Jag sitter i samma situation men är säljare. Fått bud 700.000 under utgångspris men gett ett motbud på 200.000 under utgångspris. Köparen vill inte buda över sig själv och det är fullt förståeligt. Har man lite tur så är säljaren pressad och måste sälja. Jag har än så länge råd att vänta in marknaden som börjar röra på sig och det dök upp en ny familj i helgen som är intresserade och funderar på att ge bud. Får jag inte sålt innan mitten av november tar jag bort annonsen och testar igen i januari.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Jag trodde det var underförstått att jag inte bara budade under för att jag tyckte det kändes som en spexig grej att göra 😉
Nej naturligtvis inte. Enda anledningen att lägga ett underbud är att man vill göra en bättre affär.

Man vill göra ett kap. Vad man anför som skäl spelar liksom ingen roll eftersom priset har satts av säljaren, men man vill inte betala fullt pris.

Ofta indikerar det något. Nämligen att man inte vill köpa huset eller inte har råd att köpa det. Ofta är det vettigare att avstå i sådana fall. Om man istället hittar ett objekt man är beredd att betala vad säljaren begär indikerar det att man vill had just det objektet.

I detta läge kan det nog vara klokt att avvakta till ett bättre objekt dyker upp.

300K under på ett pris på ca 1500K skulle nog många kalla ett skambud. Det finns ingen definition, såklart. Men känslan kan nog vara det. Det är nog många som tycker det kan vara värt att vänta ett halvår om man kan tjäna 300k på det.

Redigerat:
P patrik.hermansson50 skrev:
Jag sitter i samma situation men är säljare. Fått bud 700.000 under utgångspris men gett ett motbud på 200.000 under utgångspris.
Inget konstigt. Men varför sänka ert pris om ni kan vänta på bättre bud ända till januari? Verkar dumt...
Köparen vill inte buda över sig själv
Nej det är inte frågan om att bjuda över innan man är uppe i utgångspris.
och det är fullt förståeligt.
Nej, egentligen inte. Köparen har gett ett underbud. Och om köparen inte vill betala blir det såklart ingen affär.
Har man lite tur så är säljaren pressad och måste sälja. Jag har än så länge råd att vänta in marknaden som börjar röra på sig och det dök upp en ny familj i helgen som är intresserade och funderar på att ge bud. Får jag inte sålt innan mitten av november tar jag bort annonsen och testar igen i januari.
Tycker du resonerar klokt i dagens marknad. Finns idag ingen anledning att sälja till underpris om man kan vänta.

Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror inte på teorin att banken lägger sig i. Tvärtom borde huset om det köptes för 1 år sedan kunna max vara belånat till 85% av det de köptes. För banken är det nog svarare ett problem om huset dvs deras säkerhet inte idag är värd 85% av köpeskillingen från 1 år tillbaka om så mycket är belånat.

Säljaren vill ha ut så mycket som möjligt, köparen vill betala så lite som möjligt. Det blir alltid en känslomässig tröskel att inte sälja för mindre än vad säljaren själv köpte för. Men behöver man flytta så behöver man det och det innebär en kostnad att ha dubbelt boende och det är också en risk att du som nu enda seriös köpare försvinner med.

Krasst sett, ni är i en förhandling och inte mer med det. Oroa dig inte för något
A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Det är inget konstigt alls. Du har lagt ett skambud som ligger under utgångspris. Säljaren vill inte sälja till det priset och ber dig därför höja budet för att det ska bli en affär. Du vill inte utan tror att du ändå ska få huset till det lägre priset och väntar på att säljaren ska bli desperat. Jag förstår inte varför varje skambudare tror att säljaren sitter i en svår sits. Många säljare kan sitta på objekt i månader, kanske upp till ett år. Kanske väntar de in ytterligare räntesänkningar? Kanske de funderar på att hyra ut huset (vilket kan vara en bra affär!). Bara för att det inte inkommit fler bud då betyder det inte att de kommer att sälja huset till ett skitpris. De köpte det trots allt för den summan de begär plus att de lagt en stor summa på fönster.

Jag tycker inte heller du ska se detta som ett fulspel utan som någon annan skrev, det kan helt enkelt vara så att huset är belånat till den summan och då släpper inte banken det för mindre. Frågan är ju oxå vad är totalpriset. 300’ under ett utgångspris på 800’ är ganska kraftig sänkning, är utgångspriset 5 miljoner så är det inte en så stor sökning.

Frågan du ska ställa dig är:
Vad är marknadsvärdet?

Är utgångsbudet för högt för att säljaren gjort en dålig affär och förväntas dig göra samma sak eller är utgångspriset realistiskt för marknadsvärdet men du ser din chans att göra en bättre affär?

Beroende på hur mycket du vill ha detta huset och hur väl säljaren kan/vill sälja så gör du en chansning genom att ligga kvar på din nivå och kanske riskera att objektet tas bort eller att man inväntar bättre tider. Antingen budar jag efter hur mycket jag vill ha en sak till en rimlig kostnad eller för spekulation. Den frågan anser jag är viktig för dig huruvida du ska plussa på dit bud eller inte. Vill du bosätta dig här många år framåt eller är det ett korttidsboende alt spekulation?

Lycka till.

• Gilla
TuVu
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vill man spetsa till det kan man ju skriva så, men mäklarens uppgift är ju att beakta både säljarens och köparens intresse och hitta förutsättningar för att få en affär till stånd.
Mäklaren har väl inget intresse i en ev köpare ?

J johnniemalm skrev:
Mäklaren har väl inget intresse i en ev köpare ?
Jag förstår inte riktigt din fråga men mäklaren vill ju få ut så mycket som möjligt för det ökar ju mäklarens arvode och värde på marknaden. Alla säljare vill ha en mäklare som har ett rykte att göra säljaren nöjd, det skapar mer jobb och mäklaren kan på så sätt välja dom mest värdefulla objekten utan att behöva pruta på sitt arvode.

Nej mäklaren har inget intresse i vem som köper men den har ett intresse i att få till en bra rättvis affär.

Andreas Wistrand Andreas Wistrand skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga men mäklaren vill ju få ut så mycket som möjligt för det ökar ju mäklarens arvode och värde på marknaden. Alla säljare vill ha en mäklare som har ett rykte att göra säljaren nöjd, det skapar mer jobb och mäklaren kan på så sätt välja dom mest värdefulla objekten utan att behöva pruta på sitt arvode.

Nej mäklaren har inget intresse i vem som köper men den har ett intresse i att få till en bra rättvis affär.
Det är säljaren som beslutar. Mäklaren förmedlar bud. Mäklaren har ofta också ett fast arvode som inte påverkas a försäljningspriset.

Vänta inte för länge, här o krokarna såldes ett hus som legat ute länge där dom erbjöds 500k mindre än utgångsbud, när väl nån nappade o skulle skriva så kom helt plötsligt 2 intressenter till och det blev budkrig, gick för 1 miljon över utgångsbudet.

Så det blev ju snopet för första budgivaren som inte alls hade tänkt sig det

T TuVu skrev:
Det är säljaren som beslutar. Mäklaren förmedlar bud. Mäklaren har ofta också ett fast arvode som inte påverkas a försäljningspriset.
Det kan vara så att dom har fast arvode men dom flesta jobbar med grundarvode + provision på ökningen.

A Arsenikpudding skrev:
Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.

Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.

Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Tycker du fått massor med konstiga svar i denna tråd.
För det första, ja förfarandet är väl ganska normalt.
När det kommer till sakfrågan så skulle jag absolut inte bjuda 225k mer, möjligen gå upp lite för att få till en affär men som du säger, ingen annan är ju intresserad.

Strunta i vad alla andra säger om marknadsvärde, underpris mm. Ingen annan budat r betyder att din fått vad marknaden tycker huset är värt.

Kort sagt om du verkligen vill få till en affär, höj budet lite men för din egen del när du ska sälja då kanske det är ännu sämre tider. Att man köpt ett hus för pengarna betyder inte att man inte spenderat dom.

A Arsenikpudding skrev:
Som jag skrev i trådstarten, det är en helt ny situation för mig som jag har noll erfarenhet av, det är därför jag undrar. Finns ingen anledning att vara dryg för det.
Ingen är dryg här, för det ÄR inget konstigt. Helt normalt i förhandlingar. Jag ser det ur säljarens perspektiv. Vi hade en liknande situation när vi sålde vår lilla övernattningslägenhet. Vi hade en ”inte en krona under” -pris. Att sedan någon lade ett bud 200t under det, brydde vi oss inte om. Vi meddelade mäklaren att om denne vill ha lyan, lägg X kr. Denne lade det, vi kom överens. Klart. Som någon sade, du budar inte mot dig själv, du budar mot säljaren.
Lycka till och tänk på att det finns hus i överflöd.. hasta långsamt..

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Det kallas motbud.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror inte på teorin att banken lägger sig i. Tvärtom borde huset om det köptes för 1 år sedan kunna max vara belånat till 85% av det de köptes. För banken är det nog svarare ett problem om huset dvs deras säkerhet inte idag är värd 85% av köpeskillingen från 1 år tillbaka om så mycket är belånat.

Säljaren vill ha ut så mycket som möjligt, köparen vill betala så lite som möjligt. Det blir alltid en känslomässig tröskel att inte sälja för mindre än vad säljaren själv köpte för. Men behöver man flytta så behöver man det och det innebär en kostnad att ha dubbelt boende och det är också en risk att du som nu enda seriös köpare försvinner med.

Krasst sett, ni är i en förhandling och inte mer med det. Oroa dig inte för något fuffens.
Jag håller på att renovera på två ställen samtidigt nu, och det kostar också pengar, även om man gör det mesta själv som terapi. Jag funderar alltså på varför det bara finns en budgivare på huset, och varför säljaren redan har flyttat – något som mäklarna brukar varna säljarna för att göra. Enligt min erfarenhet lägger sig inte mäklarna i renoveringsfrågor. Men det kanske finns något som inte är ett "dolt fel" utan helt enkelt bara slitet. Ett hus är en bomaskin som behöver ny utrustning ibland: uppvärmningssystem, fönster, kök, bad (inklusive vatten och avlopp) ventilation, elsystem, max huvudsäkringar – allt detta kan behöva en översyn och kan ha tvingat den förre ägaren att ge sig av om de har till exempel astmatiker eller rörelsehindrade i familjen. Det är svårt att hinna ta in allt på en snabb visning, och tar man med sig en sakkunnig firmakille så behöver han jobb och kommer att döma ut det mesta. Bäst är att fråga hustrun, om man har någon, de jobbar allra mest i hemmen med matlagning, städning och är noga med att stänga locket på toan efter sig.

Om ett hus/lägenhet är amatörrenoverat eller inte kan vara svårt att se vid en besiktning, men avslöjas obönhörligen när man börjar göra om det själv; några färska exempel:

Nytt golv på befintligt.
Glappande golvlister och dörrfoder, lösa trösklar.
Ommålade lister och dörrar utan avfettning, slipning och spackling först.
Elsystem med fel kabeltyper och dimensioner, svårt eller omöjligt att följa.
Elsystem, för liten säkring för ny belastning, brända kablar bakom spisen.
Tvåglasfönster.
Undermålig ventilation i kök och bad, kan bero på damm i rören.
Lutande köksskåp och garderober, självstängade dörrar.
Lutande väggar och golv – kolla med långt vattenpass
Persienner mellan glasen, dammränder, trasiga linor.
Sju lager tapeter i vardagsrum.
Badrum, lagad kakling i duschen.
Lösa blandare, noname, saknar reservdelar.
Fulbockade kromrör, egendomligt placerade kopplingar och rörhållare.
Och så vidare. Det går att få ordning på det mesta, men ventilationen är nog det svåraste, fast absolut nödvändig.

Har du begärt ut ett fastighetsutdrag från Lantmäteriet och bekräftat köpeskillingen för nuvarande ägaren?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.