83 505 läst · 161 svar
84k läst
161 svar
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
För den ena toaletten bara?K Krillehus skrev:
Svara inte på deras Mail eller telefonsamtal var rådet jag fick från mitt försäkringsbolag när jag sålt ett hus och det började lika som för dig, kommer det ett brev så skicka det vidare till ditt försäkringsbolag. Det tog en vecka sen ringde försäkringsbolaget och sa att han inte kommer höra av sig något mer.ByggNV skrev:
Köparen verkar tro att med en professionell besiktning så ska det inte kunna finnas några problem överhuvudtaget. Köparen ska inte hålla på med säljaren utan snarare med besiktningsmannen om han hittar fel. Dock har han säkert insett att det finns någon form av klausul han skrev på med besiktningsmannen som gör att besiktningsmannen går 100% fri om han missat något.
Säljaren däremot kan han ju orda med tycker han och ignorerar "köpt i befintligt skick". Ignorera köparen är mitt råd för annars blir du aldrig av med honom för han kommer att hitta fel hela tiden.
Säljaren däremot kan han ju orda med tycker han och ignorerar "köpt i befintligt skick". Ignorera köparen är mitt råd för annars blir du aldrig av med honom för han kommer att hitta fel hela tiden.
Det finns en tråd på Bygga hus här om detta fall i forum bostadsrätt ”Badrum i högsta domstolen”. Köparen ställde krav på ersättning för ett bristfälligt badrum men förlorade både i tingsrätten och hovrätten. Köparen har nu begärt prövningstillstånd i Högsta Domstolen (ännu inget beslut om detta vad jag vet). Tingsrätt och Hovrätt har konstaterat att det fanns brister i badrummet som bör åtgärdas. Detta hade möjligen gett rätt till ersättning, men det finns en praxis att kostnaden i så fall ska vara en betydande del av köpebeloppet. Bedömningen var att så inte är fallet. Av detta skäl så gäller tvisten både bristerna i badrummet och kostnaden för åtgärder. Kostnaden för hantering i rätten är betydande så det blir dyrt för den som slutligen förlorar, alltså köparen om inte HD ändrar domen.J Jernets skrev:Det finns också säljare av bostadsrätter som medvetet döljer fel vid försäljning. Så verkar trådens skapare inte gjort. Men i senaste numret av Familjeliv står om mäklaren med fokus östermalm vasastaden som sålde sin egen lägenhet till en barnfamilj utan att berätta att den var full med dyra och regelstridiga fel i badrummet.
Familjeliv skriver i sin varning till barnfamiljer som letar bostad och/eller mäklare:
”Säljaren av lägenheten, var själv en mäklare till yrket som anlitat ett av Stockholms mest exklusiva mäklarhus för försäljningen. Fem år innan försäljningen hade säljaren låtit renovera badrummet. Men dokument har visat att renoveringen avvek från säkerhetsregler, och fuktproblem hade påtalats i en tidigare rättstvist. Det ledde till att säljaren även den gången blev stämd inför domstol, men valde då att förlika – dessa uppgifter mörkades vid försäljningen.”
Här har vi alltså en oseriös säljare, själv dessutom mäklare, och det förklarar varför allt hamnade i domstol.
För köp av bostadsrätter gäller köplagen som inte har utvidgade skrivningar om ersättning för fel. För fastigheter gäller Jordabalken, se till exempel inlägg 65 här. Jordabalken har mer tydlig beskrivning angående fel och köparens undersökningsplikt. Det har blivit praxis vid försäljning av bostadsrätter att man för in en skrivning om att köpet görs i befintligt skick och att köparen bör undersöka. I fallet på Östermalm fanns en sådan skrivning.
I TS fall som diskuteras gör så talar det mesta för att köparen inte har någon grund för sina krav, egentligen oberoende av om det uppmanades till besiktning i kontraktet eller ej. Vi vet väl inte köpebeloppet, men troligen är åtgärderna inte så dyra att det lever upp till kravet på en väsentlig andel av köpebeloppet, så då faller eventuella krav även på denna grund.
Sluta att svara och kommunicera för ju mer man pratar desto större risk att man säger något som förstärker deras case..
Blocka numret och se till att placera mailen deras i skräpposten och för allt i värden sluta öppna och läs nåt av det dom skickar..
Ett korrekt framtällt krav ska naturligtvis verkligen nå fram till den det gäller ,
DEt är deras sak att fortsätta om dom tror sig ha en chans att vinna nåt rättsligt.
Bestrid deras krav och hänvisa till mäklaren, inte för att den heller vill argumentera med dårarna men denne kan kanske lyckas förklara vad som krävs för att uppnå att det är ett dolt fel. Att som part i målet lyckas förklara nåt för den typen av köpare lär inte lyckas nåt vidare
Vill man ha sista ordet i kommunikationen i mail så
Bestrider härmed alla framtida ev krav i samband med affären av bostadsrätten och hänvisar till mäklaren och google så kan ni ta reda på vad som gäller. Jag kommer byta mail och aldrig mer kolla den här mailen. Lycka till med er nya bostad.
