Finns toadusch också, min tjej har en sådan, det används inget papper alls. 👍

• Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Köparen kan såklart rikta alla möjliga krav mot dig som säljare. Vissa kanske gör så och hoppas att säljaren ska ge med sig, även om de inte har juridiken på sin sida.
Inget av det de anger var omöjligt att upptäcka (bortser från nycklarna här) och det kan då per definition inte utgöra dolt fel.
När det riktas krav mot dig bör du svara och i det här fallet svara tydligt att du bestrider deras krav. Gör inga utläggningen i skrift och svara inte på övrig kommunikation annat än att bestrida direkta krav. Håller du på och svarar och skriver kring en massa annat ökar bara risken att du skriver något som kan vändas mot dig så var tydlig, kortfattad, formell och undvik att skriva otrevligheter oavsett vad du tänker och tycker.

• Gilla
klimt och 7 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Köparen kan såklart rikta alla möjliga krav mot dig som säljare. Vissa kanske görs så och hoppas att säljaren ska ge med sig, även om de inte har juridiken på sin sida.
Inget av det de anger var omöjligt att upptäcka och det kan då per definition inte utgöra dolt fel.
När det riktas krav mot dig bör du svara och i det här fallet svara tydligt att du bestrider deras krav. Gör inga utläggningen i skrift och svara inte på övrig kommunikation annat än att bestrida direkta krav. Håller du på och svarar och skriver kring en massa annat ökar bara risken att du skriver något som kan vändas mot dig så var tydlig, kortfattad, formell och undvik att skriva otrevligheter oavsett vad du tänker och tycker.
Tack

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
H Hocke68 skrev:
Jag har varit i rättsprocess kring detta (som köpare) och vår jurist (väldigt profesionell med inriktning på fastighetsmål) sade till oss att det är väldigt svårt att få ersättning även för dolda fel för man måste påvisa att säljaren (du) skall känna till detta med beaktande av fastighetns övriga skick och ålder. Köparen har ett långtgående ansvar för att undersöka fastigheten noggrant för att kunna påtala fel. Jag tycker att säljaren skall svara till dem att detta får de ordna själva och har de klagomål på fel så be dom vända sig till sin besiktningsman och påtala att detta borde de upptäckt vid en besiktning isåfall och säljaren bör avsluta kontakten med nya ägaren av huset, då dessa som pååekas inte har en trevlig ton.
Det framgår inte av ditt inlägg om din tvist rörde ett fastighetsköp eller en bostadsrätt. Rent juridiskt finns det vissa likheter men det skiljer sig även en del och det är helt olika lagar som reglerar ev ersättning för fel. Att det vid fastighetsköp är svårt att få ersättning (bla svårigheter vad avser bevisning och flera rekvisit som måste vara uppfyllda samt att summan man kräver inte får vara för låg i förhållande till köpeskillingen) stämmer iofs. Liknande är i viss mån läget vid köp av bostadsrätt.

Att din jurist påpekade att man som köpare ”måste påvisa att säljaren skall känna till detta (fel)” för att ersättning ska kunna utgå är direkt felaktigt. Antingen var juristen inte så professionell som du tror eller så har du missuppfattat juristen. Sannolikt det senare. Vad gäller ”dolda fel” vid fastighetsköp är ju felen just DOLDA, både för säljare och köpare. Liknande gäller för köp av bostadsrätt även om man där inte talar om dolda fel.

Slutligen råd till TS, i denna tråd. Bestrid alla krav på enklaste sätt. Typ; ”Bestrider samliga krav”. Inga utläggningar, inget kringsnack och inga förklaringar om varför du bestrider. Allt du säger/skriver kan i en tvist vändas emot dig. Köparen har i detta fall inget att hämta.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Det framgår inte av ditt inlägg om din tvist rörde ett fastighetsköp eller en bostadsrätt. Rent juridiskt finns det vissa likheter men det skiljer sig även en del och det är helt olika lagar som reglerar ev ersättning för fel. Att det vid fastighetsköp är svårt att få ersättning (bla svårigheter vad avser bevisning och flera rekvisit som måste vara uppfyllda samt att summan man kräver inte får vara för låg i förhållande till köpeskillingen) stämmer iofs. Liknande är i viss mån läget vid köp av bostadsrätt.

