T Truckerhate skrev:
Sen att bara använda duschen på övervåningen på sommaren för det är kallt om barnens fötter låter väl inte helt trovärdigt.
Det är väl den biten som låter trovärdig om något? Hade jag en dusch med golvvärme och en utan som i allt annat var likvärdiga skulle jag nog också (om inte helt så bra nära) uteslutande använda den med golvvärme på vintern. Förutsatt att det inte är elektrisk golvvärme, för den skulle jag mest sannolikt hålla avstängd och skaffa en badrumsmatta istället.

• Gilla
  • Haha
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Vi hade en köpare som var jobbig efter inflyttning, gnällde bl a på att det fanns myror i trädgården o flera andra saker. Vi svarade och åtgärdade något, men det fortsatte.
Vi kontaktade mäklaren, som nog pratade med dem och sedan vill jag minnas att vi meddelade att de kunde anmäla till dolda-felförsäkringen. Det gjorde de i ett fall och fick förstås avslag.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är väl den biten som låter trovärdig om något? Hade jag en dusch med golvvärme och en utan som i allt annat var likvärdiga skulle jag nog också (om inte helt så bra nära) uteslutande använda den med golvvärme på vintern. Förutsatt att det inte är elektrisk golvvärme, för den skulle jag mest sannolikt hålla avstängd och skaffa en badrumsmatta istället.
Gissar att det inte är minusgrader på golvet även utan golvvärme så tveksamt om jag skulle släpa ner barnen en våning bara för en dusch, självklart beroende på antal barn och deras åldrar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som andra
ByggNV ByggNV skrev:
Hej alla,

Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.

Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:

• De frågade om vi använde duschen på övervåningen eller undervåningen, och jag förklarade att vi använde duschen på övervåningen på sommaren och den på undervåningen på vintern för att golvvärmen var mer bekväm för våra små barn.
  • De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten.
Efter att de flyttat in den 8 oktober fortsatte köparna att skicka frågor via SMS, men tonen blev mer anklagande. I ett meddelande antydde de att vi använde duschen på undervåningen på grund av ett problem med varmvatten på övervåningen. Vid den punkten började jag misstänka att deras frågor snarare handlade om att samla bevis mot oss än om att söka råd om hemmet, så jag valde att inte svara vidare.

Deras krav:

1. Stopp i toaletten på övervåningen:
    De rapporterar att toaletten ibland har svårt att rinna av och misstänker att något kan ha fastnat i rören. De ber oss täcka kostnaden för en rörmokare.
  2. Inget varmvatten i duschen på övervåningen:
    De påstår att vi känt till detta problem, trots att vi använde duschen på undervåningen på vintern på grund av golvvärmen, inte för att det skulle vara ett problem med varmvatten.
  3. Trädets rötter vid garaget:
    De har upptäckt ett träd nära garaget och påstår nu att dess rötter kan orsaka strukturella problem. Jag är ingen växtexpert, men trädet var synligt i trädgården när de besökte med besiktningsmannen, och de skulle ha sett det när de inspekterade huset.
  4. Saknad nyckel till föreningens gemensamma förråd:
    De säger att nyckeln till det gemensamma förrådet saknas och ber oss täcka kostnaden för en ny kopia.
Min syn på situationen:
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.

Frågor:

• Har någon annan upplevt att köpare kommer med krav efter en genomförd besiktning?
  • Vilket ansvar har säljaren för problem som inte flaggats vid besiktning?
  • Hur rekommenderar ni att jag bör svara i denna situation?
Tack på förhand för er hjälp och era råd!
Köparens undersökningsplikt är långtgående. I princip alla fel skulle kunna upptäckt vid en noggrann besiktning kan inte vändas mot säljaren. Allt du beskriver är sådant som väldigt lätt kunna undersökats av köparen. De hade möjlighet att testa kranar och toaletter. De såg var trädet var någonstans. De vet hur många nycklar de fått.

Att köpa hus är inte som att köpa TV på Elon. Hus är begagnade, de är gamla och de är fulla av problem. Jordabalken är byggd efter detta. Besiktningsmannen är främst för köparens skull och den tar inte bort undersökningsplikten. Köparen antas kolla varenda skrymsle och testa varenda kran.

För din upplysningsplikt måste felet vara väsentligt och kunna ha påverkat köpet. Dåligt flöde i en toalett? Nja... Saknad nykel? Nja... Oavsett ska de bevisa att du visste om detta. Spela dum, och du har ju genuint inte trott att dessa saker spelade roll. Om köparen inte undersökt det, är det verkligen väsentligt?

Så länge du inte uttryckligen utfäst att dessa saker fungerar och ljugit innan köpet är det extremt svårt att få ersättning för dessa fel.

Men som andra redan sagt: Köparen vill göra en rättslig sak av detta och det bästa är att sluta svara. Risken är att du försäger dig.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Hej,
Som Bostadsrättsinnehavare, så har man en rätt som titeln antyder.
Rätten till att bo.
Föreningen äger fastigheten och de fasta installationerna. Det är hit köparna får vända sig.
Dolt fel - Är också som det låter.
Ett fel i fastigheten som man inte upptäckt.
Lagen som reglerar dolt fel är 4 kap. 19 § första stycket jordabalken och andra stycket.
(Här kan ni läsa själva, och hitta olika domslut när dolt fel varit prövat i domstol)
Det krävs rätt långtgående besiktning av köparen, och en långtgående upplysningsplikt av säljaren.
Om säljaren inte berättar om ett fel, kan det handla om ond tro, och är inte ett dolt fel.

Om köparen har haft en professionell besiktningsman som genom era svar i vissa lägen tycks lite "svajijga", ökar undersökningsplikten, vilket köparens besiktningsman inte förefaller ha gjort.
Köparen har då inte fullgjort sin undersökningsplikt.

Om huset är nybyggt är det väldigt svårt att hävda dolt fel, utan blir istället byggfusk eller att bygget inte är utfört enligt Bygg AMA.

Är huset gammalt, är det också svårt att hävda dolt fel, då man kan förvänta sig en viss livslängd på avlopp, dräneringar runt huset stomme mm. Om huset stått oanvänt i några månader kan avlopp sätta igen. Har själv varit med en exempel där papper satt sig i en ring i övergången från toastol till avloppsrör och torkat. I samband med rensning var det inget stopp, men det rann ner långsamt ändå. Det som behövdes var att lyfta stolen och plocka bort ringen med papper som fungerat som en strypning.

När det gäller nyckel borde det vara Brf´ens egendom, och en fråga mellan er och Brf om ni tappat bort en kvitterad nyckel. Och en fråga mellan köpare och Brf om vilka nycklar som ingår i bostagsrätten.

Summerar som de flesta i tråden:
- Jag kan inte se att det skulle kunna röra sig om dolt fel, enligt Jordabalkens mening.
- Det är inte ert ansvar med avlopp och träd, eftersom det är en Brf, hänvisa frågor till Brf´en.
- Svara säljaren "Vi bestrider till fullo era yrkanden om krav"

Lycka till framöver!

• Gilla
Boilerplate4U och 7 till
  • Laddar…
Herregud så många ni är som vill ha detaljbeskrivningar av TS toalettvanor. För sakfrågan spelar det väl ingen som helst roll om han använder papper, dusch eller handen för att torka sig i röven med?

TS, du har fått bra råd. Svara kort att du bestrider alla deras krav.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
N
hornstäve Hornstäve skrev:
Herregud så många ni är som vill ha detaljbeskrivningar av TS toalettvanor. För sakfrågan spelar det väl ingen som helst roll om han använder papper, dusch eller handen för att torka sig i röven med?

Detaljbeskrivningar?
Bara ett enkelt svar på frågan varför man inte som brukligt är i Sverige spolade ner papper i toaletten på övervåningen.
TS verkar ju ha gått upp i rök men annars vore ett svar på den tillsynes enkla frågan ett enkelt sätt att få slut på frågor och spekulationer.

• Gilla
Erik JS och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
WOW
Hur funkar det, blåser varmluft efter duschen eller ha Ni en handduk liggandes brevid
....bara undrar 🤔
Ja, så är det. Finns bl.a. som hjälpmedel för handikappade som har svårt att torka sig där bak. Mkt vanligt i nyare hus i Japan, där många klurigheter kommer ifrån. Våt dröm (!) för chefen för kommunens reningsverk.

• Gilla
ArbogaHenrik och 1 till
  • Laddar…
hornstäve Hornstäve skrev:

Varför skulle någon fråga ”hur ofta spolar ni ned papper på toaletten” … och vem svarar ”vi spolar inte ned papper i den toaletten”.

Antingen så använder man bidédusch eller dyl och då svarar man väll det.

Eller så skiter man helt enkelt inte på den muggen och då svarar men väll det.

Men båda leder ju inte helt osökt till frågan, varför behandlade man den toaletten annorlunda än den på nedervåningen? Och om skälet är att det alltid blir stopp i den toaletten så kan man väll vara hygglig och nämna att det strular? Tror inte man häver köpet för en sån liten sak, och det skulle förhindra konstiga frågor efter köpet.

• Gilla
Tamazin och 6 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
väll
det stavas "väl" och inget annat.

• Gilla
  • Älska
Enterlöv och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
det stavas "väl" och inget annat.
Och vi inleder meningar med versal och inget annat.🤓😉

• Gilla
  • Haha
mortirolo och 24 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Och vi inleder meningar med versal och inget annat.🤓😉
Det finns också säljare av bostadsrätter som medvetet döljer fel vid försäljning. Så verkar trådens skapare inte gjort. Men i senaste numret av Familjeliv står om mäklaren med fokus östermalm vasastaden som sålde sin egen lägenhet till en barnfamilj utan att berätta att den var full med dyra och regelstridiga fel i badrummet.

