Z ZipLock skrev:
Jo, Property Ladder är en av mina favoriter. Minns särskilt ett par som köpte ett hus, renoverade själva varje dag i ett år och tog sedan dit mäklare. Jo, huset hade stigit 50 tusen pund. Paret kände sig nöjda. Programledaren frågar mäklaren vad de skulle tjänat om de inte hade renoverat alls. Svaret: 50 tusen pund.....
Det är precis det jag misstänker när det gäller renovering/modernisering. Det är inget man tjänar på. Däremot förbättrar man sin boendestandard/miljö.

Sedan låter det där fallet extremt. Någon värdehöjning borde deras arbete lett till.

D daVinci skrev:
Det var rörelsemarginaler det handlade om. Du får förklara hur du ser de.
Vad du ser i en ny BRF:s handlingar är noga räknat de kostnader som föreningen drar på sig genom en upphandling. Inget annat. Min poäng är att den konstituerade styrelsen i praktiken inte har genomfört någon "upphandling" värd namnet. Man har varit ett verktyg uteslutande med entreprenörens bästa för ögonen. Inte brukarnas.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Nu är det ju inte så att det produceras bostäder i den utsträckning det behövs – då hade nog marknadskrafterna haft en chans att fungera på ett sunt sätt. Efterfrågan är större än tillgången, det är den bistra sanningen, vilket ger möjlighet till ren spekulation.

Hyresgästföreningen och andra har visat på billigare bygglösningar, men det är en konservativ bransch. De försök som görs handlar ju enbart om lägre byggkostnader, inte om lägre boendekostnader. Därmed är bostadsrätter tacksammare att bygga än hyresrätter. En förenklad bild: Byggföretaget är inte densamma som byggherren som inte är densamma som bostadsrättsföreningen som i slutänden får ta allt ansvar och tiger stilla om allt byggfusk för att hålla priserna uppe. Ett typexempel är Hammarby Sjöstad.
Om det inte produceras bostäder i den takt som behövs har du upptäckt ett utbudsunderskott och har därmed en affärside i att bygga bostäder.

Så varför tar du inte och öppnar plånboken och startar ett företag som bygger bostäder. Ni kan ju även hyra ut bostäder till bruksvärdeshyra.
Du behöver inte göra detta ensam. Jag är övertygad om att ni är fler som har samma uppfattning.

Och ni behöver ju inte vara konservativa. Utan prova nya djärva grepp som enstegstätade fasader.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Problemet är väl att personen närmast professionellt, dvs yrkesmässigt, arbetar med att köpa, renovera och sälja bostadsrätter, men inte skattar för intäkterna på det sätt som ett företag skall göra.
Om det nu inte är ett fundamentalt problem att folk renoverar/moderniserar sina bostäder så låter det som att det är fel på skattesystemet. Eller ett fundamentalt fel att en överhet kommer och kräver pengar öht.

Men det är ju inte att det är fel med skatt, eller hur den tas ut som diskuteras här. Utan att folk förbättrar sitt boende som en del i tråden jämrar sig över. Alternativt att folk skulle råka få någon krona betalt för sitt arbete.

Varför kan man inte se det som lite positivt att folk använder sin fritid till förbättringsarbete?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
J-stedt, se hit! Du har vunnit i en tävling och har pm och mail från oss! Vinsten tillfaller någon annan om du inte svarar oss.
Naturligtvis nappar just jag, som är motståndare till bostadsspekulationer, på alla andra spekulationer?:rolleyes:

B billy_baver skrev:
Vad du ser i en ny BRF:s handlingar är noga räknat de kostnader som föreningen drar på sig genom en upphandling. Inget annat. Min poäng är att den konstituerade styrelsen i praktiken inte har genomfört någon "upphandling" värd namnet. Man har varit ett verktyg uteslutande med entreprenörens bästa för ögonen. Inte brukarnas.
Och där ser du således inte vilken rörelsemarginal byggfirman hade. Och har därmed ingen grund för att uttala dig om det.
Om det nu var så att BRF betalar för mycket skulle vi se det på bygg/entreprenadfirmornas marginaler.
Och hade de senare höga marginaler så skulle det byggas mycket mer, då det vore som att skära guld med täljkniv.

D daVinci skrev:
Och där ser du således inte vilken rörelsemarginal byggfirman hade. Och har därmed ingen grund för att uttala dig om det.
Om det nu var så att BRF betalar för mycket skulle vi se det på bygg/entreprenadfirmornas marginaler.
Och hade de senare höga marginaler så skulle det byggas mycket mer, då det vore som att skära guld med täljkniv.

Skulle du råda exempelvis en offentlig myndighet att sköta sin upphandling på det sätt som en konstituerad BRF anlitar byggentreprenör? Naturligtvis inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.