24 723 läst · 89 svar
25k läst
89 svar
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Nej allt behöver inte gynna en själv, om du inte vet så kan jag tala om för dig att det finns folk som ger man dem ett finger så tar de hela handen.M MagHam skrev:
Och du ska veta att det finns många tjatiga som i åratal ringer till säljaren med frågor, det är naturligtvis upp till säljaren om han/hon accepterar detta, jag skulle bli skogstokig om någon köpare tråkade ut mig med fråga på fråga.
Omvänt fins det faktiskt folk som ger hela handen om de får ett finger.kidon skrev:
Nej allt behöver inte gynna en själv, om du inte vet så kan jag tala om för dig att det finns folk som ger man dem ett finger så tar de hela handen.
Och du ska veta att det finns många tjatiga som i åratal ringer till säljaren med frågor, det är naturligtvis upp till säljaren om han/hon accepterar detta, jag skulle bli skogstokig om någon köpare tråkade ut mig med fråga på fråga.
Dina erfarenheter är tråkiga men det gäller långt ifrån alla mäniskor i omgivningen.
Man blir bemött som man bemöter andra.
Alla som skriver att det är en risk att lämna ut bilderna pga en eventuell framtida dispyt med dolt fel - lägg ner.
Bilderna ges till köparen innan / vid kontraktsskrivning.
Dolt fel är just DOLT. En bild visar ju något och således är ev fel inte dolt .
Eller tänker ni att bilderna som lämnas över är dolda av något 😂? Eller kanske semesterbilder på en drink vid en badstrand , eller nåt annat icke relevant i sammanhanget?
Jag har själv dokumenterat som en galning och kommer lämna över på en sticka den dagen jag säljer. Jag hade uppskattat detta när jag köpte huset …
Bilderna ges till köparen innan / vid kontraktsskrivning.
Dolt fel är just DOLT. En bild visar ju något och således är ev fel inte dolt .
Eller tänker ni att bilderna som lämnas över är dolda av något 😂? Eller kanske semesterbilder på en drink vid en badstrand , eller nåt annat icke relevant i sammanhanget?
Jag har själv dokumenterat som en galning och kommer lämna över på en sticka den dagen jag säljer. Jag hade uppskattat detta när jag köpte huset …
Jag förstår helt grejen med att göra en ceremoni kring försäljning. Man sitter där runt bordet med mäklaren. Nu ska säljaren få sitt ego masserat igen. Frun har fortfarande inte kunnat sluta le över att huset legat utvikt för 3 miljoner (köpt för 1,3) så att alla kan se den bedårande och "personliga" inredningen.
Där ska du sitta med din pärm och förklara för köparen att du gjort backup på allt på DVD, utskrifter, moln, Google drive samt en egen länk till familjens egna nätverk. För nu är ni gifta. Likt en dotter ska nu bruden lämnas över. Och av någon anledning är det viktigt för dig att en person som inte har bidragit med ett jävla skit ska ha allt serverat på silverfat???
Ursäkta att jag svär, men är du helt korkad? En försäljning ska vara en fullständig separation. Vill köparen veta något om huset så ska han
1. Hänvisas till Prospektet
2. Kommunicera via mäklaren
3. Utnyttja sin undersökningsplikt
4. Ta reda på saker genom myndigheter och deras tjänster.
När en affär är klar har man kommit överens om att jag köper huset och den som var där innan ska ut därifrån och aldrig visa sig där igen. Ska du då hålla på med en gratis support utan förbehåll bara för att visa hur schysst du är mot köparen och huset? Far och svärson har best friend moment med öl och fiske. -You better treat her with respect and love. She's all I've got and I trust you to take good care of her, give her all the things she needs, and not least put up with her snoring 😏 -Sir, I can promise you I will cherish her and do everything in my power to keep her safe and happy, every day. -I know you will son, I know you will.
(OBS Dottern är en metafor för huset!!)
Jag kräks. Att du väljer att gå rakt ner i en tunnel av problem. Det finns inget som är gjort by the book. Alla fuskar och fulare sig. Det kallas avsteg på fikusspråk. I vardagen uppstår dessa saker när man inte kan göra på nått annat sätt utan att behöva riva allt och kosta på en massa pengar.
