52 156 läst · 209 svar
52k läst
209 svar
Magnetfält fem meter från kraftledning under mark?
Jag glömde. de stolpar som fanns innan grävningen hade två ledningar intill varandra för varje fas och det var kanske mer än 10-.20 meter på den vågräta "stolp-arm" som höll ledningarna däruppe högt som 17 .,så det var nog en fet ström där.Jag minns att man gjorde en liten sväng vid IKEA. Men det fanns inte plats att göra en helsväng för då stoppde vägen detta (Tycho Hedens Väg) som var gamla E4 med 10,000 tals bilar per dag. Så kabeln går under IKEA men inte mitt under centrum av varuhuset. Vi var en del som faschinerades av detta så jag såg hur man gjorde. Jag är inte alls förvånad om man gräver ned kablar oavsett ström. Det är ju svårt att övertyga ett svenskt politikerfrälse om att skippa en miljöanpassning när det bara drabbar så få att det inte får politisk skada- modell Äldre(om)sorgen i coronatider som inte påverkar valet 2022 förrän 1/4 miljon av oss är kremerade av uteblivna lagar om munskydd etc hos oss gamla.
Så kan det vara. Men varför citerar du mig? Och vad har det med TS fråga att göra? Jag vidhåller att 400 kV-ledningar sällan är nergrävda. Och om de är det så är det definitivt inte i form av en kabel under en villaträdgård.B Bosse12 skrev:Hallå på er. När IKEA byggde sitt varuhus i Uppsala så behövdes mark. På den marken stor enorma kraftledningsstolpar från kärnkarftveret i Forsmark. Denna matning gick sen över hela skogarna söder ut mot Mälardales industrideta. Man grävde ned denna kraftledning under jätteprotester och den ligger nu under iKEA varuhuset i Uppsala. Jag kan inte tänka mig att dessa högstolpar hade lägre spänning än 100 kV. De var sådana ledningar vi alla ser ute i bygderna då vi passerar åkrar och fält. ca 20 meter upp och tre faser på en 20 meter lång ramp uppe i varje stolpe Mitt nackhår reser sig inte då jag är på IKEA och avnjuter deras goda mat och inte börjar jag självlysa som ett lysrör heller. ( ska testa med en kompass nästa gång jag är där frö jag vet ju pungefär var den feta strömkabeln på >1 dm ligger) Men en tjej jag kände på den tiden hade elallergi och hon gillade inte det där området alls. Området heter śödra Boländerna och är det första exploaterade området man kommer till då man åker från Sthlm till Uppsala och ser IKEA.som frontbyggnad i en rondell och där finns Biltema och en massa andra kända varuhus men de ligger inte över kabeln. Bara IKEA. ha en bra helg utan corona alla.
Till Avemo. Jag har inte citerat dig som det verkar i din kommentar. Det jag har gjort är att redogöra för en fallstudie i Uppsala som jag på ovetenskaplig grund av okulär närhet kan bedöma att kabeln under IKEA är högspänd. Jag kan köpa att en maxad kabel inte grävs ned på en villatomt men väl under flerfamiljshus. Fån Forsmark går 400kV ledningar till Stockholm. De är stolpade ända fram till klanten av stan. Desas kablar ska i en eller anna högspäånning frösörja ett av landets stlrsta enerigibehov Södra stockho,ms enirma bostadskomplex och industriere av alla slag. För att komam dit finsn två vägar. den enda linjen går via Mälaröarna och till sydvästa förirterna Skärholmen/Bredäng etc och sen vidare till hela Botkyrka: Då den landar på stolp efter passagen över vattnet går den ned i backen och tar en sväng under tusentals bostäder (jag säger inte var den går men tro mig). Den andra linjen (huvudkabeln) kommer in på norrsidan av stan. Den går ned i mark på ett ställersom är mycket smart uttänkt. Ingen kan se var den går ner. Norr om stan går alltså huvudmatningen från stolp ned i backen och rakt in under Norrmalm. Den går sen i full kraft genom vissa av de många tunnlar som gör Stockholm till en Schweizerost. Därinne nånstans i skuggorna går den upp till en förgrening i ett visst hus gör en primär nedtransformering inför lnjespridning av hushållsspänning för Södermalm med Gröndalsområdets industrier och kontor, Västberga och Kransen.och sen ned igen och delar sig så att en linje går till en sekundär trafo på Södermalm i en dold växelförgrening ,men den fetaste delen går vidare i obruten krets från delningspunkten och sen under hela Södermalm och Söder om Söder & förstärker den andra linjen i Botkyrka som är lika energikrävande som verkstadsbältet runt Eskilstuna. Den som känner södra stan vet var den första nedtransformatorn ligger så att styrkan blir hanterbar längre söderut. Inte nånstans från markförläggningen i N Sth till Botkyrka kommer denna tunnelkabel upp i stolp igen innan den går ned till kanske 50kV .Jag kan inte tro att 100-200kV räcker för Botkyrkas bostäder och industrier och hela spårtrafiken för SJ i Mälardalen och SLs pendeltåg o T-bana. Och ovanpå dessa enorma magnetfält bor mängder av familjer.
