henke-henke henke-henke skrev:
Härliga äventyr. Tråkigt att säljaren gjort en dålig fastighetsaffär och nu måste sälja med förlust. Shit happens. Stå på dig med budet, om du inte känner att du absolut måste ha just detta hus. Jag har åxå haft att göra med en sån mäklare som sa något liknande. Jag förstår att mäklarens primära roll är att tjäna pengar, inget annat, så med det sagt och mina drygt 10 olika fastighetsköp/sälj så litar jag inte en sekund på ord som kommer från en mäklare.
Trist att du bara har haft dåliga erfarenheter av mäklare. Jag tror dock att alla yrkesarbetandes roll är att tjäna pengar. När jag köper ett hus eller lägenhet brukar jag ha ett tänkt maxpris, jag lägger det priset om jag behöver säkerställa att jag får huset. Ibland bjuder någon över och då stannar jag på mitt maxpris. TS verkar ha ett maxpris som ligger under utgångspriset och då är det förstås bra att stanna där. Det som irriterar mig är dock bilden av att en säljare alltid är desperat, och frågor om hur man på bästa sätt ska nyttja dennes olyckliga situation. Och dessutom klaga på att "mäklaren" bara vill tjäna pengar. Jag skulle betala vad jag tycker huset är värt d v s mitt maxpris.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Jag håller på att renovera på två ställen samtidigt nu, och det kostar också pengar, även om man gör det mesta själv som terapi. Jag funderar alltså på varför det bara finns en budgivare på huset, och varför säljaren redan har flyttat – något som mäklarna brukar varna säljarna för att göra. Enligt min erfarenhet lägger sig inte mäklarna i renoveringsfrågor. Men det kanske finns något som inte är ett "dolt fel" utan helt enkelt bara slitet. Ett hus är en bomaskin som behöver ny utrustning ibland: uppvärmningssystem, fönster, kök, bad (inklusive vatten och avlopp) ventilation, elsystem, max huvudsäkringar – allt detta kan behöva en översyn och kan ha tvingat den förre ägaren att ge sig av om de har till exempel astmatiker eller rörelsehindrade i familjen. Det är svårt att hinna ta in allt på en snabb visning, och tar man med sig en sakkunnig firmakille så behöver han jobb och kommer att döma ut det mesta. Bäst är att fråga hustrun, om man har någon, de jobbar allra mest i hemmen med matlagning, städning och är noga med att stänga locket på toan efter sig.

Om ett hus/lägenhet är amatörrenoverat eller inte kan vara svårt att se vid en besiktning, men avslöjas obönhörligen när man börjar göra om det själv; några färska exempel:

Nytt golv på befintligt.
Glappande golvlister och dörrfoder, lösa trösklar.
Ommålade lister och dörrar utan avfettning, slipning och spackling först.
Elsystem med fel kabeltyper och dimensioner, svårt eller omöjligt att följa.
Elsystem, för liten säkring för ny belastning, brända kablar bakom spisen.
Tvåglasfönster.
Undermålig ventilation i kök och bad, kan bero på damm i rören.
Lutande köksskåp och garderober, självstängade dörrar.
Lutande väggar och golv – kolla med långt vattenpass
Persienner mellan glasen, dammränder, trasiga linor.
Sju lager tapeter i vardagsrum.
Badrum, lagad kakling i duschen.
Lösa blandare, noname, saknar reservdelar.
Fulbockade kromrör, egendomligt placerade kopplingar och rörhållare.
Och så vidare. Det går att få ordning på det mesta, men ventilationen är nog det svåraste, fast absolut nödvändig.
Hur tvåglasfönster finns med på din lista förstår jag inte. Många hus byggdes med det och att ha dem kvar är väl inte ett tecken på amatör hemma snickare?

Men jag håller med i mycket, de som renoverat genom att lägga på billiga laminatgolv och slarvigt uppsatta lister osv har snarare förstört huset. Oftast är helt orörda hus som inte byggts om alls utan bara underhållits de bästa, då varje rejäl ombyggnation riskerar förstöra huset om det görs på fel sätt. Tyvärr verkar det finnas gott om folk som inte kan bygga men gör det ändå.

sysmali
P Peter787 skrev:
Det är alltid säljaren som bestämmer vem som får köpa, oavsett budens monetära värde.
Precis.

