54 947 läst · 209 svar
55k läst
209 svar
Magnetfält fem meter från kraftledning under mark?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Hej Seet,S Seet skrev:Hittat ett hus som jag funderar på att köpa, men problemet är som rubriken lyder att det ligger bara fem eller fyra meter ifrån en grävd kraftledning. Huset är från sekelskiftet och ledningen går mitt över tomten. Nutida regler säger att ledningar måste ligga 8m från närmaste byggnad, men detta hus ligger alltså betydligt närmare. Tomten är långsmal, och ledningen går mitt över på längden....
Någon som vet hur många ųT det kan tänkas vara rakt över ledningen, samt fyra meter ifrån (alltså inne i huset)?
Någon som vet vem man ska fråga om man vill göra en mätning, samt vad det kan kosta?
jag är elkraftingenjöro jobbar m eldistribution sedan många år. Har inte läst alla svar men svarar så här:
1. Nätägaren har en koncession för kabeln. I praktiken kan du inte bygga något ovanpå den så den går att komma åt. Här kommer avstånd till hus in i bilden.
2. Jag bedömer att kabelns magnetfält är nära noll vid markytan. Om jag ändå vore orolig skulle jag be nätägaren om alla data och låta en konsult räkna (max 1 tim jobb)
3. Bedömer också att barnens långtidsexponering för mobilfält är mycket allvarligare.
Lycka till!
Magnetfältet påverkas av strömmen inte spänningen, samt skärmen och dess jordning. Flödestätheten påverkas sedan av avståndet från ledaren.
Det finns enkla mätare att ladda ner till åtminstone bättre Android-mobiler, jag använder en som heter "Ultimate EMF detector" från Google app-store. Inte värst noggrann, men om du jämför en mätning långt ifrån (kilometer) med en på tomten med ledningen, kan du ju få "ledning"...
Det finns enkla mätare att ladda ner till åtminstone bättre Android-mobiler, jag använder en som heter "Ultimate EMF detector" från Google app-store. Inte värst noggrann, men om du jämför en mätning långt ifrån (kilometer) med en på tomten med ledningen, kan du ju få "ledning"...
Svaret är nej! (99,9%) 400kV luftledningar ingår i stamnäten. I de flesta fall från Norrland och söderut = långa avstånd. Högre spänning ger lägre överföringsförluster. Info bör finnas hos nätägaren i området, om kabeln är aktiv, SJ (Fastigheter eller Banverket). Kolla upp!S Seet skrev:
Jag är minst sagt skeptisk till att elbolaget känner till dessa data för en godtycklig kabel. Naturligtvis skulle det rent teoretiskt gå att "mäta fram" men någon skulle nog få betala för detta.C c_olsson skrev:
Ok, medan vi är off topic halvvägs till nästa galax kan jag pitcha in detta, som dock INTE ska skrämma trådstartaren eftersom fälten på tomten med all sannolikhet är ytterst låga, till skillnad från i ett lok:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...iska-halsorisker-for-sparvagnsforare_GN02A215
"Forskning på starka elektromagnetiska fält
En hel del forskning har under årens lopp genomförts av
Arbetslivsinstitutet. Docent Kjell Hansson-Mild har undersökt personal
vid Malmbanan och konstaterat att det finns starka indikationer om
kromosomskador och cancerrisker, p.g.a. stark elektromagnetisk
strålning. Fältmätningar har blivit utförda i spårvagnar i Norrköping."
Jag håller med andra här som nämnt att barnen sannolikt exponeras betydligt mer från sina mobiler än från elledningen. Jag ser alltid till att barnen har mobilen minst en meter ifrån sig på natten som säkerhetsåtgärd (den sänder inte alls ofta, men ändå). Exponeringen ska ju ses över tid och stark exponering kort tid är oftast inte farlig, men låg exponering över lång tid kan ge högre "dos".
/Fredrik
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...iska-halsorisker-for-sparvagnsforare_GN02A215
"Forskning på starka elektromagnetiska fält
En hel del forskning har under årens lopp genomförts av
Arbetslivsinstitutet. Docent Kjell Hansson-Mild har undersökt personal
vid Malmbanan och konstaterat att det finns starka indikationer om
kromosomskador och cancerrisker, p.g.a. stark elektromagnetisk
strålning. Fältmätningar har blivit utförda i spårvagnar i Norrköping."
Jag håller med andra här som nämnt att barnen sannolikt exponeras betydligt mer från sina mobiler än från elledningen. Jag ser alltid till att barnen har mobilen minst en meter ifrån sig på natten som säkerhetsåtgärd (den sänder inte alls ofta, men ändå). Exponeringen ska ju ses över tid och stark exponering kort tid är oftast inte farlig, men låg exponering över lång tid kan ge högre "dos".
/Fredrik
Hej igen alla behjälpliga skrivare! =) Hoppas jag inte dödar de trevliga diskussionerna, men efter en felvända in på vindkrafen så visade det sig att det var helt fel. Ingen vidkraftskabel på tomten. Det var en optokabel från Telia!
Där ser man! Det var mäklaren som sagt fel helt enkelt. Två meter på vardera sida om kabeln får jag inte bygga eller gräva på, men i övrigt är det fritt fram. =)
Två problem avklarade, nu återstår bara 98 problem till.
Finns säkert bättre sätt men du kan nog använda https://www.ledningskollen.se/S Seet skrev:Jag vet inte alls vad det är för någon kabel eller vem som äger den. Hur får jag reda på det? Mäklaren verkade inte veta, eller hon sa iaf inget.
Jag har googlat runt lite på kraftledningar (VERKLIGEN inte mitt område), och läste då någonstans att 8m är någon slags rekommenderad gräns, men att det under särskilda omständigheter kan dras ledningar så nära som fem meter från bostad men att detta är mycket ovanligt. Huset är en gammal tågstation och ledningen går där den gamla järnvägen gick, där av specialfallet skulle jag tro.
Fyll i att du ska gräva i närtid så får du vet vilka som har ledningar på din tomt. Kanske lite taskigt mot alla som måste uttala sig men svar får du iallafall.
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
Men det måste ju ändå finnas ett servitut på detta som du borde läsa.S Seet skrev:Hej igen alla behjälpliga skrivare! =) Hoppas jag inte dödar de trevliga diskussionerna, men efter en felvända in på vindkrafen så visade det sig att det var helt fel. Ingen vidkraftskabel på tomten. Det var en optokabel från Telia!Där ser man! Det var mäklaren som sagt fel helt enkelt. Två meter på vardera sida om kabeln får jag inte bygga eller gräva på, men i övrigt är det fritt fram. =)
Kabeln ligger längst med det som förut var ett tågspår (huset var ett stationshus) så man förstår ju varför de valt att lägga kabeln där. Det är bäckar på båda sidor om tomten, och tror inte de vill/ får lägga den i vattnet. Blir grannens tomt isf.men man kan by alltid fråga...B BoB_47 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
Om tomten är ett gammalt stationsområde skulle jag vara mycket mer rädd för markföroreningar. Gamla slipers kan ha läckt massvis av kreosot. Samt annat skit. Det kan vara verkligen otrevligt för krypande barn. Köper du fastigheten är du ansvarig för återställning av gamla miljölaster.