64 886 läst · 259 svar
65k läst
259 svar
Mäklare uppmanar mig att buda mot mig själv
I mitt fall var det nybyggnation men ägarna skulle flytta till annan stad efter ett drygt år.P patriklarsson skrev:Ja det finns vissa som inte har råd ha kvar ett hus efter ett dödsbo ex, so var fallet här nyligen. Men det kan man på sikt troligen köparna kalla ett fynd.
5ha mark med större renoveringsbehov bostad, flera uthus, 2milj i Östergötland.
För några år sen gick en sån kåk med bobart hus för 5milj.
Det kostar inte 3milj få det bobart.
Huset/gården du nämner, är det något du innehar? Bor själv i Östergötland och söker just något sådant.
Jag skulle nog vara försiktig att vara för tuff nu. Räntorna är på väg ner och det finns en risk att det kommer fler budgivare. Själv hade jag förhandlat och försökt mötas på halva vägen om jag verkligen velat ha huset.
Normalt ska man ju inte tvingas bjuda över sig själv. Men säljaren kan ju givetvis välja att inte sälja under ett visst belopp. Så det beror på hur gärna du vill ha huset.A Arsenikpudding skrev:Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.
Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.
Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Jag skulle föreslå en höjning av ditt ursprungliga bud med 100-150, och se vad som händer.
Hemingway skrev:Jag tror inte på teorin att banken lägger sig i. Tvärtom borde huset om det köptes för 1 år sedan kunna max vara belånat till 85% av det de köptes. För banken är det nog svarare ett problem om huset dvs deras säkerhet inte idag är värd 85% av köpeskillingen från 1 år tillbaka om så mycket är belånat.
Säljaren vill ha ut så mycket som möjligt, köparen vill betala så lite som möjligt. Det blir alltid en känslomässig tröskel att inte sälja för mindre än vad säljaren själv köpte för. Men behöver man flytta så behöver man det och det innebär en kostnad att ha dubbelt boende och det är också en risk att du som nu enda seriös köpare försvinner med.
Krasst sett, ni är i en förhandling och inte mer med det. Oroa dig inte för något fuffens.
Hemingway skrev:
Ibland kan budgivningen på små orter vara trög. Så plötsligt händer något. Eller inte. Du måste själv bestämma vad du är villig att ge som slutbud. Om den summan är lägre än det bud du nu har fått så kan du tacka nej och eventuellt istället lämna ditt sista bud eller avvakta vad som händer framöver. Någon annan kan lägga bud över dig och säljaren kan acceptera det budet om det ligger tillräckligt nära säljarens tänkta minimipris bara för att bli av med huset, dvs du får inte ens en chans att bjuda över.
Som många skrivit, mäklarens förfarande är inte, varken märkligt eller tvivelaktigt. Denna försöker enbart få säljare och köpare att närma sig varandra för att få till ett avslut som båda parter kan känna sig nöjda med.
Som många skrivit, mäklarens förfarande är inte, varken märkligt eller tvivelaktigt. Denna försöker enbart få säljare och köpare att närma sig varandra för att få till ett avslut som båda parter kan känna sig nöjda med.
Har varit med om liknande situation två gånger, både vid bostadsrätt och husköp. Fick ett strålande tips från en vän första gången: Ring eller SMS:a mäklaren och fråga vart vi står, ska på visning av annat hus imorgon och mitt bud kanske inte gäller längre då.
Då inser säljaren (och mäklaren!) att de är på väg att tappa enda budgivaren. Skulle de inte nappa och du fortfarande är intresserad och kan tänka dig ett högre bud så har du inte låst fast dig (som man gör om man säger "sista bud, take it or leave it").
Lycka till!
Då inser säljaren (och mäklaren!) att de är på väg att tappa enda budgivaren. Skulle de inte nappa och du fortfarande är intresserad och kan tänka dig ett högre bud så har du inte låst fast dig (som man gör om man säger "sista bud, take it or leave it").
Lycka till!
Ja, men nu pratar vi om idag just nu, vad som gäller längre fram är ju ganska egalt i detta fallet.P patriklarsson skrev:Det är självklart jättebra om TS får köpa fastigheten för sitt lägre bud, men räntorna börjar bli ganska låga i Sverige igen nu, jag tror att inom något halvår, får vi nog se mycket mer budgivningar igen mot möjligheten där fastigheter i 4-6milj klassen gå för 2 som är fallet här just nu pga totalt ointresse för köp.
Tror att man kan binda under 3% inom kort.
OM ingen bjuder över är ju det helt klart inte värt mer. Mäklare försöker alltid få sålt så fort som möjligt förstås och blidka säljaren. Detta för att få sin provision och kunden inte backar ur.
Kunde inte hålla med dig mer😀😀henke-henke skrev:Härliga äventyr. Tråkigt att säljaren gjort en dålig fastighetsaffär och nu måste sälja med förlust. Shit happens. Stå på dig med budet, om du inte känner att du absolut måste ha just detta hus. Jag har åxå haft att göra med en sån mäklare som sa något liknande. Jag förstår att mäklarens primära roll är att tjäna pengar, inget annat, så med det sagt och mina drygt 10 olika fastighetsköp/sälj så litar jag inte en sekund på ord som kommer från en mäklare.
Kunde inte hålla med dig mer😀😀henke-henke skrev:Härliga äventyr. Tråkigt att säljaren gjort en dålig fastighetsaffär och nu måste sälja med förlust. Shit happens. Stå på dig med budet, om du inte känner att du absolut måste ha just detta hus. Jag har åxå haft att göra med en sån mäklare som sa något liknande. Jag förstår att mäklarens primära roll är att tjäna pengar, inget annat, så med det sagt och mina drygt 10 olika fastighetsköp/sälj så litar jag inte en sekund på ord som kommer från en mäklare.
Fast då kan man ju tycka att ni köpte för dyrt med, om ingen annan ville köpa för samma summa? Ni skulle kanske sänkt priset om de hör av sig efter 6 månader? Sen vad något är värt vet man ju förstås bara själv..B Bernt Ö97 skrev:Om du bedömmer att huset passar dig och ditt lagda bud ligger rätt i din ekonomi fins ingen anledning att höja budet.
Dock riskerar du att säljaren avbryter försäljningen och du får starta om ditt eftersök av lämplig bostad.
Jag har upplevt en liknande situation där vårt bud låg långt under begärt utgångspris. Boendet var sådant att jag (och min familj) inte hade bråttom. Ett halvår senare ringde mäklaren och frågade om vi fortfarande var intresserade, affären blev klar på en vecka.
Lycka till
Frågorna till dig från alla som svarat och ställt frågor för att bättre kunna ge dig ett väl underbyggt svar är även det - WOW hur svårt ska det vara att svara typ.A Arsenikpudding skrev:
Antingen köper du eller så gör du det inte men var inte dryg mot folk som ärligt försöker hjälpa dig.
Jag har inte medvetet varit dryg eller undvikit att svara på frågor, är det något specifikt du syftar på?4774 skrev: