P patrik.hermansson50 skrev:
Men om han säljer för 6 eller 12 miljoner då? Ska han räkna om varje gång då?
Inse att det är vanligare med fastpris.
Procenträkning klarar de flesta mäklare. De som inte kan det bör nog inte komma ifråga för affären ... Och du betalar ju inget arvode förrän bostaden säljs, så inget svårt alls. Har sålt både hus och lägenheter i 08-land i vår bostadskarriär och har bara mött procentbaserade arvoden här från samtliga mäklare vi haft kontakt med. Däremot ofta två olika procentupplägg: antingen rak procentsats oavsett pris, eller lägre procentsats upp ett visst pris och sedan betydligt högre över det. Där möjligheten finns har vi alltid valt det senare, eftersom det ger störst incitament för mäklaren att få ut högsta möjliga pris.

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
Kan vi lägga ner diskussionen om med vilken modell mäklaren tar betalt? Bookish rjönst hitta mäklare har svaret bland i vart fall de 6154 mäklare som ingår i deras tjänst.

Statistik över mäklararvoden i Sverige med trappa/stege modell. Arvoden: lägenheter 35 000–90 000 kr, hus 50 000–132 000 kr. Aktiva mäklare: 6154.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanligast är alltså trappa/stege med en rörlig del.

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
P
som alltid så är det ju att köpare och säljare måste hitta belopp och vilkor som både är nöjda med annars blir det ingen affär..

Det finns ju liksom inte nåt absolut slutdatum då det inte är nån auktionssajt med sluttid

resonemanget hurvida man bjuder över sig själv spelar ju mindre roll egentligen. släpper inte husägaren under en viss summa och vägrar så blir det ingen affär innan nån betalar det som krävs för att båda parter ska sätta namnteckning på köpekontraktet.

Det hela är ju en förhandling av pris och villkor

Jag tror ofta folk som budar lågt har en övertro på att säljaren ska släppa huset , visst det kan hända men det kostar troligen inte 300 000 kr i driftkostnader att behålla det till våren når det ofta är bättre efterfrågan på hus då alla längtar ut ur sina lägenheter.

Och är det så att nån flyttat ihop med nån men bott där själv tidigare så har ju säljaren troligen råd att ha huset kvar med såvida han flyttat hem till nya partnern , då låter det ju inte som nån panik att sälja utan man har helt enkelt råd att ha två boenden tills det löser sig och man tar hellre 300 000 till i vår då det är billigare att vänta än att ta "skambudet"

man måste försöka väga alla dessa saker och försöka förutse motpartens drag

kanske han tar om ni går halva vägen var eller når sånt .. prova.. om du verkligen vill ha huset annars är det ju bara att vänta och se men riskern är såklart att det görs affär med nån annan och du blir han med "skambudet"

Sen är det för många en massa känslor inblandat i hus försäljningar och då vet man aldrig hur folk resonerar eller dom kör helt ologiskt

• Gilla
TuVu
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ditt beslut är bara om du vill köpa fastigheten för det pris som säljaren erbjuder.

Vad är det konstiga?

Säljaren får inte önskad köpeskilling och ger ett motbud till dig.
Du kan acceptera eller förkasta.
Vad är det konstiga i det?

Nej du budar inte mot dig själv. Det är en halmgubbe du skapat.
Du får ett motbud och får bestämma dig ifall du vill ta det eller inte.