Bosse, för att vara en person som för bara några dagar sedan inte hade en susning om hur varken E-fält eller B-fält uppstår runt en kabel (eller släcks ut via geometriska symetrier) så är du plötsligt väldigt säker på att det är ENORMA magnetfält på alla dessa familjer?
Kraftkablar går i tunnlar under stockholm. Ja. Finns det boende ovanför? Ja, tiotals meter upp. Jag är tveksam till att man ens kan mäta några förhöjda nivåer i dessa bostäder rakt ovanför. Samma sak på Ikea. Om det öht är byggt så så ligger kabeln i en kulvert långt ner.
Du behöver somna om på detta eller återgå till att läsa facklitteratur i ämnet. Avstå att googla för då hittar du bara en massa andra foliehattar som inte heller förstår grundläggande fysik.
Och nästa gång du träffar på en elallergiker - se till att ordna ett riktigt blindtest. Personen kommer GARANTERAT inte klara av att peka ut var det finns elektromagnetiska fält. I ett *riktigt* blindtest alltså...
Kraftkablar går i tunnlar under stockholm. Ja. Finns det boende ovanför? Ja, tiotals meter upp. Jag är tveksam till att man ens kan mäta några förhöjda nivåer i dessa bostäder rakt ovanför. Samma sak på Ikea. Om det öht är byggt så så ligger kabeln i en kulvert långt ner.
Du behöver somna om på detta eller återgå till att läsa facklitteratur i ämnet. Avstå att googla för då hittar du bara en massa andra foliehattar som inte heller förstår grundläggande fysik.
Och nästa gång du träffar på en elallergiker - se till att ordna ett riktigt blindtest. Personen kommer GARANTERAT inte klara av att peka ut var det finns elektromagnetiska fält. I ett *riktigt* blindtest alltså...
Jag gillar inte att gå i försvarsposition men du har ju varit medlem så länge att jag anser dig seriös och gör ett undantag.
J har spridda kunskaper i ämnet. mest från det miltära. Ämnet vi hanterar här är så stort att jag inte kan överblicka det och därför kan jag inte påstå att jag kan föra en adekvat diaölog med fackfolk,. detta hindar ingen människa från att prata om dfe man vet. Om jag skulle en börjat denna tråd med att vobbla upp mig kunskapsmässigt så skule en kadee av "ubåtar" dvs tysta rovdjur av läsare med dåligt självförtroende ha kastat sig över mig som ett bra offer i kompensation över sina egna misslyckanden. Så fungerar jagsvagt folk. Jag har inte haft den lusten. så jag höll mig lite lågt just av detta skäl. Men faktum kvarstår att den del av ämnet som hanterar induktion är jag inte lika bevandrad i som i kartor av skyddsklassade anläggningar och det jag med egna ögon har sett i Uppsala. Någon kulvert såg jag inte. Ett 1,5 meter djupt dike däremot och ganska omfattande varningsmarkeringar + att jag såg en plåt över kabeln. Jag tältade ju inte där så jag vet inte vad som pågick under övrig tid. Betr elallergi så anser jag att du bör nyansera dina fördomar. Jag har sett detta och jag vet att inte så få briljerar med ovetenskapliga vandringssägner om bidragsfusk inom elallergi och som är kliniskt oemottagliga för annt än att detta är Mumbo Jumbo precis som man på samma sätt ansåg asbest, pollenallergi och smog vara. Jag har inte läst studier i elallergi men han en hel del om smog av en uppfinning jag har på Nätet. Dock har j sett hur man installerar elallergisäkra bostäder och närs av en tro att staten inte lägger en värdelös peseta på en påstådd sjukdom som bara är ett fantasifoster. Det torde finnas mångdubbelt bättre belägg för elallergi än som grundade regeringens strategi att smitta hela svenska äldre(om)sorgen så att 11 miljoner i pensioner, operationer och tiotals andra kostnadsställen inom det sk Köttberget av 40 talister som före coronan hotade hela vården nu så bekvämt kan sparas av varje +65 som minskar vårdköerna av att ingen vårdare har tvingats i lag att använda munskydd. betr blindtestere av elallergiker, så har jag annat att göra. Om du analogt med din åsikt om elallergi anser att en pollenallergiker med ögonbińdel kan peka ut den explicita platsen varifrån pollen kommer så lovar jag att omvärdera den första meningen i detta svar