Därför var jag förvånad att läsa att @Tvrtko var glad att han inte fick huset. Han skrev att det var bra att ha is i magen. Fick inte ihop det med hans bud (som var samma nivå som personen som köpte fick huset för).

• Gilla
adron
  • Laddar…
sysmali
L L Jan skrev:
Intressant att läsa! Kände inte till detta upplägg tidigare, om villor.

Det är en affärsverksamhet som bedrivs här. Liknande inom många branscher. Man försöker på alla vis. Kan det rent hypotetiskt vara så att köparen här innebär mer risk, ur säljarens/mäklarens ögon och vill därför ha mer betalt? Köparen inne och rotar i allt 110% För frågvis/petig/nitisk? Annan köpare kör snabbare framåt smidigare utan så mkt frågor? Fungerande marknadsekonomi är detta exempel på.

Jag skrev nyligen i ett annan tråd om försäljning av ett hus där jag/vi körde prompt framåt mot ett bra avslut. Vi avvisade en halvkrånglig köpare och gick på en positiv och smidig annan köpare istället. Många i tråden blev arga när jag beskrev. De lever i någon slags bubbla och behöver öppna ögonen. Men detta är inget annat är marknadsekonomi.

Pratar mycket med mina säljare på jobbet om liknande.Det gäller att få ut så mycket man kan när man säljer och ändå få med sig en tillräckligt nöjd kund och bra kundservice, så kunden kommer tillbaka. Balansgång. Och vissa kunder vill man inte ha tillbaka eller sälja till, de som är tidstjuvar och krångliga eller dålig marginal på. 80/20 regeln gäller.
Liknande inom nästan alla branscher är det.
Man bedriver ingen välgörenhetsverksamhet. Inte någon planekonomisk verksamhet heller. Det gjorde man i de gamla östländerna förr. Och kolla hur det blev där!
Förmodligen går det så bra för dig pga att du är en så bra säljchef. Du har också förmåga att läsa människor och bilda dig en god uppfattning direkt. Precis som du gjorde med din första mäklare i andra tråden.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Vi avvisade en halvkrånglig köpare och gick på en positiv och smidig annan köpare istället. Många i tråden blev arga när jag beskrev. De lever i någon slags bubbla och behöver öppna ögonen. Men detta är inget annat är marknadsekonomi.
Att inte sälja till den som lade högsta budet är inte alls kontroversiellt. Tycker mäklarna mer borde göra lite due diligence på köparna. En köpare som redan sålt sitt hus, inte verkar krångla med olika saker, har goda marginaler hos banken osv är ett säkrare kort än någon som sitter jäkligt tajt. Samtidigt kan en slipad köpare kanske vara van vid fulare spel.

Du har helt rätt, fler borde göra så, välja en köpare som verkar krångelfri och trevlig men som kanske inte la högsta budet. Det bör dock göras INNAN man skriver på kontrakt. Väljer man en krånglig köpare och sen själv krånglar genom att försöka riva kontraktet kan det nog bli väldigt jobbigt.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Q Qjanto skrev:
Du visste vad utgångspriset är men för valde ändå att gå på visningen = Du var intresserad av huset även till ordinarie pris.
När man går på visningen så vet man ju inte så mycket om huset. Kanske såg det bättre ut på bid än i verkligheten, kanske gick en stor väg nära. Man är fortfarande intresserad men till ett annat pris.

Man kan också gått för att man vet att det är trögsålt nu och vissa hus går under utgångspris. Det vore då synd missa det huset om man har råd med något under utgånspris men inte mer.

Om ingen annan är intresserad för utgångspris kan man ana att det var för högt satt, även om man själv hade kunnat tänka sig det. Pga marknaden ändrats. Då vill man gärna inte betala mer än nödvändigt.

Det är lite samma sak som att många gick och tittade på hus som de kunde köpa till utgångspris men inte om budgivningen drog iväg 1 MSEK. Även om det oftast gjorde det så hoppades många på att det denna gång inte skulle göra det. Man tittar ofta på hus lite under och lite över det man kan tänka sig betala för att veta om man ska försöka stretcha lite till eller kan komma undan billigare.

