Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Imorgon kommer kanske någon annan som vill ha huset. Alltid en risk att inte försöka komma överrens om det är något man vill ha.
Det kan mycket väl finnas flera intressenter redan nu.

Det kan ha funnits redan innan TS lade sitt bud. Alltså sådana som inte kan betala utgångspris. Om säljaren har satt ett accepterat pris ser många det som meningslöst att lägga ett lägre bud. Men det betyder inte att det saknas spekulanter.

Nu finns det ett skambud. Men det kan alltså finnas de som kan bjuda över skambudet men inte upp till vad köparen vill ha. Rimligen lägger de inget bud om de vet att de inte får köpa.

Som budgivare får man reda på andra bud. Men inte på om det finns någon som sagt att de kommer att lägga ett bud. Kanske någon som sagt "kontakta mig när budgivningen är klar, när det bara är en budgivare kvar och säljaren kan acceptera budnivån". Någon som kan betala mer, mycket mer men som vill undvika en budstrid och komma undan med lägsta möjliga pris. Så det kan mycket väl vara så att spekulanter lurar i vassen som TS inte vet om.

Om det är vanligt vet jag inte, för man får ju inte reda på det. Men att det inte är ovanligt vet jag. Det spelar inte någon större roll kanske. Det viktiga är att det kan finnas spekulanter kvar som ännu inte lagt något bud.

• Gilla
Danielhallgren och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Själv hade jag blivit aningen trött om någon annan köpte huset för samma summa som jag själv hade budat.
Det är säljaren som bestämmer vem man säljer till. Om den med högsta budet upplevs som krånglig(are) köpare än en ny spekulant är nog det normala att man säljer till den köparen som verkar smidigast och minst prutande.
Det finns många skäl till det.

Därav är det en tveksam metod att "sätta press". Det kan man kanske göra om man VET att man har ett övertag. Men det vet inte TS. Och underbud är inget bra att komma med om man vill sätta press...

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Utgångspriset är runt 1.5, så rent procentuellt är det ju en del. Dock behövs det snart (inom 2-3 år) en fasadrenovering, därför har jag lagt mig under utgångspris med ca summa
Fast fasader håller väldigt många år. Renoveringsbehov och konstruktionsmetoder uppstår inte det senaste året. Då var renoveringsbehovet ganska exakt lika stort när säljaren gjorde sitt köp för ca ett år sedan. Då är det inte logiskt att sänka ditt bud med det argumentet. Renoveringen var rimligen redan inprisad. Det har inte påverkat värdet på ett år.

Att pruta med detta argument håller inte. Det begriper säljaren oxo och kan se det som krångel.
A Arsenikpudding skrev:
+ lite förhandlingsrum.
Så varför inte använda förhandlingsrummet och dra bort det oskäliga avdraget för fasaden och lägga ett seriöst bud. Eller helt enkelt inse att köparens pris inte är fel och acceptera motbudet?

Visst kan det vara en fuling, men det kan också vara så att säljaren helt enkelt inte kommer att sälja till ett för lågt bud.
Vi sålde en fastigehet för inte stå länge sedan där vi meddelade parten som låg med högsta budet att deras bud var under vårt acceptpris så att om de vile köpa så skulle de behöva höja budet (alltså mot sig själva). De ville ta det kallt med hänvisning att det inte fanns fler budgivare (just då). Sedan dök det upp en spekulant till som accepterade att lägga ett högre bud, vilket gjorde att vi låste affären med denna person. När den budgivare A fick reda på detta så blev de alldeles förtvivlade och absolut ville höja budet över budgivare B får "detta var deras drömfastighet". Tyvärr för dem (och oss) hade vi redan tagit i hand på budgivare B's bud, så affären var moraliskt låst. Då det blev ingen affär med A till deras stora besvikelse.
Så. visst kan det vara en fuling, men det kan också vara så att säljaren absolut inte vill (kan?) sälja till det pris du erbjudit. Då måste du fråga dig själv hur gärna du vill ha fastigheten.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
sysmali
O O skrev:
Det är säljaren som bestämmer vem man säljer till. Om den med högsta budet upplevs som krånglig(are) köpare än en ny spekulant är nog det normala att man säljer till den köparen som verkar smidigast och minst prutande.
Det finns många skäl till det.

Därav är det en tveksam metod att "sätta press". Det kan man kanske göra om man VET att man har ett övertag. Men det vet inte TS. Och underbud är inget bra att komma med om man vill sätta press...
Jag är medveten om att säljaren väljer vem den säljer till.

Tror du missade mitt svar till en annan person som informerade mig om samma sak som du nu gör. Se #168.

sysmali sysmali skrev:
Jag är medveten om att säljaren väljer vem den säljer till.
OK. Jaha.
sysmali sysmali skrev:
Tror du missade mitt svar till en annan person som informerade mig om samma sak som du nu gör. Se #168.
Nejdå. Det läste jag utan att fatta att det var det du menade. Tack för förtydligandet.

