CecBT CecBT skrev:
Även högern kan nog lätt få för sig att nån annan alltid ska betala åt dem och att ”jag” är det enda som räknas. Statsministerns tidigare boende i stiftelsehus för ensamstående kvinnor är ett bra exempel.
Jag vet inte om det hjälper TS att påföra ideologier på köparna.
Personligen tror jag att köparna upptäckt stora fel på avloppet, som TS kände till men inte berättade om. Nu vill de ha ersättning för det och drar med lite annat, typ försvunnen nyckel, som de retat sig på sen de flyttade in.
Vi lär inte få svar eftersom TS lämnat tråden.
Ja, ingen
K Kaptenz skrev:
Tycker det låter mer som SD det du skriver
offtopic 😉 Nej, håller på ingen av dessa. De finns bättre med mer stabilare idéer.

Hej

Har självt sålt en Bostadsrättsparhus och ägaren efteråt började bråka med e-mail med CC till advokat. Du bör ha klart för dig vad ansvarsgränsen är och vissa saker är faktiskt föreningens ansvar.

Mitt bästa råd är att ignorera och inte svara. Jag svarade och det fortsatte komma hot mm men efter jag kollat med bostadsjurist så ignorerade jag allt och sen slutade det. Den nya ägaren körde en rövare kan man lätt säga och i ditt fall låter det som han försöker göra samma sak.

// Fredrik

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ja, ingen

offtopic 😉 Nej, håller på ingen av dessa. De finns bättre med mer stabilare idéer.
Trump kanske😂

H
Man kan sammanfatta ärendet som följer: TS säljer en fastighet med diverse fel. Tycker möjligen själva att de svarat ärligt på frågor från köparen men för den som läser första inlägget har man tydligt undanhållit sanningen....

• "De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten."
jag hade gärna velat höra det här samtalet:

köpare - använder ni toaletten och spolar ner papper i den?
Säljare - vi använder toaletten men spolar inte ner papper i den
Köpare - bra, jag har inga följdfrågor

Köparen upptäcker direkt efter inflytt diverse fel i fastigheten som kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Blir arg och konfronterar säljaren men har formellt inget att gå på. Vet om detta men letar nu efter alla fel som överhuvudtaget kan finnas och testar även dessa eftersom man känner sig och uppenbarligen även blivit lurad.

Man ligger nu på säljaren som nu tycker synd om sig själv och tar hjälp av forumet. Forumet är hjälpsamt men några av forumets absolut skarpaste läsare anar ugglor i mossen och ställer följdfrågor. Säljaren återgår till modus operandi, att glida på sanningen som en tonåring påkommen med ett ciggpaket i fickan - " Jag var bara ärlig, vi la aldrig papperet i toaletten och spolningen och det fungerade väldigt bra för oss."

Delar av forumet tycker det är en bra förklaring - det är säkert kulturellt betingat. Andra, mer cynisk lagda ger sig inte och insuinerar att det verkar som säljaren lurat köparen, även om man inte formellt ljugit. Säljaren tycker återigen synd om sig själv och följer precis som tidigare modus operandi, slutar svara och flyr konsekvenser av sitt agerande.

Tråden spårar nu som vanligt ur i frånvaro av svar från trådskaparen och en allmän diskussion om toalettvanor och dolt fel tar vid.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Hemingway och 5 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Man kan sammanfatta ärendet som följer: TS säljer en fastighet med diverse fel. Tycker möjligen själva att de svarat ärligt på frågor från köparen men för den som läser första inlägget har man tydligt undanhållit sanningen....

• "De frågade hur ofta vi spolade toaletten med papper, och jag förklarade att vi inte la papper i toaletten."
jag hade gärna velat höra det här samtalet:

köpare - använder ni toaletten och spolar ner papper i den?
Säljare - vi använder toaletten men spolar inte ner papper i den
Köpare - bra, jag har inga följdfrågor

Köparen upptäcker direkt efter inflytt diverse fel i fastigheten som kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Blir arg och konfronterar säljaren men har formellt inget att gå på. Vet om detta men letar nu efter alla fel som överhuvudtaget kan finnas och testar även dessa eftersom man känner sig och uppenbarligen även blivit lurad.

Man ligger nu på säljaren som nu tycker synd om sig själv och tar hjälp av forumet. Forumet är hjälpsamt men några av forumets absolut skarpaste läsare anar ugglor i mossen och ställer följdfrågor. Säljaren återgår till modus operandi, att glida på sanningen som en tonåring påkommen med ett ciggpaket i fickan - " Jag var bara ärlig, vi la aldrig papperet i toaletten och spolningen och det fungerade väldigt bra för oss."

Delar av forumet tycker det är en bra förklaring - det är säkert kulturellt betingat. Andra, mer cynisk lagda ger sig inte och insuinerar att det verkar som säljaren lurat köparen, även om man inte formellt ljugit. Säljaren tycker återigen synd om sig själv och följer precis som tidigare modus operandi, slutar svara och flyr konsekvenser av sitt agerande.

Tråden spårar nu som vanligt ur i frånvaro av svar från trådskaparen och en allmän diskussion om toalettvanor och dolt fel tar vid.
Som tillägg har trådstartaren @ByggNV varit aktiv för senast tre dagar sedan men valt att aktivt inte svara då han möjligtvis förstått att det är lite skumt med att de inte spolar ner papper.

P
Egentligen kan det ju finnas tusen orsaker att man inte spolar ner papper eller kanske inte nåt alls i en toalett. särskilt om det finns flera badrum eller toaletter som det kan göra i störrre ofta hopslagna lägenheter, där man tex slagit ihop en etta med en tvåa och fått dubbla kök dubbla hallar och badrum såklart. ibland ligger då ena toaletten i andra änden och man har kanske skaffat den stora lägenheten för man tänkt bo där med sina barn på delad vårdnad men sen av nån anledning så bor dom aldrig där..
och det fräscha badrum och toaletten ligger brevid master bedroom och inte fan går man till andra änden på lägenhten för att gå på den andra sämre toaletten..Nej den blir ofta oanvänd och man kanske inte ens vet om den funkar alls. eller det varit stopp nån vända men man vet inte om det är felbyggt eller om stoppet beror på nån unge som stoppar ner 45 meter toapapper per besök och det blir såklart stopp..
Eller man haft nå spån som använt nåt helt olämpligt papper som toapapper som skapar stopp

Hade jag vart ts hade jag också ignorerat att svara på hur mina toalettvanor ser ut.

Men redan där borde nog köparen undrat mer varför dom säger att dom inte spolar ner papper i toaletten för att fullständigt säkert fullgöra sin undersökningsplikt och få klart för sig varför det är si eller så eller provspolat eller kanske rent av tagit dit nån och filmat det jädrans avloppet innan man gör klart affären, Om man nu inte räknar med att ok det är nåt knas där ,det fixar jag sen..

Har man informerat om det som verkar vara fallet i tråden så är det ju inte ett dolt fel. man har fått veta det men inte brytt sig om att ta reda på mera och därmed accepterat konstigheten utan att ta reda på exakt hur allt ligger till.. och därmed enligt min tolkning inte fullgjort sin plikt att om det har betydelse ta dit expert hjälp att kolla att allt är ok..
Att filma ett avlopp är inte svårt idag..
Att man skiter i det tills affär och inflytt osv är klart och sen kommer dragande med det som dolt fel nej, Nej det är inte dolt , man har skitit i att bry sig om att ta reda på mer i frågan..

Thomas59
Ockham’s Razor. Forskningsmetodisk och vetenskaplig princip enligt vilken man av olika tänkbara förklaringar till ett fenomen bör välja den enklaste, dvs TS kände till problemet med toaletten och spolade därför inte ner toapapper i den. Att TS på en fråga från köparen meddelat detta förefaller osannolikt så det är en efterhandskonstruktion.

Mitt tidigare råd till TS att bestrida alla krav kvarstår dock, då det kan funka mot en oerfaren köpare. Det är dock inte moraliskt/etiskt försvarbart men här har vi med en juridisk fråga att göra så vi lämnar moralen/etiken åt sidan.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Hej,
Nu har jag skickat meddelandet med hjälp av er som försökte hjälpa, och efter att ha konsulterat några experter. Stort tack till er alla – jag uppskattar det verkligen!

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Citat från mitt inlägg, som du kommenterade: ”Att din jurist påpekade att man som köpare ”måste påvisa att säljaren skall känna till detta (fel)” för att ersättning ska kunna utgå är direkt felaktigt. Antingen var juristen inte så professionell som du tror eller så har du missuppfattat juristen. Sannolikt det senare

Jag tvivlar inte på att din jurist har koll på läget. Snarare att du helt missuppfattat vad juristen sade. Därav min kommentar ”Sannolikt det senare” som syftade på din missuppfattning. Är det dock så att juristen verkligen påstod att köparen måste påvisa att säljaren kände till felet är juristen otroligt inkompeten.

Ang dina andra påståenden;
Ditt påstående att många med med juristutbildning tror att allt inom juridiken är svart eller vitt är ju helt felaktigt. Verkligheten är ju precis tvärt om. I princip ALLA med juristutbildning VET att så inte är fallet.

