som Jula har. Fick dock borra innan med jordborr. Dom sitter ned ca 55 cm i marken. Sitter med 2 meter avstånd och håller upp en bärlina på en något upphöjd altan på 8x4 meter. Sitter som berget.N niblom skrev:
Dom som var på bild är inte gjorda för att hålla en altan. De är spetsiga och kommer gå längre ner i marken beroende på hur mycket tryck som appliceras ovanifrån. När det blir famljefest och man drar ut möbler och 20pers kommer de gå längre ner i marken. Helt fel för en altan.MariaiÖstergötland skrev:
En markskruv har gängor som man skruvar ner i marken. Gängorna skall placeras på tjälfritt djup och djupet blir olika beroende på var i landet man bor. Det skall hålla för egenvikten av altanen (blött trä är tungt!) + eventuell snö på vintern eller att tjocka släkten kommer på besök.
/N
Har du läst att det handlar om ett enkelt trädäck, strax ovan mark, på 15m² utanför en ingång?N niblom skrev:
Jag har byggt så många trädäck med denna lösning att jag slutade räkna dem för flera år sedan..
Det gör man väl som man vill men mina argument varför jag tycker det är bra:I Ickedickedoa skrev:
1) Lasten fördelas jämnare mot marken med fler lecablock, om något block skulle sätta sig gör det inte så mycket man märker det inte så tydligt, kanske inte alls.
2) Lecablock är billiga i förhållande till plintar så man kan hellre lägga dit något extra än snåla.
3) Det är jobbigt om sättning väl skulle inträffa, alltså vill man gärna minska risken då det är enkelt/prisvärt när man ändå bygger altanen.
4) Kraven på markarbetet före bygget måste inte vara lika omsorgsfullt utfört som en ordinarie plattsättning, det räcker att väga av blocken om marken är stadig och välpackad. Markduk och någon grusfraktion kan underlätta detta moment och ett långt vattenpass. Det räcker alltså med tunnast möjliga grusskikt det är bara för att avvägningen ska gå enklare/snabbare.
5) Lecablock är stötkänsliga och ska hanteras varsamt, därför är det sunt att inte överbelasta dem, då håller de längre.
Intressant att ett såpass osexigt ämne som altanförankring kan vara en så het potatis. Antar att alla är saliga i sin tro, ska diskutera med maken och se vad han anser. Kanske även ska dra det med svärfar så han har en chans att lägga in sitt veto.