94 768 läst · 205 svar
95k läst
205 svar
Låt mig få kräkas ut allt!
Att du orkar. Du har min fulla respektT Thel skrev:Haha snarare att jag krypt undan i ett vindskydd 😂😉
Jag har sedan mitten av november knappt varit hemma i mitt hus och anledningarna är många. Dels så är huset som mannen jag träffat mycket större när man ska samlas alla 6 personer tillsammans men även för att jag hamnat i en renoveringsvacka.
Glädjen och drivet har tonats ned ganska ordentligt för att fixa huset. Ena stunden tänker jag att - äsch det är ju bara att fixa 3 fasadsidor till, byta tak, laga fönster, dra den sista elen och fixa ytskiktet i 4.5 rum. Det är ju en baggis.
Andra stunden känner jag bara nej!
Ekonomin tryter, orken och viljan är låg och mycket velande pågår i hjärnan.
Den stora frågan jag har är hur mycket det är värt att lägga ned på huset? Både ekonomiskt och med min själ. Hur mycket jag än renoverar kommer jag ändå inte få ett större kök, större hall och ett ordentligt sovrum till i huset om jag inte bygger ut det. Och att bygga ut är verkligen inte ekonomiskt försvarbart.
Om jag fortsätter att renovera upp det som är kvar kommer jag ändå få igen pengarna vid en eventuell försäljning?
Kommer jag vilja bo kvar i huset i minst 10 år till för att det ska vara värt allt?
Det är även sjukt tråkigt att renovera själv har jag insett 😂
Ja så det är mycket tankat och funderingar just nu. Men huset står kvar medan jag gnuggar geniknölarna och jag måste nog fatta beslut här under våren.
Oavsett vad jag väljer så kommer iallafall fasaden bytas runt resten så huset blir lika överallt
Besserwisher
· The Great North
· 985 inlägg
Härligt att höra att du träffat någon ny🙌 Även om renoveringen har stannat upp och kanske inte blir av så har det senaste året ändå format dig till den starka kvinna du är idag. Man är väl bara summan av sina erfarenheter och huden blir lite hårdare med varje motgång 😉 kul att jag fick bumpa upp tråden lite. High gives, ryggdunkar och skål på dig 😀T Thel skrev:Haha snarare att jag krypt undan i ett vindskydd 😂😉
Jag har sedan mitten av november knappt varit hemma i mitt hus och anledningarna är många. Dels så är huset som mannen jag träffat mycket större när man ska samlas alla 6 personer tillsammans men även för att jag hamnat i en renoveringsvacka.
Glädjen och drivet har tonats ned ganska ordentligt för att fixa huset. Ena stunden tänker jag att - äsch det är ju bara att fixa 3 fasadsidor till, byta tak, laga fönster, dra den sista elen och fixa ytskiktet i 4.5 rum. Det är ju en baggis.
Den stora frågan jag har är hur mycket det är värt att lägga ned på huset? Både ekonomiskt och med min själ. Hur mycket jag än renoverar kommer jag ändå inte få ett större kök, större hall och ett ordentligt sovrum till i huset om jag inte bygger ut det. Och att bygga ut är verkligen inte ekonomiskt försvarbart.
Om jag fortsätter att renovera upp det som är kvar kommer jag ändå få igen pengarna vid en eventuell försäljning?
Kommer jag vilja bo kvar i huset i minst 10 år till för att det ska vara värt allt?
Ja så det är mycket tankat och funderingar just nu. Men huset står kvar medan jag gnuggar geniknölarna och jag måste nog fatta beslut här under våren.
Oavsett vad jag väljer så kommer iallafall fasaden bytas runt resten så huset blir lika överallt
Känner så väl igen mig i din resa. Jag är bara så avundsjuk på den hjälp du har. På min resa är det bara jag och min dotter och vi har ingen hjälp att få. Antingen gör vi det själva eller måste ta in dyra hantverkare. Kryper fram just nu och funderar på när jag stupar.T Thel skrev:Haha snarare att jag krypt undan i ett vindskydd 😂😉
Förstår dina tankar kring fortsatt renovering men finns det något val?
Medlem
· Uppland
· 1 782 inlägg
Det är helt rationellt agerat. Inte värt att topprenovera på ett mindre hus när du har tillgång till ett större. Ett hus är en källa till stolthet, men kan inte ge någon kärlek tillbaka. Färdigställ pågående arbeten i ditt hus tillsammans så går det lättare. Du har förmodligen större utväxling på att lägga en timme på mannen än en timme på huset själv.T Thel skrev:Jag har sedan mitten av november knappt varit hemma i mitt hus och anledningarna är många. Dels så är huset som mannen jag träffat mycket större när man ska samlas alla 6 personer tillsammans men även för att jag hamnat i en renoveringsvacka.
Glädjen och drivet har tonats ned ganska ordentligt för att fixa huset.
