Den här tråden är bland det bästa jag läst inom husköp som gått snett. Ren undergångsporr! Man skulle kunna göra en ny version av Falling Down efter tråden där TS går loss på mäklarkontoret och slår sönder hela skiten och därefter går på säljaren. Och alla entrepenörer som klantar sig.

Den här tråden är värd sitt eget forum. Alla som reggar sig på sajten och inte haft hus för bör tvingas läsa hela klabbet innan de har rätt att gå in på ByggaHus. Precis så här ruttna är folk. Både säljaren och mäklaren visste givetvis om hur monumental blåsningen var. Och banken borde tvingat TS att anlita en oberoende besiktningsman innan de beviljade lån.

Men nu är det som det är och jag gratulerar TS till den enorma energi du uppvisat.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Ingenjörshobby och 6 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Den här tråden är bland det bästa jag läst inom husköp som gått snett. Ren undergångsporr! Man skulle kunna göra en ny version av Falling Down efter tråden där TS går loss på mäklarkontoret och slår sönder hela skiten och därefter går på säljaren. Och alla entrepenörer som klantar sig.

Den här tråden är värd sitt eget forum. Alla som reggar sig på sajten och inte haft hus för bör tvingas läsa hela klabbet innan de har rätt att gå in på ByggaHus. Precis så här ruttna är folk. Både säljaren och mäklaren visste givetvis om hur monumental blåsningen var. Och banken borde tvingat TS att anlita en oberoende besiktningsman innan de beviljade lån.

Men nu är det som det är och jag gratulerar TS till den enorma energi du uppvisat.
Hahah tack för ett underhållande svar! 😂

Tänkte jag skulle uppdatera er som alla skrivit och frågat gällande försäkring och dolda fel försäkring m.m.

Direkt när jag började inse allt tog jag kontakt med mäklare och säljare. Mäklaren bara duckar alla frågor och hänvisar till att de enbart är en förmedling mellan säljare och köpare. Att de går på vad säljaren lämnar för uppgifter och efter avslutat köp har de inget ansvar alls.
Säljarna har totalt bara valt att inte svara.

Mitt försäkringsbolag står inte för något förutom rättsskydd om jag väljer koppla in jurist.
Advokaten som jag varit i kontakt med säger att vi absolut kan ha en del att hämta och klämma dit säljarna på, men jag måste vara beredd på att fastighetstvister hamnar i princip alltid i tingsrätt och det blir ofta stora och dyra kostnader samt att det är mentalt svårt. Jag var då uppe på toppen av min livskris och mitt mående likamed 0 och helttidssjukskriven. Jag vågade inte chansa och eventuellt förlora då jag inte har råd helt enkelt. De pengar jag hade måste räcka till det sista och det gör de ändå inte. Jag har ca 100.000 kvar och de ska räcka till tak, panel och syll samt sista elen. 🤪

Dolda fel vägrar heller inte gå in då de anser att säljarna valt att undanhålla information och då är det inte ett fel i deras ögon utan ett rättärende. Jag har gjort 3 anmälningar till dolda fel och försökt allt!

Idag fick jag ett samtal från länsförsäkringar. Säljarna har äntligen tagit kontakt och bett om hjälp med myrorna. Hahahaha visade sig att man har bara 6 månader på sig att åberopa fel på en såld fastighet Och länsförsäkringar trodde jag upptäckte myrorna nu i juni månad. Men när jag förklara hela historien får jag då till svar att de kommer inte gå in och göra något. Handläggaren sa även att detta är extremt fult gjort av säljarna då de förmodligen vetat om detta och därför dragit ut allt på tiden. Så nu har jag inget där heller att hämta gällande uppätna balkar, syll eller stomme utan får stå för all kostnad själv.