Att din jurist påpekade att man som köpare ”måste påvisa att säljaren skall känna till detta (fel)” för att ersättning ska kunna utgå är direkt felaktigt. Antingen var juristen inte så professionell som du tror eller så har du missuppfattat juristen. Sannolikt det senare. Vad gäller ”dolda fel” vid fastighetsköp är ju felen just DOLDA, både för säljare och köpare. Liknande gäller för köp av bostadsrätt även om man där inte talar om dolda fel.

Slutligen råd till TS, i denna tråd. Bestrid alla krav på enklaste sätt. Typ; ”Bestrider samliga krav”. Inga utläggningar, inget kringsnack och inga förklaringar om varför du bestrider. Allt du säger/skriver kan i en tvist vändas emot dig. Köparen har i detta fall inget att hämta.
Tack

Jisses!

Måste vara folk som flyttat från en hyresrätt och nu tror att den tidigare ägaren ska vara deras fastighetsskötare... utan betalning.

Många gör misstaget att svara på alldeles för många frågor och alldeles för detaljerat. Bestrid alla krav och avsluta kontakten.

• Gilla
klimt och 6 till
  • Laddar…
K
ByggNV ByggNV skrev:
Det var en konstig fråga, nu inser jag att de bara ville få lite svar från oss. Jag var bara ärlig, vi la aldrig papperet i toaletten och spolningen och det fungerade väldigt bra för oss.
Jag är inte säker på om jag förstår din fråga?
Vadå inte lägga i toapapper och spola efter sig.
Då är det väl nåt lurt med avloppet som ni kände till.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Vilket borde lett till att de undersökte den bättre. Ni har ju inte använt papper som de flesta brukar. Och det är ju ändå föreningen som ansvarar för avlopp.
I de bostadsrätter jag bott (olika lägenheter och radhus) så har avloppet inom boendets väggar varit mitt ansvar. Är det utanför yttervägg så blir det föreningens med undantag för huvudstammen då.

Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
I de bostadsrätter jag bott (olika lägenheter och radhus) så har avloppet inom boendets väggar varit mitt ansvar. Är det utanför yttervägg så blir det föreningens med undantag för huvudstammen då.
Det vanliga är lägenheten anses sluta vid övergolvets undersida. Det innebär att avloppsledningar som går ned i golvet vanligen är utanför lägenheten och därmed är föreningens ansvar som del av det yttre underhållet. Man kan som förening specificera gränsen för lägenhetens utbredning annorlunda men det är nog rätt ovanligt i lägenhetssammanhang.

• Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
  1. Stopp i toaletten på övervåningen:
😂

Det är hotellgäster du sålt till

• Gilla
  • Haha
Filbert och 7 till
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Jag läste någonstans att jag måste svara på deras förfrågan om 2 veckor, det stämmer inte då ?
Svar kort, typ: ”Alla krav bestrids i sin helhet. Gäller även alla framtida krav.”

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Svara inget alls i nuläget . Om det mot förmodan skulle dyka upp ett mer formellt krav så bestrid först då.

Jag har läst hela ditt inlägg nu och jag måste ändå säga att du är mån om att inte förneka att de här problemen fanns. Som det här med duschen på övervåningen, det hade ju varit lätt att skriva att varmvattnet fungerade när ni flyttade men så skriver du inte.

Antingen glömde du bara skriva det och då kan du ju komplettera nu men annars måste jag säga att det finns flera detaljer i din trådstart som jag tycker talar för att du är någon som med olika förklaringar försökt ha ryggen fri från kända problem.

Jag gissar fortfarande att du sålt till hotellgäster men skriv gärna ett inlägg där du bekräftar att varmvattnet fungerar och varför ni inte använde papper i toan på ovanvåningen! 👍🤔

• Gilla
hanson#16 och 4 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:

Är du jurist?

L lbgu skrev:
I Sverige är det väl standard att man i toaletter med avlopp spolar ned toalettpappret. Jag har då aldrig upplevt något annat. Vet att det t.ex. Grekland kan vara så klena avloppsrör att det är förbjudet att lägga papper i toastolen.

Stjärtspade och stjärtsvamp är saker man använde förr istället för toalettpapper så jag tänkte att ni kanske körde med någon sådan variant. Folk med självhushåll kan ju tänkas göra så för att det är svårt att tillverka eget toalettpapper.
Eller rövaskrapa som gick i arv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.