Om du ändå tänker ge bort dokumenten, ta betalt. Du har upphovsrätten. 10k bilder är inte kattskit. Ge ett paketpris om 20 000kr för rubbet. Säger dom nej tack så tar du upp usb stickan och krossar den i handen. Lycka till med ditt nya hus.
Där ska du sitta med din pärm och förklara för köparen att du gjort backup på allt på DVD, utskrifter, moln, Google drive samt en egen länk till familjens egna nätverk. För nu är ni gifta. Likt en dotter ska nu bruden lämnas över. Och av någon anledning är det viktigt för dig att en person som inte har bidragit med ett jävla skit ska ha allt serverat på silverfat???
Ursäkta att jag svär, men är du helt korkad? En försäljning ska vara en fullständig separation. Vill köparen veta något om huset så ska han
När en affär är klar har man kommit överens om att jag köper huset och den som var där innan ska ut därifrån och aldrig visa sig där igen. Ska du då hålla på med en gratis support utan förbehåll bara för att visa hur schysst du är mot köparen och huset? Far och svärson har best friend moment med öl och fiske. -You better treat her with respect and love. She's all I've got and I trust you to take good care of her, give her all the things she needs, and not least put up with her snoring 😏 -Sir, I can promise you I will cherish her and do everything in my power to keep her safe and happy, every day. -I know you will son, I know you will.
Jag kräks. Att du väljer att gå rakt ner i en tunnel av problem. Det finns inget som är gjort by the book. Alla fuskar och fulare sig. Det kallas avsteg på fikusspråk. I vardagen uppstår dessa saker när man inte kan göra på nått annat sätt utan att behöva riva allt och kosta på en massa pengar.
Om du ändå tänker ge bort dokumenten, ta betalt. Du har upphovsrätten. 10k bilder är inte kattskit. Ge ett paketpris om 20 000kr för rubbet. Säger dom nej tack så tar du upp usb stickan och krossar den i handen. Lycka till med ditt nya hus.
Äntligen någon som begriper problemetJ Jontha skrev:Jag förstår helt grejen med att göra en ceremoni kring försäljning. Man sitter där runt bordet med mäklaren. Nu ska säljaren få sitt ego masserat igen. Frun har fortfarande inte kunnat sluta le över att huset legat utvikt för 3 miljoner (köpt för 1,3) så att alla kan se den bedårande och "personliga" inredningen.
Då är det ju inget dolt fel längre.H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.
Jo om bilderna där felet "upptäcks" lämnas över efter att man skrivit köåeavtalet. Jag tolkade tråden så.T tomgmag68 skrev:
Alternativet skulle ju vara att låta 5 000 bilder på tätskiktsmontering osv. ingå i prospektet inför visning. Det tror jag skulle uppfattas som rätt underligt.
Bland de roligaste jag läst på BH. Hatten av @jonatha , hatten av 🥳J Jontha skrev:Jag förstår helt grejen med att göra en ceremoni kring försäljning. Man sitter där runt bordet med mäklaren. Nu ska säljaren få sitt ego masserat igen. Frun har fortfarande inte kunnat sluta le över att huset legat utvikt för 3 miljoner (köpt för 1,3) så att alla kan se den bedårande och "personliga" inredningen.
Får lägga till bilderna i förhandsmatrealet. Då är det känt.T topmount skrev:
Ja men oftast när personer som avgudar allt Apple har gjort så i ren princip så vägrar jag ta emot sånna länkar mm.Farstatjej90 skrev:
Enligt mig är Apple ett totalt värdelöst system och inte något jag tänker lägga en sekund på att bry mig om.
Hade säljaren kommit med en iCloud länk hade ja blivit irriterad.