J har spridda kunskaper i ämnet. mest från det miltära. Ämnet vi hanterar här är så stort att jag inte kan överblicka det och därför kan jag inte påstå att jag kan föra en adekvat diaölog med fackfolk,. detta hindar ingen människa från att prata om dfe man vet. Om jag skulle en börjat denna tråd med att vobbla upp mig kunskapsmässigt så skule en kadee av "ubåtar" dvs tysta rovdjur av läsare med dåligt självförtroende ha kastat sig över mig som ett bra offer i kompensation över sina egna misslyckanden. Så fungerar jagsvagt folk. Jag har inte haft den lusten. så jag höll mig lite lågt just av detta skäl. Men faktum kvarstår att den del av ämnet som hanterar induktion är jag inte lika bevandrad i som i kartor av skyddsklassade anläggningar och det jag med egna ögon har sett i Uppsala. Någon kulvert såg jag inte. Ett 1,5 meter djupt dike däremot och ganska omfattande varningsmarkeringar + att jag såg en plåt över kabeln. Jag tältade ju inte där så jag vet inte vad som pågick under övrig tid. Betr elallergi så anser jag att du bör nyansera dina fördomar. Jag har sett detta och jag vet att inte så få briljerar med ovetenskapliga vandringssägner om bidragsfusk inom elallergi och som är kliniskt oemottagliga för annt än att detta är Mumbo Jumbo precis som man på samma sätt ansåg asbest, pollenallergi och smog vara. Jag har inte läst studier i elallergi men han en hel del om smog av en uppfinning jag har på Nätet. Dock har j sett hur man installerar elallergisäkra bostäder och närs av en tro att staten inte lägger en värdelös peseta på en påstådd sjukdom som bara är ett fantasifoster. Det torde finnas mångdubbelt bättre belägg för elallergi än som grundade regeringens strategi att smitta hela svenska äldre(om)sorgen så att 11 miljoner i pensioner, operationer och tiotals andra kostnadsställen inom det sk Köttberget av 40 talister som före coronan hotade hela vården nu så bekvämt kan sparas av varje +65 som minskar vårdköerna av att ingen vårdare har tvingats i lag att använda munskydd. betr blindtestere av elallergiker, så har jag annat att göra. Om du analogt med din åsikt om elallergi anser att en pollenallergiker med ögonbińdel kan peka ut den explicita platsen varifrån pollen kommer så lovar jag att omvärdera den första meningen i detta svar
Beklagar alla stavfel. Beror inte på vare sig nervositet, bristande skolning eller dyslexi men av stor feta fingrar på ett ynka tangentbord och nödvändiga svar som blir automatiskt långa då man ska bemöta korta svepande och ytliga kommentarer utan att svara lika svepande själv. Detta + ointresset att ta tid att sitta och peta i stavningar med dålig syn.
Den ledningsgatan som gick genom årsta/fyrislund i uppsala som nu är nedgrävd gick mellan 220 kV transformatorstation i Bredåker och en transformatorstation söder om Uppsala, belägen i närheten av Sävja, men den går sen vidare söderut. Jag har inte koll på var, kanske Knivsta ...Appendix skrev:
Så det är sant, det är ingen 400kV mellan Forsmark och Stockholm. Men det är dock en ganska krallig 220kV ledning, som försörjer södra delarna av Uppsala och lite mer.
Och den är nu nedgrävd den sträcka som gick genom staden, och har nu frilagt stora mängder mark som nu exploateras. Den gamla luftledningen var nog en hämsko på många vis. Den är troligen nedgrävd i allra nordöstligaste hörnet av IKEA-byggnaden idag. Det lär inte ställa till med några problem, åtminstone inte i form av magnetfält, då den gamla luftledningen var betydligt värre i det hänseendet.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Här finns en suddig bild över Stockholms transmissionsnät: http://www.stockholmsstrom.net/
Alla 400 kV ledningar (stamnät) ägs av Svenska kraftnät, därunder kan det vara regionala aktörer.
Det som går från 36 kV understationer till kunder kallas distributionsnät, i städerna underjordiskt och på landsbygden ibland fortfarande i luften.
Ett vant öga kan se på en ledningsstolpe vilken spänning som finns där.
Kom ihåg: strömstyrka är inte samma som spänning.
För kraftledningar gäller:
Ström ger magnetfält men inget elfält.
Spänning ger elfält (i luftledningar, inte i kablar) men inget magnetfält.
För kraftöverföring krävs både spänning och ström, så högspänningsledningar ger både elfält och magnetfält. Kablar bara magnetfält. Viktigt: Fältvärden utomordentligt små.
Alla 400 kV ledningar (stamnät) ägs av Svenska kraftnät, därunder kan det vara regionala aktörer.
Det som går från 36 kV understationer till kunder kallas distributionsnät, i städerna underjordiskt och på landsbygden ibland fortfarande i luften.
Ett vant öga kan se på en ledningsstolpe vilken spänning som finns där.
