Det lär finnas ett par svenska undersökningar som tycks se ett svagt samband mellan kraftledningar och leukemi. Dessa omnämns varje gång i dessa diskussioner (jag har själv inte läst dom). Andra vetenskapsmen betvivlar relevansen och påstår att med samma säkerhet kan man påvisa att bostadsnärhet till ett kyrktorn har ett samband med leukemi.
Så man får tro vad man vill.
 
  • Gilla
higgins2k och 3 till
  • Laddar…
A
Det har egentligen inte med din fråga att göra, men om du har en större ledning nedgrävd över tomten, så lär den tomten ha rejäla begränsningar i vad du kan bygga i framtiden!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag tror att alla blir onödigt rädda när man pratar strålning. Detta är människan byggd för att hantera i rimliga proportioner. Om man utgår ifrån nuvarande gränsvärden tillsammans med framkomna uppgifter från elbolaget så tror jag man landar i att det är hur safe som helst. Sen finns ju el-allergi, något som tyvärr ännu inte är vetenskapligt klarlagt vad detta är. Hursomhelst var beredd att få lika många rekommendationer som det finns sandkorn på en svensk badstrand, då frågan är ganska "laddad" för många i forumet ;-).
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
För att komma från de negativa konnotationer som begreppet strålning fått i allmänhet brukar man rent tekniskt i de här fallen tala om kraftfrekventa växelfält i stället dvs elektriska och/eller magnetiska. Och som sagt de elektriska är enkla att skärma med ett ledande skikt som jordas. Magnetiska lite mer svåråtkomliga tex genom något magnetiskt "ledande" material runt om tex järn eller det mer paradoxala med hjälp av elektriskt bra ledande material i skärmburen då med verkansmekanism virvelströmmar och Lenz lag.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H
Vilken rolig disskussion det blev :) själv så sliter jag i mitt anletes svett över "el" biten men de människor jag har runtomkring mig är ju rätt vassa. Vad de säger att det inte finns någor bevisat samband än. Man har märkt någon " förhöjd aktivitet i celler" ursäkta min förenkling deras disskusion gick över mitt huvud. Men det finna alltså något bevis? Har handledning nu på måndag, hade varit intressant om du kunde fått fram!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill rätta till detta lite, OT.
Det finns växelspanningsöverföring (HVAC) och likspänningsöverföring (HVDC). Vad gäller luftledningar så kan man överföra både HVAC och HVDC över mycket långa längder. T ex kommer all Norrlandsström till söder genom luftledningar på 400 kV HVAC. Med HVDC går det ännu bättre, mindre förluster, betydligt mindre materialbehov.
Nedgrävda kablar finns också för HVDC och HVAC. HVAC har dock verkligen längdbegränsningar, beroende på systemet 2-10 mil.
HVDC-kablar har inga längdbegränsningar. Det längsta HVDC-kabelförbandet i Sverige är runt 18 mil.
De flesta ledningar vi ser för faktiskt växelspänning. Det finns faktiskt bara 3-4 kortare luftledningar med HVDC i hela Sverige.
Läste detta först nu, tack :) alltid roligt att lära sig mera!

Mvh
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ja det verkar ju vara mycket åsikter här. Undanber mig gärna sådana till förmån för de som har fakta att komma med. För den som är intresserad av forskningen om leukemi så finns det ett signifikant samband mellan förhöjda magnetfält och leukemi, därav who:s och svenska myndigheters rekommendationer att inte bo på platser med förhöjda magnetfält. Men förmodar att det är en statlig komplott??? Vill man ha källor går det att gå in på Google scholar och söka forskningsrapporter.
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
Ex LO och Byggnadsstyrelsen har krav på ett gränsvärde på max 0.2ųT vid nybygge och arbetsplats. Men de är väl med i sammansvärjningen?
 
H
S Seet skrev:
Ex LO och Byggnadsstyrelsen har krav på ett gränsvärde på max 0.2ųT vid nybygge och arbetsplats. Men de är väl med i sammansvärjningen?
Jordytans flödestäthet är kring 50ųT.
Källa : arne sikö, tillämpad ellära
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det har egentligen inte med din fråga att göra, men om du har en större ledning nedgrävd över tomten, så lär den tomten ha rejäla begränsningar i vad du kan bygga i framtiden!

Haha ja det är problem numer två! Att tomten är avlång gör inte saken bättre! Dock finns redan tre ytterligare byggnader på tomten, så om jag river får jag iaf bygga där. Vet inte exakt hur långt bort från kabeln man får bygga. Vet du?
 
H husdrommaren skrev:
Jordytans flödestäthet är kring 50ųT.
Källa : arne sikö, tillämpad ellära
Det är nog bäst att du kontaktar berörda myndigheter och organisationer. De verkar ha missat den kunskap du besitter.
 
  • Gilla
Johseg01
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
För att komma från de negativa konnotationer som begreppet strålning fått i allmänhet brukar man rent tekniskt i de här fallen tala om kraftfrekventa växelfält i stället dvs elektriska och/eller magnetiska. Och som sagt de elektriska är enkla att skärma med ett ledande skikt som jordas. Magnetiska lite mer svåråtkomliga tex genom något magnetiskt "ledande" material runt om tex järn eller det mer paradoxala med hjälp av elektriskt bra ledande material i skärmburen då med verkansmekanism virvelströmmar och Lenz lag.
Hur menar du att en Faradays bur kan hjälpa till i detta fall? Eller menar du själva kabelns skärmning?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H
S Seet skrev:
Det är nog bäst att du kontaktar berörda myndigheter och organisationer. De verkar ha missat den kunskap du besitter.
Som sagt tidigare i tråden, jag är endast en liten teoretiker, tyvärr. Pluggar inom området. Min tanke var endast att lugna dig då min syster har haft samma funderingar, vi har kontaktat kommunen, räknat på det mm mm. Men om jag inte hjälpt dig någonting så hoppas jag att du kan bortse från mina inlägg.

Mvh
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Som sagt tidigare i tråden, jag är endast en liten teoretiker, tyvärr. Pluggar inom området. Min tanke var endast att lugna dig då min syster har haft samma funderingar, vi har kontaktat kommunen, räknat på det mm mm. Men om jag inte hjälpt dig någonting så hoppas jag att du kan bortse från mina inlägg.

Mvh
Det finns ett allmänt problem med dessa forum och det är att det är en utmaning för alla att vara kortfattad, saklig och samtidigt vetenskaplig. Det är svårt att förstå vad man exakt menar när man är så kortfattad såsom du var, det var nog inget illa ment men utifrån oss i tråden så var det svårt att hänga med i resonemanget kring jordens flödestäthet. Men vi lär veta mer i morgon då fler nödvändiga bitar har vaskats fram för att ta detta vidare. Men fram till dess så kan vi antingen vänta på mer fakta eller spå(na) vidare i kaffesumpen vad detta innebär för frågeställares högt relevanta fråga.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.