S STB skrev:
Det är också proportionellt mot avståndet mellan ledarna. Magnetfältet avtar också med kvadraten på avståndet från kabeln.
Detta är inte helt rätt. Jag återkommer efter jobbet.

S STB skrev:
Förenklat kan vi säga att magnetfältet är proportionellt mot strömmen i ledarna. Det är också proportionellt mot avståndet mellan ledarna. Magnetfältet avtar också med kvadraten på avståndet från kabeln. I en kabel i jorden som ligger i en villaträdgård så lär det vara en tunn kabel och därmed nära mellan ledarna. Dessutom behöver en uppfångande spole vara riktad åt rätt håll, "tvärs" magnetfältet för att kunna känna av magnetfältet.

En luftledning har flera meter mellan ledarna och de är normalt dimensionerade för högre effekter och högre strömmar. För att kunna fånga upp en användbar energimängd så behöver spolen ha många varv och helst en järnkärna för att koncentrera magnetfältet. Vi pratar alltså om helt andra förutsättningar än i din trädgård med din "spole" som bara har ett varv och ligger i fel vinkel.

Edit:
Är man riktigt petig så brukar man säga ledningar när det är synliga 3 ledare som hänger bredvid varandra i luften. När man kapslar in dem i plast och gräver ner i marken är det kablar.

Tack för svaret ni båda 2 Mindre orolig nu. En sista fråga. Betr "spole". Eftersom min kabel går fram och tillbaka över strömkabeln och den är ju ganska fet ca 8 cm har jag mätt diametern så undrar jag om det inte blir en spole då min kabel går fram och tllbaka över strömkabeln. jag kan tänka mig 10 gånger T & R genom magnetfältet runt strömkabeln . Magnetfältet i kablen kommer ju att få en koppartrådig kabel inne i sig en massa gånger nästan som om den vore virad en massa varv runt strömkablen som jag anar är samma sak som att den just nu a korsar hit o dit över strömkabeln och då blir det ju ström i min kabel. Eller är jag ute o cyklar? ÄHar jag rätt att det är samma sak när min kabel går fram o tillbaka över strömkabelsn som om dendet vore lindad runt strömkabeln en massa varv. det är ju samma magnefält, eller hur?

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är inte helt rätt. Jag återkommer efter jobbet.
Tack för svaret ni båda 2 Mindre orolig nu. En sista fråga. Betr "spole". Eftersom min kabel går fram och tillbaka över strömkabeln och den är ju ganska fet ca 8 cm har jag mätt diametern så undrar jag om det inte blir en spole då min kabel går fram och tllbaka över strömkabeln. jag kan tänka mig 10 gånger T & R genom magnetfältet runt strömkabeln . Magnetfältet i kablen kommer ju att få en koppartrådig kabel inne i sig en massa gånger nästan som om den vore virad en massa varv runt strömkablen som jag anar är samma sak som att den just nu a korsar hit o dit över strömkabeln och då blir det ju ström i min kabel. Eller är jag ute o cyklar? ÄHar jag rätt att det är samma sak när min kabel går fram o tillbaka över strömkabelsn som om dendet vore lindad runt strömkabeln en massa varv. det är ju samma magnefält, eller hur?

C
Nej, det är inte samma sak som en spole. I en spole går tråden över många gånger åt samma håll. Hos dig går det fram och tillbaka åt olika håll så att det tar ut varandra.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S STB skrev:
Förenklat kan vi säga att magnetfältet är proportionellt mot strömmen i ledarna. Det är också proportionellt mot avståndet mellan ledarna. Magnetfältet avtar också med kvadraten på avståndet från kabeln.
Så är det: magnetfältet som orsakas av en ström i en lång rak ledare avtar med avståndet från ledaren, inte med kvadrat av avståndet (Biot-Savart-lag). I en kraftkabel har man fram-och återledaren i samma hölje. Båda producerar varsit megneetfält som är motriktade och tar ut varandra - nästan. Eftersom ledarna ligger med litet avstand emellan återstår ett litet litet magnetfält även utanför kabeln. Samma sak gäller för trefaskablar. därför är det ganska lugnt att ha en trefas-kraftkabel under sovrummet.
Ligger ledarna dock ifrån varandra en bit (t ex i luftledningar) så blir magnetfältet betydligt högre. detta magnetfältet kan utnyttjas för att inducera spänning och ström i ringledare på marken. Det har utnyttjats tidigare av mindre nogräknade skogsbönder under brottsrubricering "olovlig kraftavledning" men är ytterst ineffektiv. Och det fungerar överhuvudtaget inte med isolerade trefaskablar.
TS kan vara ganska lugn med sin 10 kV-kabel. Jag skulle dock vilja avråda från att gräva runt den, pilla på den för att mäta diameter mm. Lämna den ifred. Din begränsningskabel kommer inte att störas av den.

