83 746 läst · 161 svar
84k läst
161 svar
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
Det är för att du ställer säkert frågor av typen "hur är det här gjort?" och liknande och när du får svaret tackar du för upplysningen och börjar inte svamla om dolda fel och intyg av olika slag.....J jahallåja skrev:Det är väl dock inte så oväntat att normala människor svarar lite hjälpsamt tills de inser att de är i en ovanlig situation som de vill ta sig ur. Jag har god kontakt med säljaren av huset jag bor i och är glad att ha kunnat ringa honom och fråga om oklarheter även efter att köpet är genomfört. Han hade säkert kunnat blockera mitt nummer av princip, men som tur är för mig har han inte gjort det. (Jag har dock inte ringt för att be honom byta en glödlampa eller skotta bort snö som inte fanns där när jag köpte..)
Ja, precis så. Dels finns sk. Japantoaletter. En toalettstol med inbyggd spolfunktion, samt torkfläkt.hsd skrev:
Vidare finns handikappsitsar, som monteras på en vanlig toalettsits. Vanligaste sorten kallas för Bidette.
be artigt att de far åt helveteByggNV skrev:Hej alla,
Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.
Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:
Efter att de flyttat in den 8 oktober fortsatte köparna att skicka frågor via SMS, men tonen blev mer anklagande. I ett meddelande antydde de att vi använde duschen på undervåningen på grund av ett problem med varmvatten på övervåningen. Vid den punkten började jag misstänka att deras frågor snarare handlade om att samla bevis mot oss än om att söka råd om hemmet, så jag valde att inte svara vidare.
- De frågade om vi använde duschen på övervåningen eller undervåningen, och jag förklarade att vi använde duschen på övervåningen på sommaren och den på undervåningen på vintern för att golvvärmen var mer bekväm för våra små barn.
- De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten.
Deras krav:
Min syn på situationen:
- Stopp i toaletten på övervåningen:
De rapporterar att toaletten ibland har svårt att rinna av och misstänker att något kan ha fastnat i rören. De ber oss täcka kostnaden för en rörmokare.- Inget varmvatten i duschen på övervåningen:
De påstår att vi känt till detta problem, trots att vi använde duschen på undervåningen på vintern på grund av golvvärmen, inte för att det skulle vara ett problem med varmvatten.- Trädets rötter vid garaget:
De har upptäckt ett träd nära garaget och påstår nu att dess rötter kan orsaka strukturella problem. Jag är ingen växtexpert, men trädet var synligt i trädgården när de besökte med besiktningsmannen, och de skulle ha sett det när de inspekterade huset.- Saknad nyckel till föreningens gemensamma förråd:
De säger att nyckeln till det gemensamma förrådet saknas och ber oss täcka kostnaden för en ny kopia.
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.
Frågor:
Tack på förhand för er hjälp och era råd!
- Har någon annan upplevt att köpare kommer med krav efter en genomförd besiktning?
- Vilket ansvar har säljaren för problem som inte flaggats vid besiktning?
- Hur rekommenderar ni att jag bör svara i denna situation?
Att inte spola ner papper i Sverige efter toabesök låter väldigt ovanligt och konstigt, i Ukraina la man pappret i en hink bredvid och det var ingen trevlig upplevelse.
Sen att bara använda duschen på övervåningen på sommaren för det är kallt om barnens fötter låter väl inte helt trovärdigt.
Jag är glad att jag inte gör affärer med TS iallafall.
Sen att bara använda duschen på övervåningen på sommaren för det är kallt om barnens fötter låter väl inte helt trovärdigt.
Jag är glad att jag inte gör affärer med TS iallafall.
Sannolikt är köparna av typen där deras mammor med på anställningsintervjun… det är tydligt i er beskrivning att det är något lurt med duschen och toaletten och att testa att spola ner en ordentlig mängd toalettpapper eller spola varmvatten i duchen både på besiktningen och visningen. Så detta är svårt att få till som dolt fel.
Orimliga krav från köparen, men samtidigt väldigt konstigt svar från er där ni inte spolar ner papper i toaletten.. Vad gjorde ni då med det? Hade ni en illaluktande soptunna full med bajspapper inne på toaletten? Låter helt orimligt i mina öron vilket gör att man misstänker att ni mycket väl var medveten om problemet med avloppet.
Kan inte trådskaparen bara svara på varför ni inte spolade ner papper så slipper tråden alla spekulationer? Det kanske jag en helt naturlig förklaring men som köpare hade jag också undrat. Däremot jag köparen inget alls att hämta för någon av punkterna. Men stilla nyfikenheten ju för oss och berätta varför.
Jag skulle svara att köpet nu är avklarat, vill ni klaga mer vänd er till advokat så tar vi det den vägen. De är ju bara ute efter att mjölka er på pengar. Har sålt en bostadsrätt och tyvärr varit med om samma. Vi sa precis som jag skrev, det blev tyst efter det. De klagade på allt från skåpdörrar till avloppet i badrummet. Hoppas det löser sig!ByggNV skrev:Hej alla,
Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.
Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:
Efter att de flyttat in den 8 oktober fortsatte köparna att skicka frågor via SMS, men tonen blev mer anklagande. I ett meddelande antydde de att vi använde duschen på undervåningen på grund av ett problem med varmvatten på övervåningen. Vid den punkten började jag misstänka att deras frågor snarare handlade om att samla bevis mot oss än om att söka råd om hemmet, så jag valde att inte svara vidare.
- De frågade om vi använde duschen på övervåningen eller undervåningen, och jag förklarade att vi använde duschen på övervåningen på sommaren och den på undervåningen på vintern för att golvvärmen var mer bekväm för våra små barn.
- De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten.
Deras krav:
Min syn på situationen:
De rapporterar att toaletten ibland har svårt att rinna av och misstänker att något kan ha fastnat i rören. De ber oss täcka kostnaden för en rörmokare.- Inget varmvatten i duschen på övervåningen:
De påstår att vi känt till detta problem, trots att vi använde duschen på undervåningen på vintern på grund av golvvärmen, inte för att det skulle vara ett problem med varmvatten.- Trädets rötter vid garaget:
De har upptäckt ett träd nära garaget och påstår nu att dess rötter kan orsaka strukturella problem. Jag är ingen växtexpert, men trädet var synligt i trädgården när de besökte med besiktningsmannen, och de skulle ha sett det när de inspekterade huset.- Saknad nyckel till föreningens gemensamma förråd:
De säger att nyckeln till det gemensamma förrådet saknas och ber oss täcka kostnaden för en ny kopia.
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.
Frågor:
- Har någon annan upplevt att köpare kommer med krav efter en genomförd besiktning?
Vi hade också en jobbig köpare som klagade och ville ha ersättning. Tillslut anlitade vi en advokat som bestred anklagelserna och sa all kontakt med oss skulle gå genom advokaten. Han rådde köparen att skaffa ett eget juridiske ombud. Det kostade oss 2000kr och det var det verkligen värt. Efter det hörde vi aldrig av köparen igen.ByggNV skrev:Hej alla,
Bakgrund och Besiktning:
Deras krav:
Min syn på situationen:
Frågor:
Jag är fortfarande nyfiken på det där med att ni inte la toalettpapper i toaletten på övervåningen. Använde ni helt enkelt inte den toaletten eller? Varför kastade ni inte papper där? Hade ni själva märkt att det brukade bli stopp då?