P
jo det är ju alltid en balansgång men om budet inte når upp till säljarens lägsta krav för att sälja så blir det ju liksom inte nån affär i många fall. Det är få som desperatsäljer till vilket högsta bud som helst.. Men är väldigt vanligt att folk budar diverse skambud och hoppas på det bästa..

en affär har man när både säljare och köpare är överens om vilkoren och har skrivit på kontraktet , innan dess är det ju bara ett spel

och olika folk har ibland helt olika uppfattning om hur spelet funkar och vad som är viktigast kan variera stort, sen vill inte mäklaren lägga ner hur mycket tid som helst utan försöker få till en smidig så enkel affär som möjligt där den får ut sitt arvode så enkelt som möjligt.. vad ja menar , ja få mäklare som ändå får samma summa arvode ,tänker lägga 10 timmar extra för att trimma upp säljpriset med att leta på ytterligare köpare för att säljaren ska kanske kanske få 100 000 extra

Därför får man ofta motbud där mäklaren vet att det går att få till en affär och få till ett kontrakt

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Köpte mitt nuvarande hus i 2008. (Bodde vid den tiden 150m bort å 50m lägre)
Visning mitt på sommaren. Utgångspriset var 5.8mkr. Vi bjöd 5.6mkr.
Säljarna höll fast vid 5.8mkr. (Annars ny visning)

Vi ”bjöd över oss själva” och köpte för 5.8mkr.
Ett arkitektritat drömhus 300 m2. Utsikt över fjorden å helt in till Oslo. Man kan med teleskop avläsa klockan på Oslo rådhus 15km bort. !

Fick nån månad senare höra av flera i området som grämde sig över att de missat visningen och hade verkligen varit spekulanter om de inte varit på semester.

Här lönade det sig deff att ”bjuda över sig själv” men nåt generellt råd är självklart helt omöjligt å ge.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag har haft mitt hus ute till försäljning. 20+ var på visningarna.

Ett bud kom in på 900.000 kr under utgångspris. Jag la motbud (via mäklaren) att jag kunde gå med på 450.000 kr under utgång om vi avslutade affären inom 3 dagar. Det blev ingen affär.

Jag har ingen panik att sälja, så jag gör förmodligen nytt försök i vår, då marknaden till slut inser att min värdering är korrekt😊
Du tycker din värdering är rätt, men går med på att sänka 450’ ?

sysmali
J johnniemalm skrev:
Man kan välja att sälja trots att man inte tycker värderingen korrekt? I detta fall kunde jag gå med 450.000 under utgång vid en smidig affär.

För att vara extremt tydlig, jag försökte göra mig lustig att marknaden inte förstod mig. Naturligtvis är det marknaden som styr priset. Ironi är svårt på internet. Trodde min smiley avslöjade min övertro på mig själv.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J johnniemalm skrev:
Det beror lite på vad huset är värderat till. På 10M är det inte så mycket. Vi förlorade nog 500k när vi sålde för vi hamnade mitt i amorteringskravshärvan för några år sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.