Det är väldigt enkelt och okomplicerat.
Väldigt många verkar tro att en budgivning på ett hus är en exekutiv auktion där det högsta budet vinner och att säljaren "måste" sälja till detta bud. Detta är givetvis inte fallet.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Inte ens vid exekutiv auktion är det säkert att du får köpa om du har högsta budet, är högsta budet för lågt så kan pantinnehavaren helt enkelt säga nej. Det händer hela tiden.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Inte ens vid exekutiv auktion är det säkert att du får köpa om du har högsta budet, är högsta budet för lågt så kan pantinnehavaren helt enkelt säga nej. Det händer hela tiden.
Folk kommer nog säga att det då är mäklarens fel. 😄

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Varför skulle banken inte ha säkerhet idag heller? Huset har ju inte sjunkit i värde, utan det är ju TS som försöker köpa huset till underpris.
Altså, om du har en guldtacka framför dig på 1 kg, guldpriset är idag 890 000 kr per kilo, om jag budar 800 000 kr på den guldtackan så har den ju inte sjunkit i värde. Om du säljer guldtackan för det priset så är det ju du som valt att sälja tackan för underpris.

Vad huset är värt, är vad en värderingsman bedömer vad huset är värt, ofta med den så kallade ortprismodellen. Sedan kan ett hus vara "svårsålt" eller "lättsålt", och innebära att huset säljs till ett överpris eller underpris.

Så "värdet" på en bostad är inte alltid vad den säljs för, även om dessa ofta sammanfaller. "Värdet" på en bostad, är en subjektiv summa vad den "borde" säljas för, ungefär som MSRP (Manufacturer Suggested Retail Price) på en vara.

Jag kan vara ensam budgivare på en datormaskin och vinna datorn för 100 kr på tradera, det betyder inte att datorn är "värd" 100 kr. Det kan vara en dator med ett välfungerande RTX 4090 kort och faktiskt vara värd mycket mer, bara det att den råkade gå för 100 kr för att ingen annan bjöd.

Sedan var det just det att jag inte vet vad mäklaravgifter ligger på idag. Jag har aldrig hittils sålt en bostad, bara köpt, och det var säljaren som stod för mäklaravgifterna. Sedan som sagt så kan ju ränteskillnadsersättning tillkomma om lånet är bundet.

Mäklaren sade dock till mig att banken inte ville släppa bostadsrätten för ett underbud under utgångspriset just för att lånenivån var för hög och det var ett dödsbo med skulder, då skulle det finnas kvar skuld som inte dödsboet skulle kunna stå för eftersom dödsboet redan var skuldsatt, dvs var på minus.
Hahaha nädu. Värdet på något är vad någon annan är villig att betala. Värdet styrs av tillgång och efterfrågan

• Gilla
  • Älska
Fuktskadad09 och 2 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Kan du ge oss en sammanfattning. Vad har hänt?

P patrik.hermansson50 skrev:
Jag sitter i samma situation men är säljare. Fått bud 700.000 under utgångspris men gett ett motbud på 200.000 under utgångspris. Köparen vill inte buda över sig själv och det är fullt förståeligt. Har man lite tur så är säljaren pressad och måste sälja. Jag har än så länge råd att vänta in marknaden som börjar röra på sig och det dök upp en ny familj i helgen som är intresserade och funderar på att ge bud. Får jag inte sålt innan mitten av november tar jag bort annonsen och testar igen i januari.
Det var mycket pengar (skillnad).. tur att du kan vänta.. vi hade vårt hus kvar i över ett år (utan och tveka - hade kunnat ha det längre stående tomt också.. men svårt å hålla koll på ett hus 100 mil bort.. )

Första köparna som vann budgivningen, fick för sig att börja bråka när de var klara och hade besiktat huset dyrt (hade inte uppkommit något nytt, det de anmärkte på stod i mäklarannonsen tom.. plus på våra "frågor" och fanns där när de var på visningen..).

Då fick de inte köpa huset punkt. Bara dumheter från deras sida och de fick leta efter nytt hus.. tyvärr hade tiden gått lite.. så de andra budgivarna (det hade varit budgivning) hade hunnit köpa andra hus.. och de som hade velat kika innan (när budgivningen börjat) drog öronen åt sig när de såg att huset kom tillbaka efter besiktning.. (i många fall idikerar det ju nått större fel..) .. så vi drog tillbaka huset o lät det vara ett tag.. fanns hos mäklaren "om nån letade".. men inte aktivt öppet o annonserat.. sattes tillbaka på vårkvisten och fick några spekulanter .. vi visste att de ville ha huset, men de ville också göra ett kap.. (vilket vi alla vill göra, så det är inge konstigt direkt!).. dock har vi alla olika åsikter på hur långt man får gå i jakten på det..

