73 774 läst · 150 svar
74k läst
150 svar
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
Vi vet inte varför de inte spolar ner papper. Du spekulerar utan data.R RalleB skrev:Det uppenbara felet att det inte går att spola ner toalettpapper utan problem.
Där TS själv berättat att de inte spolar ner papper på ovanvåningen.
Som de mycket väl visste om då de berättat det för köparna
Det finns en anledning till att de inte spolar det, eller hur?
Eller är du bara ovanligt dryg?
Därför kan du inte säga "det inte går att spola ner toalettpapper utan problem".
Du kan spekulera men då får du göra det med deklarationen att det just är spekulation.
Det är fullt möjligt att de inte spolar ner papper av orsaker som inte har med toaletten eller dess direkta avlopp att göra.
Har själv erfarit detta med en sällan använd toalett. I mitt fall gjorde den mycket infrekventa användningen att det blev stopp. Med frekvent användning uppgörde problemet. Spekulation: toapappret torkade fast i röret.
Men är du säker på att den sålda bostaden finns i Sverige?E El oso skrev:Jordabalken reglerar köp av fastighet.
Det här är en bostadsrätt och det betraktas som lösöre, säljs i befintligt skick. Dolda fel existerar inte för lösöre/,bostadsrätt.
Om köparen har problem med avloppsrör går denne vända sig till föreningen .
Nör ska alla här förstå att jordabalken och dolda fel inte gäller?
Själva torkandet tror jag inte någon är intresserad av, men att inte spola ned papper på vattentoalett väcker följdfrågor. Kanske ligger bostaden utomlands och är någon form av ägarlägenhet med förvaltningsavgift som TS kallar BRF, kanske är det kända fel på avloppet.Unikt namn skrev:
Jag tycker flera här gör för stor affär av detta att man inte spolar papper, som ju var känt för köparen. Det är både ovanligt och märkligt, men enligt TS första inlägg har det redovisats vid köparens granskning av bostaden. Det borde väcka följdfrågor. Vi vet inte hur noga köparen följde upp, men det känns tveksamt att framföra klagomål efter köpet om detta både ovanliga och märkliga redovisats före köp, och att köparen då inte gjort en ordentlig uppföljning.CecBT skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 595 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 595 inlägg
Men varför i jössenamn kan då inte bara TS berätta orsaken till det uteblivna nerspolandet av papper (vilket är det normala förfarandet i Sverige) så blir det slut på spekulationerna?Unikt namn skrev:
Enkelt och lätt kan åtminstone jag tycka.
Det finns inget konkret att ta på.CecBT skrev:
Kanske är det fel på rören, kanske är de fulla av smuts eller hygientillbehör, kanske har TS bara avvikande toalettvanor.
Innan rören grundligt inspekterats och ett fel konstaterats, så finns det bara en bökig köpare som fyller TS telefon med onödiga meddelanden.
Men många är nyfikna.
Jeg har aldrig hørt om at man skal svare en køber. I Danmark har køber 8 dage til at fortryde købet. Derefter er sælger ud af billedet. Det kan være anderledes i Sverige, men så vidt jeg ved kommer man nemmere ud af et salg i Sverige som sælger end man gør i Danmark.ByggNV skrev:
Bortset fra det så er svaret i forhold til træet nemt: "Fæld det, hvis I ikke vil have det stående der" Og tilstoppede rør: "få et firma der renser rør til at tage sig af det". En ny nøgle koster endnu mindre. Det første er gratis at gøre og det andet koster vist omkring 2500SEK, hvilket er småpenge i forhold til et huskøb.
Mit råd vil være at lade være med at svare og i øvrigt ignorere yderligere henvendelser. Sæt evt. din mail til ikke at sende besked om at du har modtaget/læst etc. mails så de end ikke kan se om de kommer frem til dig.
Borde finnas nåt i forumreglerna om en viss skyldighet för återkoppling inom rimlig tid om man är TS. Nu är det iofs många frågor men ännu "bara" tre dygn utan svar.B byggare bobs bror skrev:
Jag förstår inte hur man kan prata om "befintligt skick" när det gäller försäljning av bostäder.Claes Sörmland skrev:I praktiken finns "dolt fel" även vid köp av bostadsrätt eftersom köplagen har liknande skrivningar som jordabalken. Även om begreppet dolt fel från början användes i samband med fastighetsaffärer och alltså baserades på jordabalken så används det nu särskilt inom mäklarsvängen även för bostadsrättsköp enligt köplagen.
Om det skulle vara så att avloppet i det övre badrummet fungerar generellt men att det någon gång då och då men regelbundet sätts igen av toapapper p g a felaktigt fall eller felaktiga krökar så kan det vara ett dolt fel köplagens mening. Trots att bostadsrätter som regel säljs med förbehåll om att de säljs i befintligt skick och köparen uppmanas av säljaren att undersöka den (inklusive den upplåtna lägenheten som disponeras med stöd av bostadsrätten) så ger köplagen ändå att den kan vara felaktig.