• Gilla
thomasloven och 1 till
  • Laddar…
S
Ja, givetvis avtar magnetfältet linjärt med avståndet från ledaren/ledarna. Det gick lite snabbt där. Pinsamt.

Eftersom vi verkar ha riktigt kunniga personer här så har jag en intressant fråga. Om TS lägger en stekpanna ovanför kabeln tror jag vi är överens om att den inte kommer bli märkbart varmare. Det kommer inte märkas om man håller den under en kraftledning heller, men de flesta är ändå oroliga för att utsättas för de magnetfälten.
Däremot hör jag aldrig någon som är orolig för magnetfälten vid en induktionshäll som på några sekunder värmer stekpannan till flera hundra grader. Är det vårt vanliga mänskliga beteende att sila mygg och svälja kameler?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Delvis silas mygg. Men det handlar förstås också om exponeringstid.

Att korsa en ledningsgata under en högspänningsledning tar några minuter. Att ha huset på samma ställe är något annat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Så är det: magnetfältet som orsakas av en ström i en lång rak ledare avtar med avståndet från ledaren, inte med kvadrat av avståndet (Biot-Savart-lag). I en kraftkabel har man fram-och återledaren i samma hölje. Båda producerar varsit megneetfält som är motriktade och tar ut varandra - nästan. Eftersom ledarna ligger med litet avstand emellan återstår ett litet litet magnetfält även utanför kabeln. Samma sak gäller för trefaskablar. därför är det ganska lugnt att ha en trefas-kraftkabel under sovrummet.
Ligger ledarna dock ifrån varandra en bit (t ex i luftledningar) så blir magnetfältet betydligt högre. detta magnetfältet kan utnyttjas för att inducera spänning och ström i ringledare på marken. Det har utnyttjats tidigare av mindre nogräknade skogsbönder under brottsrubricering "olovlig kraftavledning" men är ytterst ineffektiv. Och det fungerar överhuvudtaget inte med isolerade trefaskablar.
TS kan vara ganska lugn med sin 10 kV-kabel. Jag skulle dock vilja avråda från att gräva runt den, pilla på den för att mäta diameter mm. Lämna den ifred. Din begränsningskabel kommer inte att störas av den.

Ni ska ha tack för detta. Jag var orolig över att det skulle kunna brinna inne för kontakten sitter för slingan. Men då jag ändå har det här intressanta ämnet uppe så skulle det vara kul att veta vad som händer om man snurrar en ledning över den där strömkabeln. Kan ett magnetfält skapa ström eller vore det en stöld av magnetism? Fysik fanns inte i 8 åriga folkskola., men utan tbekan hade det varit kul att få läsa om sånt.för natuirlagarna är ju "högspännande". ( skratt )

För den vetgirige finns det bra filmer på youtube som förklarar grunderna på ett bra sätt. Både för statiska och växelfält. Konsumera gärna detta! Jag tycker också det är relevant att förstå skillnaden mellan det vi i vardagsprat kallar magnetfält (B-fält) och spänningsfält (E-fält). Även sådant finns pedagogiska filmer för.

MathiasS MathiasS skrev:
För den vetgirige finns det bra filmer på youtube som förklarar grunderna på ett bra sätt. Både för statiska och växelfält. Konsumera gärna detta! Jag tycker också det är relevant att förstå skillnaden mellan det vi i vardagsprat kallar magnetfält (B-fält) och spänningsfält (E-fält). Även sådant finns pedagogiska filmer för.
MathiasS MathiasS skrev:
Perfekt. Ska läsa i helgen.

B Bosse12 skrev:
kul att veta vad som händer om man snurrar en ledning över den där strömkabeln. Kan ett magnetfält skapa ström eller vore det en stöld av magnetism?
Om någon kommer på dig så är brottet olovlig energiavledning.

useless useless skrev:
Om någon kommer på dig så är brottet olovlig energiavledning.
Hej
Tack för ditt vänliga råd.,No Offence
Jag är pensionerad processjurist med 42 år i rättsväsendet så jag vet en del om lagar. Mitt intresse är rent fysiskt på gamla dagar och kunskap är inte tungt att bära. El har för mig alltid varit ett stort frågetecken. När jag läser olika sajter om el så får jag många olika bud. När man inte är fysiker men har nyvaknat intresse så är man tacksam för en sådan här sajt som utan ersättning lämnar kunskaper. Det är mycket stort. Jag har i andra sajter fått mycken info om vedeldning som är min hobby, så jag använder dessa sajter. Denna fann jag igår.

Jag saknar intresse av att få prickar i mitt CV.

