83 505 läst · 161 svar
84k läst
161 svar
Köparen påpekar fel i bostaden efter besiktning och inflyttning
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 974 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 974 inlägg
Det är väl för att man brukar spola ner toalettpappret. Förstår inte annars vad det skulle vara för papper?ByggNV skrev:
Ally fungerade bra när vi lämnade husetFarstatjej90 skrev:Jag har läst hela ditt inlägg nu och jag måste ändå säga att du är mån om att inte förneka att de här problemen fanns. Som det här med duschen på övervåningen, det hade ju varit lätt att skriva att varmvattnet fungerade när ni flyttade men så skriver du inte.
Antingen glömde du bara skriva det och då kan du ju komplettera nu men annars måste jag säga att det finns flera detaljer i din trådstart som jag tycker talar för att du är någon som med olika förklaringar försökt ha ryggen fri från kända problem.
Jag gissar fortfarande att du sålt till hotellgäster men skriv gärna ett inlägg där du bekräftar att varmvattnet fungerar och varför ni inte använde papper i toan på ovanvåningen! 👍🤔
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Eftersom det gäller ett parhus är rör i mellanbjälklaget nog inom husets ytter- och lägenhetsskiljande väggar och en del av den boendes ansvar.Claes Sörmland skrev:Det vanliga är lägenheten anses sluta vid övergolvets undersida. Det innebär att avloppsledningar som går ned i golvet vanligen är utanför lägenheten och därmed är föreningens ansvar som del av det yttre underhållet. Man kan som förening specificera gränsen för lägenhetens utbredning annorlunda men det är nog rätt ovanligt i lägenhetssammanhang.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 653 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 653 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 424 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 424 inlägg
Du menar på allvar att ni inte spolade ner papper i toan utan anledningn? Självklart måste det ju varit ett problem med avloppet när ni bodde där.
Ni har ju mörkat ett problem och nu kommer den nya ägaren och synar. Juridiskt, ok, men moraliskt? Jag håller inte med er, ni borde berättat att det är problem med avloppet
Ni har ju mörkat ett problem och nu kommer den nya ägaren och synar. Juridiskt, ok, men moraliskt? Jag håller inte med er, ni borde berättat att det är problem med avloppet
Jag tycker man i denna typ av fall enligt god sed kan svara att man bekräftar mottaget meddelande. Sen kan man antingen direkt säga att man avvisar alla krav eller ber att få återkomma om det är jobbiga personer. Efter två veckor kan man kort komplettera att man avvisar alla krav.
Sen kan man ju också köra med att man avvisar detta krav och alla eventuella andra framtida också. Samt att vidare framtida kontakt ej kommer att besvaras.
Sen kan man ju också köra med att man avvisar detta krav och alla eventuella andra framtida också. Samt att vidare framtida kontakt ej kommer att besvaras.
Fast det alla såna här trådar har gemensamt är att dom är skapade långt efter första kontakt och inte förrän man gett fingret och halva armen inser man att detta kommer bli jobbigt och FÖRST DÅ skapar man en tråd här.
Det är väl dock inte så oväntat att normala människor svarar lite hjälpsamt tills de inser att de är i en ovanlig situation som de vill ta sig ur. Jag har god kontakt med säljaren av huset jag bor i och är glad att ha kunnat ringa honom och fråga om oklarheter även efter att köpet är genomfört. Han hade säkert kunnat blockera mitt nummer av princip, men som tur är för mig har han inte gjort det. (Jag har dock inte ringt för att be honom byta en glödlampa eller skotta bort snö som inte fanns där när jag köpte..)