63 928 läst · 259 svar
64k läst
259 svar
Mäklare uppmanar mig att buda mot mig själv
Bra. Då vet vi att det fanns en möjlighet i den gamla lagen som (självklart) aldrig utnyttjades.D Dilato skrev:Från sidan 22 i lagrådsremissen
Som Finansinspektionen påpekar, har kreditgivarna hittills inte använt sig av den möjlighet till förtidsbetalning som förslaget avser att begränsa.
Det ligger nämligen normalt inte i en kreditgivares intresse att säga upp en konsuments bostadskredit vid en allmän prisnedgång på marknaden, när konsumenten i övrigt fullgör sina skyldigheter.
Ett sådant agerande skulle, om det skedde i större omfattning, tvärtom riskera att förvärra marknadsnedgången och därmed ytterligare försämra säkerheternas värde.
Detta skulle i sin tur kunna leda till ett ännu större säkerhetsunderskott och ytterligare kostnader. Det finns enligt regeringens bedömning skäl att utforma ett regelverk som motverkar en sådan utveckling.
Då kan vi arkivera det spörsmålet som nåt som ev hade kunnat ske i teorin.
Texten upplyser oss förvisso inte frågan om en kreditgivare har möjlighet att kräva en delbetalning av lånet (så att det håller sig inom det aktuella marknadsvärdet på säkerheten). Själv tycker jag det låter märkligt, men tja, det är mest en magkänsla.Z Zodde skrev:
Husägare
· Klagshamn
· 88 inlägg
Det är ju precis tvärtom. Värdet är alltid vad någon är villig att betala för saken just nu. Att huset hade ett högre värde för ett år sedan innebär inte att huset har det nu.S sebastiannielsen skrev:
Du visste vad utgångspriset är men för valde ändå att gå på visningen = Du var intresserad av huset även till ordinarie pris.A Arsenikpudding skrev:Vill veta om det är något som är lite knepigt här, eller om det är jag som kanske agerar en smula snålt i sammanhanget.
Jag har span på ett hus, varit på två visningar och lagt ett bud på 300 under utropspris. Mäklaren berättade på visningen att husägaren köpte huset (för drygt ett år sedan) för samma summa som utropspriset ligger på, och har därefter bytt fönster.
Efter drygt en månad och tre visningar, har ingen annan lagt något bud på huset utom jag då.
Så ringde mäklaren. Hon erbjöd mig "ett bra förhandlingsläge" och sa att om jag höjer mitt bud med 225,000 så går säljaren med på det och jag "slipper budkrig". Jag svarade att jag dels inte är orolig över något budkrig med tanke på att jag är den enda budgivaren efter en månad, dels är jag inte alls sugen på att buda mot mig själv. Hon svarade att säljaren ändå hade betalt dyra pengar för huset när han köpte det, men skulle höra av sig nästa vecka igen.
Detta är första gången jag är med i vad som ens skulle kunna påminna om en budgivning, men är det normalt att mäklaren ringer upp och ber en buda över sig själv? Med nästan en kvarts miljon? Jag tyckte detta var jättekonstigt.
Du har nu insett att du är den enda spekulanten (vilken tur) och körde med riktigt cheeky offer, som delvis gick hem. Men mycket vill ha mer.
Jag hoppas att säljaren har is i magen, väntar tills räntan gått ner ytterliggare en halv procent och han kan få 200 000 :- över utgångspriset. Huspriser har sjunkit under lång tid, nu är de på väg åt andra hållet och snart dessutom i raketfart.
Och du är den enda budgivaren på utgångspris, inte utgångspris minus 300 000:-.
Sänker säljaren utgångspriset med 150 000:-, blir det kanske en budgivning istället...
Redigerat:
Så du ser husets fullständiga status genom bara prospektet?Q Qjanto skrev:
Så det finns inget du skulle kunna hitta vid en visning som gör att du vill sänka priset?
Vi såg vissa saker på visningen som inte framgick av prospektet.
En av sakerna var blåbetong i icke bärande väggar i källaren samt som "isolering" på insida av ytterväggarna i gillestugan.
Spännande slutsatser. Jag är visserligen intresserad av huset, men inte till ordinarie pris. Jag fick tillgång till besiktningsprotokollet samma dag som visningen ägde rum, och visst är det som någon annan i tråden också skrev; det kan framkomma saker på visningen som ändrar ens åsikt kring huspriset, vilket så även var fallet.Q Qjanto skrev:Du visste vad utgångspriset är men för valde ändå att gå på visningen = Du var intresserad av huset även till ordinarie pris.
Du har nu insett att du är den enda spekulanten (vilken tur) och körde med riktigt cheeky offer, som delvis gick hem. Men mycket vill ha mer.
Jag hoppas att säljaren har is i magen, väntar tills räntan gått ner ytterliggare en halv procent och han kan få 200 000 :- över utgångspriset. Huspriser har sjunkit under lång tid, nu är de på väg åt andra hållet och snart dessutom i raketfart.
Och du är den enda budgivaren på utgångspris, inte utgångspris minus 300 000:-.
Sänker säljaren utgångspriset med 150 000:-, blir det kanske en budgivning istället...
Jag är medveten om att 300 under är ganska lågt under, men med tanke på att ingen annan lagt något bud trots att möjligheten finns, tvivlar jag på att en sänkning med 150 skulle bidra med något alls.
För att avgöra om det är lågt eller inte under, behöver man ju veta ungefär vilka belopp som vi pratar om. 300k är ingenting om det önskade priset är 10 miljoner, men om det är 1 miljon är det tämligen mycket.A Arsenikpudding skrev:Spännande slutsatser. Jag är visserligen intresserad av huset, men inte till ordinarie pris. Jag fick tillgång till besiktningsprotokollet samma dag som visningen ägde rum, och visst är det som någon annan i tråden också skrev; det kan framkomma saker på visningen som ändrar ens åsikt kring huspriset, vilket så även var fallet.
Jag är medveten om att 300 under är ganska lågt under, men med tanke på att ingen annan lagt något bud trots att möjligheten finns, tvivlar jag på att en sänkning med 150 skulle bidra med något alls.
Min erfarenhet säger att man lätt förälskar sig i hus när man tittar, men släpp det och fortsätt leta. Kanske landar det i att du höjer budet eller att de accepterar, eller så köper du något annat. Men fastna inte eller förälska dig i just detta huset.
Vi snackar ett småhus på runt 1.5 miljon ungefär.AndersPS skrev:För att avgöra om det är lågt eller inte under, behöver man ju veta ungefär vilka belopp som vi pratar om. 300k är ingenting om det önskade priset är 10 miljoner, men om det är 1 miljon är det tämligen mycket.
Min erfarenhet säger att man lätt förälskar sig i hus när man tittar, men släpp det och fortsätt leta. Kanske landar det i att du höjer budet eller att de accepterar, eller så köper du något annat. Men fastna inte eller förälska dig i just detta huset.
Ts har inte nämnt att hen bjöd 300 000 under utgångspriset pga fel han har hittat. Och fel som inte tagits upp i beskrivningen eller bes. protokollet finns i nästan alla hus som säljs.Demmpa skrev:Så du ser husets fullständiga status genom bara prospektet?
Så det finns inget du skulle kunna hitta vid en visning som gör att du vill sänka priset?
Vi såg vissa saker på visningen som inte framgick av prospektet.
En av sakerna var blåbetong i icke bärande väggar i källaren samt som "isolering" på insida av ytterväggarna i gillestugan.
Tror inte heller att husets värde har gått ner ca 30% på ett år (300 000+ kostnad för fönsterbyten). Huspriser har gått upp det senaste kvartalet och på ett år totalt gått ner bara 4%.
De flesta vågar inte lägga skambud.A Arsenikpudding skrev:Spännande slutsatser. Jag är visserligen intresserad av huset, men inte till ordinarie pris. Jag fick tillgång till besiktningsprotokollet samma dag som visningen ägde rum, och visst är det som någon annan i tråden också skrev; det kan framkomma saker på visningen som ändrar ens åsikt kring huspriset, vilket så även var fallet.
Risken för dig som köpare är att du riskerar att gå miste om huset om du väntar alldeles för länge och vaggar in dig i falsk säkerhet pga. ”ingen annan bjuder” vilket verkar vara fallet. Räntorna är på väg ner och ytterligare två sänkningar väntar till årsskiftet, det innebär fler vågar köpa och priserna på fastigheter kommer fortsätta gå upp.
Angående banker och 1990-tals krisen så har jag ett minne av att banker i vissa fall framförde att säkerheten hade för lågt värde och att de krävde att få in pengarna. Men jag kan förstås minnas fel.
För att förstå 1990-talets vansinne:
YT: Götabanken - Låna av oss
riksbank.se: 1992 - Räntan 500 % - Kronan flyter
"Under hösten 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent för att försvara kronan. Försvaret lyckades inte och kronkursen släpptes fri."
insead.edu: Lessons learned: The Nordic banking crisis of the 1990s (2010-06-07)
"In Sweden, it started in the 1980s with financial deregulation. That, in turn, caused frenzied borrowing in the real estate market and unrealistically high prices. It ended in the early 1990s with a burst housing bubble, rampant unemployment and the near-collapse of the banking system."
Av de cirka 65 miljarder kronor som bankstödet i form av "Bankakuten" kostade gick ungefär 63 miljarder till Nordbanken. Detta var också en bank som tog ut en försäkring mot fler förluster. Något som förstås kostade en rund slant även för en bank.
(65 miljarder SEK år 1992 motsvarar cirka 110 miljarder SEK i dagsläget)
(Finns även en bankakut från år 1922 "AB Kreditkassan" för att hantera den tidens kris och som upplöstes 1937. Således ett återkommande fenomen!)
För att förstå 1990-talets vansinne:
YT: Götabanken - Låna av oss
riksbank.se: 1992 - Räntan 500 % - Kronan flyter
"Under hösten 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent för att försvara kronan. Försvaret lyckades inte och kronkursen släpptes fri."
insead.edu: Lessons learned: The Nordic banking crisis of the 1990s (2010-06-07)
"In Sweden, it started in the 1980s with financial deregulation. That, in turn, caused frenzied borrowing in the real estate market and unrealistically high prices. It ended in the early 1990s with a burst housing bubble, rampant unemployment and the near-collapse of the banking system."
Av de cirka 65 miljarder kronor som bankstödet i form av "Bankakuten" kostade gick ungefär 63 miljarder till Nordbanken. Detta var också en bank som tog ut en försäkring mot fler förluster. Något som förstås kostade en rund slant även för en bank.
(65 miljarder SEK år 1992 motsvarar cirka 110 miljarder SEK i dagsläget)
(Finns även en bankakut från år 1922 "AB Kreditkassan" för att hantera den tidens kris och som upplöstes 1937. Således ett återkommande fenomen!)
Ja, du minns fel. Så länge lån å amortering sköts och huset inte vanvårdats så har ALDRIG nån bank krävt in extra säkerhet på grundlag av allmän prisnedgång på privatbostäder.spikplanka skrev:
Varför?
Jo, för att det inte på nåt sätt gynnar banken å sätta skötsamma låntagare i en squeeze, snarare tvärtom. Det bekräftas också ovan.
Inlägg #80