Fk.
Man kan ju samma sätt som jag gjorde här, ställa en fråga om när en viss butik stänger utan att ha baktanken att göra inbrott. :rofl:

B Bosse12 skrev:
Hej
Tack för ditt vänliga råd.,No Offence
Jag är pensionerad processjurist med 42 år i rättsväsendet så jag vet en del om lagar. Mitt intresse är rent fysiskt på gamla dagar och kunskap är inte tungt att bära. El har för mig alltid varit ett stort frågetecken. När jag läser olika sajter om el så får jag många olika bud. När man inte är fysiker men har nyvaknat intresse så är man tacksam för en sådan här sajt som utan ersättning lämnar kunskaper. Det är mycket stort. Jag har i andra sajter fått mycken info om vedeldning som är min hobby, så jag använder dessa sajter. Denna fann jag igår.

Jag saknar intresse av att få prickar i mitt CV.

Fk.
Man kan ju samma sätt som jag gjorde här, ställa en fråga om när en viss butik stänger utan att ha baktanken att göra inbrott. :rofl:
PS.Jag tittade i Brottsbalken för såvitt jag mindes så hette brottet Olovlig kraftavledning.Men du har helt rätt. Numera heter det Olovlig energiavledning som du skrev . Det blev så då man slog samman flera brottsrubriceringar i ett gemensamt rättsområde till ett enda lagrum och kunde undgå laganalogi med risk för spretiga prejudikat och olika tolkningar i praxis. Det står i 8 kap. 10 § BrB .
Man lär sig alltid nya saker. DS

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
om man snurrar en ledning över den där strömkabeln. Kan ett magnetfält skapa ström eller vore det en stöld av magnetism?
Det är en intressant tanke. I princip så kan man nog plocka upp en mätbar mängd elenergi på det viset. Men elbolaget får vara rätt elaka som de skulle anmäla någon för att stjäla någon nanowatt timme.

Men det är ju precis så en transformator fungerar. Fast där har du en strömförande tråd som är virad något 100 tal varv runt en järnkärna. Runt samma kärna har man en annan "sekundärlindning". Du skickar in ström i primärlindningen, plockar ut den i sekundärlindningen. Om det ex. är 230 varv på primären som matas med 230V växelström, och 5 varv på sekundären så får man (teoretiskt) 5V på sekundärlidningen.

Hur mycket energi som går att överföra är beroende av järnkärnan. Det blir ett flöde av magnetism i järnet. Om flödet blir för högt, så "mättas" kärnan. Då kan inte strömmen i spolen skapa mer magentism. Det behövs mer järn i kärnan i så fall.

Eftersom det är varje period av växelström som skickar in magnetism i kärnan, så kan man öka överföringen med högre frekvens. tio ggr fler perioder skickar igenom 10 ggr mer energi med samma magnetflöde. I moderna s.k "elektroniska" transformatorer (typ mobillladdare etc), så hackar man först strömmen på primärsidan med ca 50 kHz, alltså 1000 ggr så mycket som nätfrekvensen. Då kan man (teoretiskt) klara sig med en tusendel så mycket järn i kärnan.

Men om du lägger en spole på marken över en elkabel, så har du för det första ett väldigt litet magnetfält som läcker ut från kabeln, och du har dessutom en väldigt dålig överföring av det magnetiska flödet till din "sekundärspole".

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
PS.Jag tittade i Brottsbalken för såvitt jag mindes så hette brottet Olovlig kraftavledning.Men du har helt rätt. Numera heter det Olovlig energiavledning som du skrev . Det blev så då man slog samman flera brottsrubriceringar i ett gemensamt rättsområde till ett enda lagrum och kunde undgå laganalogi med risk för spretiga prejudikat och olika tolkningar i praxis. Det står i 8 kap. 10 § BrB .
Man lär sig alltid nya saker. DS
Skulle du vilja praktisera det är just att på olika sätt linda runt/kring/invid din kabel ett mycket dåligt sätt. Samma om du väljer att testa vid någon kraftledning av större modell där du inte äger marken och kan över lång sträcka lägga ett anpassat långsmalt "varv" med stor yta. I kraftledningsfallet kommer du betydligt bättre fram om du i stället för trådens magnetiska fält utnyttjar det elektriska. Utrustar du en ev husvagn, husbil med lämpliga tillsatser du skulle kunna kalla "förtält" behöver du inte utnyttja batteriet, solcellerna eller vad man nu brukar ha där.

Och i ditt förstainlägg runt värmekablarna får du se just till att de består av två ledare i samma hölje så att få något nämnvärt inducerat i dem är pga den balanseringen som sker inte nämnvärt i praktiken. Lite mer skulle du kunna fått till med en gammaldags rent serieresistiv värmekabel dvs i princip en värmetråd man lägger ut och sen ansluter vardera änden. Då skulle det kunna byggts lite yta i rätt riktade slingor och när man vill jobba med magnetfälten är just yta väsentligt liksom material och frekvens som hempularen nämnde.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.