Ditt påstående (alt hur du uppfattade juristen) om hur långtgående ”undersökningsplikten” går stämmer inte heller. Undersökningsplikten har hyfsat tydliga avgränsningar. Ej förstörande undersökning tex. Tydliga och specifika försäkringar av säljaren ett annat. Bara för att en sak/konstruktion GÅR ATT undersöka finns det alltså avgränsningar som gör att undersökningsplikten inte är så långtgående som du tror.

Ditt exempel med fuktspärr (antar att du menar tätskikt) makes no sense. Är allt synligt i ett våtutrymme ok enligt tillämpliga branchregler behöver man inte undersöka mer om det inte är så att det finns förhållanden som föranleder fördjupad undersökning, vilket det ju inte finns om allt synligt ser ok ut.

Att det är svårt att vinna tvister om dolt fel är visserligen sant men anledningen är ju att det mesta inte är dolt fel. Jurister ska ju dra in pengar så många driver dock glatt även dessa mål.

Att man inte alltid vinner även om ett fel är dolt beror ju på bevisfrågan. I tvistemål dömer domaren endast på de bevis som läggs fram. Inget annat. Missar ombudet/juristen då viktiga bevis kan man förlora ändå, vilket inte är ovanligt.

Jag tror, med sannolikhet gränsande till visshet, att totalt missuppfattade juristen eller kom ihåg fel då du citerade denne. Juridik ÄR komplicerat och har man inte juridisk utbildning så är det lätt att missuppfatta det juridiska språket.

Slutligen, jag har lång (ca 30 år) erfarenhet som praktiserande jurist. Dock inte längre. Därav mitt konstaterade att ja är ”ej praktiserande”
Jag vann ju tvisten så vad är problemet. Att min jurist var dum i huvudet?

TRJBerg
H Hocke68 skrev:
Eller mer...

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Thomas59
H Hocke68 skrev:
Problemet är att du skriver på ett forum som ofta dyker upp som toppresultat vid googlesökning på tex ”dolda fel”. Då du skriver direkt felaktida påståenden kan en okunnig person luras att tro på det du skriver, om inte någon, jag i detta fall, korrigerar ditt påstående. DET är problemet.

Du verkar ha bristande läsförståelse. Av de två alternativen 1/ Din jurist är ”dum i huvudet” (dina ord, inte mina) eller 2/ Du missuppfattade vad juristen sade, var min bedömning att alt 2 var det mest rimliga. Man kan dock inte utesluta alt 1 då även jurister ibland får saker om bakfoten. Tror dock inte att din jurist sagt det du påstår (skulle vara anmärkningsvärt) utan att du helt enkelt missuppfattat juristen. Det är lätt hänt om man inte är van att hantera juridiska frågor.

Många här på Byggahus.se som tror att dom är experter på dolda fel bara för att dom tilldömts ersättning i EN tvist rörande dolda fel. Då förstår man inte hur tvistemål fungerar. Man kan pga bevisfrågor, i speciella fall, tilldömas ersättning som man egentligen inte har rätt till om motpartens motbevisning brister. Domstolen dömer på parternas sakframställan/bevisning. Inget annat. Det finns dock visst utrymme för processvägledning från domstolens sida men det är ovanligt att domaren utnyttjar denna möjlighet om inte förlikning nåtts.

Edit:stavfel

• Gilla
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Problemet är att du skriver på ett forum som ofta dyker upp som toppresultat vid googlesökning på tex ”dolda fel”. Då du skriver direkt felaktida påståenden kan en okunnig person luras att tro på det du skriver, om inte någon, jag i detta fall, korrigerar ditt påstående. DET är problemet.

Du verkar ha bristande läsförståelse. Av de två alternativen 1/ Din jurist är ”dum i huvudet” (dina ord, inte mina) eller 2/ Du missuppfattade vad juristen sade, var min bedömning att alt 2 var det mest rimliga. Man kan dock inte utesluta alt 1 då även jurister ibland får saker om bakfoten. Tror dock inte att din jurist sagt det du påstår (skulle vara anmärkningsvärt) utan att du helt enkelt missuppfattat juristen. Det är lätt hänt om man inte är van att hantera juridiska frågor.

Många här på Byggahus.se som tror att dom är experter på dolda fel bara för att dom tilldömts ersättning i EN tvist rörande dolda fel. Då förstår man inte hur tvistemål fungerar. Man kan pga bevisfrågor, i speciella fall, tilldömas ersättning som man egentligen inte har rätt till om motpartens motbevisning brister. Domstolen dömer på parternas sakframställan/bevisning. Inget annat. Det finns dock visst utrymme för processvägledning från domstolens sida men det är ovanligt att domaren utnyttjar denna möjlighet om inte förlikning nåtts.

Edit:stavfel
Man kan sammanfatta lite kort ( är inte helt påläst detta ämne :) ) Det är skillnad att få rätt och att ha rätt

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.