K Kjell Olsson skrev:
Bry dej inte om vad QUOTE säger, han vet inte något väsentligt !!!
Ett gott råd på detta forum ;)

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Inget är så farligt som okunskap och fria fantasier ....el o kemi skrämmer... ofta i onödan

• Gilla
Seet
  • Laddar…
S
Nu är det väl så att det kommit ur kurs på ämnet som TS startade angående el-kablar i marken samt något om tessla och strålning i allmänhet
Tror inte att någon ska bekymra sig så mycket om det , i mark finns inte mycket som kommer upp i luften
Värre är nog att oroa sig för , är den microvågsugn som vi alla befinner oss i , med den teknik som finns ,
med alla sladdlösa , radio , Tv-signaler och mobilsignaler som träffar oss dagligen , där allt i ett nötskal

• Gilla
Seet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Magnetfältet påverkas inte alls av spänningen i ledningen
Magnetfältet påverkas av strömmen, men man kanske bör tänka även på det elektriska fältet, o då har spänningen betydelse.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
P Per39 skrev:
Magnetfältet påverkas av strömmen, men man kanske bör tänka även på det elektriska fältet, o då har spänningen betydelse.
Fältet lämnar inte en normal trefaskabel, det är endast om det är enfasförband som det blir ett elektriskt fält. Fast i det här fallet var det ju en fiberkabel och den läcker inte mycket den...

• Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kabels skärm kan vi bortse från den tar som sagt i den formen effektivt hand om E-fältet som iofs om vi rör oss med kablar för högre spänning kan bli nog så störande betydligt mer märkbart direkt än magnetfältet. Och om man riktar in sig som i TS fall på magnetfält kan vi som Thomas_Blekinge skrev tex nyttja något material med stor permeabilitet alltså leda fältet. Alternativt som inte är ovanligt praktiskt tekniskt vid reducering av kraftfrekventa magnetfält använda ett material med hög konduktivitet istället tex aluminium. De av fältet bildade virvelströmmarna har verkan enligt Lenz så att upphovet dvs fältet motverkas och vår reducering är på plats.

I första fallet vill vi ha material med låg konduktivitet och hög permeabilitet och i andra princip omvänt dvs
1. ferromagnetiska material järnlegeringar.
2. koppar, silver och ekonomisk kompromiss aluminium.

Magnetfält fem meter från kraftledning under mark?

Hej

Har med stort intresse följt denna tråd och insett hur gripande lnte man egentligen vet om naturlagar. Ett tack till alla som skriver. Jag lär mig sakta men säkert.

En fråga till panelen.

Jag har en villatomt och jag tycker det är så trevligt att den är isfri, så jag har lagt en elektrisk värmeslinga 1 dm under gräset i hela trädgården. Slår på slingan lite då och då då det knäppr till och blir risk för tjäle. Men då jag läser detta forum så slås jag av en obehaglig tanke.

Över min tomt går en nedgrävd strömkabel på ca 30 cm djup. Grannarna säger att den är på 10,000 volt. Jag har fattat att såna har ett magnetfält som kan skapa el i intilliggande ledningar. Jag blev orolig och började läsa om sånt. Vad händer med min slinga då den är avstängd och ligger helt paralellt med den stora strömkabeln. Jag vet en plats på tomten där den ligger 5-6 meter rakt ovanför kabeln dessutom ligger min slinga lite fram och tillbaka på andra ställen rakt över strömkabeln. Jag läste nånstans att ström bara kan bli om man ändrar magnetfältet men min slinga ligger ju stilla. Läste sen att det ofta är växelström i nedgrävda kablar och sån ström ändrar sig ju fram o tillbaks. Kan det bli farlig ström i min slinga?

Mikael_L
Hej, det kan inte bli någon farlig ström i dina elkablar.
Nedgrävda elkablar har de olika ledarna i kabeln så tätt mot varandra att det blir extremt svagt magnetfält från kabeln.

Däremot reagerar jag på att du skriver att kabeln ligger på 30cm djup och kan vara på 10kV. Det är absolut inte OK eller ens tillåtet. Det finns inte en chans att en 10kV kabel får ligga grundare än 60cm, jag tror att kravet är ännu djupare, nu jobbar jag inte själv med högspänning, så jag har inte koll på kraven, men lågspänningskablar på 400/230V får ofta inte ligga grundare än 60cm på annat än egen tomtmark.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, det kan inte bli någon farlig ström i dina elkablar.
Nedgrävda elkablar har de olika ledarna i kabeln så tätt mot varandra att det blir extremt svagt magnetfält från kabeln.

