H
Johseg01 Johseg01 skrev:
Det finns ett allmänt problem med dessa forum och det är att det är en utmaning för alla att vara kortfattad, saklig och samtidigt vetenskaplig. Det är svårt att förstå vad man exakt menar när man är så kortfattad såsom du var, det var nog inget illa ment men utifrån oss i tråden så var det svårt att hänga med i resonemanget kring jordens flödestäthet. Men vi lär veta mer i morgon då fler nödvändiga bitar har vaskats fram för att ta detta vidare. Men fram till dess så kan vi antingen vänta på mer fakta eller spå(na) vidare i kaffesumpen vad detta innebär för frågeställares högt relevanta fråga.
Haha, förstår poängen. Skall i fortsättningen även åtminstone ta med antingen en välkänd formel eller någon härledning :)
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
H
A Avemo skrev:
Det är enligt första inlägget en nedgrävd ledning och inte en luftledning.

Det här var lite osammanhängande. HVDC är likström. High Voltage Direct Current. Det används på ett fåtal ställen. Oftast där det skall gå under vatten. Exempelvis elmatningen till Gotland. De flesta kraftledningar vi ser är det växelström i. Och de flesta av de som vi inte ser eftersom de är nergrävda också.
spännande :) vi skall ha en disskussion på måndag, har du någon källa :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Hur menar du att en Faradays bur kan hjälpa till i detta fall? Eller menar du själva kabelns skärmning?
Kabels skärm kan vi bortse från den tar som sagt i den formen effektivt hand om E-fältet som iofs om vi rör oss med kablar för högre spänning kan bli nog så störande betydligt mer märkbart direkt än magnetfältet. Och om man riktar in sig som i TS fall på magnetfält kan vi som Thomas_Blekinge skrev tex nyttja något material med stor permeabilitet alltså leda fältet. Alternativt som inte är ovanligt praktiskt tekniskt vid reducering av kraftfrekventa magnetfält använda ett material med hög konduktivitet istället tex aluminium. De av fältet bildade virvelströmmarna har verkan enligt Lenz så att upphovet dvs fältet motverkas och vår reducering är på plats.

I första fallet vill vi ha material med låg konduktivitet och hög permeabilitet och i andra princip omvänt dvs
1. ferromagnetiska material järnlegeringar.
2. koppar, silver och ekonomisk kompromiss aluminium.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Jordytans flödestäthet är kring 50ųT.
Källa : arne sikö, tillämpad ellära
Men jordens magnetfält är ett statiskt fält! FÄltet runt seet's kabel är ett växelfält med 50 Hz (kraftfrekvent). Det gäller helt andra gränsvärden för dessa två, och därför går de inta alls att jämföra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Har du tagit reda på kabelägaren (via ledningskollen.se) och om kabeln fortfarande används?
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Dock finns redan tre ytterligare byggnader på tomten, så om jag river får jag iaf bygga där.
Det är långt ifrån säkert. Bara för att det stod ett hus där innan betyder det inte att man får bygglov för ett nytt.

Vill man vara säker så får man renovera långsamt en bit i taget.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du tagit reda på kabelägaren (via ledningskollen.se) och om kabeln fortfarande används?
Kabeln ägs av tre parter. 25% av en privat person, 25% av Tidaholms Vind Ek. För., och 50% av "annat aktiebolag" där Åsle Vind AB i sin tur är delägare. Vet inte om den används, men gissar det pga snurrande vindkraftspropellrar. Har hittat telefonnummer till dem, men inte ringt än. Tänkte göra det på lunchen idag, hehe så håll ut alla kära, mer info kommer snart! =) =) =)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är långt ifrån säkert. Bara för att det stod ett hus där innan betyder det inte att man får bygglov för ett nytt.

Vill man vara säker så får man renovera långsamt en bit i taget.

Nä, förvånar mig inte om det skulle vara så. Haha räknar med all möjlig problematik... Det går ett staket över ledningen nu, dock inte i strömförande material, så kan tro att det kan gå att bygga mindre saker i närheten som inte har el indraget. Ex ett växthus, vedbod eller typ lösdrift för djur. Men har inte kollat upp det. Kan mycket möjligt bli ett blankt nej där också, även om det ligger så de kan komma åt att fixa med kabeln vid behov.
 
Det borde inte kosta alltför många tiotusental kronor att flytta kabeln några meter mot tomtgränsen, så du får väl ta med det i inköps-/renoveringsbudgeten.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har inte riktigt läst min inlaga. Jag pratar inte alls om partikelstrålning utam om synligt ljus eller radiovågor. Även mobilstrålning hör till kategorin, dock inte B-fält från kablar.