Familjeliv skriver i sin varning till barnfamiljer som letar bostad och/eller mäklare:

”Säljaren av lägenheten, var själv en mäklare till yrket som anlitat ett av Stockholms mest exklusiva mäklarhus för försäljningen. Fem år innan försäljningen hade säljaren låtit renovera badrummet. Men dokument har visat att renoveringen avvek från säkerhetsregler, och fuktproblem hade påtalats i en tidigare rättstvist. Det ledde till att säljaren även den gången blev stämd inför domstol, men valde då att förlika – dessa uppgifter mörkades vid försäljningen.”

Här har vi alltså en oseriös säljare, själv dessutom mäklare, och det förklarar varför allt hamnade i domstol.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Hej alla,

Jag har nyligen sålt min bostadsrätt (ett parhus byggt 1986). Efter att köparna flyttade in hörde de av sig via e-post och påpekade flera problem som de menar var dolda vid försäljningen. Jag skulle verkligen uppskatta råd om hur jag bör hantera dessa krav, då jag anser att de saknar grund. Vi överlämnade bostaden i gott skick, och eftersom den inte är nybyggd förväntades vissa tecken på ålder naturligt.

Bakgrund och Besiktning:
Innan köpet bad köparna om att få genomföra en professionell besiktning, vilket jag gick med på. Under besiktningen nämnde besiktningsmannen att avloppet i badrummet var gammalt, och köparen svarade då ”gammalt är guld.” Jag svarade öppet och ärligt på alla deras frågor om bostaden, inklusive detaljer kring hur vi använde duschen och hanterade toaletten. Exempelvis:

• De frågade om vi använde duschen på övervåningen eller undervåningen, och jag förklarade att vi använde duschen på övervåningen på sommaren och den på undervåningen på vintern för att golvvärmen var mer bekväm för våra små barn.
  • De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten.
Efter att de flyttat in den 8 oktober fortsatte köparna att skicka frågor via SMS, men tonen blev mer anklagande. I ett meddelande antydde de att vi använde duschen på undervåningen på grund av ett problem med varmvatten på övervåningen. Vid den punkten började jag misstänka att deras frågor snarare handlade om att samla bevis mot oss än om att söka råd om hemmet, så jag valde att inte svara vidare.

Deras krav:

De rapporterar att toaletten ibland har svårt att rinna av och misstänker att något kan ha fastnat i rören. De ber oss täcka kostnaden för en rörmokare.
    De påstår att vi känt till detta problem, trots att vi använde duschen på undervåningen på vintern på grund av golvvärmen, inte för att det skulle vara ett problem med varmvatten.
    De har upptäckt ett träd nära garaget och påstår nu att dess rötter kan orsaka strukturella problem. Jag är ingen växtexpert, men trädet var synligt i trädgården när de besökte med besiktningsmannen, och de skulle ha sett det när de inspekterade huset.
    De säger att nyckeln till det gemensamma förrådet saknas och ber oss täcka kostnaden för en ny kopia.
Min syn på situationen:
Eftersom de genomförde en professionell besiktning anser jag att deras krav saknar grund. De hade alla möjligheter att identifiera eventuella problem, och jag svarade på deras frågor i avsikt att underlätta deras inflyttning. När deras frågor började kännas mer som försök att samla bevis än att få vägledning, blev dessa krav efter inflyttningen ännu mer orättvisa.

Frågor:

• Har någon annan upplevt att köpare kommer med krav efter en genomförd besiktning?
Eftersom det är en bostadsrätt är det föreningen som ansvarar för punkt 1-3.

Vad gäller nyckeln till förrådet är det ett rimligt krav, även om det är småaktigt givet storleken på affären.

Varför händer detta så ofta just i Sverige? Dessa Ove-människor som i Solsidan? De flesta är det i Sverige! Småaktigt, snålt och osocialt beteende. Samma fenomen där barnens kompisar inte blir bjudna på mat när övriga familjen skall äta. Knytkalas, swisha småbelopp, ta betalt för presenter, ta med egen dryck till fester, osv. Det är djupt rotat beteende på individnivå. Däremot är staten Sverige generös. Men då är det med andras skattepengar, oftast höginkomsttagare. Vem vet, kanske är det den höga beskattningen som gör att folk blir snåla, det kalla klimatet att man blir osocial.

Därför måste man välja vem man gör affärer med. Svenskar med internationell erfarenhet, som har bott utomlands, har utländska vänner, vidgat vyerna, är att föredra.

• Gilla
Pysseljocke och 3 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Hej alla,

Bakgrund och Besiktning:

Deras krav:

Min syn på situationen:

Frågor:

Vissa av dessa frågor skall de egentligen ställa till föreningen då t.ex. brister i avlopp är föreningens ansvar. Nyckel till förråd skall de få av föreningen till den kostnad som föreningen bestämt för nyckelkopior. Men om ni har kvar fotot över de nycklar som lämnats över så kan man se om förrådsnyckeln fanns med eller ej.

Jag vet folk med egen brunn som inte spolar ned toalettpapper. De använder dock toalettpapper och lägger det i en soptunna i badrummet.

Gällande varmvatten på övervåningen så är det ju väldigt märkligt. Vattnet kommer väl från samma varmvattenberedare? Är det varmt nere borde det vara varmt uppe?

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.