4774
A Arsenikpudding skrev:
Jag har inte medvetet varit dryg eller undvikit att svara på frågor, är det något specifikt du syftar på?
Vad som gör att du inte är villig att förhandla med säljaren? Vad det står i besiktningsprotokollet? Hur gärna eller inte du vill ha huset? Varför du vill ha just det huset? Varför vill du inte ge det säljaren erbjudit dig eller ens vill rucka på ditt bud?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, hur räknade du ut det?

Det var väl ett alldeles utmärkt svar. Logiskt och baserat på fakta.
Jag fann det totalt ologiskt. I affärer ingår det att båda parter försöker få en så fördelaktig affär som möjligt.
Här har säljaren satt ett pris som för tillfället är för högt. Att visa intresse gör en vara betyder inte att man anser det utsatta priset vara korrekt. Istället får man se det som ett riktmärke.
Jag köpte nyligen en del i en fastighet för 20% under utsatt pris. Tillgång och efterfrågan helt enkelt.
Något skribenten inte förstår. Därför var det ett mycket dåligt råd.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad som gör att du inte är villig att förhandla med säljaren? Vad det står i besiktningsprotokollet? Hur gärna eller inte du vill ha huset? Varför du vill ha just det huset? Varför vill du inte ge det säljaren erbjudit dig eller ens vill rucka på ditt bud?
Jag är absolut villig att förhandla. Jag har aldrig befunnit mig i denna situationen tidigare så allt med att buda på hus är helt nytt för mig, därav förvirringen.
Besiktningsprotokollet såg bra ut förutom att det var ökad fukthalt i krypgrunden samt att panelen på huset hade rötskador och dessutom satt fäst rakt i asfaboard utan läkt och luftspalt, vilket jag också tryckte lite på som argument för att inte öka 200+K.
Jag vill gärna ha huset, men inte för priset man begär med tanke på att det antagligen kommer behövas ett panelbyte inom 2-3 år. Summan för ett panelbyte motsvarar ungefär den summa som jag budat under med (plus lite extra att förhandla bort). Men absolut kan jag tänka mig att rucka på det, dock har jag nog mindre bråttom än säljaren i detta fallet och väljer för tillfället att förlita mig på det.

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Jag är absolut villig att förhandla. Jag har aldrig befunnit mig i denna situationen tidigare så allt med att buda på hus är helt nytt för mig, därav förvirringen.
Besiktningsprotokollet såg bra ut förutom att det var ökad fukthalt i krypgrunden samt att panelen på huset hade rötskador och dessutom satt fäst rakt i asfaboard utan läkt och luftspalt, vilket jag också tryckte lite på som argument för att inte öka 200+K.
Jag vill gärna ha huset, men inte för priset man begär med tanke på att det antagligen kommer behövas ett panelbyte inom 2-3 år. Summan för ett panelbyte motsvarar ungefär den summa som jag budat under med (plus lite extra att förhandla bort). Men absolut kan jag tänka mig att rucka på det, dock har jag nog mindre bråttom än säljaren i detta fallet och väljer för tillfället att förlita mig på det.
Då kanske det är läge att förhandla genom en sänkning av ditt bud.

Panelen behöver inte per automatik bytas. Den kan hålla länge till. Men som en bricka i förhandladet kan den vara användbar.

4774 4774 skrev:
Vad som gör att du inte är villig att förhandla med säljaren? Vad det står i besiktningsprotokollet? Hur gärna eller inte du vill ha huset? Varför
4774 4774 skrev:
varför skulle han förhandla om ett högre pris om det är enda budet han gett? Tyvärr går priser upp o ner. Hus som kostat 3 miljoner kan vara värt både mer eller mindre något år senare på grund av den så kallade marknaden, räntor, antal intressenter mm mm.

varför skulle han förhandla om ett högre pris om det är enda budet han gett? Tyvärr går priser upp o ner. Hus som kostat 3 miljoner kan vara värt både mer eller mindre något år senare på grund av den så kallade marknaden, räntor, antal intressenter mm mm.
@Kaptenz För att han vill köpa huset och det är inte till salu för nuvarande bud.

Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
@Kaptenz För att han vill köpa huset och det är inte till salu för nuvarande bud.
Just nu, ja. Men imorgon?

Intet Intet skrev:
Ja som sagt redan i inlägg #4 så kan man ju antingen vänta eller agera för att stänga affären. Det finns förstås en risk med att bara vänta, men att göra något kostar också lite mer pengar.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Imorgon kommer kanske någon annan som vill ha huset. Alltid en risk att inte försöka komma överrens om det är något man vill ha.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja som sagt redan i inlägg #4 så kan man ju antingen vänta eller agera för att stänga affären. Det finns förstås en risk med att bara vänta, men att göra något kostar också lite mer pengar.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Imorgon kommer kanske någon annan som vill ha huset. Alltid en risk att inte försöka komma överrens om det är något man vill ha.
Vill TS absolut ha huset och har råd, är det bara att betala det säljaren vill ha. Men så är det väl inte. TS gillar det till det pris han erbjudit och inte så mycket mer.

När vi köpte ett hus lade vi ett bud på 30% under säljarens pris. Efter lite dividerande oss emellan kom vi med ett nytt bud på 20% under, samtidigt sade vi att det var det sista budet. Efter en vecka fick vi det. En chansning? Javisst! Denna gång gick det hem. En annan gång, kanske inte.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Brukar inte mäklare ha ett fast arvode och sen en procent på vad som överstiger utropspris?
Ibland. Ofta har man ett fast belopp, ibland procent på köpeskillingen och ibland som du beskriver.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Ofta har man ett fast belopp,
Tvivlar på att det är vanligast…? Är det vanligt öht?

Mäklararvode.nu skriver om 2 metoder för aevode

Det ena är rak %sats typ 2% av köpeskillingen

Den andra är stegvis ändrad %sats, att den är låg upp till ett visst belopp å sen ökar den markant.

Ingenstans läser jag om ENBART fast belopp???
Vilket incitament har mäklaren isåfall till att hjälpa köparen å få så högt pris som möjligt.

Z Zodde skrev:
Tvivlar på att det är vanligast…? Är det vanligt öht?

Mäklararvode.nu skriver om 2 metoder för aevode

Det ena är rak %sats typ 2% av köpeskillingen

Den andra är stegvis ändrad %sats, att den är låg upp till ett visst belopp å sen ökar den markant.

Ingenstans läser jag om ENBART fast belopp???
Vilket incitament har mäklaren isåfall till att hjälpa köparen å få så högt pris som möjligt.
Har just sålt två lägenheter i Uppsala och då har vi kommit överens om ett fast arvode. Väldigt vanligt här i stan i alla fall.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Har just sålt två lägenheter i Uppsala och då har vi kommit överens om ett fast arvode. Väldigt vanligt här i stan i alla fall.
Jag har haft 13 rätt på tipset 2ggr.

Det måste vara vanligaste utfallet…
Eller🤔

Nej, skämt åsido. Fast pris på mäklararvode UTAN nån form av procentuell impact är, tvärt emot vad du säger, såpass ovanligt att det inte ens omtalas som nån vedertagen modell.

Hur många affärer i Uppsala känner du så att du kan påstå att det är väldigt vanligt där?
Tror öht inte på att det skulle vara ett lokalt fenomen, sorry.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Påminner om en säljkurs!
Jobbigt läge. Men någon här antingen mäklaren men förmodligen är det säljaren som försöker göra ett affärsdrag här.

Säljaren kan förmodligen vänta och har ingen direkt brådska. Men med rätt pris säljer de direkt. Vill du ha huset så är mitt tips: Föreslå möts på mitten, take it or leave it! Tänk på att inte vara rädd för att göra en "dålig" affär någon gång i livet. Vill du ha huset så kommer det ändå att gå upp i pris i framtiden. Dessutom sjuker räntan nu. Viktigast är att du vill ha huset. Tänk vad tid och energi du sparar på att slippa leta i ett år till....

• Haha
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.