Det var det jag menade att det finns väldigt mycket tycke och tro därute med oklara begrepp och förväxlingar.
Ok. Jag försöker vara lite tydligare. E och b-fält från en kabel kallas tillsammans för "elektromagnetisk strålning". Dvs, det är strålning. Den definition du fått lära dig om "strålning" är för snäv. Punkt.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Nej. Den stämmer bra. En kraftkabel har så pass lågfrekvent innehåll att det i praktiken enbart handlar om ett magnetfält. Det är inte strålning.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
E och b-fält från en kabel kallas tillsammans för "elektromagnetisk strålning".
Visa gärna en seriös referens där det kallas för strålning. Och då pratar jag om lågfrekventa fält.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Till seet: Om kabeln hör till vindsnurran så borde det finnas ett servitut, och om det är seriöst en dokumentatin på kabelinstallationen. Det skulle bli en begränsning vad du får göra/bygga på den tomten.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Förläggningsdjup av kabeln kan också vara bra att veta, om inte annat som ev ägare av huset.. Sen tror jag inte heller att strålningen kommer att bli ett problem, då jag starkt misstänker att dina strålningsuppgifter baserar sig på en luftledning och inte en markledning som är aktuellt här. Men frågvis och nyfiken vet mer....
Direkt under en hängande kabel ligger magnetfältet på mellan ca 20 och 2microT beroende på kV och A. Redan efter ca 300m har det minskat till mellan ca 0,05 och 0,002, då det minskar ju väldigt, väldigt snabbt med avstånd. Jag har inte hittat liknande uppgifter om grävda kablar, så därför frågar jag här om någon känner till sådana. Med tanke på att man får gräva ledningar relativt nära hus (8m enligt eon) antar jag att värderna är väsentligt lägre för grävd kabel. Dock tror jag inte att de är obefintliga (men hoppas såklart att de är det pga att jag vill köpa huset). Med min minimala kunskap om allt vad kablar heter skulle jag gissa att det borde ligga mellan 5 och 0,2 micro tesla.
Det finns inga lagstadgade gränsvärden för magnetfält på lång sikt, alltså för ställen där människor vistas långa tider. Däremot finns det gränsvärden för ställen där människor inte vistas långa tider. En motionsslinga nära en kraftledning är tex inget problem eftersom man inte förväntas vistas på slingan mer än nån timme då och då. aka Public restrictions.
När det gäller att bo på platser finns det olika rekomendationer (men ej fastställda lagar) som varierar. Vissa av de stängaste (LO, Byggnadsstyrelsen) menar att det inte är bra att bo på ställen som är över 0.2 micro T.
Jag hoppas alltså på att en grävd kabel inte ska ge ett höge magnetfält än 0.2. Iaf inte 4m (inne i huset) från ledningen. Men har ingen aning om vad det kan tänkas ligga på.
 
Jag har gjort några sådana beräkningar för magnetfält från kablar.

Generellt gäller att nivån i markytan är cirka 0,2-0,4 µT och 0,1-0,2 µT vid 1 m ovan mark. Ditt referensvärde från försiktighetsprincipen är formulerat som 0,2 µT årsmedeldos, dvs, vid ett fält på 0,4 µT i marknivån behöver du ligga där halva året för att uppnå dosen. Värdet är beaktat det normalfält som uppstår i byggnader.

Dricker du kaffe? WHO:s rapport anger att sannolikheten att magnetfält kan leda till leukemi är den samma som att kaffe gör det...

Jag har läst det mesta, och funderat länge tillsammans med mina kollegor kring detta och vi är lite avmätt tveksamma inför de studier som genomförts. Dels är det små studier, och det har mig veterligen inte gjorts några metastudier. Det finns ingen känd verkansprincip för låga magnetfält och därmed ingen hypotes att testa i försök. Värdet 0,4 µT förefaller vara bestämt utifrån säkerhetsmarginalen 1/500 av värden där man eventuellt upptäckt vissa effekter. Normalt använder man 1/5 som säkerhetsmarginal. Därtill har sen Stockholms stad halverat det värdet för man var rädd och därefter övriga landet snöat in sig på det värdet. I resten av Europa varierar det mellan som lägst 0,4 och upp till 100 µT beroende på frekvens och land.

Du ska inte göra något åt detta. Jag som gör dessa utredningar i mitt arbete kan inte rekommendera dig att vidta några åtgärder, det skulle vara en 10-15 k i sjön. Däremot ska du om du tycker om tomten kämpa med näbbar och klor för att få bort kabeln eftersom den begränsar reellt vad du kan göra på tomten. Där ligger ett mycket större bekymmer.
 
  • Gilla
perlundstrom och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.