T ex om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Att t ex badrummets avlopp inte fungerar tillfredsställande på vanligt sätt men att detta inte är märkbart vid enstaka användning av avloppet (=köparens undersökning) kan vara en sån sak. Som köpare kan man helt enkelt förvänta sig att ett badrums grundläggande funktioner som avloppet fungerar om inget annat framgår vid köpet.
Om vi tittar pä bilar, cyklar, vitvaror och andra maskiner så utgår man ju från något fungerande. Sedan skapar ålder, slitage, och eventuella reparationer ett förväntat skick. Då är det rimligt att sälja i befintligt skick, kan jag tycka.
MEN, om vi däremot ser till en villa/bostadsrätt så är några renoveringar att jämställa med nybyggnation. Ett exempelvis två år gammalt badrum i en 75-årig kåk, ska bara vara två år gammalt. Om BRF:er sälj i befintligt skick, så undrar jag vad det betyder. För vad händer om ett badrum i en BRF saknar tätskikt, och man inte kan åberopa dolt fel?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 838 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 838 inlägg
Du kan åberopa att varan är felaktig om du har köpt en bostadsrätt med förbehållet "befintligt skick" och där det nyrenoverade badrummet senare visar sig sakna tätskikt (och det är ett dolt fel eller säljaren har handlat i strid mot tro och heder). Köplagen:A AG A skrev:Jag förstår inte hur man kan prata om "befintligt skick" när det gäller försäljning av bostäder.
Om vi tittar pä bilar, cyklar, vitvaror och andra maskiner så utgår man ju från något fungerande. Sedan skapar ålder, slitage, och eventuella reparationer ett förväntat skick. Då är det rimligt att sälja i befintligt skick, kan jag tycka.
MEN, om vi däremot ser till en villa/bostadsrätt så är några renoveringar att jämställa med nybyggnation. Ett exempelvis två år gammalt badrum i en 75-årig kåk, ska bara vara två år gammalt. Om BRF:er sälj i befintligt skick, så undrar jag vad det betyder. För vad händer om ett badrum i en BRF saknar tätskikt, och man inte kan åberopa dolt fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Sen faller väl ett och annat sådant fall i storstäder på att bostadsrätter är dyra och badrum är relativt priset inte så dyra.)
Fast om TS bara svarar på huruvida de inte har spolat ner papper pga av det som alla misstänker eller om det är nån annan anledning så slipper det bli en stor affär.K klimt skrev:Jag tycker flera här gör för stor affär av detta att man inte spolar papper, som ju var känt för köparen. Det är både ovanligt och märkligt, men enligt TS första inlägg har det redovisats vid köparens granskning av bostaden. Det borde väcka följdfrågor. Vi vet inte hur noga köparen följde upp, men det känns tveksamt att framföra klagomål efter köpet om detta både ovanliga och märkliga redovisats före köp, och att köparen då inte gjort en ordentlig uppföljning.
Om de inte spolat ner papper för att den de köpte bostadsrätten av sa att de inte hade spolat ner papper då? I så fall har TS kanske en misstanke om att det är strul med toaletten, och köparen som nu klagar har möjlighet till precis samma misstanke?
Varför behöver det bli en stor affär av det oavsett varför TS låtit bli att spola papper? TS har väl gett köparen en utökad undersökningsplikt vad gäller toaletten uppe redan genom att tala om att TS inte spolar ner papper i den.
Varför behöver det bli en stor affär av det oavsett varför TS låtit bli att spola papper? TS har väl gett köparen en utökad undersökningsplikt vad gäller toaletten uppe redan genom att tala om att TS inte spolar ner papper i den.
Frågan är ju om det är rimligt år 2024 i Sverige att inte ställa frågan ”varför?” om man köper en bostadsrätt och säljaren säger att ”vi spolar inte ner papper i toaletten”.A adron skrev:Om de inte spolat ner papper för att den de köpte bostadsrätten av sa att de inte hade spolat ner papper då? I så fall har TS kanske en misstanke om att det är strul med toaletten, och köparen som nu klagar har möjlighet till precis samma misstanke?
Men varför skall TS behöva redovisa det?Farstatjej90 skrev:Jag har läst hela ditt inlägg nu och jag måste ändå säga att du är mån om att inte förneka att de här problemen fanns. Som det här med duschen på övervåningen, det hade ju varit lätt att skriva att varmvattnet fungerade när ni flyttade men så skriver du inte.
Antingen glömde du bara skriva det och då kan du ju komplettera nu men annars måste jag säga att det finns flera detaljer i din trådstart som jag tycker talar för att du är någon som med olika förklaringar försökt ha ryggen fri från kända problem.
Jag gissar fortfarande att du sålt till hotellgäster men skriv gärna ett inlägg där du bekräftar att varmvattnet fungerar och varför ni inte använde papper i toan på ovanvåningen! 👍🤔
Stickan