24 603 läst · 89 svar
25k läst
89 svar
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Precis som andra har skrivit, några dagar före kontraktsskrivning. Annars ska man nog inte lämna något material då det kan vändas emot säljaren. Alla är trevliga från början och man känner oftast inte köparen.A AG A skrev:
Ett USB minne kostar ju inte så mycket.nikasp skrev:
Nu har jag dock köpt mina från Finland (där det inte är sådana STIM skatter som i Sverige). Köpte nu senast en 500GB sticka för ca 400kr.
Nä usb minne är inte alltid så säkra men det kan man verkligen inte säga att molntjänster heller är och som du säger är det väl köparens ansvar att ta backup sen oavsett vad du väljer.
Men en sticka behöver du sldrig dela ut länkar från ditt egna personliga konto.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa gnäller att den är långsam.
Men har fungerat hittils helt okej för att vara ett minneskort.
Redigerat:
Vad du bryr dig om vad köparen har eller inte har. Köp ett USB minne och lämna över det. Sen är det köparen ansvar att se till att kunna läsa och förvalta det.nikasp skrev:
Hade jag köpt ett hus och någon kommer med en iCloud länk så vet i fan om jag brytt mig.
Hatar allt vad iNågot är.
Du klarar väl att klicka på en länk även om det står iCloud? Tror inte nån sagt att du behöver Apple för att se bilderna.....🤔P PappasHammare skrev:
P PappasHammare skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt köparens ansvar. De flesta har Usb-A men jag stötte patrull i nya bilen.
Sen har jag en annan liknande men med en sladd emellan. Som jag för saker från mobilen till vanligt usb-a minne.
Bara som ett tips till folk som vill föra över bilder musik mm mellan mobilens minne och usb minne. Behövs ingen dyr minne med usbc i.
Eller ladda sin micro usb enhet i nya elbilen 👌här var dock butiken osäker om det skulle gå. Men fungerar i alla fall med mina två olika adapters helt galant!
Redigerat:
Jag har redan börjar förbereda för att göra samma sak. Jag fotar det mesta när jag renoverar. Det ska sägas att jag redan har ”gallrat” men det är ändå redan tusentals bilder.
Jag kommer göra som så att jag kommer att skriva ut de utgallrade bilderna på vanligt A4 och sätta i pärmar. Skriva ut så det kanske blir 2 bilder per sida men dubbelsidigt.
De pärmarna kommer finnas tillgänglig på visningen för då kan köparna kolla igenom den och det gör dessutom att de inte kan komma dragandes efteråt med ”dolda fel”.
Sen får köparen ta del av pärmarna efteråt. Kommer ej skicka över digitalt.
Jag kommer göra som så att jag kommer att skriva ut de utgallrade bilderna på vanligt A4 och sätta i pärmar. Skriva ut så det kanske blir 2 bilder per sida men dubbelsidigt.
De pärmarna kommer finnas tillgänglig på visningen för då kan köparna kolla igenom den och det gör dessutom att de inte kan komma dragandes efteråt med ”dolda fel”.
Sen får köparen ta del av pärmarna efteråt. Kommer ej skicka över digitalt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 002 inlägg
Det är ju en åsikt, men då kan ju jag som säljare säga att jag inte bry mig om du inte vill använda erbjudet material. Faktum är att det funkar för alla mottagare. Det är en webbsida, änna. Kan du inte använda en webbsida så lär du inte kunna använda ett USB-minne heller.P PappasHammare skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 420 inlägg
Sedan är det ju inget krav att lämna några bilder bara för att de finns. Enklast är att radera och säga att de inte finns om någon frågar.
Men jag har åtminstone användning för mina när man behöver friska upp minnet var ledningarna går i väggarna.
Men jag har åtminstone användning för mina när man behöver friska upp minnet var ledningarna går i väggarna.
Å andra sidan, blir det ett dolt fel om bilderna finns tillgängliga vid försäljningen?H hempularen skrev:Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".
I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.
Näe, då är plötsligt inget dolt längre. Det är nog så man borde göra. Bilägg bilderna till kontraktet. Har också en miljon bilder på huset men kan inte låta blir att tänka att det med fel köpare kan leda till problem. Inte för att det är fel utan för att någon tittar på bilder och inte förstår vad man ser och utan sammanhang kan bilder se lite skumma ut. Sedan är cirkusen igång.H hablam skrev:
Supersnäll o god tanke med att dela med sig av bilderna till nya ägaren.
Nu är det nog bara nya ägaren som kan svara på just hur de önskar få dessa bilder till sig.
Personligen hade jag föredragit en USBsticka framför en länk till nån "molntjänst" 8 dagar i veckan.
Nu är det nog bara nya ägaren som kan svara på just hur de önskar få dessa bilder till sig.
Personligen hade jag föredragit en USBsticka framför en länk till nån "molntjänst" 8 dagar i veckan.
Precis detta - se till att den mappen finns tillgänglig för en spekulant redan vid visningen. Så har det funnits möjlighet att ta del av det materialet och att hävda dolt fel kring något som syns på bilderna bör bli svårt. Skriv något liknande att ”här på länken X finns bilder som jag tagit under tiden vi bott i huset och under tiden vissa renoveringar har gjorts.”N nb. skrev:Fastän om det från bilderna framgår att t.ex. badrummet är byggt utan tätskikt (extremt exempel) så kan ju köparen inte hävda att det är dolt.
Men då gäller det ju att bilderna är tillgängliga innan kontraktet skrivs på! För då borde man kunna säga att köparen ju inte tittat på dokumentationen som tillhandahållits?
Efteråt är det ju en nackdel...