Denna semester har jag inte gjort något alls!! Jag har helt enkelt inte haft lust. Mitt driv har varit totalt borta och jag har enbart spenderat tiden med barnen på min vecka eller umgåtts med folk eller legat på soffan barnfria vecka. Sedan ligger mycket även i att jag inte har material, förståelse eller verktyg för att kunna påbörja sakerna ute på huset. Men tanken är att jag ska ta mig i kragen och rycka upp mig igen.
Denna vecka kommer min mamma och styvpappa och då ska de hjälpa mig att räkna på ytterpanelen och åka och handla den med mig så jag slipper bära allt. Sedan ska jag måla den och eventuellt kunde min gamla svärfar hjälpa mig i september med att byta syll och panel.
Jag får även hjälp att lyfta kaminen på övervåningen då gnistskyddet sitter fast i kaminen så den är för tung för mig att lyfta själv. Sedan lägger jag in golvet där och övervåningens golv är då helt färdig.

Sista veckan i augusti kommer min pappa och då gräver vi upp toalettstammen och byter ut den samt försöker gräva bort bdt brunnen samt gamla dräneringsbrunnen.

Jag blir så oerhört glad när jag ser er allas fina kommentarer och jag ignorerar er inte. Utan senaste månaden har jag hamnat bara i en dipp där jag inte orkar renovera något 😂

Om någon av er har tips på, ja allt är det väldigt uppskattat. Kan vara allt från vilka verktyg ni rekommenderar till rent byggmässigt vad som blir bäst tas detta gärna emot. 😇
 
  • Gilla
  • Älska
JonteH och 18 till
  • Laddar…
Jag har nyligen varit i tingsrätten då jag stämt en person. Jag vann till största delen. Om du har ett bra ombud som stödjer dig så behöver det inte vara så jobbigt. Då behöver du inte prata själv så mycket. Det låter inte som att advokaten är rätt person. Ett juridiskt ombud behöver inte vara advokat. Min var just ett juridiskt ombud. Gå direkt på en stämning i Tingsrätten. Inte Kronofogden innan för det är nog onödigt i ditt fall, säljaren kommer bara att förhala.
Det som borde vara dolda fel bör du få rätt för under förutsättning att du har bra dokumentation med bilder och helst vittnen. Ta fighten! Lycka till!
 
  • Gilla
Snubben123 och 2 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Har du skrivit var i Sverige du bor här i tråden och cirka hur gamla dina barn är? Här på byggahus finns säkert en hel hög med bra män som gillar din driftighet och ditt gåpåmod som vill veta mer..

Eller gör en ny tråd som kontaktannons, kan bli en helt ny subgrupp här på forumet med kontaktannonser 😉
Haha tänkte helt samma. That's a keeper. Tråkigt för exmannen att han inte fattade det.
 
  • Gilla
SopWa och 3 till
  • Laddar…
Påminner om tidningen Land. 45-årig mjölkbonde söker kvinna med lämpliga betesmarker.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Hahah tack för ett underhållande svar! 😂

Tänkte jag skulle uppdatera er som alla skrivit och frågat gällande försäkring och dolda fel försäkring m.m.

Direkt när jag började inse allt tog jag kontakt med mäklare och säljare. Mäklaren bara duckar alla frågor och hänvisar till att de enbart är en förmedling mellan säljare och köpare. Att de går på vad säljaren lämnar för uppgifter och efter avslutat köp har de inget ansvar alls.
Säljarna har totalt bara valt att inte svara.

Mitt försäkringsbolag står inte för något förutom rättsskydd om jag väljer koppla in jurist.
Advokaten som jag varit i kontakt med säger att vi absolut kan ha en del att hämta och klämma dit säljarna på, men jag måste vara beredd på att fastighetstvister hamnar i princip alltid i tingsrätt och det blir ofta stora och dyra kostnader samt att det är mentalt svårt. Jag var då uppe på toppen av min livskris och mitt mående likamed 0 och helttidssjukskriven. Jag vågade inte chansa och eventuellt förlora då jag inte har råd helt enkelt. De pengar jag hade måste räcka till det sista och det gör de ändå inte. Jag har ca 100.000 kvar och de ska räcka till tak, panel och syll samt sista elen. 🤪

Dolda fel vägrar heller inte gå in då de anser att säljarna valt att undanhålla information och då är det inte ett fel i deras ögon utan ett rättärende. Jag har gjort 3 anmälningar till dolda fel och försökt allt!