Sen placerar man deras mail adress i skräp så skiten hamnar i skräpkorgen automatiskt och öppna aldrig nåt mer mail från dom.
Och en blockering på mobilnummret.
Dom har helt klart förbrukat den kommunikation som ingår och når det allt mer låter som fiskar efter dolda fel och att nån annan ska betala så låt idioterna dra skiten till rätten eller tills nån advokat eller jurist hör av sig eller man börjar få rekomenderade brev skickade. tills dess ge inte nån mer kommunikation och tänk på att många mail ger läskvitto till avsändaren vilket är obra för dig..
Självklart byter man inte mail men dom ska tro att du aldrig mer läser nåt dom skickar där..
som flera är inne på så är risken nära obefintlig att dom har ett dolt fel utan dom har som vanligt bara glömt att kolla allt på visning och vid köp
Blocka numret och se till att placera mailen deras i skräpposten och för allt i värden sluta öppna och läs nåt av det dom skickar..
Ett korrekt framtällt krav ska naturligtvis verkligen nå fram till den det gäller ,
DEt är deras sak att fortsätta om dom tror sig ha en chans att vinna nåt rättsligt.
Bestrid deras krav och hänvisa till mäklaren, inte för att den heller vill argumentera med dårarna men denne kan kanske lyckas förklara vad som krävs för att uppnå att det är ett dolt fel. Att som part i målet lyckas förklara nåt för den typen av köpare lär inte lyckas nåt vidare
Vill man ha sista ordet i kommunikationen i mail så
Bestrider härmed alla framtida ev krav i samband med affären av bostadsrätten och hänvisar till mäklaren och google så kan ni ta reda på vad som gäller. Jag kommer byta mail och aldrig mer kolla den här mailen. Lycka till med er nya bostad.
Sen placerar man deras mail adress i skräp så skiten hamnar i skräpkorgen automatiskt och öppna aldrig nåt mer mail från dom.
Och en blockering på mobilnummret.
Dom har helt klart förbrukat den kommunikation som ingår och når det allt mer låter som fiskar efter dolda fel och att nån annan ska betala så låt idioterna dra skiten till rätten eller tills nån advokat eller jurist hör av sig eller man börjar få rekomenderade brev skickade. tills dess ge inte nån mer kommunikation och tänk på att många mail ger läskvitto till avsändaren vilket är obra för dig..
Självklart byter man inte mail men dom ska tro att du aldrig mer läser nåt dom skickar där..
som flera är inne på så är risken nära obefintlig att dom har ett dolt fel utan dom har som vanligt bara glömt att kolla allt på visning och vid köp
Lagen är ju dock lite föråldrad i detta avseende.K klimt skrev:
När markpriset går mot skyarna, som i innerstad, blir i praktiken nästan samtliga konstruktionsfel i relation till totalpriset "låga", även om felen i riktiga summor är dyra att åtgärda.
Frågan är om det var lagstiftarens intension? Det kan ju göra det konsekvensfritt att ljuga om skicket på dyra fastigheter.
Eller om tanken var att parterna inte ska tvista om reellt små skitsummor som dörrhandtag, lister m.m.
Vore lite intressant om fallet tas upp av HD.
Och på vilket sätt menar du att TS bruk eller icke-bruk av toalettpapper påverkar dennes ansvar kring avloppet? Det kom en fråga på besiktningen som fick (ett för Sverige ovanligt) svar. Om det ska vara säljarens ansvar får köparen göra en djupare besiktning av avloppet, annars har köparen inget att komma med.N Nalleman64 skrev:
Kanske inte juridiskt sett, men moraliskt sett är det inte så hyggligt att låtsas som att allt är ok samtidigt som man vet att det inte går att använda avloppet på normalt sätt.hornstäve skrev:Och på vilket sätt menar du att TS bruk eller icke-bruk av toalettpapper påverkar dennes ansvar kring avloppet? Det kom en fråga på besiktningen som fick (ett för Sverige ovanligt) svar. Om det ska vara säljarens ansvar får köparen göra en djupare besiktning av avloppet, annars har köparen inget att komma med.
Nej. TS har fått råd som utgår från att bostaden är i Sverige, när den i själva verket ligger på någon spansk ö eller liknande.Hornstäve skrev:
To each their own I guess.T Truckerhate skrev:
Vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och el golvvärme i badrummet uppe. Nu har vi förvisso badkar uppe så duschandet där är mer eller mindre obefintligt av den anledningen, men jag har svårt att se att vi skulle välja att duscha på övervåningen ändå, just med anledning av den extra komforten golvvärmen ger.
Övervåningen används vidare mest bara för sovande, så i vårt fall blir det inte så mycket av att släpa ner barnen heller, man är redan på nedervåningen.
Jag har i alla fall full förståelse för just det argumentet om det är som TS säger, finns ju kanske andra detaljer som gör att man tvivlar på sanningshalten i TS historia, men det är en annan sak.
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Det är vanligt lite äldre hus att man lägger papper i en hink med lock bredvid. Det var väl det köparna såg och som föranledde frågan från dem. Svaret är ju ren information om att papper och annat ska undvikas.L lbgu skrev: