Z Zodde skrev:
Jag har haft 13 rätt på tipset 2ggr.

Det måste vara vanligaste utfallet…
Eller🤔

Nej, skämt åsido. Fast pris på mäklararvode UTAN nån form av procentuell impact är, tvärt emot vad du säger, såpass ovanligt att det inte ens omtalas som nån vedertagen modell.

Hur många affärer i Uppsala känner du så att du kan påstå att det är väldigt vanligt där?
Tror öht inte på att det skulle vara ett lokalt fenomen,
Z Zodde skrev:
Tvivlar på att det är vanligast…? Är det vanligt öht?

Mäklararvode.nu skriver om 2 metoder för aevode

Det ena är rak %sats typ 2% av köpeskillingen

Den andra är stegvis ändrad %sats, att den är låg upp till ett visst belopp å sen ökar den markant.

Ingenstans läser jag om ENBART fast belopp???
Vilket incitament har mäklaren isåfall till att hjälpa köparen å få så högt pris som möjligt.
Jag skrev inte att det är vanligast! Utan ”ofta”. STOOOR skillnad.

C Citrona skrev:
Jag skrev inte att det är vanligast! Utan ”ofta”. STOOOR skillnad.
Du skrev
A) sker ofta (Fast pris)
B) sker ibland (%uellt arvode)
C) sker ibland (fast grundbelopp sen %)

Det tolkar jag som att A är vanligast.

Berätta om du anser b lr c vanligare utifrån ditt inlägg 146

Z Zodde skrev:
Jag har haft 13 rätt på tipset 2ggr.

Det måste vara vanligaste utfallet…
Eller🤔

Nej, skämt åsido. Fast pris på mäklararvode UTAN nån form av procentuell impact är, tvärt emot vad du säger, såpass ovanligt att det inte ens omtalas som nån vedertagen modell.

Hur många affärer i Uppsala känner du så att du kan påstå att det är väldigt vanligt där?
Tror öht inte på att det skulle vara ett lokalt fenomen, sorry.
Lägg av nu. Jag säger bara att det är VANLIGT, inte vanligast. Bjäbba inte vidare i den här frågan. För ditt eget bästa. Förutom att jag själv säljer lägenheter just nu så har jag nära kontakter i branschen. Var bor du själv? Tror att det skiljer sig mycket mellan olika orter i Sverige. Och att många mäklare anpassar sina arvoden till marknaden. Det har varit väldigt tufft för mäklarna de senaste två åren, svårt att få in objekt. Då tar de gärna in nya objekt till ett fast arvode. Dock var inte det fallet när jag sålde nyss. En förhandlingsfråga helt enkelt. När du väljer mäklare så SKA du självklart förhandla om arvodet precis som när du tar in andra offerter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Lägg av nu. Jag säger bara att det är VANLIGT, inte vanligast. Bjäbba inte vidare i den här frågan. För ditt eget bästa. Förutom att jag själv säljer lägenheter just nu så har jag nära kontakter i branschen. Var bor du själv? Tror att det skiljer sig mycket mellan olika orter i Sverige. Och att många mäklare anpassar sina arvoden till marknaden. Det har varit väldigt tufft för mäklarna de senaste två åren, svårt att få in objekt. Då tar de gärna in nya objekt till ett fast arvode. Dock var inte det fallet när jag sålde nyss. En förhandlingsfråga helt enkelt. När du väljer mäklare så SKA du självklart förhandla om arvodet precis som när du tar in andra offerter.
Om mäklarna har det svårt ska de i vart fall inte locka med fast arvode. Tänker de allra flesta kunder önskar å betala ett procentuellt arvode på 1,25-2% än att bli tvingade att betala 5% för att arvodet var en fast summa, trots att marknaden är vikande å prissättningen osäker…??
OM det vore vanligt med fast pris skulle väl mäklarna själva upplysa om denna metoden när man pratar om mäklararvode men hittar inget sånt på deras egna sidor.
Varför nämns inte ett fast pris öht som ett huvudalternativ om det nu är så vanligt.

Det du kallar bjäbba är å syna ett uppenbart felaktigt påstående, inget annat.

%uselt arvode ger mäklaren ett incitament å jaga nya budgivare som leder till högre priset

Fastpris arvode räcker ju att mäklaren hittar EN köpare oavsett pris.

MathiasS MathiasS skrev:
Vill man spetsa till det kan man ju skriva så, men mäklarens uppgift är ju att beakta både säljarens och köparens intresse och hitta förutsättningar för att få en affär till stånd.
Ja, kom ihåg vem som betalar mäklaren! Det enda som beaktas är säljarens och mäklarens bankkonto.

• Älska
Intet
  • Laddar…
Ok, du har fått många råd av varierande kvalitet i denna tråd.

Så för att ytterligare bidra till förvirringen så kommer här några till.
  • Se till att skaffa dig kunskap om säljarens situation. Som någon redan nämnt - kolla upp att de verkligen betalt det som sagts för huset. Och kolla upp hur högt huset är belånat idag, dvs hur mycket pantbreven ligger på. Ditt förhandlingsläge blir ju betydligt bättre om huset är belånat till 50% än om det är belånat till 85%. Dvs om ditt bud täcker nuvarande lån eller ej.
  • Det handlar om en vanlig förhandling mellan dig och säljaren, inget konstigt med det. Håll en vänlig ton och ställ inga ultimatum för att undvika att säljaren upplever dig som ett asshole.
  • Men viktigast av allt - fundera på exakt vad huset är värt för dig och överstig inte det beloppet i dina bud under förhandlingen.
Du kan ha is i magen och invänta att säljaren går ned i pris ytterligare, men det finns förstås en risk att någon annan då bjuder över. Men - så länge du verkligen har tänkt efter vad huset är värt för dig så är inte detta ett problem. Om någon annan köper huset för mer än du värderar det till så har du gjort ett initierat val du kan leva med.

Gällande taktik under en förhandling, som i vilken takt du väljer att eventuellt höja ditt bud är nog en annan tråd. Men målet (som i alla affärer) är ju att både säljare och köpare ska känna sig hyfsat nöjda.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kusinen skrev:
I mitt fall var det nybyggnation men ägarna skulle flytta till annan stad efter ett drygt år.
Huset/gården du nämner, är det något du innehar? Bor själv i Östergötland och söker just något sådant.
Nej det var inte mitt och det är redan sålt nu, läget var inte toppen för mig, men gångavstånd i till Skänninge

K Kaptenz skrev:
Ja, men nu pratar vi om idag just nu, vad som gäller längre fram är ju ganska egalt i detta fallet.
OM ingen bjuder över är ju det helt klart inte värt mer. Mäklare försöker alltid få sålt så fort som möjligt förstås och blidka säljaren. Detta för att få sin provision och kunden inte backar ur.
Som jag skrev är räntan redan låg, 3,50% i listräntan på flera år, sen rabatt på det.
Mäklaren får ingenting om säljaren inte accepterar ett lägre bud.

F Firemansam skrev:
Ja, kom ihåg vem som betalar mäklaren! Det enda som beaktas är säljarens och mäklarens bankkonto.
Och när får mäklaren betalt av säljaren?

A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
För ett par år sen budade jag på ett parhus. Utropspris var då 3 195 000 och jag budade 3 jämnt. Vi var två par på visningen och endast jag gav bud. Efter några veckor ringer mäklaren och säger att huset är mitt om lägger till 125" på mitt befintliga bud. Och då svarade jag som du, jag budar inte över mig själv och la till att när ett nytt bud inkommer så kommer jag agera därefter. Ytterligare 1-2 veckor gick och hon ringe igen och upprepade motbudet. Då sa jag att mit bud kvarstår och att säljaren har till lunch på sig att acceptera budet annars drar jag tillbaka det. Mäklaren ringde strax efter lunch och försökte övertala mig men jag gav mig inte och drog tillbaka budet. Efter någon vecka till såldes huset för 3 000 000. Jag är riktigt glad att jag inte köpte det. Sammanfattning: ha is i magen och kolla vidare ifall du inte får som du vill.

• Haha
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Du är ende budgivare så något budkrig pågår inte.
Nu är jag inget proffs men jag skulle säga lagt bud ligger och be mäklaren återkomma när ditt bud accepteras eller när någon bjudit över ditt bud.

P
M Matte Bygg skrev:
Du kan kalla det ”buda över sig själv”
Men om du lagt sista budet och de inte vill sälja så är det säljarna som bestämmer. Ej bindande.

Men då kan du åberopa styggelsen ”lockpris” vilket är oetiskt av mäklaren.

Jag skulle råda dig göra följande om du verkligen vill köpa men slippa betala de där extra 225 tusen (som mäklaren säkert kommer få en bit av)

1-Var redo med att spela in mäklaren om detta upprepa.
2-Säg att du ska informera Mäklarsamfundet vilka kommer bedöma att det bryter mot god mäklarsed och kan rendera i varning eller uteslutning.
3-om du gör ovanstående så kommer Mäklaren jobba sig svettig för att du ska få köpa enligt ditt senaste bud.

Lycka till!
Det brukar inte kallas 'lockpris' om huset annonseras för ett högre pris än vad som kan accepteras, det är när huset annonseras för ett lägre pris.

sysmali
T Tvrtko skrev:
För ett par år sen budade jag på ett parhus. Utropspris var då 3 195 000 och jag budade 3 jämnt. Vi var två par på visningen och endast jag gav bud. Efter några veckor ringer mäklaren och säger att huset är mitt om lägger till 125" på mitt befintliga bud. Och då svarade jag som du, jag budar inte över mig själv och la till att när ett nytt bud inkommer så kommer jag agera därefter. Ytterligare 1-2 veckor gick och hon ringe igen och upprepade motbudet. Då sa jag att mit bud kvarstår och att säljaren har till lunch på sig att acceptera budet annars drar jag tillbaka det. Mäklaren ringde strax efter lunch och försökte övertala mig men jag gav mig inte och drog tillbaka budet. Efter någon vecka till såldes huset för 3 000 000. Jag är riktigt glad att jag inte köpte det. Sammanfattning: ha is i magen och kolla vidare ifall du inte får som du vill.
-Du gav bud på 3 miljoner (villkorat).
-Säljaren tog inte budet.
-En vecka senare säljs huset för 3 miljoner till annan spekulant.

Själv hade jag blivit aningen trött om någon annan köpte huset för samma summa som jag själv hade budat.

• Gilla
adron
  • Laddar…
P
sysmali sysmali skrev:

Själv hade jag blivit aningen trött om någon annan köpte huset för samma summa som jag själv hade budat.
Det är alltid säljaren som bestämmer vem som får köpa, oavsett budens monetära värde.

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:

Intressant att läsa! Kände inte till detta upplägg tidigare, om villor.

Det är en affärsverksamhet som bedrivs här. Liknande inom många branscher. Man försöker på alla vis. Kan det rent hypotetiskt vara så att köparen här innebär mer risk, ur säljarens/mäklarens ögon och vill därför ha mer betalt? Köparen inne och rotar i allt 110% För frågvis/petig/nitisk? Annan köpare kör snabbare framåt smidigare utan så mkt frågor? Fungerande marknadsekonomi är detta exempel på.

Jag skrev nyligen i ett annan tråd om försäljning av ett hus där jag/vi körde prompt framåt mot ett bra avslut. Vi avvisade en halvkrånglig köpare och gick på en positiv och smidig annan köpare istället. Många i tråden blev arga när jag beskrev. De lever i någon slags bubbla och behöver öppna ögonen. Men detta är inget annat är marknadsekonomi.

Pratar mycket med mina säljare på jobbet om liknande.Det gäller att få ut så mycket man kan när man säljer och ändå få med sig en tillräckligt nöjd kund och bra kundservice, så kunden kommer tillbaka. Balansgång. Och vissa kunder vill man inte ha tillbaka eller sälja till, de som är tidstjuvar och krångliga eller dålig marginal på. 80/20 regeln gäller.
Liknande inom nästan alla branscher är det.
Man bedriver ingen välgörenhetsverksamhet. Inte någon planekonomisk verksamhet heller. Det gjorde man i de gamla östländerna förr. Och kolla hur det blev där!

Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.