Dessutom läste jag att du skrev
sysmali sysmali skrev:
Själv hade jag blivit aningen trött om någon annan köpte huset för samma summa som jag själv hade budat.
där får jag ett helt annat intryck. Fast vad du är medveten om eller inte har du såklart bättre koll på än jag. Tack för tillrättaläggandet.

Vi är uppenbarligen ganska överens här. 😄

”Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.”

8 parag Fastighetsmäklarlagen; fastighetsmäklaren skall verka för säljarens intresse avseende priset;

Precis. Det är väl den enda saken där mäklaren inte skall vara opartisk mellan säljare och köpare. Mäklaren skall alltså stå på säljarens sida när det gäller priset.

P
S star_daddy skrev:
men ventilationen är nog det svåraste, fast absolut nödvändig
Alla hus byggda före
A Arsenikpudding skrev:
Utgångspriset är runt 1.5, så rent procentuellt är det ju en del. Dock behövs det snart (inom 2-3 år) en fasadrenovering, därför har jag lagt mig under utgångspris med ca summa + lite förhandlingsrum.

Personen som säljer huset har enligt mäklaren hittat en ny tant och flyttat iväg till henne, helt enkelt.
Besiktningsprotokoll från augusti finns och jag hade med mig en person som är vvs-tekniker på första visningen som okejade vad han kunde se.
Det ger ju en fingervisning om säljarens situation.
Han har ingen brådska att sälja.
Han bor hos den nya tanten, säljer han måste han ta omhand om sitt bohag, vilket kan vara jobbigt.
Säljaren har kanske inte ens lån på fastigheten, 1,5 miljoner är ju ingen jättesumma....
Om du vill ha huset, får du nog höja ditt bud.

• Gilla
TuVu
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Brukar det finnas en "sista dag för budgivning"? Jag föreställer mig att objektet ligger kvar till det är sålt. Jag har iaf inte hört talas om att det skulle finnas en tidsbegränsning om det inte handlar om en auktion förstås.
Tror han tänker på tradera😀

L L Jan skrev:
Svar: Missförstått har du gjort nu. Tänk lite bredare! Tänk utifrån fler synvinklar. Måla inte in dig i ett hörn om vad du tror. Tror gör man bäst i kyrkan.
Vid påskrivna kontrakt kan köparen häva kontraktet, men åker då på att betala skadestånd till säljaren.

Säljaren har inga möjligheter att häva försäljningen.

O O skrev:
Fast fasader håller väldigt många år. Renoveringsbehov och konstruktionsmetoder uppstår inte det senaste året. Då var renoveringsbehovet ganska exakt lika stort när säljaren gjorde sitt köp för ca ett år sedan. Då är det inte logiskt att sänka ditt bud med det argumentet. Renoveringen var rimligen redan inprisad. Det har inte påverkat värdet på ett år.

Att pruta med detta argument håller inte. Det begriper säljaren oxo och kan se det som krångel.
Ja, ordinärt underhåll kan man göra ganska sällan. Även i söderläge räcker en ommålning vart 10:e år.

Och en ommålning handlar inte om speciellt många kronor.

A Arsenikpudding skrev:
Finns inget slutdatum, så vitt jag sett eller hört.
Priset 1.5 är kanske redan reducerad med 200.000 pga viss renovering behov.

Vad säger Booli om fastighetens värde? Vilket spann?

D daVinci skrev:
Ja, ordinärt underhåll kan man göra ganska sällan. Även i söderläge räcker en ommålning vart 10:e år.

Och en ommålning handlar inte om speciellt många kronor.
Vad skriver du? Det kan ju kosta över 100.000kr få ommålat?? Har du kollat på senaste tiden med en målarfirman?
För 20 år sedan fick en kompis ommålat tror det gick på 40.000kr

john white john white skrev:
Visst kan det vara en fuling, men det kan också vara så att säljaren helt enkelt inte kommer att sälja till ett för lågt bud.
Vi sålde en fastigehet för inte stå länge sedan där vi meddelade parten som låg med högsta budet att deras bud var under vårt acceptpris så att om de vile köpa så skulle de behöva höja budet (alltså mot sig själva). De ville ta det kallt med hänvisning att det inte fanns fler budgivare (just då). Sedan dök det upp en spekulant till som accepterade att lägga ett högre bud, vilket gjorde att vi låste affären med denna person. När den budgivare A fick reda på detta så blev de alldeles förtvivlade och absolut ville höja budet över budgivare B får "detta var deras drömfastighet". Tyvärr för dem (och oss) hade vi redan tagit i hand på budgivare B's bud, så affären var moraliskt låst. Då det blev ingen affär med A till deras stora besvikelse.
Så. visst kan det vara en fuling, men det kan också vara så att säljaren absolut inte vill (kan?) sälja till det pris du erbjudit. Då måste du fråga dig själv hur gärna du vill ha fastigheten.
Vad var det som gjorde att ni direkt gjorde affär med budgivare B istället för att informera budgivare A att budet nu höjts? Ni hade ju kunnat få igång en budgivning där med högre pris som resultat.

• Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.