Iaf försökte de spela sin hand.. och försökte vänta ut oss (de visste ju att huset funnit ute ett tag..) men vi brydde oss inte nämnvärt om dem alls.. (hade ju ett eget liv på annat håll, inget behov av att sälja till dem då vintern var över och det var den som var dyr ekonomisk).

Tillslut gav de ett "skäligt" bud... som var för lågt och vi gav ett motbud.

De försökte vänta mer.. men när mäklaren ville lägga ut det "aktivt" igen (han ville ju bli av med huset mer än vi typ..).. tog de vårt bud direkt.

Idag, med erfarenheten av köpare... så hade de inte fått köpa det alls.. de heller!

Det är helt sanslöst vilka människor det finns och "pjåskiga" de är.. vissa borde inte helt enkelt få köpa hus! (helt uppenbart att de inte förstår vad det innebär att bo i ett hus..).

Lite dubbelmoral sådär av mig.. då jag övertalat många osäkra om att köpa hus (som varit rädda för allt möjligt..) men det är inte alls samma sak som att vara en "dum" köpare..

A Arsenikpudding skrev:
Booli baserar sin värdering på slutpriserna för hus runt omkring, och bedömer att husets värde ligger mellan 1 040 000 och 1 520 000 kr. Kollar man slutpriserna de refererar ifrån är det dock bara ett av husen som gått för över en miljon, så jag vet inte riktigt hur de räknat.
Boolis värdering är helt värdelös

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Kan du ge oss en sammanfattning. Vad har hänt?
Vi möttes på mitten med 150 var, vi skrev på kontraktet tidigare i veckan och jag flyttar in i januari ☺️

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Vi möttes på mitten med 150 var, vi skrev på kontraktet tidigare i veckan och jag flyttar in i januari ☺️
Lycka till med nya boendet och hoppas du kommer trivas bra där! 👍😊

• Älska
Arsenikpudding
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag skulle nog vara försiktig att vara för tuff nu. Räntorna är på väg ner och det finns en risk att det kommer fler budgivare. Själv hade jag förhandlat och försökt mötas på halva vägen om jag verkligen velat ha huset.
Called it 16 sidor sen. Bygga hus är underbart 😂

Budgivning är svårt.

Vi har kikat på sommarstugor på sistone. En som vi tittade på hade legat ute ett tag, vi tyckte det var fint och lade vad vi tyckte var ett rimligt bud, tror det låg ut för 2 095 000, vi avrundade helt enkelt upp till 2,1 miljoner.

Säljaren tvekade, ville invänta en visning till (som ingen anmälde sig till), mumlade om att ett hus i närheten som enligt henne inte var lika fint bgått för 2,5 osv. Mäklaren sade att vi nog får det om vi går upp ett par hundra tusen.

Mitt motdrag var att "vi sänker budet till 1,9 på måndag kl 12". Det blev inget, säljaren drog tillbaka affären och sade att "barnen ville inte att jag skulle sälja ändå".

Stuga 2 låg ute för 1 995 000. Vi funderade på att lägga bud, visserligen innehöll den en helt onödig tvättstuga (med torkskåp, mangel och allt annat man inte behöver i en stuga) på 10 kvm, och gäststugan som är en ganska viktig del för oss, var riktigt dålig och hade behövt rivas och byggas ny, tror det var en gammal byggbarack som nästan ruttnat ihop. Det löste sig själv, andra budet var på 2,6 miljoner.

Budgivningen såg lätt ut. Att komma överens kan däremot vara svårt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.