64 844 läst · 259 svar
65k läst
259 svar
Mäklare uppmanar mig att buda mot mig själv
Enkelt, bud under utgångspris är inte att buda mot sig själv utan bara att positionera sig bättra för att eventuellt få köpa under utgångspris.
Det är inget tvång att sälja under utgångspris utan det sker bara om säljaren kan förlika sig med tanken eller är desperat.
Gör din egen värdering av läget och fastigheten kontra ditt behov och förhåll dig till det även om risk att gå miste om objektet.
Det är inget tvång att sälja under utgångspris utan det sker bara om säljaren kan förlika sig med tanken eller är desperat.
Gör din egen värdering av läget och fastigheten kontra ditt behov och förhåll dig till det även om risk att gå miste om objektet.
Hur orkar du ens?Z Zodde skrev:Om mäklarna har det svårt ska de i vart fall inte locka med fast arvode. Tänker de allra flesta kunder önskar å betala ett procentuellt arvode på 1,25-2% än att knaden är vikande å prissättningen osäker…??
OM det vore vanligt med fast pris skulle väl mäklarna själva upplysa om denna metoden när man pratar om mäklararvode men hittar inget sånt på deras egna sidor.
Varför nämns inte ett fast pris öht som ett huvudalternativ om det nu är så vanligt.
Det du kallar bjäbba är å syna ett uppenbart felaktigt påstående, inget annat.
%uselt arvode ger mäklaren ett incitament å jaga nya budgivare som leder till högre priset
Fastpris arvode räcker ju att mäklaren hittar EN köpare oavsett pris.
I mina senaste försäljningar så har det avtalade arvodet varit 60000 (vid försäljning äöö
OKEJ??Z Zodde skrev:
Nu börjar du snurra med procentsatser…
Var i landet finns så billiga hus?A Arsenikpudding skrev:Nej, det är ganska stora skillnader i både hus- och tomtstorlek, så det är svårt att bedöma tycker jag. Flera av dem är dessutom från 2017 eller tidigare. Det enda som gått för över en miljon i den listan såldes 2021, mitt när efterfrågan var som allra högst, och det ligger dessutom i ett "fint" kvarter.
Kan vara så som denne inte är speciellt intresserad av att sälja, endast till rätt pris. Det är väl rätt vanligt att under dessa förhållanden är man trots allt inte jättesugen att sälja, ev med påtryckningar att genomföra en försäljning men aldrig till "underpris".A Arsenikpudding skrev:
Min mäklare tar alltid fast pris och vilken ersättningsmodell som används bestämmer man ju själv. Mäklarna kan inte bestämma det.Fairlane skrev:Jag tror inte de flesta har fast pris, men jag vet inte säkert. Det varierar säkert från ort till ort. På mindre orter är det nog rätt vanligt. Har fått fastpris på att sälja sommarstuga på mindre ort och byggbar tomt på mindre ort.
I Stockholm är det nog väldigt ovanligt. En mäklare jag träffat genom åren har föreslagit det, övriga rak procent eller procent med trappa. I slutändan har det nog blivit ungefär samma belopp. Säg att ett hus värderas av tre olika mäklaren till 7 miljoner. Mäklare 1 vill sälja med fastpris på 70'.
Mäklare 2 vill sälja på rak procentuell ersättning, 1%
Mäklare 3 vill sälja på en trappmodell, 0,8% upp till 6,5 miljoner därefter 3,6%
Hm, har jag sparat 100.000 kr då?K Kaptenz skrev:
Målade om själv för något år sedan. Tog för all del några timmar. Men lite vardagsmotion behöver man ju ändå. Ganska rofyllt att måla lite på sommarkvällarna.
Anlitar folk (som inte är handikappade) målare för sådant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Givetvis kan du komma överens med mäklaren om prismodell, poängen är väl att det i slutändan blir ungefär samma. Mäklaren vill ha en viss poäng för att sälja ett objekt. Kör man en fast procent så brukar den vara dubbelt hög för objekt A not att sälja objekt B. Om objekt B beräknas säljas för dubbla priset.P patrik.hermansson50 skrev:
Egen mäklare har jag inte, så ofta säljer jag inte. Jag har kollat med olika genom åren och det verkar ovanligt med fast pris i Stockholm, vanligare på mindre orter, men givetvis kan man få fastpris i Stockholm och en annan modell på den mindre orten.