Kom ihåg: strömstyrka är inte samma som spänning.
För kraftledningar gäller:
Ström ger magnetfält men inget elfält.
Spänning ger elfält (i luftledningar, inte i kablar) men inget magnetfält.
För kraftöverföring krävs både spänning och ström, så högspänningsledningar ger både elfält och magnetfält. Kablar bara magnetfält. Viktigt: Fältvärden utomordentligt små.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
En snabb i vinkling på el allergi.
Det finns en sådan diagnos, men det är en psykologisk sådan.
Att en kommun Elsanerar en lgh. Går inte att dra några slutsatser. Det är inga läkare som fattar några beslut. Utan politiker.
Det finns en sådan diagnos, men det är en psykologisk sådan.
Att en kommun Elsanerar en lgh. Går inte att dra några slutsatser. Det är inga läkare som fattar några beslut. Utan politiker.
Ja att det finns folk med en massa otrevliga symptom finns ingen anledning att tvivla på. Men när samma personer är tvärsäkra på att det är "strålning" som är orsaken men samtidigt inte klarar ett korrekt blindtest så är orsaken något annat än "strålning".
Problemet med detta är inte en fråga om strålning är farligt eller inte utan att många människor med olika sorters problem inte får hjälp med grundorsaken till problemet pga att man tror att "strålning" är orsaken vilket det inte verkar vara.
Av samma skäl ska man inte tro att man har ont i huvudet pga att det är fullmåne när korrekt utförda blindtest visar att dessa personer inte kan avgöra om det är fullmåne eller inte. Istället så missar man att leta reda på det verkliga felet som orsakar huvudvärk.
Problemet med detta är inte en fråga om strålning är farligt eller inte utan att många människor med olika sorters problem inte får hjälp med grundorsaken till problemet pga att man tror att "strålning" är orsaken vilket det inte verkar vara.
Av samma skäl ska man inte tro att man har ont i huvudet pga att det är fullmåne när korrekt utförda blindtest visar att dessa personer inte kan avgöra om det är fullmåne eller inte. Istället så missar man att leta reda på det verkliga felet som orsakar huvudvärk.
Tillägg. Bra beskrivning jag tror lika. Transformatorstationen norr om Uppsala är ganska fet och kommer från Forsmark. Den ligger strax före Gamla Uppsala ute på gärdet mot Storvreta. Öster om stambanan. Sävjatrafon försörjer säkerllgen Knivsta , Odensala och Märsta. Jag slutar här för vi är långt från ämnet nu även om mck intressant. Ha det!Mikael_L skrev:Den ledningsgatan som gick genom årsta/fyrislund i uppsala som nu är nedgrävd gick mellan 220 kV transformatorstation i Bredåker och en transformatorstation söder om Uppsala, belägen i närheten av Sävja, men den går sen vidare söderut. Jag har inte koll på var, kanske Knivsta ...
Så det är sant, det är ingen 400kV mellan Forsmark och Stockholm. Men det är dock en ganska krallig 220kV ledning, som försörjer södra delarna av Uppsala och lite mer.
Och den är nu nedgrävd den sträcka som gick genom staden, och har nu frilagt stora mängder mark som nu exploateras. Den gamla luftledningen var nog en hämsko på många vis. Den är troligen nedgrävd i allra nordöstligaste hörnet av IKEA-byggnaden idag. Det lär inte ställa till med några problem, åtminstone inte i form av magnetfält, då den gamla luftledningen var betydligt värre i det hänseendet.
Den där norr du skriver om är Bredåkerstationen, den är kopplad mot Tuna några km österut som vad jag förstår är en stamnäts 400kV, dit kommer ju både Forsmark och kraft norrifrån, och den linan går vidare söderut.B Bosse12 skrev:Tillägg. Bra beskrivning jag tror lika. Transformatorstationen norr om Uppsala är ganska fet och kommer från Forsmark. Den ligger strax före Gamla Uppsala ute på gärdet mot Storvreta. Öster om stambanan. Sävjatrafon försörjer säkerllgen Knivsta , Odensala och Märsta. Jag slutar här för vi är långt från ämnet nu även om mck intressant. Ha det!
Jag kollade lite vidare vad gäller stationen söder om uppsala, vid sävja, 220kV linjen där verkar gå vidare till överby/måby som sen går vidare till stockholm. Men är inte Överby också en 400kV stamnätsstation?
Jaja, jag släpper också detta.
Jag har alltid trott att den ledningsgatan genom Årsta i Uppsala (som nu är nedgrävd en sträcka) var en 400kV, men nu är jag ganska övertygad om att det är en 220kV. Så jag kanske lärde mig något nytt ändå.
http://dagensprojekt.se/fornyad-stamnatstation-tryggar-driften-tuna-i-norra-uppland/