Däremot reagerar jag på att du skriver att kabeln ligger på 30cm djup och kan vara på 10kV. Det är absolut inte OK eller ens tillåtet. Det finns inte en chans att en 10kV kabel får ligga grundare än 60cm, jag tror att kravet är ännu djupare, nu jobbar jag inte själv med högspänning, så jag har inte koll på kraven, men lågspänningskablar på 400/230V får ofta inte ligga grundare än 60cm på annat än egen tomtmark.
Hej och tack för svar. Strömkabeln är 8 cm tjock och jag skrev fel djup. det r 45 cm ned. Kan du förklara varför det inte blir ett magnetfält av att trådarna i strömkabeln ligger tätt. Det gör de väl alla fast folk får elallergi Jag läste att riken ökar ( ström kan bildas) om det blir en spole och då är ju frågan om min ledning som ligger inne i magnetfältet.

B Bosse12 skrev:
Kan du förklara varför det inte blir ett magnetfält av att trådarna i strömkabeln ligger tätt.
Lite förenklat: Strömmen går åt ena hållet i fasledaren och åt andra hållet i återledaren. Ligger dom intill varandra skapar dom varsitt motsatt magnetfält som tar ut varandra.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite förenklat: Strömmen går åt ena hållet i fasledaren och åt andra hållet i återledaren. Ligger dom intill varandra skapar dom varsitt motsatt magnetfält som tar ut varandra.
Hej

Förslåt en amatör men då är det ju ingen fara att ha en herrejösses kraftledning under sovrummet om det ite blir nån magnet. Har jag fel?

• Gilla
Maner
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, har du en klockradio på nattduksbordet så utsätter den dig för värre magnetfält ifrån sin lilla transformator, än vad en väldigt kraftigt matarkabel i marken 1-2 meter under dig gör.

hej igen
Nu blir det komplicerat.
Är magnetfältet från en ström kabel alltså noll?
Är lite mysko för jag läste idag att folk lägger kabel under kraftledningar för att stjäla ström och en del snurrar kabel runt ledningar för att ordna nån form av stöld. Läste på Nätet. Minns att dom virade en kabel runt en ledning och det magnetiska gav då ström i den fuskade ledningen så att en lampa kunde lysa i andra änden. jag tror ju inte på allt dravel so skrivs på nätet men men vill veta mera om de här för jag vill ju inte har kortis i huset genom att farlig ström smyger in i min värmekabel och ställer till det. Den goda nyheten är ju att det inte går om det magnetiska är noll runt starka ledningar. Men den som hade virat en kabel runt en markledning hade fått en lampa att lysa i andra änden av sin kabel sas de.
Vad är saning och förb... dikt i det här? Verkar vara mycke snack, men den här sajten känns rätt.

Luftledningarna har stort avstånd mellan de olika fasledarna, i en markkabel ligger de väldigt nära varandra i en och samma kabel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
vill veta mera om de här för jag vill ju inte har kortis i huset genom att farlig ström smyger in i min värmekabel och ställer till det.
Man kanske skall vara försiktig med att skriva att magnetfältet runt en kabel är noll. Det räcker med att skriva att magnetfältet runt kraftledningen i din trädgård är försumbart i det aktuella fallet. Det är inte omöjligt att det blir en extremt dålig transformator som resultat av kraftledningen och din värmekabel. Beroende på vad för slags värmekabel som ligger där är det inte omöjligt att det till och med kan induceras en mätbar spänning i värmekabeln. Är du nyfiken och har ett mätinstrument kan du koppla loss värmekabeln och mäta om det finns någon spänning över den. Men glöm alla tankar på att det skulle vara fråga om en farlig ström. Och glöm alla tankar på att det skulle ställa till problem i huset. Enda gången det går farlig ström i värmekabeln är när du har den igång. Och då kommer den från ditt hus och inte från induktion.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Förenklat kan vi säga att magnetfältet är proportionellt mot strömmen i ledarna. Det är också proportionellt mot avståndet mellan ledarna. Magnetfältet avtar också med kvadraten på avståndet från kabeln. I en kabel i jorden som ligger i en villaträdgård så lär det vara en tunn kabel och därmed nära mellan ledarna. Dessutom behöver en uppfångande spole vara riktad åt rätt håll, "tvärs" magnetfältet för att kunna känna av magnetfältet.

En luftledning har flera meter mellan ledarna och de är normalt dimensionerade för högre effekter och högre strömmar. För att kunna fånga upp en användbar energimängd så behöver spolen ha många varv och helst en järnkärna för att koncentrera magnetfältet. Vi pratar alltså om helt andra förutsättningar än i din trädgård med din "spole" som bara har ett varv och ligger i fel vinkel.

Edit:
Är man riktigt petig så brukar man säga ledningar när det är synliga 3 ledare som hänger bredvid varandra i luften. När man kapslar in dem i plast och gräver ner i marken är det kablar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.