Traden Traden skrev:
Haha…det här är ju parodi när man läser den här tråden. Du skulle smugit in nån hantverkarfråga också (gärna elektrikerfråga) så hade forumet behövt ny och större serverplats för att få plats med teorierna.

För mig handlar det endast om huruvida du vill ha huset och vad du tycker att du vill betala för det. Vänta om du vill eller släng på en slant o få det nu. Inte så svårt val. Du bestämmer.
Lycka till
Kommer du att trivas där? Kanske en överflödig ickefråga. Lagom långt till jobbet kanske? Tips: det går att vantrivas i ett hus så att det blir en existentiell fråga.

A Arsenikpudding skrev:
Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Härliga äventyr. Tråkigt att säljaren gjort en dålig fastighetsaffär och nu måste sälja med förlust. Shit happens. Stå på dig med budet, om du inte känner att du absolut måste ha just detta hus. Jag har åxå haft att göra med en sån mäklare som sa något liknande. Jag förstår att mäklarens primära roll är att tjäna pengar, inget annat, så med det sagt och mina drygt 10 olika fastighetsköp/sälj så litar jag inte en sekund på ord som kommer från en mäklare.

• Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
N Nybörjare14 skrev:
Vi var inte förälskade i ett hus, men det var första gången på 2 års husletande där ett hus uppfyllde alla våra krav till ett bra pris.

Och till ditt kommande svar: ”sänk era krav” så handlar det inte om det. Det handlar om att vi missade en möjlighet pga vi blev giriga och såg en möjlighet att göra än ännu bättre affär än det var.
Varför skulle man sänka sina krav? Självklart kan man missa en bra affär, och sakna den.

• Gilla
Nybörjare14
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är därför man aldrig ska förälska sig i hus. De kommer och går.
Har man barn och avskyr bostaden kan man ändå inte flytta, för de har rotat sig med kompisar i grannhusen och i skolan. Byter du miljö för dem kan det bli problem, för du kanske får börja skjutsa dem tillbaka till det gamla boendet flera gånger i veckan (och hämta).

A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Bara för att du la det enda budet, betyder ju inte att du får köpa huset till ditt pris. Vill du verkligen ha huset, så får du nog buda över dig själv. Vi hade nyss ett renoveringsobjekt som skulle säljas häromkring. Ingen ville tydligen betala utgångspriset, så försäljningen togs bort hos mäklaren. 3 månader senare var det ändå sålt, strax under utgångspriset. Förvänta dig inte att säljaren ska krypa till ditt kors, rätt som det är har det sålts till någon annan.

henke-henke henke-henke skrev:
Härliga äventyr. Tråkigt att säljaren gjort en dålig fastighetsaffär och nu måste sälja med förlust. Shit happens. Stå på dig med budet, om du inte känner att du absolut måste ha just detta hus. Jag har åxå haft att göra med en sån mäklare som sa något liknande. Jag förstår att mäklarens primära roll är att tjäna pengar, inget annat, så med det sagt och mina drygt 10 olika fastighetsköp/sälj så litar jag inte en sekund på ord som kommer från en mäklare.
Jag tror inte det handlar om att mäklaren vill tjäna mer pengar, om säljaren sagt ett lägsta pris och mäklaren inte uppfyller detta kostar mäklaren oftast ingenting. Så denne har inget val mer än att erbjuda lägsta säljpris från köparen.
Sen kan köparen självklart sänka detta i efterhand. Men de kan också välja att ha kvar kåken till i vår och lägga ut igen. Det kostar underhållsvärme ett halvår, kontra 225k. Mäklaren kostar då inget. Möjligen Hemnet.

A Agnetha Landquist skrev:
Hej
Har varit med om liknande situation
Budkriget bestod endast av mig själv 🤣🤣
Alternativet att huset egentligen inte är till salu finns också; och att säljarna bara behöver papper på vad huset är värt (och säljbart). Även mäklaren kan bli lurad.

• Gilla
TuVu och 2 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Svårt att jämföra olika städer och hus men här kommer egen reflexion från vår familj som köpte nytt hus i september och sålde vårt befintliga hus i oktober. Vi köpte hus september med kraftig budgivning ( plus 1,2 miljoner kr åtta budgivare - huset var lite lågt prissatt). Vi sålde vårt hus även där med kraftig budgivning och fick ett slutpris långt över förväntningarna från både oss och mäklaren med en budgivning på plus drygt 900.000kr. Enligt mäklaren var det ett flertal spekulanter som initialt gav diverse bud långt under utgångspris för att ”fynda.” Nu pratar vi om hus omkring 8-10 miljoner kr

Egna slutsatser: marknaden är på väg upp. Det går sannolikt fortfarande att göra fynd, men tiden håller på att rinna ut för det.

