Swetrot Swetrot skrev:
Även om säljaren sitter med 1,5M i lån på huset så tar det ett par år att komma upp i 300k i ränte- och driftkostnad på ett tomt hus. Med några räntesänkningar till så kanske husmarknaden börjar vakna där också, och man får ett bud som är runt utgångspris. Sitter inte säljaren riktigt i klistret kommer de aldrig sälja 20% under utgångspris.
Räntan kan faktiskt gå upp istället för ner. Det vore inte första gången som "experterna" har fel. Det är väl mer regel än undantag om man tänker efter. Det råder hur som helst en viss osäkerhet om framtiden.
Ett utgångspris är ju bara ett antagande grundat på andra försäljningar och en rejäl slev drömmar.
Vilka bevekelsegrunder säljaren har, vet bara säljaren. Att säga "aldrig" skall man aldrig göra.

Intet Intet skrev:
Räntan kan faktiskt gå upp istället för ner. Det vore inte första gången som "experterna" har fel.
När gick räntan senast åt motsatt håll av vad marknaden förväntade sig?

Har mig veterligen inte skett sen vi fick inflationsmål i penningpolitiken efter försvaret av fast växelkurs kollapsade 1992.

Tror du tänker på aktiekurser som är mycket mer volatila å och oförutsägbara..?

Eller digniteten på ränteröreksen

Men motsatt håll?? Vem försöker du lura?.

Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
A Arsenikpudding skrev:
Som jag skrev i trådstarten, det är en helt ny situation för mig som jag har noll erfarenhet av, det är därför jag undrar. Finns ingen anledning att vara dryg för det.
När är sista dag för budgivning? Min erfarenhet är att de flesta väntar med bud till sista dan så det kan mycket väl dra iväg över utgångspriset men man vet ju aldrig förrän efteråt.Att ingen bjudit över dig på en månad sägerinte så mycket om intresset för huset.

M mlkjhr skrev:
När är sista dag för budgivning? Min erfarenhet är att de flesta väntar med bud till sista dan så det kan mycket väl dra iväg över utgångspriset men man vet ju aldrig förrän efteråt.Att ingen bjudit över dig på en månad sägerinte så mycket om intresset för huset.
Finns inget slutdatum, så vitt jag sett eller hört.

C cpalm skrev:
Kap och kap... Om det inte finns någon som är beredd att betala säljarens pris kan man ju också säga att säljaren utifrån omständigheterna satt ett överpris.

Det är t.ex. inte ovanligt att en säljare resonerar som att man vill ha det huset köptes för + de investeringar man gjort i huset + en vinstmarginal. Idag är det inte självklart att detta ryms i ett objektivt marknadsvärde.

Kikar själv på ett sådant objekt nu. Det har legat ute i över ett år. En jättefin fastighet på många sätt, men det begärda priset är helt enkelt fel.
M mlkjhr skrev:
Brukar det finnas en "sista dag för budgivning"? Jag föreställer mig att objektet ligger kvar till det är sålt. Jag har iaf inte hört talas om att det skulle finnas en tidsbegränsning om det inte handlar om en auktion förstås.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Brukar det finnas en "sista dag för budgivning"? Jag föreställer mig att objektet ligger kvar till det är sålt. Jag har iaf inte hört talas om att det skulle finnas en tidsbegränsning om det inte handlar om en auktion förstås.
Mycket konstiga svar i tråden.
Har heller aldrig hört om en sista dag, varför skulle säljaren binda upp sig med ett sådant villkor..?

Å då blir ju frågan hur man kan ha erfarenhet med att de flesta väntar med bud till sista dagen…??🤣

Eller att inget bud på en månad INTE säger något om intresset för huset. ???
Jag som alltid trott att ju fler budgivare, desto större intresse. Tänk va fel man kan ha…

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
C
M mlkjhr skrev:
När är sista dag för budgivning?
Det finns normalt inte någon sista dag för budgivning vid en sedvanlig öppen budgivning.
I synnerhet inte om det inte finns något bud som säljaren är beredd att acceptera.

Z Zodde skrev:
Å då blir ju frågan hur man kan ha erfarenhet med att de flesta väntar med bud till sista dagen…??🤣

När vi sålde vårt hus så hade mäklaren satt ett slutdatum,sen fick vi frågan om vi ville acceptera det högsta budet eller ej.

Så ni kunde inte acceptera INNAN det av mäklaren ”bestämda slutdatum”?

Som många andra påpekat i tråden så tycker jag inte heller att grundfrågan är särskilt konstig. Mäklaren har bara förmedlat den aktuella inställningen från köparen d v s att man accepterar ett väsentligen högre bud från dig. Strax under utgångspriset.
Ett husköp (liksom de flesta köp) är ju en förhandling.
Värdet på hus (och annat) är ju vad marknaden i varje given stund kan tänkas betalas. Men blir egentligen inte tydligt förrän huset faktiskt säljs.
Med tanke på att säljaren själv köpte huset för ett år sedan för samma summa som nuvarande utgångspris är det väl osannolikt att utgångspriset ligger alltför långt ifrån i vart fall dåvarande marknadsvärde? Men visst, säljaren kan ju ha "förköpt sig" och betalat mer än rimligt, av olika skäl.
Hur har prisnivåerna legat i området? Mäklaren borde kunna ge dig siffror på de senaste försäljningarna.
Hur säljaren tänker,eller vilken ekonomisk situation denne kan ha är ju enbart spekulation. Och som andra också påpekat riskabelt basera sitt handlande på.

Du bör väl fråga dig själv hur gärna du vill ha huset? Är det precis, eller nära vad du tänkt dig? Och vad tycker du att du har råd med? Om du är allvarligt intresserad så tror jag den bästa idéen är att försöka möta säljaren någonstans prismässigt. På en nivå som ni bägge kan "leva med". Jag tror inte det är särskilt meningsfullt att försöka pressa säljaren med definitiva datum, men du kan ju självklart meddela att du också tittar på andra hus.

Redigerat:
K Kaptenz skrev:
Räntan kan väl inte sägas är låg? Ja, det beror ju vad man jämför med förstås.
Den förra perioden med räntor hade vi 0.90 i ränta, DET tyckte vi var lågt. När den når 1,5-2% kan man kanske säga sen är låg fast ändå hög med vad vi haft tidigare.
Skulle du låna ut pengar till någon med 0,9% ränta? Eller 3,5%? Jo den är låg, titta på andra länder.
Jag tycker det är rimligt att betala runt 2500/mån för att låna en miljon. Det anser jag är lågt, men jag har heller inte så mycket lån.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Räntan kan faktiskt gå upp istället för ner. Det vore inte första gången som "experterna" har fel. Det är väl mer regel än undantag om man tänker efter. Det råder hur som helst en viss osäkerhet om framtiden.
Ett utgångspris är ju bara ett antagande grundat på andra försäljningar och en rejäl slev drömmar.
Vilka bevekelsegrunder säljaren har, vet bara säljaren. Att säga "aldrig" skall man aldrig göra.
Jag tror det kommer dröja fler år innan vi får se en räntehöjning igen, och jag tror riksbanken kommer landa runt 2% i styrränta som en lagom nivå i en normal konjunktur. Det blir inte lika billigt som det har varit för några år sedan, men väsentligt lägre än idag, och det redan kommande halvår.

Om du tror annorlunda kan du bli väldigt rik på att gå emot det, om det sedan verkligen blir så att "alla" har fel.

A Agnetha Landquist skrev:
Budkriget bestod endast av mig själv 🤣🤣
Haha, nej så är det aldrig. 😁

Man är alltid minst två parter säljaren och den slutliga köparen. Sedan kan det finnas fler budgivare och även intressenter som inte hunnit lägga bud.

A Arsenikpudding skrev:
Hade jag vetat att detta skulle bli resultatet hade jag slängt in en fråga om byggfolie också 😅
Jag förväntade mig typ 1-2 svar med "aa det är normalt/nä inte normalt', inte... detta. Tacksam för råden förstås, men wow.
Nu har du fått nästan 200 svar. De allra flesta har svarat att detta är normalt.

Dessutom har det kommit massor av svar om att man betalar det av köparen accepterade priset om man verkligen vill eller har råd att köpa.
Eller att man lägger ett skambud. Ett underbud. Och hoppas man skall göra ett klipp, få ett bra pris. Men får räkna med att inte få köpa.

J javlaandersson skrev:
Mäklaren har provision,så det är självklart att denne försöker få ut så mkt som möjligt

Vänd på steken, kontakta mäklaren och säg, ”nu har jag lagt bud på ett till hus, en bekant som ska sälja så det ligger inte ute”
Och jag for svar inom 48 timmar
Tar dom mitt bud så köper jag det, om inte första säljaren tagit mitt bud
De flesta mäklare har ett fast arvode och struntar i om det huset går för några hundra tusen hit eller dit. Det man tjänar på är snabba avslut och hög omsättning.
Nu är börjar bra tider för mäklarna igen.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.