24 603 läst · 89 svar
25k läst
89 svar
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Kul fråga!
Jag köpte hus 2021. Säljaren hade gjort en hus-pärm, där fanns fakuror, info, broschyrer osv. Dessutom ett USB-minne som satt fast med snöre i pärmen med diverse bilder. Pärmen stod framme på visningen och gav ett bra intryck för mig som köpare. Bland annat därför vågade vi gå lite högre när vi la våra bud.
Man har så mkt info att ta del av när man köper hus, så en old school lösning med usb i snöre var skönt för oss, då kunde man gå igenom allt i lugn och ro i efterhand utan att behöva komma ihåg instruktioner osv.
Huruvida en köpare kan radera bilder i efterhand och hävda dolda fel kanske kan vara ett problem? Kanske kan mäklaren hjälpa dig genom att själv ta en kopia som bevis?
Jag köpte hus 2021. Säljaren hade gjort en hus-pärm, där fanns fakuror, info, broschyrer osv. Dessutom ett USB-minne som satt fast med snöre i pärmen med diverse bilder. Pärmen stod framme på visningen och gav ett bra intryck för mig som köpare. Bland annat därför vågade vi gå lite högre när vi la våra bud.
Man har så mkt info att ta del av när man köper hus, så en old school lösning med usb i snöre var skönt för oss, då kunde man gå igenom allt i lugn och ro i efterhand utan att behöva komma ihåg instruktioner osv.
Huruvida en köpare kan radera bilder i efterhand och hävda dolda fel kanske kan vara ett problem? Kanske kan mäklaren hjälpa dig genom att själv ta en kopia som bevis?
Tänk också på att bilder kan bli slagträ i en framtida ev dispyt om felbygge etc... dom har undersökningsplikt och kan inspektera huset om dom vill innan köpet. Sen bör väl det följa instruktioner med hur man sköter huset men så mycket mera... nja...nikasp skrev:
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.
Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?
//
Som köpare skulle jag tycka det vore enklast om det lämnas över ett USB minne och även som säljare känns det som den lättaste lösningen.
Sedan kanske jag som säljare sortera lite om det är tusentalet bilder så det inte råkat komma med något som är personligt.
Sedan kanske jag som säljare sortera lite om det är tusentalet bilder så det inte råkat komma med något som är personligt.
Om bilderna finns tillgängliga före kontraktskrivning så kan dom väl knappast vara underlag för "dolda fel" utan istället utgöra argument för raka motsatsen.
F ö är old school USB fortfarande alldeles utmärkt för att lämna över filer. Kanske bara påminna köparen att ta backup själv.
F ö är old school USB fortfarande alldeles utmärkt för att lämna över filer. Kanske bara påminna köparen att ta backup själv.
Om man redovisar öppet hur man byggt eller konstruerat något, exempelvis genom fotodokumentation, så kan det vara hur fel som helst, men knappast dolt. Det är dessutom så att om bilderna bara så antyder att fel gjorts, så har köparen en fördjupad undersökningsplikt.H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.
Detta förutsätter dock att bilder/dokumentation delas med köparen innan kontraktsskrivningen.
Jag begriper överhuvudtaget inte varför du skulle lämna över dina privata bilder om huset, i vilket fall som helst så är det inget som gynnar dig.nikasp skrev:
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.
Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?
Så omtänksamt! Jag har fortfarande kontakt med min säljare, 10 år efter fsg. Han fick komma hit och hämta saker han hade glömt vid flytt, typ gamla bilplåtar i boden, en del gamla tegelpannor etc. Han är alltid välkommen faktiskt. Han gav mej alla gamla pappersfoton från renoveringen. Via insta och FB håller vi kontakten och han har snällt kommit över och förklarat var elrör och avlopp går över tomten ( den är kuperad och stor ) när jag renoverade. Han gillar att jag frågar och jag är tacksam. Huset har en historia och han är en del av den.nikasp skrev:
Du tänker alltid bara på dig själv? Du har aldrig funderat på att vara trevlig och hjälpa andra människor utan att ha en egen vinning på det?kidon skrev:
Jag har som rutin sedan många år att göra ett dokument i pdf format för varje projekt, stort eller litet, med rubrik och kort inledande beskrivande text om när, var, varför, hur, och med utvalda bilder som beskriver detaljer som passar syftet.
De fungerar som en historik för mig själv och kommer vara en del av det jag överlämnar när det blir dags i en framtid.
Jag brukar även dela med mig när någon har funderingar om samma åtgärd.
Exempel
De fungerar som en historik för mig själv och kommer vara en del av det jag överlämnar när det blir dags i en framtid.
Jag brukar även dela med mig när någon har funderingar om samma åtgärd.
Exempel
Redigerat:
Jag förstår din tanke med att vara snäll och omtänksam på vilket medie som är bäst. Men herregud vad du gör det omständigt på samma gång.
Du lägger över allt på en USB-sticka och sen är det ju upp till köparen om hen vill göra säkerhetskopior eller flytta till annat medium.
Du har ju ingen som helst skyldighet att ens dela med dig av bilderna och ännu mindre i vilket format dom kommer i.
Gör det enkelt för dig med en USB-sticka så du slipper sitta och bevaka något konto som ev ska stängas eller låsas när ”köparna är klar” för tänk om köparna förhalar genom att hela tiden säga att just ja vi har inte hunnit lösa det än, eller vi vet inte riktigt vilket medium vi ska spara ner det på osv eller att du måste hjälpa dom med det för att dom är otekniska? Så usb-sticka och sen kan dom göra vad dom vill med den och du har samtidigt varit mer än hjälpsam och vänlig genom att ge den till dom.
Du lägger över allt på en USB-sticka och sen är det ju upp till köparen om hen vill göra säkerhetskopior eller flytta till annat medium.
Du har ju ingen som helst skyldighet att ens dela med dig av bilderna och ännu mindre i vilket format dom kommer i.
Gör det enkelt för dig med en USB-sticka så du slipper sitta och bevaka något konto som ev ska stängas eller låsas när ”köparna är klar” för tänk om köparna förhalar genom att hela tiden säga att just ja vi har inte hunnit lösa det än, eller vi vet inte riktigt vilket medium vi ska spara ner det på osv eller att du måste hjälpa dom med det för att dom är otekniska? Så usb-sticka och sen kan dom göra vad dom vill med den och du har samtidigt varit mer än hjälpsam och vänlig genom att ge den till dom.
Tråden brallade iväg men jag tänker välja ut lämpligt antal bilder på särskilt badrum, tvättstuga, fibergrävning och annat som kan vara bra att ha. Har haft väldigt seriösa firmor och själv bra koll så inte orolig och behöver inte mörka något.