J
C c_olsson skrev:
Magnetfältet är i princip 0 om man har perfekt balans mellan faserna. Men vanligtvis är det en viss obalans i dem och då uppstår det ett svagare magnetfält. Om man frågar elbolaget som äger kabeln så bör man kunna få reda på hur stor den normala obalansen är dvs hur mycket strömmarna i genomsnitt skiljer sig mellan de olika faserna och då kan man beräkna förväntad magnetfält.
ag skulle tro att Thomasloven har räknat med balancerade strömmar. Det resulterande fältet uppstår genom ledargeometrin. De tre ledare har ju olika avstånd från en tänkt mätpunkt.

Precis. Magnetfältet är i princip 0 på "stort avstånd" från kabeln (och precis mitt i den, men det är en annan fråga), och vad det betyder beror på fasledarnas inbördes avstånd.

Här räknade jag, som sagt, med två cm mellan centrum på ledarna, då får man plats med hyfsat stora ledare och fortfarande en hel del isolering. Med mindre avstånd mellan ledarna blir magnetfältet mindre.

Två cm är ungefär hur stor jag minns en kabel som låg i min tomtgräns och som nätägaren ville förlänga närmare mitt hus. De berättade att de skulle "dra upp den till TUSEN volt *paus för imponerade och förundrade läten*". Då jag jobbar med högspänningskablar var jag måttligt imponerad, till deras stora besvikelse...

• Gilla
Seet
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
spännande :) vi skall ha en disskussion på måndag, har du någon källa :)
TS får protestera om vi glider för långt från ämnet.

Här går det att läsa en del. Avsnittet långväga elöverföringar tar upp översiktligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektricitet_i_Sverige
Wikipedia har även en artikel om HVDC
https://sv.wikipedia.org/wiki/Högspänd_likström

De flesta kraftledningar har tre ledare därför att det är trefas växelström. Om du ser en kraftledning med två ledare kan det antingen vara en enfasledning som ibland används till järnvägen eller en likströmskabel. Det finns fördelar med likström i form av mindre förluster i överföringen. Det gör sig främst gällande under vatten. Tekniken för HVDC var inte uppfunnen när det började byggas kraftledningar i större skala.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Mikael_L
Wow, vad jag kan bli imponerad av detta forum, eller alltså alla duktiga och mångkunniga skribenter.
Just nu hade jag Millox och thomasloven i tankarna. (y)

T thomasloven skrev:
Jag funderade faktiskt ett ögonblick på att ta med ett exempel med en enfassladd med 16 A som jämförelse, men tyckte inte det var intressant i sammanhanget.
Jag tycker det skulle vara jätteintressant. Att man kan få ett värde på magnetfältet ifrån alla de sladdar vi har i vårt hus såsom referens.
Om man får samma eller kratigare magnetfält när man står och lagar mat på spisen så får man lite perspektiv på saker och ting.

Du skulle kanske kunna räkna på en enfasgrupp som går i rör i väggen, säg att det kanske är ca 10mm mellan ledarna fas och nolla (det är det här och där, och på andra ställen ligger de mot varandra) och kanske en 5A ström.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Normalt tar vi uppemot 2400 kr/timme för den här typen av konsultationer... så säg inget till min chef :p

Jag tog i lite med 16 A. Ledarna är separerade en cm över varandra. Det hela skalar linjärt med strömstyrkan, så vill du veta vad den magnetiska fältstyrkan med 5 A i ledarna så kan du multiplicera med 5/16.
Diagram över magnetfältstyrka i mikrotesla med koncentriska cirklar runt en central punkt som visar fältets variation med avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonathan C och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, och tack, jag ska inte skvallra. :)

Men här ser man ju att även för ledningar i huset avtar magnetfältet väldigt snabbt, från en ganska låg nivå i början också.
Mindre än 0,2µT blir det redan på mindre än 4 dm avstånd ifrån en rejält belastad enfasgrupp där ledarna har lyckats komma så långt som möjligt ifrån varandra.
Dvs worst case x 2 för vanliga enfasgrupper i hem.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Det är ju samma lagar som styr i detta fallet så bara geometrin och strömmen skiljer lite eller för all del i många fall mycket. Men som jag skrev tidigare är de obalanserade strömmarna tex typiska vagabonderande eller någon tafflig dragning hemma som ger slingarea pga delade vägar för lasten i en annan liga. Där gäller inte omvänt mot avståndets kvadrat utan endast direkt omvänt så både utbredning och numerär blir avsevärt större. Tumregeln 1 A på 1 m och 0.2 uT är inte dum att ha i bakhuvudet när man skattar.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag läste på strålsäkerhetsmyndighete.
Det finns inga studier som hittar ett tydligt samband mellan leukemi och magnetfält.
Man vet inte varför ..

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Söker du inte på fel ställe då? Det var ju enligt tidigare inlägg inte strålning. Och många av undersökningarna som brukar vara uppe i de här fallen rör hjärntumörer.

Hur är det nu strålning eller inte? :)

• Gilla
Seet
  • Laddar…
T thomasloven skrev:
Normalt tar vi uppemot 2400 kr/timme för den här typen av konsultationer... så säg inget till min chef :p

Jag tog i lite med 16 A. Ledarna är separerade en cm över varandra. Det hela skalar linjärt med strömstyrkan, så vill du veta vad den magnetiska fältstyrkan med 5 A i ledarna så kan du multiplicera med 5/16.
[bild]
Ja, hade det varit en enkelledare så hade magnetfältet blivit betydligt större, men med tre faser som är fasförskjutna så har man i princip tre olika magnetfält samtidigt och de tar ut varandra till en stor del. Det resulterande fältet är i princip det magnetfält man får pga impedansen mellan de olika ledarna. Den är ganska låg vilket ger svaga magnetfält.

Som jämförelse kan man ta spårvagnens kontaktledningar vilket har många gånger större magnetfält än de kraftkablar vi diskuterar här. En spårvagns kontaktledning går ofta typ 10 meter ifrån de lokaler man vistas i, men stör typ 20-30 meter bort.

Även järnvägens ledningar stör, men strömmarna är lägre där eftersom tågen i regel bara använder större strömstykor vid start och acceleration medan spårvagnsledningar har hela tiden ganska höga strömmar.

Om spårvägens stora magnetfält var känt för allmänheten så skulle de förbjudas i centrum..

• Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Och fjärrvärmen skulle ge rubriker också på samma tema.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Och fjärrvärmen skulle ge rubriker också på samma tema.
Jo, men de ger inte alls höga magnetfält ifrån sig eftersom de är ganska väljordade och elströmmen som induceras är ganska svag.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Det intressanta är lokförare som sitter mitt bland magnetfält och och andra roliga saker. Dessa har inga problem med ökad cancer risk som jag förstått

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Järnvägens kontaktledningar har låg frekvens och högre gränsvärden än hushållsel. Lokföraren (och de andra i tåget för den delen) utsätts för fält på ungefär 10µT.
Gränsvärdet är på 300µT jämfört med 100µT för 50Hz nätet.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Väldigt nyfiken vad TS fått för svar från ägarna av kabeln mfl

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.