Idag fick jag ett samtal från länsförsäkringar. Säljarna har äntligen tagit kontakt och bett om hjälp med myrorna. Hahahaha visade sig att man har bara 6 månader på sig att åberopa fel på en såld fastighet Och länsförsäkringar trodde jag upptäckte myrorna nu i juni månad. Men när jag förklara hela historien får jag då till svar att de kommer inte gå in och göra något. Handläggaren sa även att detta är extremt fult gjort av säljarna då de förmodligen vetat om detta och därför dragit ut allt på tiden. Så nu har jag inget där heller att hämta gällande uppätna balkar, syll eller stomme utan får stå för all kostnad själv.

Denna semester har jag inte gjort något alls!! Jag har helt enkelt inte haft lust. Mitt driv har varit totalt borta och jag har enbart spenderat tiden med barnen på min vecka eller umgåtts med folk eller legat på soffan barnfria vecka. Sedan ligger mycket även i att jag inte har material, förståelse eller verktyg för att kunna påbörja sakerna ute på huset. Men tanken är att jag ska ta mig i kragen och rycka upp mig igen.
Denna vecka kommer min mamma och styvpappa och då ska de hjälpa mig att räkna på ytterpanelen och åka och handla den med mig så jag slipper bära allt. Sedan ska jag måla den och eventuellt kunde min gamla svärfar hjälpa mig i september med att byta syll och panel.
Jag får även hjälp att lyfta kaminen på övervåningen då gnistskyddet sitter fast i kaminen så den är för tung för mig att lyfta själv. Sedan lägger jag in golvet där och övervåningens golv är då helt färdig.

Sista veckan i augusti kommer min pappa och då gräver vi upp toalettstammen och byter ut den samt försöker gräva bort bdt brunnen samt gamla dräneringsbrunnen.

Jag blir så oerhört glad när jag ser er allas fina kommentarer och jag ignorerar er inte. Utan senaste månaden har jag hamnat bara i en dipp där jag inte orkar renovera något 😂

Om någon av er har tips på, ja allt är det väldigt uppskattat. Kan vara allt från vilka verktyg ni rekommenderar till rent byggmässigt vad som blir bäst tas detta gärna emot. 😇
Kan du inte ta med någon youtube-byggar-städare-fixar-influencer som kan komma dit, göra några inlägg, lite fix? Då får du alltid något mer gjort av folk som kan, och de får en video de kan publicera.
 
U UniktLik skrev:
Haha tänkte helt samma. That's a keeper. Tråkigt för exmannen att han inte fattade det.
Han orkar väl inte hänga med i tempot 😂
 
  • Gilla
Jakpou och 2 till
  • Laddar…
Asså fy fan vilken kämpe du är. Säljarna verkar vara normlösa. Återigen ett bevis på att det finns lurendrajare därute och sådana kan vi alla råka ut för.

Men kåken kommer bli en pärla och all nedlagd tid och pengar innebär att du inte behöver oroa dig på många år för det du investerar nytt i.

Du och dina föräldrar är starka förebilder för dina barn, att man får ibland kämpa och att man håller ihop i familjen o stöttar varandra så långt det går. Då löser det sig.

__ Jonas
 
  • Gilla
Lycke och 4 till
  • Laddar…
Du. Milde. TID! Det här var ju ångest deluxe!