Är detta ett hus som du vill ha, har råd med och planerar att bo i under minst 10 års tid blir kapitalkostnaden för 200.000kr ytterligare till säljaren obefintlig jämfört med övrig drift och underhåll av ett hus.

Oavsett hur du beslutar att göra hoppas jag att du fattar ett beslut som du blir nöjd över

C
O O skrev:
Man vill göra ett kap. Vad man anför som skäl spelar liksom ingen roll eftersom priset har satts av säljaren, men man vill inte betala fullt pris.
Kap och kap... Om det inte finns någon som är beredd att betala säljarens pris kan man ju också säga att säljaren utifrån omständigheterna satt ett överpris.

Det är t.ex. inte ovanligt att en säljare resonerar som att man vill ha det huset köptes för + de investeringar man gjort i huset + en vinstmarginal. Idag är det inte självklart att detta ryms i ett objektivt marknadsvärde.

Kikar själv på ett sådant objekt nu. Det har legat ute i över ett år. En jättefin fastighet på många sätt, men det begärda priset är helt enkelt fel.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:

Jag har varit med om en liknande händelse men då fanns det ytterligare några budgivare. Jag hade högsta budet när mäklaren ringde och sa något i stil med: "Lägg 500 till så får du den ju". Jag "fick" den strax därefter ändå, utan att höja över mig själv. Jag ville inte betala mer. Säljaren valde att sälja ändå, trots förlust.

K Kusinen skrev:
Jag har varit med om en liknande händelse men då fanns det ytterligare några budgivare. Jag hade högsta budet när mäklaren ringde och sa något i stil med: "Lägg 500 till så får du den ju". Jag "fick" den strax därefter ändå, utan att höja över mig själv. Jag ville inte betala mer. Säljaren valde att sälja ändå, trots förlust.
Ja det finns vissa som inte har råd ha kvar ett hus efter ett dödsbo ex, so var fallet här nyligen. Men det kan man på sikt troligen köparna kalla ett fynd.
5ha mark med större renoveringsbehov bostad, flera uthus, 2milj i Östergötland.
För några år sen gick en sån kåk med bobart hus för 5milj.
Det kostar inte 3milj få det bobart.

Traden Traden skrev:
Haha…det här är ju parodi när man läser den här tråden. Du skulle smugit in nån hantverkarfråga också (gärna elektrikerfråga) så hade forumet behövt ny och större serverplats för att få plats med teorierna.

För mig handlar det endast om huruvida du vill ha huset och vad du tycker att du vill betala för det. Vänta om du vill eller släng på en slant o få det nu. Inte så svårt val. Du bestämmer.
Lycka till
Hade jag vetat att detta skulle bli resultatet hade jag slängt in en fråga om byggfolie också 😅
Jag förväntade mig typ 1-2 svar med "aa det är normalt/nä inte normalt', inte... detta. Tacksam för råden förstås, men wow.

A Arsenikpudding skrev:

Om du bedömmer att huset passar dig och ditt lagda bud ligger rätt i din ekonomi fins ingen anledning att höja budet.
Dock riskerar du att säljaren avbryter försäljningen och du får starta om ditt eftersök av lämplig bostad.
Jag har upplevt en liknande situation där vårt bud låg långt under begärt utgångspris. Boendet var sådant att jag (och min familj) inte hade bråttom. Ett halvår senare ringde mäklaren och frågade om vi fortfarande var intresserade, affären blev klar på en vecka.
Lycka till

A Arsenikpudding skrev:

Det ser ut som om priserna är på väg ned i det område huset ligger i. Tänk efter om det du bjiúdit är rimligt. Kanske du som motbud ska gå ned med 50000 kr. Dvs du sänker ditt ursprunliga bud.

A Arsenikpudding skrev:

Jag var i ungefär samma läge och jag sade då ok. Jag höjer femtio tusen men det är allt och det bara för att jag är snäll. Fick objektet.
Hur det är och har varit för säljaren kan man ju inte riktigt veta och vad mäklare säger ska man ta med ett badkar salt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.