24 905 läst · 89 svar
25k läst
89 svar
Lämna över fotobibliotek vid husförsäljning
Köparen kan ju inte gärna hävda 'dolt fel' om köparen innan kontraktskrivning fått tillgång till bilderna 😉T topmount skrev:
Varför ska du ge dem bilder? Låt säga att de nya ägarna hittar bilder på en renovering som kan diskuteras om den är rätt eller inte. Det kommer kanske inte bli något problem någonsin. Men du har lämnat ut bildbevis på att du har gjort det. Då ligger du illa till. Jag tror man ska vara så sparsam som möjligt med information, men den ska vara rätt och riktig.
Jag har gjort som så att jag reggat ett Google konto med fastighetens namn. Sen har jag helt enkelt lämnat över inloggning till nästa ägare.
Fantastisk kul att få sånt som nu ägare.
Vi fick själva en rejäl byggpärm från 1977 när vi köpte nuvarande villa. Inga bilder men kvitton, specar och fakturor på precis allt. Fantastiskt kul att ha något sånt.
Fantastisk kul att få sånt som nu ägare.
Vi fick själva en rejäl byggpärm från 1977 när vi köpte nuvarande villa. Inga bilder men kvitton, specar och fakturor på precis allt. Fantastiskt kul att ha något sånt.
Jag är inte orolig för något sådant. Både badrum och tvättstuga är gjorda by the book.N Nilsson i Boda skrev:Varför ska du ge dem bilder? Låt säga att de nya ägarna hittar bilder på en renovering som kan diskuteras om den är rätt eller inte. Det kommer kanske inte bli något problem någonsin. Men du har lämnat ut bildbevis på att du har gjort det. Då ligger du illa till. Jag tror man ska vara så sparsam som möjligt med information, men den ska vara rätt och riktig.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 101 inlägg
Numera finns det USB-minnen med både USB-A och USB-c: https://www.inet.se/produkt/5304813/kingston-datatraveler-microduo-3c-256gb. Finns i 64 GB- och 128 GB-utförande också. Dessutom finns adaptrar mellan USB-A och USB-c om man vill ha det istället.nikasp skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 423 inlägg
Vanliga platta usb-kontakten är troligen fortfarande den vanligaste kontakten i världen. Men allt går att krångla till.Serafim Dahl skrev:
Jag skriver ut viktiga bilder såsom fiberdragning mm och sätter i huspärmen. Digitalt i all ära men papper håller ju länge och är lätt att ge vidare.nikasp skrev:
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.
Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?
Mycket snack för något så straight forward.
Vi har alltid lämnat över ett FAT32 formaterat USB minne med all bildmaterial vid försäljning, se till att bilderna är i ett standardformat som JPEG med tanke på att Apple älskar HEIF/HEVC format samt om du vill ha senast standard väljer du ett minne med USB-C kontakt. Till de som säger att ett USB minne från kända tillverkare inte håller säger jag bullshit, jag har fortfarande ett USB minne när jag var ungdom på 256MB som fungerar ypperligt. Att dela länkar som kan försvinna och förändras låter i mina öron som helt fel väg att gå. Efter att du lämnat över är det köparens ansvar att lägga på eget molnkonto, göra egen kopia eller skriva ut.
Vi har alltid lämnat över ett FAT32 formaterat USB minne med all bildmaterial vid försäljning, se till att bilderna är i ett standardformat som JPEG med tanke på att Apple älskar HEIF/HEVC format samt om du vill ha senast standard väljer du ett minne med USB-C kontakt. Till de som säger att ett USB minne från kända tillverkare inte håller säger jag bullshit, jag har fortfarande ett USB minne när jag var ungdom på 256MB som fungerar ypperligt. Att dela länkar som kan försvinna och förändras låter i mina öron som helt fel väg att gå. Efter att du lämnat över är det köparens ansvar att lägga på eget molnkonto, göra egen kopia eller skriva ut.
Nu har jag inte läst allt men som köpare skulle jag bli glad om jag fick bildhistorik på allt som var gjort i huset (vore guld att ha i vår kåk, har börjat fota varje gång jag öppnar en vägg eller liknande).