Det låter ruttet av så många parter. I första hand säljarna som uppenbart tänkt att de bara säljer och struntar i allt. Visst har man väl sålt någon gammal långmilad bil som man vet är svårstartad när det är fullmåne och valt att inte berätta det när den sålts vidare för en billig peng, men detta var ju något helt annorlunda. Så många ful-fixar, felaktigheter och fusklösningar är ju bedrövligt. Och att som säljare lämna huset på det sättet? Skamligt! Eller skamlöst, kanske.

Hela historien visar något om dig och din karaktär. Trots att det blåser hårt så står du kvar likt en fjällbjörk. Det är tufft, du bryter ihop, men jag säger som så många andra här: jag ÖNSKAR att jag hade haft ditt driv och ditt pannben! Otroligt!

Var någonstans i Sverige finns ju? Det kanske finns någon som läser detta som kan tänka sig att stötta på något vis. Hade jag varit elektriker så hade jag gärna kommit och grejat en helgdag eller så.

Har tyvärr inga goda råd att ge. Är mer novis än vad du är när det gäller hus och byggande. Men jag vill tacka för att du berättar. Läste högt för frun som blev milt sagt upprörd över allt, och vi skickar våra starka sympatier till dig bägge två.

Fortsätt kämpa på när du orkar, och vi håller tummarna för att du får lite av den där medvinden snart!
 
  • Gilla
Jan Zimmerman och 4 till
  • Laddar…
Wow, du fick verkligen all skit man kunde få och vilka jävlar till säljare!!

När det gäller att få bort värmen på övervåningen är markiser för fönstren ett alternativ, men det är ju en smaksak om man gillar det utseendemässigt. Har vänner som byggt nytt och deras övervåning är också outhärdlig varm trots att de har isolerat, så de använder en luftkylare i sitt sovrum som är kopplad genom fönstret på nåt sätt.

Hästmyror har jag också haft problem med i huset jag hyr, men förra sommaren körde jag hårt med betesdosor och det verkar ha tagit död på hela boet (som jag inte vet var det var) så nu i sommar har jag inte haft en enda myra här inne. Jag vet inte om du har testat dem men det kan vara värt ett försök i tillägg till det övriga giftet. Håll bara dosorna borta från barn och djur.

Hoppas du får vila ordentligt nu så att du sen orkar med det som komma skall!
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Förra veckan påbörjades byte av badrumsstammarna tillsammans med min far. När vi började gräva ser vi att den gamla trekammarbrunnens rör inte blivit plomberade och det är en av anledningarna till att den brunnen samt gamla dräneringsbrunnens pump konstant går hela dagarna då grundvatten åker in.

Pga olika nivåskillnader och taskigt dragna stammar under källargolvet gick det inte att "döda" de två brunnarna så jag får fortsätta leva ett tag till med att jag har en bdt från kök, tvättstuga tillsvidare samt att elen inte är optimal till alla brunnar. Tanken är att gräva upp allt och förlägga den nya trekammarbrunnen längre ned på tomten men eftersom vi bara hade 3 dagar på oss fokuserade vi nu på att byta ut badrummet som stammarna idag hade hål i sig.

För att komma åt allt fick altanen rivas och ett hål sågas i grunden och där ska jag nu bygga om lite så att det alltid kommer finnas en inspektionslucka in under grunden.

Vid öppning av grunden inser jag direkt två saker.
1 - nej satan i helvete heller att jag kryper in där! 🙅‍♀️🫣 spindlarnas rike delux och det klarar jag inte av. Lider även av klaustrofobi men det fanns riktigt med utrymme så jag hade klarat det. Men spindlar nej!!!

2 - under årens lopp har man bytt ut lite stående balkar. Men latheten måste varit hög då det låg massa gammalt trä under grunden. 🤦‍♀️

Som tur är har en mycket fin man kommit in i mitt liv så han fick agera spindeldräpare/rörmokare. Han är dessutom snickare så han var väldigt ivrig att få kolla hur konstruktionen mår.
Själva bytet går bra och vi konstaterar att någon gång har det förmodligen varit någon typ av vattenskada i badrummet då nya balkar och spånskiva låg samt en bit av syllen på gaveln var utbytt. Men resterande syll på baksidan under krypgrunden ser åtgången ut och behöver bytas.
Han kunde inte se, känna eller lukta någon fukt eller svamp under den tiden han spenderade där inne men vi ska bege oss in igen för att plocka ut allt material och fortsätta undersökningen av resterande bjälklag innan vi bygger igen hålet.