Fy vilken jobbig situation. Jag hoppas du får hjälp i framtiden eller att allt arbete snart är slut för dig ❤️M ml novis skrev:Känner så väl igen mig i din resa. Jag är bara så avundsjuk på den hjälp du har. På min resa är det bara jag och min dotter och vi har ingen hjälp att få. Antingen gör vi det själva eller måste ta in dyra hantverkare. Kryper fram just nu och funderar på när jag stupar.
Förstår dina tankar kring fortsatt renovering men finns det något val?
Tack så mycket ❤️❤️ uppdaterar er så fort jag återupptagit arbetet 😊Manganbangan skrev:Härligt att höra att du träffat någon ny🙌 Även om renoveringen har stannat upp och kanske inte blir av så har det senaste året ändå format dig till den starka kvinna du är idag. Man är väl bara summan av sina erfarenheter och huden blir lite hårdare med varje motgång 😉 kul att jag fick bumpa upp tråden lite. High gives, ryggdunkar och skål på dig 😀
Ja det är lite så jag med tänker. Måste göra klart det jag påbörjat men finns ingen mening med att lägga in för stora växlar och pengar när jag inte tror det kommer bidra till en ökning i framtiden. Som jag alltid sagt till barnen. "Ett hus är ett hus. Ett hem är där vi är tillsammans". Och idag är det ett hem och snart är det fixat från topp till tå och kommer då kunna stå i massor av år till men jag behöver inget stort slott eller det nyaste av allt för att inse vad som ger mig lycka i livet. 😊H HenrikHuslöse skrev:Det är helt rationellt agerat. Inte värt att topprenovera på ett mindre hus när du har tillgång till ett större. Ett hus är en källa till stolthet, men kan inte ge någon kärlek tillbaka. Färdigställ pågående arbeten i ditt hus tillsammans så går det lättare. Du har förmodligen större utväxling på att lägga en timme på mannen än en timme på huset själv.
Men man måste ändå tänka realistiskt och hur långt man är villig att gå och just nu står jag i det vägskälet
Som det låter nu kanske du inte har samma långsiktiga behov av huset, så då kan det ju vara aktuellt att se över din planering och fokusera på de delar som ger bäst ekonomisk utveckling för huset.
Dvs, det kan finnas saker du tänkte göra för att det skulle passa just din familj bättre som kanske inte är lika viktigt nu.
Men jag gissar att du oavsett hur du gör med huset ser till att ha allt på papper kring eventuell samboskap och så vidare. 🙂
(Det är ju sådant man ska skriva när alla är överens och sedan förhoppningsvis aldrig behöva använda)
Dvs, det kan finnas saker du tänkte göra för att det skulle passa just din familj bättre som kanske inte är lika viktigt nu.
Men jag gissar att du oavsett hur du gör med huset ser till att ha allt på papper kring eventuell samboskap och så vidare. 🙂
(Det är ju sådant man ska skriva när alla är överens och sedan förhoppningsvis aldrig behöva använda)
Exakt! Spelplanen har förändrats lite och då får man fundera om lite vad som är viktigast att göra och vad som enbart görs för att man vill och inte måste.Dowser4711 skrev:Som det låter nu kanske du inte har samma långsiktiga behov av huset, så då kan det ju vara aktuellt att se över din planering och fokusera på de delar som ger bäst ekonomisk utveckling för huset.
Jo tack ska allt skrivas ordentligt och rätt och riktigt OM!! det blir så att jag eventuellt skulle gå in i ett samboskap ännu en gång. Det är även mannen villig att göra då han precis köpt nytt hus själv och har två egna barn. Så allt måste vara rättvist och riktigt vid en eventuell ihopflytt.
Precis!
Och som sagt spelplaner förändras löpande. 🙂
Btw, om ni går vidare i sambofrågan, ta en ordentlig titt på om ni ”bara” ska vara sambos eller om ett giftermål (bara juridiskt eller pampigt, smakfråga) kan vara lämpligt.
Det finns ju lite skillnader i arvsrätt när det gäller just särkullbarn och sambos/makar som inte går att hantera fullt ut med testamente som sambos.
Sedan är det ju väldigt individuellt om man anser att det är något som man tycker är ett problem eller ändå precis som man vill ha det.
Och som sagt spelplaner förändras löpande. 🙂
Btw, om ni går vidare i sambofrågan, ta en ordentlig titt på om ni ”bara” ska vara sambos eller om ett giftermål (bara juridiskt eller pampigt, smakfråga) kan vara lämpligt.
Det finns ju lite skillnader i arvsrätt när det gäller just särkullbarn och sambos/makar som inte går att hantera fullt ut med testamente som sambos.
Sedan är det ju väldigt individuellt om man anser att det är något som man tycker är ett problem eller ändå precis som man vill ha det.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
vilken färg har rengalvad plåt?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Putsfasaden flagnar, relativt nytt hus
Fasad -
kan nån hjälpa mig att få fram en grundritning för platta,
Bygglov -
Lägenhetsventilationen låter fanimig värre än vad datorn gör!
Isolering -
Akrylat- eller alkydoljefärg - hjälp mig välja
Färg, Måla & Tapetsera