J JohanLun skrev:
Att inte sälja till den som lade högsta budet är inte alls kontroversiellt. Tycker mäklarna mer borde göra lite due diligence på köparna. En köpare som redan sålt sitt hus, inte verkar krångla med olika saker, har goda marginaler hos banken osv är ett säkrare kort än någon som sitter jäkligt tajt. Samtidigt kan en slipad köpare kanske vara van vid fulare spel.

Du har helt rätt, fler borde göra så, välja en köpare som verkar krångelfri och trevlig men som kanske inte la högsta budet. Det bör dock göras INNAN man skriver på kontrakt. Väljer man en krånglig köpare och sen själv krånglar genom att försöka riva kontraktet kan det nog bli väldigt jobbigt.
Tack så mkt! Ja helt rätt.
Ja så funkar marknadsekonomi. Och i villabranschen säljer man till vem man vill, den man tycker totalt är bästa köparen. Även avbryter processen med den man inte vill gå vidare med, säljarens val. Annars är det snudd på gammal öststatsstandard, där staten bestämde allt.

Sjutton vad många här på forumet snyftar över detta reella. Dessa tror att de har någon slags personlig rättighet att köpa och att världen cirkulerar runt dem själva. Jag tappade hakan förut när jag läste inläggen.

• Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ja så funkar marknadsekonomi. Och i villabranschen säljer man till vem man vill, den man tycker totalt är bästa köparen.
Ja.
L L Jan skrev:
Även avbryter processen med den man inte vill gå vidare med, säljarens val.
Nej, lagen säger att man INTE kan göra det just i bostadsköp. Nu verkar det som i ditt fall mäklaren klantat sig sett till köparens perspektiv. Annars kan man inte backa på ett påskrivet avtal.
L L Jan skrev:
Sjutton vad många här på forumet snyftar över detta reella. Dessa tror att de har någon slags personlig rättighet att köpa och att världen cirkulerar runt dem själva. Jag tappade hakan förut när jag läste inläggen.
För att det som ovan normalt inte är fallet att man kan backa.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja.

Nej, lagen säger att man INTE kan göra det just i bostadsköp. Nu verkar det som i ditt fall mäklaren klantat sig sett till köparens perspektiv. Annars kan man inte backa på ett påskrivet avtal.

L L Jan skrev:
Ja så funkar marknadsekonomi. Och i villabranschen säljer man till vem man vill, den man tycker totalt är bästa köparen.
Ja.
Svar: tack igen!
L L Jan skrev:
Även avbryter processen med den man inte vill gå vidare med, säljarens val.

Svar: Missförstått har du gjort nu. Tänk lite bredare! Tänk utifrån fler synvinklar. Måla inte in dig i ett hörn om vad du tror. Tror gör man bäst i kyrkan.
Ovan i all vänlighet 😀

Det beror på var i processen man är om man kan avbryta. Tex före kontrakt eller som vi var med om påskrivet kontrakt ej villkor uppfyllt och i nästa kontrakt ej villkoret taget med. Medvetet eller ej? antagligen medvetet. Smart i så fall, bra för oss.
L L Jan skrev:

Svar: Ett otroligt ursvenskt Svensson uttalande!
Allt skall vara så normalt och alla ska göra så. Det skall gå till så. Man skall vara så.
Vad är normalt? För att veta det behövs ytterligheter åt båda håll och allt däremellan. Det som är i omkring mitten är normalt. Vart ska vi "ej normala" ta vägen i forumet och i samhället om det klankas ned på oss? Bli mobbade, få elakheter till sig. Bli mobbade i skolan, som jag blev? Destruktiv mobbning som någon skev, inte konstruktiv mobbning.
OBS jag menar inte att du klankar ned eller är elak, bara gör här sensmoralen tydlig.

• Älska
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Som jag skrev är räntan redan låg, 3,50% i listräntan på flera år, sen rabatt på det.
Mäklaren får ingenting om säljaren inte accepterar ett lägre bud.
Räntan kan väl inte sägas är låg? Ja, det beror ju vad man jämför med förstås.
Den förra perioden med räntor hade vi 0.90 i ränta, DET tyckte vi var lågt. När den når 1,5-2% kan man kanske säga sen är låg fast ändå hög med vad vi haft tidigare.