Så det som är kvar nu är att Vattna min trötta savann (gräsmatta), kratta ut sten och bygga upp altanen igen men nu har jag nya fina stammar och kan med gott samvete torka mig i rumpan utan att vara rädd att papper ska fastna i rören.

Fredag 13/9 planerar jag att påbörja bytet av syllen samt tilläggsisolera och bräfodra om baksidan av huset. Så håll tummarna för att vädret fortfarande är fint. Måste även ta mig i kragen och börja måla all panel som ligger i boden.

/Emma
 
  • Grävd grop intill husvägg med verktyg och jord. Synlig trädäck med blomkrukor och utspridda byggverktyg på altanen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävmaskin gräver ett dike i en trädgård, en gul slang ligger i diket, och träd och växter syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävd grop med blottat gammalt rör som inte plomberats, omgiven av jord och stenar, under pågående byte av badrumsstammar och inspektion av krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart katt kryper ut genom ett hål i en grundmur som har brutits upp under renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart katt med spindelnät på morrhåren sitter på en trätrappa och tittar uppåt, bredvid en person som verkar sitta ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En uppgrävd mark med synliga nya avloppsrör, orange och gul, del av en trekammarbrunnsinstallation, på en tomt med andra byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under husets grund visar bilden nya och gamla avloppsrör och diverse byggmaterial. Varierande nivåer av rör och stöttor indikerar pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Visar ett renoveringsprojekt i krypgrund med nyinstallerade stammar, gamla träbalkar och rör. Grus och sten på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett grått avloppsrör under ett hus med betongrester och skräp på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin på tomt med grävda hål för byte av badrumsstammar, omgiven av grönska och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvinna i rosa jacka står bredvid en utgrävd schakt där altanen har rivits för att byta badrumsstammar. Diverse bråte och trä syns runt utgrävningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin och person vid pågående arbete med att byta badrumsstammar vid grunden av ett rött hus, där en altan delvis demonterats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning på en tomt för byte av badrumsstammar, omgivna av olika betongbrunnar och grävutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träfasad med vitt fönster och öppen dörr till ett hus. Utrymme framför där altanen rivits och ett runt hål sågat i grunden, marken täckt med jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Johan Sahlin och 18 till
  • Laddar…
Hurra för spindeldräpare! 🤗
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
P
T Thel skrev:
nej satan i helvete heller att jag kryper in där! 🙅‍♀️🫣 spindlarnas rike delux och det klarar jag inte av. Lider även av klaustrofobi men det fanns riktigt med utrymme så jag hade klarat det. Men spindlar nej!!!
Det är tråkigt att lida av arachnofobi, men det går inte att bara bestämma sig för att man gillar spindlar. I så fall hade man nog aldrig arachnofobi till att börja med. Någon slags terapeutisk behandling behövs nog för att bli av med fobin.

Jag gillar spindlar. Den här sommaren har vi haft en liten svart jaktspindel i ett badrum. Det var inte jätterädd för mig, men den flyttade på sig när jag kom nära. En dag såg jag den ligga uppochner och trodde att den hade dött. Snyft.
Nästa dag var den inte kvar där jag såg den kvällen innan och senare samma dag såg jag den krypa omkring. Jag blev glad igen! Den hade bara sovit.

Häromveckan dog den dock på riktigt. Spindlar lever inte så många år, tyvärr.

Imponerande arbete du har visat oss på bilderna! Och det gjorde ni på tre dagar?! Jag hade behövt ett par veckor på mig, om jag ens hade gett mig på att gra jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.