99 317 läst · 232 svar
99k läst
232 svar
Låt mig få kräkas ut allt!
Blir svårt om du ska slippa ha en brant trappT Thel skrev:
Sen blir det ett jävla jobb med att gräva och gjuta, har lite fått känslan av att du har lite begränsade resurser och tid.
Just därför jag behöver hjälp hur jag ska tänka och göra. För har rådfråga men ingen har hittills kommit fram en bra lösningN noone70 skrev:
Underbart engagemang du visar med ditt jobb. Hatten av!T Thel skrev:
Mitt förslag för att lösa utrymmet framför ytterdörren:
Bygg ut din farstukvist till höger om ytterdörren i samma nivå som din befintliga trapp idag. Räcke etc. Se bild.
Stolpfäste i/på din befintliga stödmur.
Blir limbovarning att ta sig nedför källartrappen men jag vet inte hur ofta du nyttjar den.
Tack!M MasMats skrev:Underbart engagemang du visar med ditt jobb. Hatten av!
Mitt förslag för att lösa utrymmet framför ytterdörren:
Bygg ut din farstukvist till höger om ytterdörren i samma nivå som din befintliga trapp idag. Räcke etc. Se bild.
Stolpfäste i/på din befintliga stödmur.
Blir limbovarning att ta sig nedför källartrappen men jag vet inte hur ofta du nyttjar den.
Denna lösning har jag funderat över. Trappen används sommartid om man springer och snickrar annars enbart när jag bar in och ut värmesystemet. Så limbo kan man ju leva med men är hur man gör i framtiden om man måste få ut något stort. 🤔
Såhär såg det ju ut innan och det blir så många olika tak om oavsett om man bara gör ett skärmtak eller en ordentlig fastu.
Det jag önskar är att det finns yta framför dörren, skydd från regn och helst att det ser snyggt ut.
Ett alternativ jag funderat över är ju och göra någon liknande lösning som originalet men att bredda ingången ca 10 cm bara då trappen idag är 100 cm.
Du menar en isolerad fastu då? Hur hade du gjort/byggt om det var dig själv? Ställa den på plintar eller gjuten Platta?4774 skrev:
Ja det ska den även bli. Den gamla dörren öppnade sig åt andra hållet och altanen är nu borta pga komma åt stammarna.Jiji skrev:
Lutar åt att bara återställa som det var tidigare och göra något snyggare bara.
Jag skulle ha, beroende på om du har golvvärme i huset, först tänka på att inte bilda en köldbrygga mellan platorna. Så om du har golvvärme så dra ut den även i farstun. Jag skulle med dina förutsättningar gjuta platta att bygga upp farstun på. Plintar om du vill ha fritt luftflöde under där du kan förvara krukor och dyl. Jag är helt övertygad om att du är betydligt mer kunnig i byggande då du redan har gjort detta fantastiska hästjobb. Jag är så imponerad av dig.T Thel skrev:
tveksamt skrev:
Kanske är en dålig idé, det kan jag inte svara för i mitt feberomsusade huvud, men kan du inte bygga farstutrappan över hela den nuvarande trappen, men så den går att lyfta bort (men en traktor eller liknande) om man måste till att byta värmepump eller tvättmaskin?
Vi har ett par av samfällighetens avloppsrör över vår fastighet där vi ville bygga altan och vi har gjort precis så. Ska man gräva om avloppsrören behöver man en ordentlig grävare och då har vi byggt altanen så att den kan lossas från plintarna (i alla fall i teorin) och lyftas av med ett par stroppar.
Så kan man lägga den åt sidan, gräva bort en rad plintar, åtgärda avloppet och sedan tillbaka med allt igen.
Hur skulle jag göra kanske så här planera en Altan över trappen, gräv ur där trappen är nu så du får en ingång under altanen? Kanske mot ytter kanten mot dörren?T Thel skrev:Sakta sakta kryper orken tillbaka i mig. Så idag när solen äntligen tittade fram tog jag mig i kragen och slog på locken runt 1 fönster och dörren. Nu är det "bara" runt ett fönster det saknas och det är även här jag undrar om någon klok person finns här inne och kan råda mig.
Tidigare satt det ett snett källartak över denna vinklade trappa. Vid panelbytet rök taket och dödens slukhål har uppenbarat sig så jag måste sätta igen detta.
Helst skulle jag bara fylla igen hela hålet så jag får mer yta att göra en ordentlig farstu utan att det är trångt. Men tar jag bort dörren bygger jag då in bergvärmepump, tvättmaskiner och allt viktigt då dörren inne enbart är 60 cm.
Så min tanke är att mura upp en stödvägg i trappen, kapa betongen fram och gräva en rak trapp och sätta luckor på ingången.
Jag tänkte försöka hålla kostnader nere och göra detta så enkelt som möjligt och funderade på att snickra en trapp istället för gjuta. Men nu när jag sitter och googlar och läser på verkar alla rekommendationer vara att det ska gjutas. Det behöver även gjutas en ny "yttervägg/stödvägg" och den lilla parentesen hade jag glömt. 🤦♀️
Är det någon händig och smart jäkel här inne som har en lösning till mig på hur jag på bästa sätt och smidigast ska göra med detta hål.
Det jag vill ha är en ytterdörr som går att öppna ordentligt och det ska inte vara trångt på farstun.
Just det från sidan eller rakt fram, sen går det att gräva för hand faktiskt!