K Kaptenz skrev:
Kunde inte hålla med dig mer😀😀

Fast då kan man ju tycka att ni köpte för dyrt med, om ingen annan ville köpa för samma summa? Ni skulle kanske sänkt priset om de hör av sig efter 6 månader? Sen vad något är värt vet man ju förstås bara själv..
För dyrt?
Enligt vår bedömning realistiskt pris efter förutsättningarna.
Självklart tycker man som köpare att man betalat för mycket och säljaren tycker förmodligen att priset var för lågt.
Vi budade ca 50% av begärt pris och kalkylerade omfattande renovering. Största osäkerheten låg i renoveringskostnaden.
Värdet låg i läget och möjligheter.
Huset blev bra och såldes senare med hyfsat bra "vinst".
Vårt försäljningspris kunde kanske blivit högre men livet består av fler komponenter än att jaga högsta möjliga ekonomiska utbyte.

L L Jan skrev:
Ja.
Svar: tack igen!

Svar: Missförstått har du gjort nu. Tänk lite bredare! Tänk utifrån fler synvinklar. Måla inte in dig i ett hörn om vad du tror. Tror gör man bäst i kyrkan.
Ovan i all vänlighet 😀

Det beror på var i processen man är om man kan avbryta. Tex före kontrakt eller som vi var med om påskrivet kontrakt ej villkor uppfyllt och i nästa kontrakt ej villkoret taget med. Medvetet eller ej? antagligen medvetet. Smart i så fall, bra för oss.

Svar: Ett otroligt ursvenskt Svensson uttalande!
Allt skall vara så normalt och alla ska göra så. Det skall gå till så. Man skall vara så.
Vad är normalt? För att veta det behövs ytterligheter åt båda håll och allt däremellan. Det som är i omkring mitten är normalt. Vart ska vi "ej normala" ta vägen i forumet och i samhället om det klankas ned på oss? Bli mobbade, få elakheter till sig. Bli mobbade i skolan, som jag blev? Destruktiv mobbning som någon skev, inte konstruktiv mobbning.
OBS jag menar inte att du klankar ned eller är elak, bara gör här sensmoralen tydlig.
Det normala är att efter man skrivit på kan köpare eller säljare bli skadeståndskyldiga om en part backar ur. Det är viktigt att trycka på att det är normalfallet.

Att backa från ett ingånget avtal kan bli dyrt.

Att det i vissa fall görs skrivelser så att det går att backa är lika viktigt att känna till. Tex vid besiktning.

Här verkar problemet varit att till en början hade varken köpare, säljare eller mäklare koll på vad som gällde. Så att beskriva ditt fall som skicklighet tycker jag är fel. En jävla bonntur snarare. Eftersom du frågade här visste du inte, och enligt vad du skrev visste inte ordinarie mäklare. Vad köpare och mäklare kollegor visste från början får vi nog inte reda på.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är dina 300 000kr en hög procent av utgångspriset eller är det korvören i sammanhanget? Du får väl väga av om du verkligen vill bo där och då finns svaret där.

Jag skulle vara mer nyfiken på varför de säljer huset och hinner flytta ut inom ett år från att de köpte det.
Gör en grundlig besiktning är min rekommendation vad du än betalar för det.
Lycka till

E Elvira.nila skrev:
Är dina 300 000kr en hög procent av utgångspriset eller är det korvören i sammanhanget? Du får väl väga av om du verkligen vill bo där och då finns svaret där.

Jag skulle vara mer nyfiken på varför de säljer huset och hinner flytta ut inom ett år från att de köpte det.
Gör en grundlig besiktning är min rekommendation vad du än betalar för det.
Lycka till
Utgångspriset är runt 1.5, så rent procentuellt är det ju en del. Dock behövs det snart (inom 2-3 år) en fasadrenovering, därför har jag lagt mig under utgångspris med ca summa + lite förhandlingsrum.

Personen som säljer huset har enligt mäklaren hittat en ny tant och flyttat iväg till henne, helt enkelt.
Besiktningsprotokoll från augusti finns och jag hade med mig en person som är vvs-tekniker på första visningen som okejade vad han kunde se.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Även om säljaren sitter med 1,5M i lån på huset så tar det ett par år att komma upp i 300k i ränte- och driftkostnad på ett tomt hus. Med några räntesänkningar till så kanske husmarknaden börjar vakna där också, och man får ett bud som är runt utgångspris. Sitter inte säljaren riktigt i klistret kommer de aldrig sälja 20% under utgångspris.

• Gilla
TuVu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.