För överlämning är ett USB-minne helt ok men den typ av minne som används i dem är inte pålitligt för långtidslagring, någon form av magnetminne (gammal hårddisk, databand) är det man vet har bäst pålitlighet över tid om det får vara ifred. Annars är regelbundna kopior till flera enheter det som gäller eller pappersutskrifter. Att lösa långtidslagringen är dock köparens problem.
För överlämning är ett USB-minne helt ok men den typ av minne som används i dem är inte pålitligt för långtidslagring, någon form av magnetminne (gammal hårddisk, databand) är det man vet har bäst pålitlighet över tid om det får vara ifred. Annars är regelbundna kopior till flera enheter det som gäller eller pappersutskrifter. Att lösa långtidslagringen är dock köparens problem.
Du skulle ju kunna göra en fotobok av det hela?! Blir nog även billigare göra såvida du inte har nån "gratisskrivare" någonstans. Speciellt om det är många bilder.O Ossian K Olsson skrev:Jag har redan börjar förbereda för att göra samma sak. Jag fotar det mesta när jag renoverar. Det ska sägas att jag redan har ”gallrat” men det är ändå redan tusentals bilder.
Jag kommer göra som så att jag kommer att skriva ut de utgallrade bilderna på vanligt A4 och sätta i pärmar. Skriva ut så det kanske blir 2 bilder per sida men dubbelsidigt.
De pärmarna kommer finnas tillgänglig på visningen för då kan köparna kolla igenom den och det gör dessutom att de inte kan komma dragandes efteråt med ”dolda fel”.
Sen får köparen ta del av pärmarna efteråt. Kommer ej skicka över digitalt.
Sedan skall man också komma ihåg vad det är för papper!P Pettman skrev:Nu har jag inte läst allt men som köpare skulle jag bli glad om jag fick bildhistorik på allt som var gjort i huset (vore guld att ha i vår kåk, har börjat fota varje gång jag öppnar en vägg eller liknande).
Skriver man ut på sin hemnaskrivare är det heller inte nån långtidslagring. Bilden bleknar och tynar bort tillslut.
Papper och foton kan också skadas och bara tanke på brand så är det lättare rädda en hårddisk eller usb minne än en massa album.
Själv använder jag dock lite det ena och det andra. Jag har moln, jag har mekaniska hårddiskar, usb minnen osv.
Har tom en minne på min arbetsplats (vi har egna privata skåp till kläder mm) med just bilder jag vill behålla.
Min erfarenhet är att mekaniska hårddiskar varit hittils det säkraste. Bilder på usb minnen har ibland fått fel i sig så även har hänt nångång på molnlagring kanske man haft nån taskig uppkoppling.
Största problemet är egentligen att man tar så många foton och videor idag att backupen inte är helt hundra alltid. Inte ens molnet då den gör oftast backup när man på wifi och att man har dessutom flera olika enheter t ex systemkamera som inte är så smart så där måste backup tas manuellt. Sen skulle jag heller inte säga att molntjänster idiotsäkra man lämnar bara ansvaret ut på andra som kanske inte sen sköter allt okej dessutom är det en kostnad. Själv använder jag flera google konton. Men vi får se hur länge det fungerar, nu kräver ju google ett telefonnummer för att göra nya konton.
Redigerat:
Det kan absolut vara ett alternativ! Du har ju beskrivit nedan varför, för att det ska hålla över tid. Man skulle ju även kunna göra det lätt för sig och bara beställa ”vanliga” foton av allt och ha i en pärm.kisumisu skrev:
Sen kanske det ärligt är viktigare för mig som säljare att det håller över visningen. Har man sedan en vettig köpare kan man översända bilderna om denne vill det.
Du har redan fått en mängd svar "datanördar" emellan.nikasp skrev:
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.
Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?
"Vi vanliga" mäniskor hänger inte med i teknikspråket i tråden och föredrar kanske ett enkelt upplägg (står för mig).
Rådgör med din köpare om det fins intresse och vilken nivå på dokumentationen som är lämplig. Vi i tråden kan omöjligt bedöma köparens önskemål/behov.
Lycka till.