Och de är många som tycker som mig. Så usb sticka är det enklaste och det som fungerar för alla. Ja alla utom nya Mac då de inte har rätt port dvs
Bästa inlägget på länge 👍. Helt rätt.J Jontha skrev:Jag förstår helt grejen med att göra en ceremoni kring försäljning. Man sitter där runt bordet med mäklaren. Nu ska säljaren få sitt ego masserat igen. Frun har fortfarande inte kunnat sluta le över att huset legat utvikt för 3 miljoner (köpt för 1,3) så att alla kan se den bedårande och "personliga" inredningen.
Varför skapa ett problem som inte finns.
Men då vi kommer till Apple personer så ska de göra allt så invecklat som möjligt tyvärr.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 028 inlägg
Både ditt inlägg och kunskap om Apples system är totalt värdelöst. 😉 Gå med ditt religiösa dravel någon annan stans och försök hålla dig on-topic.J Joakim Persson skrev:Ja men oftast när personer som avgudar allt Apple har gjort så i ren princip så vägrar jag ta emot sånna länkar mm.
Enligt mig är Apple ett totalt värdelöst system och inte något jag tänker lägga en sekund på att bry mig om.
Hade säljaren kommit med en iCloud länk hade ja blivit irriterad.
Och de är många som tycker som mig. Så usb sticka är det enklaste och det som fungerar för alla. Ja alla utom nya Mac då de inte har rätt port dvs
Bästa inlägget på länge 👍. Helt rätt.
Varför skapa ett problem som inte finns.
Men då vi kommer till Apple personer så ska de göra allt så invecklat som möjligt tyvärr.
TS har redan allt färdigt och det enklaste hen kan göra är att klicka en (1) gång på rätt ställe för att lösa hela frågeställningen. Klart.
Det är fantastiskt vad ni anti-Apple-folk kan krångla till det med invecklade lösningar ibland.
Redigerat:
Tillåt mig skratta. Direkt påhopp av en Apple person 😆😆😆. Apples system är dels prissatt efter fantasier. Sen tappar man ju halva priset på en vara bara man tar med den ut ur butiken. Batteriproblem usb problem. Skärmar som spricker lätt och är för dyra att laga begränsat användande emot andra produkter så du måste köpa allt från Apple för de ska fungera kan fortsätta i en evighet med nackdelar. Har nämligen jobbat som säljare på en av Sveriges större kedja inom mobil mm. Vi hade störst returer på just Apple produkter i jämförelse med försäljningsstatistik. Så jag vet vad jag sett på jobbet i flera år. Och jag vet vad Apple har för synsätt på kunderna efter de köpt en vara. Allt går bra till varan är betald. Då struntar de i kunderna och även supporten.Johan Gunverth skrev:
Både ditt inlägg och kunskap om Apples system är totalt värdelöst. 😉 Gå med ditt religiösa dravel någon annan stans och försök hålla dig on-topic.
TS har redan allt färdigt och det enklaste hen kan göra är att klicka en (1) gång på rätt ställe för att lösa hela frågeställningen. Klart.
Det är fantastiskt vad ni anti-Apple-folk kan krångla till det med invecklade lösningar ibland.
Ang TS problem så invecklat han det fruktansvärt mycket pga att han är en Apple människa. Dvs han ser inte andra lösningar än Apples egna i första hand och han tror att alla andra vill ha Apples lösningar.
Många går ifrån Apple nu inom kommuner mm pga deras ostabila maskiner.
Så eftersom du va snabb att kommentera så gissar jag på att du även då sitter med samma kunskapsbibliotek som mig ang mobiler datorer osv och att du även har varit "bakom kulliserna" när det gäller Apples försäljnings sätt. Klev snabbt över själv från Apple till Android direkt då jag började jobba med detta pga problematiken och de överprissatta varorna
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det lämna fönster omålade över vintern?
Byggnadsvård -
Ytskiktsrenovera bord - Lämna i natur eller måla?
Möbelsnickeri -
Bosch POF 1400 överhandsfräs slaktad - lämnas till återbrukare
Övrigt Off Topic -
Varför får jag inte göra ROT-avdrag för att lämna mina fönster till fönsterrenovering?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byggfirma lämnade renoverat hus utan puts runt fönstren
Artikelkommentarer