Ja, det har du nog, ring o kolla får du se. Tror du blir glatt överraskad av vad du sparat. Färg är superbilligt framställa men få målat är svindyrt. För ett rum kan det kosta 5-10.000kr otroligt men fakta.D daVinci skrev:
Som jag skrev så har min mäklare som säljer mitt hus just nu alltid fast pris och de har även de flesta andra. % funkar givetvis inte i Stockholm eller på orter där husen kostar mer än 4 miljoner.Fairlane skrev:Givetvis kan du komma överens med mäklaren om prismodell, poängen är väl att det i slutändan blir ungefär samma. Mäklaren vill ha en viss poäng för att sälja ett objekt. Kör man en fast procent så brukar den vara dubbelt hög för objekt A not att sälja objekt B. Om objekt B beräknas säljas för dubbla priset.
Egen mäklare har jag inte, så ofta säljer jag inte. Jag har kollat med olika genom åren och det verkar ovanligt med fast pris i Stockholm, vanligare på mindre orter, men givetvis kan man få fastpris i Stockholm och en annan modell på den mindre orten.
Jag betalar 80.000 inkl moms för ett hus som kostar 8,5 miljoner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Jag tror din mäklare kan gå med på 1% också om du frågar ... Mäklaren kan ju inte själv bestämma ersättningsmodell som du skrev, utan ni kan komma överens om något ni är nöjda med båda två.P patrik.hermansson50 skrev:
Men om han säljer för 6 eller 12 miljoner då? Ska han räkna om varje gång då?
Inse att det är vanligare med fastpris.
Inse att det är vanligare med fastpris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Inse? Det beror väl på var man är? Inse att det inte är lika överallt?P patrik.hermansson50 skrev:
Som sagt i Stockholm har jag pratat med rätt många mäklare genom åren då det sålts både hus och lägenheter. Vid varje försäljning har jag pratat med 3-5 olika mäklare och endast 1 har föreslagit fastpris. Eftersom du har en egen mäklare så kanske inte du har sonderat så mycket, eller så är det annorlunda där du bor.
Det är faktiskt inte särskilt svårt för mäklarna att säga vilken procent de vill ha, matematiken är inte så svårt. Dock brukar de ha det ännu enklare, de har en tabell de tittar i. En kolumn med beräknat försäljningspris och en kolumn med procentsatsen.
Varför skulle procent inte fungera i Stockholm? Om husen i området är dyrare så blir det såklart lägre procentantal som mäklaren tar.P patrik.hermansson50 skrev:
I Huddinge kanske de tar 0,75% för en husförsäljning och 0,4% i Danderyd som exempel. Inga konstigheter att jobba så då samma mäklare säljer i vitt separata områden. De är ju nischade i sitt närområde.
När jag tog in offerter i Solna bland olika mäklare så var det procentandel som gällde för alla, ingen hade fast pris.
Hur många mäklare har du haft kontakt med för att vara så säker att fast pris är vanligast?
Inte konstigt. Normalt.A Arsenikpudding skrev:Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.
Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.
Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Men. Ni är köpare. Behöver alltså bara bestämma er för vad ni är beredda att betala och därefter vänta och se.
Det är ni som köper.
Ja, när jag har sålt har mäklarna bara justerat %-satsen. Predikterar dom försäljningspriset olika har dom olika %-satser. Sista gången slutade deras arvode på dryga 50k, oavsett vad som predikterat för pris. (Var under den svåraste stiltjen. Lär väl vara lite högre nu).Hemingway skrev:Varför skulle procent inte fungera i Stockholm? Om husen i området är dyrare så blir det såklart lägre procentantal som mäklaren tar.
I Huddinge kanske de tar 0,75% för en husförsäljning och 0,4% i Danderyd som exempel. Inga konstigheter att jobba så då samma mäklare säljer i vitt separata områden. De är ju nischade i sitt närområde.
När jag tog in offerter i Solna bland olika mäklare så var det procentandel som gällde för alla, ingen hade fast pris.
Det man kan göra ifall de predikterar lite olika är att ta den som tar minst betalt vid det pris man själv gissar. Ja, ifall man vill snåla lite.